Strona 1 z 5 12345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 42

Wątek: dyskusja:"Jak zrobic studio za naprawde niewielkie pieniadze" Reaktywacja SOFTBOX s.3

  1. #1
    Member
    Awatar Fidiasz
    Dołączył
    Nov 2006
    Lokalizacja
    Słupsk Poland
    Postów
    440
    Podziękowania

    Domyślnie dyskusja:"Jak zrobic studio za naprawde niewielkie pieniadze" Reaktywacja SOFTBOX s.3

    Witam !!!

    Zakladam nowy watek w ktorym chcialbym prezentowac jak powstaje nasze (Acabar czyli Asia + jej chlopak Mateusz + ja) amatorskie studio domowe...
    Napisano juz wiele artykulow na ten temat jednak moj bedzie sie roznil tym iz My chcemy to studio zrobic za jak najmniejsze pieniadze...
    Mam nadzieje ze ten watek przyda sie Wam przy budowaniu wlasnego studio... Prosze Was odrazu o pomoc; wytykanie bledow; zglaszanie wlasnych sugestii itp itd.
    W tym watku zamieszczajcie rowniez zdjecia Wasz studio; rozwiazan jakie tam zastosowaliscie; sesje tam wykonane - to wszystko przyda sie nam i tym ktorzy rowniez buduja studio

    Pozdrawiam Fidiasz (Michał)

    1.Oświetlenie

    Okey w pierwszym odcinku moich wywodow chcialbym Wam zaprezentowac lampe zarowa wlasnego projektu i wykonania... W naszym studio wykorzystywac bedziemy tylko swiatlo ciagle czyli dwie takie lampy i kilka pomocniczych; takich zwyczajnych biurowych...

    1.1 Lampa zarowa

    1.1.1. Koszty

    Co do kosztow jak juz wpomnialem staramy sie ograniczyc je do minimun. Wykorzystujcie przy budowie sprzetu wszystko co macie pod reka. Przeczesujcie tak jak ja piwniczne zakamarki, babcine podworka itp. Do pierwszego studio nie musimy wykorzystywac profesjonalnych elementow - wystarcza ogolno dostepne odpowiedniki...

    Co do kosztow to prezentuja sie one tak:

    - 20 zł lampa halogenowa mocy 500W - oczywiscie musicie sobie zapewnic mozliwosc regulacie natezenia swiatla. Oto kilka idei rozwiazujacych problem:
    • najlepszym rozwiazaniem jest "sciemniacz" ale jest to wydatek rzedu 50 zl
    • mozecie kupic kilka zarnikow roznej mocy i w ten sposob regulowac oswietlenie
    • na lini lampa - obiekt umieszczac kartki brystolu w odcieniach szarosci - im ciemniejszy papier tym mniej swiatla przepuszcza...
    • i ostatnie; pamietajcie ze natezenie swiatla maleje zgodnie z funcja kwadratowa odleglosci czyli np jesli odalimy zrodlo swiatla 2x to natezenie zmaleje 4x (tak przynajmniej sie przyjmuje)
    - 10 zł parasolki - moga byc zwyczajne biale kupione w kiosku. Pelnia one funkcje tzw. dyfuzorow. Słuza one do zmiekczania swiatla ale o tym napisze wiecej gdy dojdziemy do technik...


    - reszta elementow jak stojaki uchwyty kable znaleziona gdzies w ciemnych zakamarkach

    1.1.2. Montaz

    Co do montazu: mysle ze wiele wyjasniaja zdjecia zamieszczoone ponizej. Najtrudniejsza sprawa jest zamontowanie parasolki tak by byla zawsze na lini swiatla. Ja wykorzystalem uchwyt od lampki nocnej Tutaj musicie wykazac sie innowacycjnoscia. Halogen najlepiej przykrecic do kawalka drewna gdyz poniej latwiej jest go przymocowac do stojaka... Ja jeszcze swoj polakierowalem zeby wygladal bardziej pro :P. Pamietajcie ze wazna rzecza jest stabilnosc konstrucji... 500W to juz nie jest zabawa... jak cos sie wywroci to bedziecie mieli problem... Uwazajcie rowniez przy montazu kabli do lampy... postepujcioe zgodnie z instrukcja i robcie to przy odlaczonym zasilaniu !!!!

    Tutaj zamieszczam fotki, ktore mam nadzieje wyjasnia wiele pytan dotyczacych konstrucji. Parasol jest pomaranczowy ale to dlatego ze gdy robilem te fotki nie posiadalem jeszcze bialych parasoli.. Domyslnie bedzie bialy...







    Mam nadzieje ze pomozecie mi rozwijac ten watek i wspolnymi silami stworzymy poradnik: "Jak zbudowac amatorskie studio fotograficzne za naprawde niewielkie pieniadze"...
    Załączone obrazki Załączone obrazki  
    Ostatnio edytowane przez Fidiasz ; 29-05-07 o 08:01

  2. #2
    kk
    Srebrna Galeria 2D Award
    Awatar Master Kiełbaster
    Dołączył
    Aug 2003
    Lokalizacja
    Kraków
    Postów
    5659
    Podziękowania

    Domyślnie

    z tą lampą to nie najlepszy pomysł... kilka takich działających przez kilka godzin i masz amatorską saunę :P
    456

  3. #3
    Member
    Awatar Fidiasz
    Dołączył
    Nov 2006
    Lokalizacja
    Słupsk Poland
    Postów
    440
    Podziękowania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Master Kiełbaster Zobacz posta
    z tą lampą to nie najlepszy pomysł... kilka takich działających przez kilka godzin i masz amatorską saunę :P
    tak Master wiem o tym ze lampy zarowe bardzo sie rozgrzewaja... ale to ma byc tani projekt a halogeny sa tanie i latwe w montazu... poza tym nie musza byc wlaczone caly czas

  4. #4
    Spammer
    Awatar illy
    Dołączył
    Jul 2002
    Lokalizacja
    Tripcity
    Postów
    6630
    Podziękowania

    Domyślnie

    a ja z innej strony sie przyczepie do tej lampy

    500 W i taka mala odleglosc od powierzchni? nie boisz sie ze parasol sie zapali?
    sprawdz na obudowie dozwolona odleglosc od szybki
    500W to juz nie jest zabawa... jak cos sie wywroci to bedziecie mieli problem...
    Bez przesady, po prostu peknie szklo. Najlepiej jakbys jeszcze zalatwil takie rusztowanie na szybe, cobyl trzymala szklo jak peknie. Nam spadla kiedys palaca sie 2000 W, to byl pogrom

  5. #5
    Member
    Awatar Fidiasz
    Dołączył
    Nov 2006
    Lokalizacja
    Słupsk Poland
    Postów
    440
    Podziękowania

    Domyślnie

    hehe masz racje illy na pudelku jest napisane ze min odleglosc to 1m. Mysle ze sie nie zapali Poza tym nie bedziemy uzywali tylko 500W zarnikow - wlasnie kupilem 150W; 300W i 500W wiec powinno byc ok

    Pozdrawiam

  6. #6
    Ex moderator
    Awatar tweety
    Dołączył
    Jul 2004
    Lokalizacja
    Wrocław/Warszawa
    Postów
    8047
    Podziękowania

    Domyślnie

    istniejej niewiele droższa a lepsza lampa własnej roboty. na allegro można zakupić zwykłe lampy błyskowe (takie do korpusu do aparatu). w zależności od tego, jaki model zakupiliśmy (im droższa tym lepsza kooperacja z aparatem poprzez E-TTL, TTL II itp).

    jednak nawet lampy za 100-200 zł powinny wystarczyć. nie chcemy tutaj mieć pomiaru błysku czy regulacji siły. chcemy tylko "błysk" i nic więcej. mając taką lampę zakupujemy kostki synchro (wraz z kabelkiem lub po prostu na IRDA) (wydatek, rzędu około 50zł. do lampy biegnie jedna kostka do aparatu druga. montujemy taki zestaw jaki pokazałeś.



    i mamy nie topliwą szybko działająca lampę studyjną. prawdziwy softbox ma jeszcze mała 80W żarówkę która pozwala nam na oświetlenie testowe i pomiar ostrości. jednak zamontowanie takiej lampeczki zaraz pod lub nad lampa błyskową to chyba, żaden problem.

    wtedy masz pewność, że światło będzie białe (a nie żółtawe jak w przypadku halogenków) i nie będziesz musiał bawić się w ustawianie balansu bieli w Kelvinach (tutaj chyba 5500)

    Pozdrawiam
    "Aby być wielkim, trzeba być kiedyś małym"
    "Jesteśmy murarzami na forum murarskim i rozmawiamy o krzywym murze." (Vorek)

  7. #7
    Spammer
    Awatar illy
    Dołączył
    Jul 2002
    Lokalizacja
    Tripcity
    Postów
    6630
    Podziękowania

    Domyślnie

    hmmm, czy ta kostka niweluje roznice w pradzie lampy i stopki czy do czego ona sluzy?

  8. #8
    Ex moderator
    Awatar tweety
    Dołączył
    Jul 2004
    Lokalizacja
    Wrocław/Warszawa
    Postów
    8047
    Podziękowania

    Domyślnie

    kostka synchro to po prostu zdalne połączenie pomiędzy aparatem a lapmą błyskową. mając lapme na kostce możesz trzymac lampę w ręce i focić osobę w różnym oświetleniu. kostka na kabel (kostak do aparatu + kabel ok 2m + kostka do lampy) to po prostu przedłużka w stykach pomiedzy korpusem a lampa.

    bardziej "pro" opcja to podczerwień. taka sama kostka tylko ma mini chipa z Irda dzięki któremu nie musisz się owijać kablami.

    http://www.allegro.pl/item197857983_...ca_stopka.html

    i po kłopocie
    "Aby być wielkim, trzeba być kiedyś małym"
    "Jesteśmy murarzami na forum murarskim i rozmawiamy o krzywym murze." (Vorek)

  9. #9
    Member
    Awatar Fidiasz
    Dołączył
    Nov 2006
    Lokalizacja
    Słupsk Poland
    Postów
    440
    Podziękowania

    Domyślnie

    Dzieki tweety ze przedstawiles bardziej zaawansowany i profesjonalny sposob na studio Napewno sie przyda gdzies juz czytalem o takich kostkach - rzeczywiscie jest to dobry sposob ale wiesz my ze wzgledu na koszta takich rozwiazan bedziemy mieli swiatlo ciagle zamiast lampy blyskowej...

    O i jeszcze mam pytanie - jak zniwelowac przeblyski żółci o ktorych wspomniales ? (ale chyba nie sa one az tak znaczne - dzis zamieszcze foty drugiej (wlaczonej) lampy to sami ocenicie)

    Dzisiaj postaram sie dorzucic ciag dalszy...

    Pozdrawiam i dzieki za komenty

  10. #10
    Ex moderator
    Awatar tweety
    Dołączył
    Jul 2004
    Lokalizacja
    Wrocław/Warszawa
    Postów
    8047
    Podziękowania

    Domyślnie

    musisz ustawic balans bieli według wzorca. najlepiej po prostu oświetl biała (dokładnie biała kartkę) halogenkami i ustaw balans bieli według tego zdjęcia.

    w Olympusie i Nikonie jest bodajże mozliwość ustawiania temperatury światła w Kelvinach. dla halogenów chyba było 5500 stopni. przynajmniej tyle ustawiałem jak fociłem kiedyś przy takich halogenkach.

    takie przebłyski czasami wychodzą naprawdę mocno. zwłaszcza kiedy masz obok siebie dwa kolory: czerwony i żółty. wtedy czerwień nie jest czerwienią a żółć żółcią. wychodzą naprawdę dziwne kolorki. kiedys męczyłem się chyba z dwa dni zanim ustawiłem halogenki i aparat tak aby sfotografować pomarańczowo cytrynowe płaskorzeźby. te lampy strasznie zażółcały kolory.

    no i jesli będziesz się bawic w portrety to licz się, że białka oczu i skóa moga wyjśc lekko zółtawe.

    Pozdrawiam
    "Aby być wielkim, trzeba być kiedyś małym"
    "Jesteśmy murarzami na forum murarskim i rozmawiamy o krzywym murze." (Vorek)

Strona 1 z 5 12345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •