Skocz do zawartości
  • News

    Artykuły redakcji

    Adobe MAX London 2024 - nowości w Photoshopie oraz Firefly 3

    Wczoraj odbyła się konferencja w Londynie Adobe MAX 2024 na której Adobe zaprezentowała szereg nowości, które zobaczymy w ich produktach.
    Jeśli ktoś jest zainteresowany (całość do obejrzenia tutaj) (10 godzin).
    Polecam keynote'a (chociaż tylko na niego potrzebujecie ok. 2h czasu). 
    Najważniejsze punkty:
    AI? 😀 Cóż, chyba tutaj raczej nikt nie spodziewał się niczego innego. Wszystko dzisiaj idzie w kierunku rozwoju i coraz to lepszych modeli generatywnej sztucznej inteligencji. 
    Zachęcam jednak na rzucenie okiem na (krótki tym razem film) poświęcony Photoshopowi. Zobaczycie w wielkim skrócie co nowego.
    Natomiast tutaj chyba największym newsem jest Firefly 3. To model Adobe używany w ich pakiecie. 
    Jeśli ktoś nie ma pakietu Adobe - tutaj też mało osób wie, ale możecie sobie posprawdzać jak to działa w wersji webowej (na razie dostępnej za darmo): https://www.adobe.com/pl/products/firefly.html 🔥
    Adobe Firefly Image 3
    Skrót informacji prasowej Adobe poświęconej nowej wersji modelu gen-AI Adobe Firefly 3.
    Podczas konferencji MAX London, Adobe zaprezentowało najnowszą wersję swojego narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji - Adobe Firefly Image 3 Foundation Model (beta). Model ten, dostępny już dziś zarówno w aplikacji Photoshop, jak i na stronie internetowej Firefly, wprowadza znaczące innowacje w jakości i kontroli generowanych obrazów. Użytkownicy mogą teraz korzystać z nowych poziomów wyrażania twórczości dzięki funkcjom takim jak auto-stylizacja, które zapewniają wyższą jakość obrazów i większą różnorodność.
    Firefly Image 3 umożliwia tworzenie wysokiej jakości zdjęć z lepszym oświetleniem, pozycjonowaniem oraz większą dokładnością w generowaniu szczegółów i scen na podstawie skomplikowanych opisów. Znaczące postępy w prędkości generacji obrazów przyczyniają się do zwiększenia produktywności i efektywności procesu twórczego.
    Od momentu swojego debiutu w marcu 2023 roku, Firefly zostało wykorzystane do stworzenia ponad 7 miliardów obrazów na całym świecie. Najnowszy model jest dostępny w wersji beta, aby społeczność kreatywna mogła testować i dostarczać informacje zwrotne, które pomagają w dalszym rozwoju technologii.
    Bez wątpienia Adobe tutaj podejmuje rękawicę i chce rywalizować z Midjourney (moim zdaniem - temu ma też służyć udostępnienie szerokiej publiczności wersji przeglądarkowej). 
    Warto dodać, że faktycznie na ten moment wyróżnikiem Firefly jest fakt, że działa na obrazach licencjonowanych. I tutaj Adobe też to podkreśla. 
     

    0 komentarzy

    VideoGigaGAN - technologia super-rozdzielczości wideo od Adobe Research

    VideoGigaGAN to projekt naukowców University of Maryland, College Park oraz Adobe Research. Przyznam szczerze, że to jeden z projektów, który zrobił na mnie największe wrażenie w ostatnich miesiącach.
    Czym jest VideoGigaGAN? W skrócie jest to technologia pozwalająca na poprawę jakości wideo. Ale no właśnie, w jaki sposób.
    Tutaj posłużę się tym co zostało zamieszczone na stronie projektu:
    Brzmi skomplikowanie, ale zachęcam jednak do rzucenia okiem na stronę projektu. Znajdziecie tam świetną dokumentację i masę przykładów, której pokazują efekty tych algorytmów.
    Strona projektu: https://videogigagan.github.io/
    Nie wiadomo jeszcze kiedy będziemy mogli korzystać z tych algorytmów, ale biorąc pod uwagę, że konferencja Adobe MAX odbędzie się w ciągu kilku godzin od pisania tego tekstu - kto wie, być może właśnie jutro dowiemy się czy VideoGigaGAN zostanie dodany do któregoś z produktów z pakietu Adobe Cloud.
     

    2 komentarze

    Platige Image pogłębia współpracę sprzętową z AMD

    W 2017 roku, czyli krótko po premierze pierwszej generacji procesorów AMD Ryzen Threadripper, Platige Image zakupiła kilkadziesiąt maszyn napędzanych przez te przełomowe wówczas układy. Komputery szybko stały się wymarzoną platformą dla części zadań realizowanych przez farmę obliczeniową, a także pod biurkami artystów, którzy dzięki temu mogli pracować znacznie bardziej efektywnie. Współpraca z AMD otworzyła nowy rozdział rozwoju systemów obliczeniowych firmy, dodatkowo przyspieszając, gdy zainwestowano w systemy z nowymi generacjami procesorów z rodziny Threadripper, a następnie w 2020 roku, gdy pojawiły się  pierwsze serwery z AMD EPYC.
    Moc obliczeniowa jest w Platige Image o tyle istotna, że jedną z kluczowych składowych procesu tworzenia grafiki jest rendering. W zależności od stopnia skomplikowania sceny, rozdzielczości, zadanych parametrów pojedyncza klatka może się renderować od kilku minut do nawet kilkunastu godzin. Każda sekunda materiału może mieć takich klatek od 24 do 60, a nawet więcej w przypadku niektórych projektów. Proces renderingu jest też procesem iteracyjnym, czyli każda klatka może wymagać nawet kilkudziesięciu przeliczeń, aby efekt był najwyższej jakości.

    Platige Image dysponuje własnym centrum danych, które od 2020 roku zaczęło modernizować o maszyny napędzane procesorami AMD EPYC. Maszyny te zajmują się przede wszystkim procesem renderingu, ale również wykorzystywane są jako serwery usług, centra danych czy do wirtualizacji. Obecnie większość mocy obliczeniowej jakim dysponuje centrum danych opiera się na 64 rdzeniowych układach AMD EPYC 7H12 oraz AMD EPYC 7763. Zdecydowano się zatem na modele o największej gęstości rdzeni, jaka była dostępna, uzyskując maszyny o niezwykłym wówczas stosunku mocy do zajmowanej przestrzeni. Wydajność zastosowanych procesorów przełożyła się też na oszczędności w zakresie licencjonowania oprogramowania, z którego korzysta Platige Image w procesie renderingu.
    „Zastosowanie procesorów z rodziny EPYC pozwoliło nam zwiększyć jednostkową wydajność obliczeniową względem dotychczas stosowanych platform od 50% (wzgl. poprzedniej generacji) do ok. 120% (względem najstarszej aktualnie używanej generacji) przy zachowaniu porównywalnego poboru prądu. Warto także wspomnieć jak istotną kwestią w zakresie rozbudowy czy utrzymania centrum danych jest optymalizacja kosztowa i energetyczna. Platforma EPYC świetnie wpisuje się te wymagania.” –  powiedział Tomasz Kruszona, dyrektor ds. technologii w Platige Image.


    Platige Image to jedno z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich studiów produkcyjnych. Spółka specjalizuje się w grafice komputerowej, animacji 3D i ma na swoim koncie współpracę z najbardziej znaczącymi wydawcami gier. Platige jest szczególnie cenione za animacje graficzne tworzone dla nawet najbardziej znanych twórców gier wideo. Jest to więc firma, której wizja rozwoju nie ustępuje niesamowitym projektom artystycznym, a stosowana przez nią technologia ma niebagatelne znaczenie w osiąganiu coraz bardziej imponujących efektów, które są wyznacznikiem w branży. Dzięki swoim inwestycjom i pogłębiającej się współpracy z AMD to polskie studio jest dziś znakomicie przygotowane na to, co przyniesie przyszłość.
    [źródło: Material prasowy AMD]
     

    0 komentarzy

    Generatywne AI wkracza do Adobe Premiere Pro

    Adobe ogłosiło wprowadzenie kilku technologii generatywnego AI, które zostaną zintegrowane z Adobe Premiere Pro. Inicjatywa ta jest częścią szerszej strategii Adobe, mającej na celu wdrażanie AI w usługach Creative Cloud, co ma zwiększyć produktywność i możliwości kreatywne profesjonalistów.
    Wśród kluczowych rozwojów znajduje się wprowadzenie modelu wideo Adobe Firefly, rozszerzającego już dostępną gamę modeli AI, takich jak Firefly Image i Text Effects. Dodatkowo, Adobe bada możliwości partnerstwa z dostawcami AI stron trzecich, takimi jak Sora od OpenAI, RunwayML i Pika, aby rozszerzyć gamę narzędzi dostępnych w Premiere Pro.
    Wśród nowych narzędzi zaprezentowano Generative Extend, które umożliwia montażystom dodawanie klatek na początku lub na końcu klipu w celu doprecyzowania montażu lub przedłużenia scen. Narzędzia do dodawania i usuwania obiektów umożliwiają precyzyjną edycję poruszających się obiektów w scenie, zwiększając zdolności montażysty do manipulacji i poprawy narracji wizualnej. Na koniec, funkcja Generative B-Roll oferuje montażystom możliwość generowania klipów wideo z tekstowych poleceń.
    Adobe zobowiązało się do zachowania przejrzystości w stosowaniu AI poprzez inicjatywy takie jak Content Credentials, które informują użytkowników o modelach AI używanych w tworzeniu mediów.
    Oficjalny wpis na blogu Adobe: https://blog.adobe.com/en/publish/2024/04/15/bringing-gen-ai-to-video-editing-workflows-adobe-premiere-pro
     

    5 komentarzy

    BuildingGen: rewolucja w tworzeniu budynków 3d

    Reallusion wprowadziło na rynek BuildingGen, nowe narzędzie ułatwiające projektowanie budynków 3D. Wyróżnia się ono na tle innych generatorów modułowych budynków tym, że zamiast skomplikowanej edycji "nodami" oferuje elastyczne schematy (Blueprints).
    Użytkownicy wprowadzają podstawowe jednostki, określają liczbę pięter i układają komponenty, aby skonstruować budynek. Narzędzie to umożliwia także modyfikacje w czasie rzeczywistym oraz podgląd projektu podczas pracy.
    Podstawowy pakiet zawiera bibliotekę ponad 210 próbek i komponentów, w tym 10 zaprojektowanych budynków i liczne materiały. Dla użytkowników, którzy chcą spersonalizować budynki, dostępne są narzędzia umożliwiające modyfikację lub tworzenie nowych stylów. Użytkownicy mogą dostosowywać struktury budynków, dodając lub usuwając elementy takie jak filary czy ogrodzenia, oraz ulepszać zewnętrzne wykończenia, zmieniając materiały i dekoracyjne składniki. Dostępne są również dodatkowe płatne pakiety rozszerzeń.
    Oprogramowanie to zawiera również funkcję optymalizacji, która poprawia wydajność poprzez konsolidację tekstur i modeli. BuildingGen oferuje także funkcję jednoklikowego przełączania między dniem a nocą, dodając dynamiczne efekty świetlne.
    BuildingGen posiada narzędzia do pakowania, które umożliwiają użytkownikom integrację zewnętrznej zawartości oraz dostosowanie pakietów budynków do określonych stylów lub epok. Ułatwia to architektom i projektantom zachowanie spójności w różnych projektach.
     
    Więcej informacji: https://www.reallusion.com/iclone/building-gen/

    1 komentarz

    AI stworzyło zwycięski Teledysk w Konkursie Pink Floyd

    W ramach obchodów 50-lecia wydania kultowego albumu "The Dark Side of The Moon" przez Pink Floyd, zorganizowany został unikatowy konkurs. Jego uczestnicy mieli za zadanie stworzyć teledysk do jednej z piosenek z albumu. Po wielu miesiącach kreatywnych prac, ogłoszono wyniki na platformie społecznościowej X.
    Zwycięzcą okazało się wideo, które zostało wygenerowane przez sztuczną inteligencję, co wywołało mieszane reakcje wśród fanów i twórców. W konkursie uczestniczyło wiele znakomitych prac, w tym ręcznie animowane filmy, jednak to AI zdobyło najwyższe uznanie.
    To wydarzenie rodzi pytania o przyszłość twórczości artystycznej i rosnącą rolę technologii w sztuce. Czy jesteśmy już gotowi, aby zaakceptować dominację AI w takich dziedzinach jak film czy muzyka? 
    Film, który wygrał:
    Inny przykład filmu zgłoszonego do konkursu (trzeba kliknąć i przejść do YT ze względu na ograniczenia wiekowe):
    Pełna lista filmów znajduje się pod tym adresem:
     

    11 komentarzy

    Canva przejmuje Affinity

    Canva, platforma do projektowania graficznego, przejęła firmę Affinity, znaną z profesjonalnego oprogramowania dla kreatywnych. To połączenie ma na celu wzmocnienie oferty obu firm i zapewnienie użytkownikom szerszego dostępu do narzędzi kreatywnych.
    Affinity, od momentu swojego powstania, oferowało narzędzia umożliwiające tworzenie zaawansowanych projektów graficznych. Dzięki tej transakcji, zespół Affinity zyska dostęp do dodatkowych zasobów Canvy, co ma przyspieszyć rozwój i wprowadzanie nowych funkcji.
    Canva, z drugiej strony, jest liderem w demokratyzacji designu, umożliwiając użytkownikom z różnym doświadczeniem tworzenie grafik. Przejęcie Affinity jest krokiem w kierunku rozszerzenia oferty Canvy o bardziej zaawansowane narzędzia, odpowiadające potrzebom profesjonalistów.
    Obie firmy podkreślają, że ich głównym celem jest sprawienie, by projektowanie było łatwiejsze i bardziej dostępne dla szerokiej publiczności. Połączenie sił ma pozwolić na szybsze osiąganie tego celu, oferując użytkownikom kompleksowy zestaw narzędzi do każdego rodzaju projektowania.
    Czy to oznacza zmianę planów Affinity na subskrypcję? Na dzień dzisiejszy firma informuje, że nie zamierza tego robić.
    Do tej pory Affinity było najlepszą konkurencją dla oprogramowania Adobe ze względu na oprogramowanie bez subskrypcji. Miejmy nadzieję, że faktycznie tutaj nic się nie zmieni, a oprogramowanie zyska szereg nowych "ficzerów".
     

    2 komentarze

    Narzędzia oparte o AI Firefly w aplikacji Substance 3D

    Adobe wprowadziło nowe narzędzia oparte na AI Firefly do swoich aplikacji Substance 3D, oferując nieograniczone możliwości tworzenia materiałów i wizualizacji produktów. "Text to Texture" w Samplerze umożliwia generowanie tekstur za pomocą opisów tekstowych, natomiast "Generative Background" w Stagerze pozwala na szybkie tworzenie tła za pomocą prostych opisów. Te innowacje wprowadzają nowy poziom kontroli kreatywnej i efektywności, integrując się płynnie z istniejącymi przepływami pracy projektantów i artystów 3D.
    Aby przeczytać więcej, odwiedź Adobe Blog.
     

    0 komentarzy


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności