Podziękowania Podziękowania:  0
× tak × tak:  0
× nie × nie:  0
Na fronta! Na fronta!:  0
Strona 1 z 4 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 32

Wątek: [Rendering] Oświetlenie wnętrza za pomocą FG [3dsmax 2008 + mental ray]

  1. #1
    Mental Ray'owiec :) ☺
    Awatar patry
    Dołączył
    May 2005
    Lokalizacja
    Koziegłówki
    Postów
    2067
    Podziękowania

    Domyślnie [Rendering] Oświetlenie wnętrza za pomocą FG [3dsmax 2008 + mental ray]


    Reklama widoczna tylko dla niezalogowanych użytkowników
    Elo :] W tym tutorialu pokażę sposób na oświetlenie sceny typu interior z wykorzystaniem 3dsmax’a 2008 i mental ray’a. Sam dużo nie umiem, ale mam nadzieję, że przyda się komuś
    Na szybko zrobiłem sobie taką oto scenkę

    Kamera ma FOV = 65 i dodałem do niej camera correction. Dobra, ale zajmijmy się oświetleniem
    Więc tak, oświetlenie dla szarej scenki prawie nigdy nie wyjdzie dobrze z materiałami co oczywiście wiadomo, ale też testy z materiałami są męczące, ponieważ długo się renderują – więc co zrobić? Heh, ja to robię tak, że dodaję tylko kolor (diffuse) i nic więcej. Z tego co zauważyłem nie wydłuża to zbytnio renderingu, a można szybko ocenić color blending, przepalenia itd. Załóżmy, że na podłodze chcemy mieć jakieś drewno. Wkładamy teksturę do PS’a i robimy tak


    Po tej operacji otrzymamy uśredniony kolor naszej tex.. Zapamiętujemy/zapisujemy wartość RGB naszego koloru, tworzymy w max’ie nowy materiał arch & design (mi) i do wartości „color” wklepujemy tenże kolor, ale zaraz… jak to jest, że tam maksymalna wartość to 1, a nie 255? Hehe, żeby sobie z tym poradzić, robimy materiał typu standard, do slotu diffuse wklepujemy wartości RGB, a potem kopiujemy kolor diffuse i wklejamy do „color” i gotowe! Ale… jeszcze musimy wpisać obok „reflectivity” wartość 0 zamiast standardowego 0,6, ponieważ nie chcemy, aby nasz materiał odbijał No i oczywiście przypisujemy ten mat. Podłodze
    OK, załóżmy, że chcemy mieć białe ściany, tak więc tworzymy nowy mat. arch & design, do reflectivity wpisujemy 0, a do color wpisujemy w value magiczną liczbę „0,949” (nie 1,0 bo mental i prawdopodobnie większość rendererów nie lubi idealnie białych mat’ów ). Ale dlaczego akurat „0,949”? W „normalnej” postaci RGB ta liczba wynosi 242, a znalazłem ją na maxwellrender.com/forum i daje ona najlepsze rezultaty jeśli chodzi o biel i color blending Po stworzeniu materiału oczywiście przypisujemy go do ścian.
    Zazwyczaj największy color blending jest właśnie od podłogi, więc dla reszty obiektów nie będę bawił się w kolory, tylko dam po prosty zwykły szary materiał (value 0,5).
    Dobra, materiały gotowe, teraz przyszła kolej na światło
    Stwórzmy obiekt typu daylight


    Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko


    Klikamy stanowczo na yes, przez co mapka mr physical sky automatycznie wskoczy do slotu environment W panelu modify daylight’a, pod mr sun jest coś takiego jak „position”, zaznaczmy tam „manual” i ustawmy słoneczko, żeby wpadało nam przez okno


    Teraz wciskamy F10, zaznaczamy ptaszka przy „enable final gather” i w rozwijanej liście presetów wybieramy „draft” dla podglądu
    O, zapomniał bym Jeszcze w oknach robimy mr sky portal, znajdujący się w „photometric”


    Wymiary portala robimy tak jak wszystkie okna razem wzięte i ustawiamy go troszeczkę przed oknami na.. e… dworze :P


    Ustawienia sky portala na razie zostawmy w spokoju
    Kontynuacja tutka w następnym poście
    Ostatnio edytowane przez patry ; 24-01-08 o 13:31
    Zleceń NIE przyjmuję! | P O R T F O L I O
    Free models | Interior lighting tutorial
    Koniec z CG, przykro mi...



  2. #2
    Mental Ray'owiec :) ☺
    Awatar patry
    Dołączył
    May 2005
    Lokalizacja
    Koziegłówki
    Postów
    2067
    Podziękowania

    Domyślnie

    Wykonajmy teraz próbny render



    No więc… jest źle Render jest przepalony, ale spoko, zaraz to naprawimy :]

    Naciskamy „8” na klawiaturze (nie numerycznej) i w exposure control z rozwijanej listy wybierzmy mr photographic exposure control.

    Teraz następny próbny render



    Za ciemnoooo Wejdźmy jeszcze raz do ustawień environment and effects („8”) i w ustawieniach mr photographic exposure control i z dostępnych presetów exposure wybierzmy „physically based lighting, indoor daylight.

    Naciśnijmy teraz F9 :]



    No jest git, są jeszcze małe przepalenia, które zaznaczyłem na czerwono, ale nie będę tego poprawiał, ponieważ tak jest podobno bardziej realistycznie Albo dobra, jeśli naprawdę przeszkadzają Ci te przepalenia, możesz zrobić tak: w environment and effects obok „highlights (burn)” wpisz 0, w ust. daylight’a w mr sun parameters obok multiplet wpisz np. 0,2 i w mr sky portal podbij multipler do np. 1,1

    Efekt powinien być następujący



    Dobra, teraz zajmijmy się GI, ale nie tym z fotonami tylko FG Za „efekt” GI w FG odpowiada diffuse bounces, który określa ile razy mają się odbijać promienie. Pod F1 w max’ie wyczytałem, że „dla średnich scen, pięć odbić wystarcza. Niezwykle białe sceny mogą potrzebować do 10 odbić, a ciemne wnętrza nie potrzebują więcej niż trzy. Zwiększanie liczby odbić podnosi czas renderu.”

    Nasza scena jest raczej średnia, więc ustawmy diffuse bounces na 5 i dajmy komputerowi policzyć



    No fajnie, promienie powchodziły do wszystkich zakamarków, ale scena jest raczej za jasna :/ Z pomocą przyjdzie nam parametr „weight” obok diffuse bounces Wpiszmy obok niego np. 0,7 i zróbmy render



    No i piknie Teraz możemy „podrasować” nastawy

    W ustawieniach sky portala obok shadow samples wybieramy np. 32, w ust. daylighta w mr sun basic parameters obok softness samples wpisujemy np. 12, pod F10 w zakładce „Render” dajemy takie ustawienia



    W zakładce Indirect Illumination wybieramy preset (medium i high zazwyczaj wystarczają do wizek) ja wybrałem medium. Można też włączyć use radius interpolation method, ale to nadaje się raczej do skomplikowanych scen z gęstymi siatkami, krawędziami blisko siebie itd.

    Ustawiamy rozdzielczość i renderujemy



    Tada!! Teraz tylko dodać materiały, modele i mamy ładną scenę Ale tego nie zrobię, bo to tutek o oświetleniu :P

    Mam nadzieję, że komuś tym pomogłem Pozdrawiam, patry
    Zleceń NIE przyjmuję! | P O R T F O L I O
    Free models | Interior lighting tutorial
    Koniec z CG, przykro mi...



  3. #3
    Member

    Dołączył
    Jan 2008
    Lokalizacja
    Jaworzno
    Postów
    113
    Podziękowania

    Domyślnie

    no ladny tutorial ;] wlasnie z tym mialem problemy i ktos sie za to wziąl.... chyba w niektorych miejscac troche nie jasno opisane ale zaraz go przejze doklanie ;p... moze telepatia super wiecej takich tylko jedno mnie troche zdziwilo, na początku napisales NA SZYBKO ZROBILEM SOBIE TAKĄ O TO SCENKE na szybko ?????? sam modelowales te wszystkie figory czy poprostu powklejales ?
    Ostatnio edytowane przez Jozeph ; 24-01-08 o 14:57

  4. #4
    Mental Ray'owiec :) ☺
    Awatar patry
    Dołączył
    May 2005
    Lokalizacja
    Koziegłówki
    Postów
    2067
    Podziękowania

    Domyślnie

    Jozeph - dzięki Niektóre modele to darmowe sample z evermotion, a inne z moich starych pracek Tak więc, wszystko powklejałem
    Zleceń NIE przyjmuję! | P O R T F O L I O
    Free models | Interior lighting tutorial
    Koniec z CG, przykro mi...



  5. #5
    Retired *********
    Awatar piksar
    Dołączył
    Jan 2006
    Lokalizacja
    Land of SABATON
    Postów
    4919
    Podziękowania

    Domyślnie

    dobra robota

  6. #6
    Member

    Dołączył
    Jan 2008
    Lokalizacja
    Jaworzno
    Postów
    113
    Podziękowania

    Domyślnie

    No pieknie staralem sie robic wszystko zgodnie z tym co napisales i cos mi nie wyszlo :P wiem ze powinienem ustawic kamere w pokoju ale tam bylo totalnie ciemno... a na polu troche jasno i przynajmniej cos widac patrz na efekt mojej pracy przeglądne fgo jeszcze raz i zobaczymy co mi wyjdzie

  7. #7
    Ex moderator
    Awatar tweety
    Dołączył
    Jul 2004
    Lokalizacja
    Wrocław/Warszawa
    Postów
    7964
    Podziękowania

    Domyślnie

    hehe... i pomysleć, że jeszcze nie tak dawno uczyłem Cię podstaw renderingu w Mentalu. dobra robota - jeszcze będą z ciebie ludzie

    Pozdrawiam
    "Aby być wielkim, trzeba być kiedyś małym"
    "Jesteśmy murarzami na forum murarskim i rozmawiamy o krzywym murze." (Vorek)

  8. #8
    Mental Ray'owiec :) ☺
    Awatar patry
    Dołączył
    May 2005
    Lokalizacja
    Koziegłówki
    Postów
    2067
    Podziękowania

    Domyślnie

    piksar - dzięki
    Jozeph - hm... no coś nie wyszło Sprawdź czy masz dobrą skalę i np. okno nie ma 10m wysokości I powiedz jakiego masz max'a? Jeśli 9 to w environment & effects zamiast mr photographic exposure control wybierz logarithmic e.c., a jeśli 8 to kiszka, bo tam nie ma chyba mr sun i mr sky :/ Jak coś to możesz też przesłać scenkę np. na sendspace.com i się oblooka co jest źle
    tweety - hehe dzięki
    Zleceń NIE przyjmuję! | P O R T F O L I O
    Free models | Interior lighting tutorial
    Koniec z CG, przykro mi...



  9. #9
    .

    Dołączył
    Jan 2006
    Lokalizacja
    Wrocław
    Postów
    3443
    Podziękowania

    Domyślnie

    I ON MA 14 LAT... pamietam jesczez jak pisał do mnie i pytał sie o rożne podstawowa rzeczy bardzo dobra robora, wielkie dzieki Patry rep+

  10. #10
    MemberX
    Awatar hkropinski
    Dołączył
    Apr 2005
    Lokalizacja
    Swarzędz
    Postów
    4140
    Podziękowania

    Domyślnie

    fajnie, szkoda ze nie objaśniesz do czego są poszczególne ustawienia i wartości w renderze, bo przy innej scenie Twoje ustawienia mogłyby się już nie sprawdzić.

    Mimo wszystko masz ode mnie punkt reputacji, pozdarwiam

Strona 1 z 4 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •