× nie × nie:  0
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 16

Wątek: hierarchia i nazewnictwo pozycji VFX

  1. #1
    Member
    Awatar tmdag
    Dołączył
    Apr 2009
    Lokalizacja
    Vancouver, BC
    Postów
    504
    Podziękowania

    Domyślnie hierarchia i nazewnictwo pozycji VFX


    Reklama widoczna tylko dla niezalogowanych użytkowników
    Mam chwilke czasu miedzy renderami to napisze cos od siebie.
    Kilka lat temu, gdy tworzylem swoje portfolio zastanawialem sie jak poprawnie moge nazwac swoje stanowisko. W Polsce czesto wykonujemy "wszystko" ale szukajac pracy za granica musimy byc bardziej precyzyjni w doborze zakresu pracy.
    Tak samo Polskie firmy zaczynaja zatrudniac ludzi zza granicy i dobrze by bylo poprawnie okreslac pozycje ktore mamy do zapelnienia.

    Na poczatek hierarchia VFX czyli kto jest szefem kogo :) (poszczegolne pozycje przedstawiam w jezyku Angielskim gdyz wiekszosc z nich nie ma odpowiednika Polskiego):


    • Director

    (Rezyser)

    • VFX Supervisor - global / Art Director

    (Osoba odpowiadajaca za ogolny, estetyczny wyglad filmu/animacji od strony produkcji)

    • VFX Supervisor - local / Art Director (VFX Studio side)

    (Osoba odpowiadajaca za ogolny, estetyczny wyglad filmu/animacji od strony danego studia post produkcyjnego)

    • CG Supervisor

    (Osoba odpowiadajaca za ogolny, estetyczny wyglad filmu, "filtruje" jakosc ujecia zanim bedzie zaprezentowane do vfx sup)

    • Sequence Supervisor

    (Osoba odpowiadajaca za wyglad danej sekwencji filmu)

    • Head of department

    (Osoba odpowiadajaca za dany wydzial np. Head of Layout)

    • Department Supervisor

    (osoba odpowiadajaca za jakosc pracy danego wydzialu)

    • Lead

    (osoba odpowiadajaca za prace zespolu danego wydzialu)

    • Senior

    (Osoba z udokumentowany minimalnie 5cio letnim doswiadczeniem zawodowym w VFX oraz bedaca w stanie wykonywac prace bez pomocy Leada)

    • Mid

    (Osoba pracujaca w danym dziale, czesto kierowana bezposrednio przez leada, czasami wykonujaca ujecia uprzednio przygotowane przez Leada)

    • Junior

    (Osoba z minimum rocznym doswiadczeniem w zawodzie kierowana bezposrednio przez Leada i wykonywujaca uprzednio przygotowane ujecia)

    • Trainee / Asistant

    (Osoba bez doswiadczenia)



    PRODUKCJA (od najwazniejszego w dol)


    • Digital Producer

    (osoba odpowiedzialna za sprawy calego projektu

    • VFX Producer

    (osoba odpowiedzialna za sprawy zwiazane z klientem)

    • Associate Producer

    (osoba pomagajaca producer)

    • Production Manager

    (osoba odpowiedzialna za prace produkcji w studio)

    • Associate Production Manager

    (osoba pomagajaca production managerowi)


    Production Coordinator (Departmental Coordinator, Sequence Coordinator, VFX Coordinator, Outsource Coordinator, etc)

    • Department Coordinator

    (osoba odpowiedzialna za sprawna prace danego wydzialu)

    • Sequence Coordinator

    (osoba odpowiedzialna za prace wykonywana nad dana sekwencja

    • VFX Coordinator

    (osoba odpowiedzialna za sprawy z klientem)

    • Associate Production Coordinator

    (osoba pomagajaca production coordinator)

    • Production Assistant aka Runner

    (‘goniec’)



    Departamenty VFX (w zaleznosci od wielkosci studia dzialy moga byc dzielone lub laczone. Duze studia >150 osob moga miec taki przykladowy podzial):


    • Matte Painter / Concept Art

    (Osoba malujaca 2d ktora najczesciej uzywana jest jako tlo. Jezeli ujecie nie wymaga skomplikowanego ruchu 3d czesto jest latwiej je namalowac)

    • 3D Generalist/3d Environment

    (osoba odpowiedzialna za modelowanie o tworzenie statycznego otoczenia 3d czesto wykorzystywane jako tlo)

    • Compositing

    (osoba skladajaca ujecie w calosc ze wszystkich elementow oraz pracujaca nad 2d elementami ujecia)

    • Paint / Roto

    (osoba tworzaca maski do ujec, czyszczaca ujecia itp)

    • Lighting

    (osoba zajmujaca sie artystyczna strona oswietlania scen i ich renderingiem)

    • Lighting TD

    (osoba przygotowywujaca rigi oswietleniowe, HDR itd)

    • Shaderwriter

    (osoba tworzaca materialy/shadery)

    • FX TD

    (Osoba tworzaca setupy efektow specjalnych, RnD efektow, tworzaca narzedzia i skrypty potrzebne do ich wykonania. Jezeli narzedzie wymaga dluzszej pracy programistycznej, jest przekazywane do Software Developerow)
    • FX Artist

    (Osoba tworzaca cg efekty specjalne uzywajac setupow i narzedzi przygotowanych przez FX TD)

    • Previs

    (osoba tworzaca, animacje wstepna do przedstawienia ogolnego zarysu koncepcji)

    • Animation

    (osoba tworzaca animacje)

    • Animation TD

    (osoba tworzaca narzedzia, skrypty i setupy dla animacji)

    • Rigging

    (osoba tworzaca rigi dla animatorow)

    • Character FX

    (osoba zajmujaca sie symulacja ubran, wlosow, skory, miesni i post animacja)

    • Tech Animation

    (osoba odpowiedzialna za animacje techniczna oraz manualne efekty)

    • Modeling

    (osoba odpowiedzialna za modelowanie)

    • Texturing

    (osoba odpowiedzialna za malowanie tekstur oraz tworzenie UV)

    • Layout

    (osoba odpowiedzialna za tworzenie ogolnego kontekstu sceny w 3d i odzwierciedlenia nakreconego materialu jezeli zachodzi jakas interakcja z materialem CG)

    • Mocap

    (osoba odpowiedzalna za motion capture, czyszczenie trakow itd)

    • Matchmove

    (osoba odpowiedzialna za trakowanie nakreconego materialu)

    • Pipeline

    (osoba odpowiedzialna za tworzenie intormatycznej stroktory studia pozwalajacej plynna wspolprace kazdego wydzialu)

    • Software Developper / RnD / Software Engineer

    (osoba odpowiadajaca za tworzenie/programowanie narzedzi i programow na potrzeby studia oraz danego projektu)

    • IT

    (osoba odpowiedzialna za stacje robocze i infrastruktore komputerow w studio)

    • wrangler

    (osoba odpowiedzialna za wszystko co dzieje sie w renderfarmie - priorytowanie waznych ujec i zarzadzaniem renderingami uwzgledniajac fizyczne mozliwosci studio)


    • Editor (local)

    Montazysta w firmie post produkcyjnej, gdzie zajmowac sie bedzie skladaniem poszczegolnych ujec w calosc ale jest to praca dosc prosta bo kolejnosc ujec jest i tak juz uprzednio ustalona globalnego editora:

    • Editor (global)

    Montazysta w produkcji, czyli montazysta pracujacy bezposrednio z rezyserem i odpowiedzialny za glowny montaz filmu

    Moze ta informacja kogos zainteresuje :)
    Ostatnio edytowane przez tmdag ; 04-08-14 o 19:09

  2. #2
    Member
    Awatar michalz00
    Dołączył
    Jan 2012
    Lokalizacja
    Kraków
    Postów
    371
    Podziękowania

    Domyślnie

    O bardzo fajny pomysł. Dzięki tmdag :)
    Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!
    Fog of War / Teczka 3D / Moviematic / Behance

  3. #3
    Paweł Grzelak
    Awatar deshu
    Dołączył
    Dec 2005
    Lokalizacja
    W-wa
    Postów
    2412
    Podziękowania

    Domyślnie

    VFX Producer
    (osoba odpowiedzialna za sprawy zwiazane z klientem)

    W jakim sensie związane z klientem?

  4. #4
    cake is a lie
    Awatar ApaczoS
    Dołączył
    Dec 2009
    Lokalizacja
    Warszawa
    Postów
    787
    Podziękowania

    Domyślnie

    Fajna rozpiska. Jedno mnie jednak zastanawia: " ujecia uprzednio przygotowane przez Leada". Na czym polega takie przygotowanie ujęcia?

  5. #5
    Member
    Awatar michalz00
    Dołączył
    Jan 2012
    Lokalizacja
    Kraków
    Postów
    371
    Podziękowania

    Domyślnie

    Ja też jeszcze o coś dopytam. VFX Editor - często takie stanowisko widzę w napisach końcowych. Gdzie taka osoba się plasuje w tej hierarchii?
    Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!
    Fog of War / Teczka 3D / Moviematic / Behance

  6. #6
    Member
    Awatar tmdag
    Dołączył
    Apr 2009
    Lokalizacja
    Vancouver, BC
    Postów
    504
    Podziękowania

    Domyślnie

    Oczywiscie pamietajmy, ze nad jednym filmem moze pracowac kilka post produkcji na raz (moze byc 3, 5 a czasami i wiele wiecej).

    Cytat Zamieszczone przez michalz00 Zobacz posta
    Ja też jeszcze o coś dopytam. VFX Editor - często takie stanowisko widzę w napisach końcowych. Gdzie taka osoba się plasuje w tej hierarchii?
    Editor to montazysta. Montazysta moze byc
    - "lokalny" (w firmie post produkcyjnej) gdzie zajmowac sie bedzie skladaniem poszczegolnych ujec w calosc ale jest to praca dosc prosta bo kolejnosc ujec jest i tak juz uprzednio ustalona przez:
    - "globalny" (w produkcji) czyli montazysta pracujacy bezposrednio z rezyserem i odpowiedzialny za glowny montaz filmu

    Cytat Zamieszczone przez ApaczoS Zobacz posta
    Fajna rozpiska. Jedno mnie jednak zastanawia: " ujecia uprzednio przygotowane przez Leada". Na czym polega takie przygotowanie ujęcia?
    Niektore efekty (jak np wystrzal z broni przyszlosci) sa uzywane w kilkunastu (badz kilkuset) ujeciach. W zaeznosci od studio - lead badz senior projektuje taki efekt wystrzalu ktory jest akceptowany a nastepnie efekt ten jest duplikowany w pozostalych ujeciach przez grupe grafikow.
    Duplikacja efektu zazwyczaj poleca na zaadoptowaniu master setupu.

    Cytat Zamieszczone przez deshu Zobacz posta
    W jakim sensie związane z klientem?
    - Np sprawy budzetowe gdzie studio negocjuje stawki swojej pracy czy tez terminy dostarczenia itd

  7. #7
    cake is a lie
    Awatar ApaczoS
    Dołączył
    Dec 2009
    Lokalizacja
    Warszawa
    Postów
    787
    Podziękowania

    Domyślnie

    Woow! No to mnie zszokowałeś teraz. To taki szeregowy gostek robi małpią robotę. Zawsze sądziłem, że taki efiksiarz(pomijaj juniorów) robi wszystko na podstawie storyboardu i codziennego briefu. To jak w tym wypadku jest z osobami, które robią compo? Koleś dostaje ujęcie z rozrysowanymi etapami pracy? Czyli że "inwencja twórcza" dotyczy tylko leadów i seniorów? Celowo dałem w cudzysłowie bo wiem, że często z twórczością to ma mało wspólnego.
    Damn! To ja zostaję na freelancie :D
    Ostatnio edytowane przez ApaczoS ; 02-08-14 o 18:39

  8. #8
    Member
    Awatar tmdag
    Dołączył
    Apr 2009
    Lokalizacja
    Vancouver, BC
    Postów
    504
    Podziękowania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ApaczoS Zobacz posta
    Woow! No to mnie zszokowałeś teraz. To taki szeregowy gostek robi małpią robotę. Zawsze sądziłem, że taki efiksiarz(pomijaj juniorów) robi wszystko na podstawie storyboardu i codziennego briefu. To jak w tym wypadku jest z osobami, które robią compo? Koleś dostaje ujęcie z rozrysowanymi etapami pracy? Czyli że "inwencja twórcza" dotyczy tylko leadów? Celowo dałem w cudzysłowie bo wiem, że często z twórczością to ma mało wspólnego.
    Damn! To ja zostaję na freelancie :D
    Inwencja tworcza nalezy do rezysera :)
    Wszystko tez zalezy od firmy, tak jak pisalem - w niektorych jest to bardziej podzielone a w innych mniej.
    Np ja na stanowisku seniora w ILM jestem odpowiedzialny za wyglad efektu w sekwencji i stworzenie tego efektu ktory bedzie adoptowany w 50ciu ujeciach przez reszte grafikow. Lead nianczy mid grafikow a seniorzy robia swoje.
    Zanim oficjanie moglem przejsc na stanowisko Senior, musialem sie wykazac, ze nie potrzebuje niani :)

    Compo tez moze wymagac sporej technicznej pracy ktora musi byc konzystentna pomiedzy ujeciami. W takim przypadku ktos musi zbudowac master setup co najczesciej jest przydzelane leadowi (badz wybranemu seniorowi).
    Ostatnio edytowane przez tmdag ; 02-08-14 o 18:48

  9. #9
    cake is a lie
    Awatar ApaczoS
    Dołączył
    Dec 2009
    Lokalizacja
    Warszawa
    Postów
    787
    Podziękowania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tmdag Zobacz posta
    Inwencja tworcza nalezy do rezysera :)
    Czasem też i reżyser jest sprowadzany do parteru przez producenta, heh
    W sumie i fakt, zależne od skali. W dużych studiach ma to sens bo na pewno przyspiesza robotę.
    Dzięki Alberto!

  10. #10
    Member
    Awatar tmdag
    Dołączył
    Apr 2009
    Lokalizacja
    Vancouver, BC
    Postów
    504
    Podziękowania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ApaczoS Zobacz posta
    Czasem też i reżyser jest sprowadzany do parteru przez producenta, heh
    W sumie i fakt, zależne od skali. W dużych studiach ma to sens bo na pewno przyspiesza robotę.
    Dzięki Alberto!
    Pamietajmy, ze "duze" studio to >150 osob. Np. Platige sie zalicza do duzego studia w tym przypadku

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •