Jump to content
Mortus

Postać 3D: Nanami

Recommended Posts

tym razem robie na poważnie, ale nie wiem czy będę tu wrzucał... może jak skończę to wrzuce :-)

Planuję ją zrigować w Mayce. W Blendku mi się szybciej modeluje, ale te jego shape keye... brrrr... do rigowania w nim wołami mnie nie zaciągną ;)

 

no teraz wygląda słodko, jakbyś jej dał kucyki pipi to wyglądała by uroczo... jak szeregowy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, mimika tak piękna, że aż założyłem konto żeby zapytać: jak? Zmieniasz geometrię na shape-keyach używając blenderowego soft selection czy użyłeś riga na twarzy? Wygląda to ślicznie, zgrabnie i czysto i zastanawiam się czy to całkiem sporo pracy i walka o precyzję przy przesuwaniu vertexów czy jakaś inna magia :). Chętnie dowiedziałbym się co nieco o Twoim podejściu do pracy nad tym.

Brawo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boris: Wrzuć wrzuć, będę miał motywację do pracy ;) Ok, skoro jak szeregowy, to chyba nie jest źle :P

 

@szafrab: O, dzięki wielkie. W takim razie cieszy mnie, że te moje wypociny mogą się komuś podobać. Nie wydaje mi się, żeby moje metody były jakoś specjalnie dobre. Ale chętnie opiszę, jak to u mnie wygląda. Cóż, jeśli chodzi o twarz i jej mimikę, to całość działa tylko na Shape Keyach. Jedynie gałki oczne korzystają z kości. Do deformacji szczerze mówiąc używam wszystkiego po trochę. Czasem przydaje się Proportional Editing w Edit Mode, czasem trzeba pojedynczo ustawiać wierzchołki (rzadko, ale się zdarza). Choć głównie korzystam ze Sculpt Mode i po prostu rzeźbię to, co potrzebuję. Mam przygotowane różne vertex grupy i w zależności od potrzeb ukrywam zbędne w danym momencie elementy, by łatwiej mi się pracowało. Często też włączam sobie podgląd siatki i oglądam wszystko pod różnymi kątami żeby upewnić się, że topologia po deformacji dobrze wygląda. Pomaga też przesuwanie wartości Shape Keya w tę i z powrotem przy włączonym widoku siatki. Porównuję wtedy "w ruchu" daną deformację z własnym odbiciem w lusterku czy innymi referencjami. Z grubsza chyba tyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a nie korciło ciebie użycie blenriga?

Mógłbyś też porobić kontrolki np. przy ustach i za pomocą drivera sterować shape keyem. Gość w blenrigu fajnie to rozwiązał, ale pamiętam, ze grubo tam grzebałem żeby zakumać. Nie będzie to maya, ale zawsze coś ;)

Ze swoich dociekań animacyjnych pamiętam, że usta poruszają się po łukach... ciężko to będzie uzyskać shapekeyem i jeszcze brak corrective shapekeyów... brrrr....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem, świetny efekt :). Sam ostatnio próbowałem rozkminić animację twarzy i robiłem to na własnym rigu. Niestety efekty nie były nawet zbliżone czytelnością i estetyką do tego co osiągnąłeś.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korciło, i nawet się tym trochę bawiłem. Całkiem fajnie to działa, ale jak tak trochę popróbowałem, to stwierdziłem, że do twarzy zdecydowanie wolę użyć shape keyów niż kości. Jakoś mam takie nieodparte wrażenie, że deformacja kośćmi jest mniej... plastyczna. Czy coś. Nie wiem, pewnie jakieś moje skrzywienie. Koniec końców korzystam z Rigify, ale tylko do ciała. Do twarzy mam zrobiony customowy rig z driverami, które sterują shape keyami. Tak więc no kości niby są, ale tylko dla mojej wygody sterowania tym wszystkim.

 

5Y0WNGn.png

 

A co do tych corrective shape keyów - co to w ogóle robi? Bo z tego co rozumiem, to to jest po prostu shape key, poprawiający deformację, gdy jednocześnie mam włączone jakieś np. 2 inne. Dobrze rozumiem? Bo mam kilka takich u siebie i robią mi za takie właśnie korekcyjne deformacje. No i zastanawiam się, czy to się czymś różni.

 

@szafrab: Rozważ założenie swojego tematu na tym forum. Mi całkiem sporo już pomogli, polecam ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

poczytaj o combo blend shapesach... powiem tylko, że w Blenderze się nie da ;)

 

ps. podążaj za odważnym królikiem ;)

 

ad: zauważyłeś, że rigify i tak "streczuje" np. nogę, nawet wtedy kiedy IK stretch jest ustawiony na zero? Porażka jakaś :/

Edited by Boris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, rzeczywiście. Nigdy tego rozciągania nie ustawiałem na 0, to nawet nie zauważyłem. Za to jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że jak się wyeksportuje animację zrobioną za pomocą rigify do fbx-a, to potrafi się zrobić niezła padaka i momentami dziwnie porozciągane kości. Pojęcia nie mam co to powoduje, a swego czasu naprawdę intensywnie próbowałem znaleźć powód. Na szczęście nie będę swojej animacji musiał nigdzie eksportować poza Blendera.

 

Tak czy siak, kolejne 2 grymasy:

 

agGbXpL.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajne. W skrócie, jak teraz otworzysz usta przy smutku to zobaczysz po co są corrective shape keye hyhyhyhy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Szczerze mówiąc przeglądnąłem trochę internetów, na Brave Rabbita też trafiłem. Dalej mi się wydaje, że to są po prostu poprawki deformacji np. w przypadku połączenia 2 lub więcej shape keyów. Albo w jakichkolwiek innych sytuacjach takich poprawek wymagających. Czyli w sumie to, o czym pisałem wyżej. Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu.

 

Czyli np. tak jak mówisz, mam 2 shape keye - powiedzmy te usta wygięte w dół i otwarcie ust. Pojedynczo wyglądają ok, ale jak się je włączy jednocześnie, to razem już średnio dają radę. Więc robię dla takiego przypadku ręczną korekcję i ustawiam jej drivera, który aktywuje ją zawsze gdy zajdzie taka potrzeba. Tak to cały czas rozumiem, może błędnie - nie mam pojęcia.

Edited by Mortus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dobrze kombinujesz, tylko mayka potrafi uruchomić np. 10 takich shapekeyów jednocześnie z różnymi ustawieniami. Kiedyś znalazłem tutka jak ktoś męczył w blendku właśnie dwa shapekeye i uruchamiał trzeciego jakimś skryptem. Wyglądało to średnio... może teraz można robić inne cuda, nie wiem ;) Powiem ci, że sam soft tool w mayce działa zarąbiście, a ten od rabbita też danje rade np. przesuwanie topologii po kształcie obiektu. Sprawdź maykę przez weekend i rabbita... będziesz w niebie :)

Edited by Boris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę, że po odświeżeniu forum zjadło mi kilka ostatnich postów w tym temacie, więc wrzucam jeszcze raz ostatnie rendery.

spacer.png

spacer.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie było rzucić okiem na wątek od początku.

Jeżeli chodzi o te ręce - myślę, że to co wyszło z Hero5 Disneya - rozne rzeczy w labie - były jednak po znacznie mocniejszym art directingu 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

@olaf Też tak właśnie pomyślałem. Teraz przynajmniej widzę tę błędy które mi wytknięto na początku. Wtedy ich kompletnie nie zauważałem. Co do rąk się zgadzam. Mi się jeszcze tak nie do końca podobają. Możliwe, że będę jeszcze próbował coś działać w ich kierunku.

@michalo Dzięki 😉 Miniaturkę właśnie przedtem dodałem, ale coś widzę, że nie chce współpracować, bo po odświeżeniu strony zniknęła. Dodałem jeszcze raz, chyba już działa jak trzeba,

Share this post


Link to post
Share on other sites

mój błąd - miałem na myśli bigHero6:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko, domyśliłem się, że chodzi o Big Hero 6 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Projekt oczywiście dalej się robi, ale chwilowo robię sobie od niego przerwę, bo naszła mnie ochota na zrobienie małego fanarta. Chcę go zrobić w miarę szybko i wracać do głównego wątku. Nie będę się więc bawił w mimikę etc. Może najwyżej jakieś predefiniowane miny, nic więcej. Postać nie będzie przeznaczona do animowania, więc sporo mi to ułatwia i powinno też w miarę szybko pójść. W każdym razie - Raven z Teen Titans. Aktualny postęp prac:

spacer.png

spacer.png

TB1UqHz.png

qiXwf9n.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Włoski. Po wyrenderowaniu zauważyłem jeszcze kilka rzeczy do poprawy, ale już trudno, poprawię później. Na razie wrzucam jak jest. Oprócz tego pracowałem też nad tym takim magio-energiowym efektem. Nie wiem jak te jej moce się nazywają, ale pewnie każdy kto kojarzy Raven, wie o co chodzi.

foS4LV9.png

NQTe4NS.png

KY8UQHY.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy