Jump to content
Sign in to follow this  
satach

32 lub 16 bit composting v-ray, photosnop

Recommended Posts

Witam.

3d max 2017, v-ray 3.60.03, Photoshop 2017 CC.

 

Chciałbym w Photoshopie podziałać na 16 bitach (by mieć dostępne wszystkie narzędzia). Nie potrafię przejść przez cały proces nie tracąc na jakości. Jak tego dokonać ?!

1. W render setup- zakładka v-ray zaznaczam v-ray raw image file. Wskazuję gdzie ma się zapisać i jaka nazwa pliku exr i save.

2. Do photoshopa za pomocą pluginu exr-IO importuje jeden EXR- wsyzstkie warstwy do photoshopa.

(Niezaleznie od tego czy v-reyem exportuje poprzez v-ray raw image file, czy poprzez poszczególne render elementy zaznaczając 16 bitów to i tak w rezultacie otrzymuję 32 bity. Dlaczego ??)

3. przechodzę na przestrzeń liniową. Profil ściągniety z internetu.

4. Przechodzę na 16 bitów.

5. Zapisuję do tiffów- otwieram w przeglądarce obrazów Windowsa- czerń

6. Zapisuję do PNG z zaznaczonym profilem linearnym- utrata jakości w półcieniach ( w starej przeglądarce obrazów win), w nowej przeglądarce win 10- przyciemnione

7. Zapisuję do PNG bez profilu linearnego- przyciemnione ( w starej przeglądarce obrazów win), w nowej przeglądarce win 10- przyciemnione

8. przejście na 8 bitów- widoczna utrata jakości w półcieniach już w photoshopie.

 

Jak dokonać tego poprawnie ?

Czy Photoshop się do tego nie nadaje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Photoshop się nadaje ale przeglądarki Windows się nie nadają bo nie mają zarządzania barwami. Po drugie defaultowo musisz osadzić w obrazie jakiś profil kolorów (nie linear) żeby ktoś inny mógł ten obraz prawidłowo zobaczyć oprócz ciebie.

Acha -w PNG zdaje się nie osadzisz żadnego profilu. Nadaje się tylko do internetu a i w tym wypadku lepiej osadzić jakiś profil.

Co do zapisu z v-raya - nie wiem jak to tam działa. Ale jeżeli tylko wypuszcza 32 bity to zamień je w PS na 16 i gitara. Pamiętaj o profilu i nie przeglądaj w Windosowych przeglądarkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. W jakim zatem programie powinien przeglądać klient przesłane przeze mnie pliki by zobaczyć porządany efekt ?

2. Wrzucam 32 bitowego liniowego exr'a do photoshopa. Zmieniam na profil liniowy (edycja/ ustawienia koloru/ RGB- profil liniowy). Inaczej po przejściu na 16 bit wypala jasności. Przełączam na 16 bitów. Nic się nie zmienia ( jest ok). Osadzony profil po konwersji jest liniowy. Jak po konwersji przydzielam na profil srgb to wszystko się mocno ściemnia. Co robię źle ?

3. Jak zmieniam z 16 bitów na 8 bitów to dostrzegam sporą różnicę w ciemnych gradientach. Mam monitor HD2441W. Niby ma 8-bitów. Czy dostrzegam różnicę przez to, że mój monitor emuluje kolory do 10 bitów poprzez frame rate control (FRC) ? Czy dobrze t orozumiem ?

4. Czy to normalne, że jest to aż taka różnica jak na załączonym obrazku ? Mam wrażenie, że do konwersa z 16 do 8 bitów mogłaby się odbyć "ładniej" bardziej mieszając piksele...

 

 

 

sory za zalew może głupich pytań, ale chciałbym to wszystko do końca pokapować ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Irfanview zdaje się obsługuje profile, może tu coś więcej znajdziesz https://tomaszpluszczyk.pl/zarzadzanie-barwa-f-a-q/#faq2

2. Ale spróbuj to wszystko zrobić testowo najpierw łącząc wszystkie warstwy albo usuwając tryby mieszania. Okaże się, że możesz nawet nie zauważyć różnicy. To raczej oddziaływanie warstw z różnymi trybami mieszania tak przepala.

3. Wszystkie te różnicy są konsekwencją oddziaływania warstw na siebie. Bez trybów mieszania i bez filtrów różnic niestety raczej nie zobaczysz.

Mam podobny tok pracy w Cinemie - wysyła mi obraz z warstwami już ustawionymi na różne tryby mieszania i czego bym nie zrobił - zmienił obraz na 8bit czy zmienił profil z liniowego na sRGB cza Adobe RGB to przepala albo bardzo ściemnia. Jednak jak wszystkie warstwy ustawię na tryb mieszania "normal" albo spłaszczę warstwy to prawie nic się nie dzieje.

To po co te 32 bity? Przy 32/16bitach możesz pracować/obrabiać materiał w tonach/kanałach do których nie będziesz miał dostępu przy 8bitach (i odwrotnie). Dlatego ugraj w korekcji tyle ile możesz przy 32 bitach i zapisz jako plik_edycyjny_32bit. Spłaszcz warstwy jak będziesz zadowolony z efektów. Zmień na 8bit, coś jeszcze pokombinuj i zapisz plik jako plik_edycyjny_8bit lub jako plik ukończony. Zmień po konwersji na 8 bit, profil kolorów na sRGB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za odpowiedź. No właśnie niestety scalam warstwy przed konwersją. Przejście z 16 -> 8 bit minimalnie traci na jakości, ale rozumiem, że wynika to z tego, że przed chwilą widziałem 10 bit dzięki monitorowi , a teraz widzę 8 bit ... Mniejsza o to.

Po co 32 bity jak najbardziej rozumiem (większa głębia, można powyciągać więcej szczegółów z jasności i ciemności). Najchętniej bym wypalił od razu 16 bit z 3d maxa, ale nie wiem czemu na siłę wyrzuca mi 32.

 

Ostatni problem jaki pozostał to ten porąbany Srgb. Jakkolwiek w którymkolwiek momencie bym nie przydzielił profilu (Edycja/ Przydziel profil/ Profil- srgb IEC61966) to ściemnia, a przecież powinienem przydzielić ten profil po pracy na liniowym.

32 bity; scalam warstwy - > 16 bit -> zmieniam profil na srgb -> ciemno

32 bity; scalam warstwy - > 16 bit ->8 bit-> zmieniam profil na srgb -> ciemno

Share this post


Link to post
Share on other sites

To dziwne ale z monitorem to nie ma nic wspólnego...

Pomału, pomału, a co ty masz ustawione w PS w "Color Settings"? Chroń cie Panie Boże przed profilem monitora. Bezpiecznie wybierz w Settings "Europe General Purpose 3" lub ew. "North America General Purpose 2" ale raczej Europejski set. https://www.color-management-guide.com/color-settings-photoshop.html

Jeżeli już to masz to może ten profil, który ściągnąłeś coś miesza. A z jakim profilem Max wypluwa obraz? Bez?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Jaceks, posiadasz monitor 10 bit lub więcej i przy przejściu z 16 bit na 8 nie widzisz żadnej różnicy ? Bo jak nie ma to nic wspólnego z głębią kolorów monitora to kompletnie tego nie rozumiem jakim prawem się tak dzieje.

 

2. Max wypluwa tak jak pisałem- profil linearny gamma=1. Ustawiłem tak specjalnie, bo ponoć tak powinno się profesjonalnie robić. Tak więc jeśli wybieram Europe General Purpose 3 i prze konwertuje 32 na 16 to mi wypala jasności i kontrastuje cienie. Muszę wybrać profil linearny (ściągnięty z neta, lub wybieram "własny" i ustawiam gamma=1, wychodzi na to samo) by móc prze konwertować z 32 na 16 bez wypaleń ani ściemnień.

Edited by satach

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Przy zbliżonych do szarości, długich gradientach widać to wyraźnie i często w PS niestety na niekorzyść 16 bit bo wychodzi banding. PS ma coś popieprzone przynajmniej do wersji CS6 ale jak czytałem i później.

2) Tak, tak, na czas roboty w 32 bit plik będzie linear, ale przestrzenią roboczą PS powinno być sRGB bo taka jest przestrzeń wyświetlania monitora. Ew. Adobe RGB jak monitor to szeroki gamut. Skonwertowany plik do 16bit również zmienić na sRGB.

Tu są dwie filozofie pracy z takimi plikami, jeden pracuje pod sRGB i konwersję wykonuję w lInear i z powrotem przechodzi na sRGB

Drugi kombinuje inaczej - wgrywa plik .exr i otwiera zmieniając w locie na sRGB.

 

Efekt jest ten sam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy