Jump to content
mariusz st

Modele 3d_kupno_sprzedaż_prawa autorskie_ używanie w celach komercyjnych

Recommended Posts

Posted (edited)

drakul ale po co się nad tym rozwodzić jaka jest dokładnie podstawa prawna i szansa na wygraną skoro nawet jeśli możesz wygrać i dostać zwrot kosztów sądowych to zostaniesz zamęczony przez duże psy? Weźmy przykład Andrey Kozlova gdy walczył z otoyem a ich roszczenia polegały na tym że ukradł on ich technologię, jaką? pokazali screeny z octana i fstorma z interface z ewidentnie taką samą technologią np i jeden i drugi renderer ma motion blur i co z tego, że to głupota skoro zanim sąd i eksperci do tego dojdą to będziesz złamanym psychicznie finansowym bankrutem? On się podniósł ale ogrom ludzi nie dałby rady.

 

To tak jak głośne sprawy gdy jakaś niemiecka kancelaria pisze do Polaków ściągających polskie filmy z torrentów i żąda zapłaty kilkuset złotych, możesz z nimi zawalczyć tylko jakie masz szanse? Prawo pozwala na ściąganie na własny użytek ale na oglądanie już nie, można coś kombinować, że kopia zapasowa albo jakieś inne sposoby stosować ale jeśli okaże się że sąd nie przyzna racji to z 600zł kary robi się 6 tys albo więcej nie licząc zmarnowanych nerwów i czasu. A to przecież też jest malutkie przewinienie a nie proceder na masową skalę jak prowadzenie strony z nielegalnymi filmami.

Tak samo gdy zwróci się do ciebie kancelaria która reprezentuje dajmy na to bmw i poprosi o zaprzestanie sprzedaży modelu inspirowanego bmw, nawet bez logo, bo oni mają patent na specyficzny przedzielony na pół grill i co zrobisz? będziesz z nimi walczył w sądzie?

Edited by Imperator

Share this post


Link to post
Share on other sites
nie licząc zmarnowanych nerwów i czasu.

 

 

Ale dlaczego zmarnowanych nerwów i czasu? Czym tu się denerwować? Nawet nie musisz chodzić do sądu. Wynajmujesz prawnika i z głowy.

 

Jak wytoczą absurdalne pozwy to on sobie zarobi i tyle. A jak Ci zdejmą modele ze sklepu albo w jakiś inny sposób zablokują do wyroku to jeszcze dostaniesz odszkodowanie. Taka autocenzura, że "zdejmę dla świętego spokoju" powoduje, że przegrywasz na rynku z tymi, którzy się nie boją i walczą albo olewają jak Chińczycy.

 

A zabezpieczeniem przed porażką jest na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Minimalny kapitał zakładowy to chyba 5 tys. więc jak przegrasz proces na 1mln to najwyżej spółka zbankrutuje i założysz nową.

 

Wrzućcie na luz, a jak się szykuje większy kontrakt to do prawnika. Porada kosztuje 50 zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odpuściłem, bo wolę się spokojnie zajmować grafiką a nie jakimiś sprawami sądowymi gdzie przedmiotem jest model, na którym i tak za wiele nie zarobię. Poza tym tak ten 'biznes' wygląda, jeden model więcej czy mniej, nie ma wielkiej różnicy. Mam prawie 450 modeli na TS (głównie nowe samochody) i z tego ponad 30 jest zdjętych ze względu na 'copyright issues'. Bywało i tak, ze zleciłem wykonanie jakiegoś modelu, zapłaciłem, przygotowałem do sprzedaży a zanim się chociaż raz sprzedał już został zdjęty. Takie już moje ryzyko. Oczywiście można przerabiać na 'generic' ale jak ktoś szuka konkretnie np. modelu BMW 3 to raczej nie interesuje go jakiś 'generic german sedan'.

 

Wrzućcie na luz, a jak się szykuje większy kontrakt to do prawnika. Porada kosztuje 50 zł.
ostatnio jak chciałem poradę prawną w kwestii rozliczania VATu to zaśpiewali mi 600zł :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak samo gdy zwróci się do ciebie kancelaria która reprezentuje dajmy na to bmw i poprosi o zaprzestanie sprzedaży modelu inspirowanego bmw, nawet bez logo, bo oni mają patent na specyficzny przedzielony na pół grill i co zrobisz? będziesz z nimi walczył w sądzie?

 

No właśnie między innymi z tego powodu taki Squir 99% swoich modeli ma opatrzonych "editorial license" co zwyczajnie znaczy, że oficjalnie nie możesz kupionego modelu samochodu, krzesła, wyciskarki do soków użyć ani w statycznej wizce ani w filmie, reklamie czy czymkolwiek tam sobie zażyczysz.

 

Jakoś tak mi się skojarzyło, w "M jak miłość", o ile dobrze pamiętam samochody bohaterów mają pozalepiane loga producenta. Tutaj też jak się domyślam chodzi o to, że musieliby zapłacić zbyt dużo kasy za wykorzystywanie wizerunku takiego czy innego auta.

 

Mam znajomego co ma znajomego który ma znajomego który jest prawnikiem, nie wiem czy siedzi w temacie praw autorskich, ale postaram się dopytać co on o tym sądzi.

 

https://www.turbosquid.com/3d-models/2020-audi-e-tron-3d-model-1359832

 

Royalty Free License - Editorial Uses Only

The intellectual property depicted in this model, including the brand "audi", is not affiliated with or endorsed by the original rights holders and must be used under editorial use restrictions.

 

tyle w temacie samochodów.

 

 

Pecet jak masz otagowane swoje modele pod wyszukiwarkę? Modele są 1:1 z oryginałem, używasz pełnych nazw w opisach?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miło, że się pochwaliłeś Pecet, bardzo fajne modele, topologia elegancka. Jak będę miał potrzebę kupić to chętnie skorzystam, w końcu trzeba wspierać rodaków :)

 

Masz widzę podobnie jak squir, praktycznie wszystkie modele opatrzone licencją editorial lub zaznaczone, że wykraczanie poza tą licencję czyli używanie stricte komercyjnie wymaga "wyjaśnień" (czytaj pozwolenia od właściciela praw autorskich).

 

Jesteś od dawna na TS, jak często na przestrzeni tego okresu miałeś sygnały od potencjalnych roszczeniowców?

Od zawsze stosujesz taki a nie inny typ licencji na produkty, czy wcześniej było inaczej?

 

Twoje stanowisko w tej sprawie jest bez zmian? editorial = no go (chyba, że masz stosowne pozwolenia od właściciela?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, polecam się ;)

Z tymi licencjami to w zasadzie jest tak, że one są automatycznie przydzielane. Nie da rady użyć słowa "audi" czy to w tytule, czy w opisie i jednocześnie opublikować model z licencją standardową.

Na TS co jakiś czas dostaję informacje (1-3 razy na rok), że modele z jakimś słowem kluczowym już nie można publikować pod zwykłą licencją, tylko editorial, lub, że w ogóle nie można ich sprzedawać. Na innych stronach po prostu usuwają, gdy dostaną zgłoszenie. Natomiast czy przydzielona jest oficjalna, zwykła czy editorial, nie widzę różnicy w sprzedaży. Szczerze mówiąc to mnie nie interesuje co kto robi z modelem po zakupie, dopóki go nie wrzuci do sklepu jako swojego, albo gdzieś udostępni do pobrania.

 

Tak naprawdę ta kwestia licencji to jedyne co mnie powstrzymuje przed tym, żeby zostawić zlecenia i tylko zajmować się 3d stockami. Co prawda TS robi dużo w tej kwestii, uzyskało oficjalne licencje od Forda i General Motors, ale to na razie za mało, żeby mieć pewność, że pewnego dnia wszystkie 'markowe' modele nie zostaną usunięte a ja zostanę na lodzie. A te obawy nie są bezpodstawne - the3dstudio.com - kiedyś równy konkurent TS, czasami nawet więcej można było tam zarobić niż na TS, ok. 2013 roku wykasował wszystkie 'markowe' modele, dzisiaj po tej stronie nie ma już śladu. Jakoś rok temu https://www.highend3d.com/ usunął wszystkie modele samochodów, właśnie ze względu na roszczenia. Co prawda sprzedaż tam była marginalna, ale sam fakt pozbycia się tych modeli pokazuje, że jednak problem istnieje. Na CGTrader - obecnie jedynym liczącym się stockiem 3d poza TS, też już sporo marek nie można publikować.

 

Osobiście oprócz tej sprawy z jachtem, żadnych wiadomości od innych firm nie miałem, ale to też dlatego, że te stocki biorą to na siebie. Na TS kupując widzisz tylko nick sprzedającego, nawet jak chcesz to nie możesz dać bezpośrednich namiarów do siebie. Z tego też powodu, tzn. problemami z tymi licencjami nie zakładam własnej strony przez która można by kupić moje modele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się - to sprawa kupującego czy wykorzysta do celów komercyjnych model czy też nie, ale przypuśćmy że ja w tej chwili chciałbym kupić tego e-trona i wrzucić do wizki dla klienta czego nie mogę zrobić jeśli chciałbym postępować zgodnie z "przepisami". Co gdyby z takiego kupionego modelu pousuwać logo i napisy identyfikujące producenta? Byłoby to formą obejścia przepisów tak aby ich nie łamać?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zgadzam się - to sprawa kupującego czy wykorzysta do celów komercyjnych model czy też nie, ale przypuśćmy że ja w tej chwili chciałbym kupić tego e-trona i wrzucić do wizki dla klienta czego nie mogę zrobić jeśli chciałbym postępować zgodnie z "przepisami". Co gdyby z takiego kupionego modelu pousuwać logo i napisy identyfikujące producenta? Byłoby to formą obejścia przepisów tak aby ich nie łamać?

 

Czasami,a raczej w większości przypadków usunięcie loga czy też zmiana nazwy identyfikującej producenta to za mało. Pamiętam, że kilka lat temu koncert BMW wytoczyło sprawę przeciwko TS i nie chodziło tam tylko o loga czy nazwę, a o patenty na grille itp. Doszło tam chyba do ugody, TS musiało wycofać modele BMW, Mini i Rollsa. Więc tak naprawdę jak chcesz zrobić wszystko w 100% legalnie to jak wspomniane już było wcześniej trzeba by było takie BMW zrobić na generic german, pozmieniać charakterystyczne dla marki elementy i tyle. To samo może się tyczyć wspomnianego przez Ciebie Audi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czasami,a raczej w większości przypadków usunięcie loga czy też zmiana nazwy identyfikującej producenta to za mało. Pamiętam, że kilka lat temu koncert BMW wytoczyło sprawę przeciwko TS i nie chodziło tam tylko o loga czy nazwę, a o patenty na grille itp. Doszło tam chyba do ugody, TS musiało wycofać modele BMW, Mini i Rollsa. Więc tak naprawdę jak chcesz zrobić wszystko w 100% legalnie to jak wspomniane już było wcześniej trzeba by było takie BMW zrobić na generic german, pozmieniać charakterystyczne dla marki elementy i tyle. To samo może się tyczyć wspomnianego przez Ciebie Audi.

 

Chyba, że licencja jest stricte editorial, czy wtedy też "wypadałoby" mieć zgodę od BMW?

 

Samochody mocno zdominowały wątek a ja zaznaczam, że w ogóle nie mam w planach sprzedawania modeli samochodów, chodzi bardziej o wyposażenie wnętrz: siedziska, sofy, akcesoria kuchenne itd... tutaj jest dokładnie taka sama sytuacja jak w przypadku tego nieszczęsnego bmw?

 

PS: bardzo ładne modeliki

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW to osobny temat i po prostu nie można nigdzie sprzedawać ich modeli, to że na mniej znanych stockach można jeszcze znaleźć modele BMW, to tylko dlatego, że albo przedstawiciele BMW ich nie dopadli, albo są to strony z państw, w których takimi sprawami nie trzeba się przejmować. Np taki Hum3d, gdzie można kupić każdy model BMW jest z Ukrainy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Trzeba zatem bojkotować bmw i ich produkty, my jako my możemy przestać kupować, modelować i sprzedawać. Możemy też namawiać znajomych i rodzinę aby sprzedawali swoje bawarki i kupowali jakieś inne (nie ważne jakie, byle takie które można sprzedawać na TS) Jeśli te argumenty to za mało to odsyłam do nowej serii 7 i jej wlotu powietrza ;)

 

 

giphy.gif

Edited by mariusz st

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetny pomysł. Jak graficy przestaną nagle kupować te najdroższe limuzyny, to BMW się obudzi!11!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczerze mówiąc to pomimo tego, że mam zdjętych ze 20 modeli BMW, to nie mogę być na to zły. Moim zdaniem mają do tego prawo. W ramach protestu nawet jakbym zezłomował moje e38, to myślę, że za bardzo by się tym nie przejęli ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystkie inne modele tak, ale e38 przyznaję że nie miałbym sumienia, to jest ostatnia prawdziwa siódemka. :)

 

delikatny offtop, ale jaki motor pod maską jeśli mogę spytać?

 

Olaf - po samym moim wpisie bmw zaczęło się pocić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy