Jump to content

Tańszy 3ds max i Maya - nowe licencje Indie


Recommended Posts

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mieliśmy spotkanie online z głównymi szefami działu M&E z Autodesku i na pytanie co do funkcjonalności 3Ds Maxa i Maya, zapytałem się, dlaczego ich Marketing na siłę wymyśla 3-5 nowych "ficzerów"

Panowie, ja pierdykam... O jakimkolwiek sofcie by nie byl temat to zaraz jakis fanatyk wyskakuje ze swoim Blenderowaniem. Sam uzywam Blendera ale tego sie juz nie da sluchac. Temat jest o tanszym 3Dma

Chciałbym to zobaczyć, jak mały robaczek z Polski piszę do centrali Ubisoftu z zapytaniem na ile wyceniają swój projekt, bo nie jest pewien czy licencja Mayki pozwala mu na wykonanie krzesła i dwóch s

Posted Images

oferty indie dla freelancerow ponizej 100k usd przychodu nie bylo nigdy. houdini mial cos takiego chyba ale nie ade$k. branzunia powinna Blendera calowac za wywieranie tego typu presji (albo chociaz dac te 6€ donejciku miesiecznie na rozwoj 😉)

Edited by le_chu
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Aurodesk podniósł koszt licencji dla wielu użytkowników nawet o 33% pewnie żeby wyrównać straty na licencjach Indie, początkujący i freelancerzy uczyli się/ pracowali na indykach a teraz firmy jeśli będą chcieli ich zatrudnić musza im zapewnić te softy w nieco innych cenach. Podstępny i zły plan pełnej dominacji w końcu został objawiony 🙂

https://blog.tpm.com/price-increase-on-all-new-autodesk-multi-user-subscription

Link to post
Share on other sites

@Destroyer nie do końca.

Faktycznie, Adsk podniósł ceny na MultiUsery o 33%, ale nie żeby wyrównać straty na Indykach. Tam plan jest głębszy, mam info, ale na ten moment nie mogę go przekazać. Jednak trzeba przygotować się na pewne zmiany, jeżeli chodzi o MultiUsery.

 

Co do samego typu licencji, dla pojedynczych użytkowników nie jest to duża zmiana, bo większość firm i tak używa licencji Single User (Multiki sprawdzają się bardziej przy pracach zmianowych, jak fabryki lub sporadyczne korzystanie przez grupy użytkowników (silnikowcy, którzy czasem muszą wskoczyć do Mayki/Maxa). 

Co nie zmienia faktu, że polityka Adsk jest bardzo dziwna, zwłaszcza, jeżeli chodzi o licencje wieczyste (można by rzec, że polityka destrukcyjna, jak to w Amerykańskim korpo bywa). Nie mniej, uważajcie teraz na zakup licencji wieczystych starszych niż 2018, bo w przyszłości mogą porobić się problemy - zaufajcie mi :). 

 

Jak będę mógł się podzielić oficjalnym info, to na pewno napiszę i wytłumaczę "czym uraczy Nas" Adsk...

 

Link to post
Share on other sites

@Adamek na ten moment Autodesk udziela 10 lat wsparcia dla starszych Softów, czyli mając teraz 2020 rok, mamy wsparcie do 3Ds Maxa 2010 i w górę. Jednak to aktualny plan, a z tego co "zasłyszałem", Adsk myśli o wprowadzeniu wsparcia w formacie "lifecycle", czyli aktualna wersja + 3 wstecz. Nie jest to potwierdzone, ale śmierdzi to wsparciem do Softu 2020 + 2019, 2018, 2017. 

Co daje takie wsparcie? A no ponowną instalację starych wersji i wygenerowanie kodu aktywacji... Nie mamy infa, jak wygląda wypinanie licencji przed przeinstalowaniem oprogramowania przez licenese tool, ale rada na ten moment : póki jest wsparcie, ostatnie czyszczenie komputera i trzymanie tego Maxiora najdłużej jak się da, bez formatowania dysku, a tym bardziej bez nowych aktualizacji w systemie (Windows 10 bardzo mocno namieszał ostatnimi aktualizacjami i użytkownicy <2010 potracili sporo licek wieczystych). Z punktu prawnego, adsk się broni, bo zapewnił 10 lat wsparcia do produtku, tak jak wymagane jest przez prawo UE, natomiast w zapisie licencyjnym, klient otrzymuje "wieczysty dostęp" do softu, a nie przejęcie softu na własność. Właścicielem jest adsk.

Co ciekawe, stare licencje są określane jako wieczyste - stanowiskowe. Czyli przypisane do komputera. Daje mu to możliwość instalacji na komputerze, a bez wsparcia nie ma oficjalnej możliwości zainstalowania na innym komputerze i wymagania od adsk, uzyskania kodu aktywacji, bo jak sama nazwa wskazuje - to licencja stanowiskowa. Bardzo dużo kruczków prawnych, ale to już takie moje dywagacje na ten temat 🙂

Nie mniej, łączę się w bólu z użytkownikami wieczystych licek, bo jest to bardzo mocne uderzenie w klientów i wymuszenie zakupu nowych, co wymusza także zmianę workflowu i pipeline'u, a tego nie powinien robić...

 

Ahaa, jeszcze jedna rzecz.

 

Żeby "zrekompensować to", Autodesk daje możliwość zwrotu starej niepotrzebnej licencji i wymiany jej na rabat przy zakupie, tzw. Legacy. Nie jest to wspaniałomyślność, ale z braku wyjścia, jakieś małe pocieszenie. Tym bardziej że w tym kwartale Autodeskowym, daje dodatkowe -25% rabatu. + oczywiście to co można jeszcze wynegocjować. Cenowo u mnie można to porównać do takiego "Indyka" w Polsce i też jednorazowe to legacy, co nie zmienia faktu, że i tak za to... płacimy starą licencją 😞

 

Link to post
Share on other sites

To jednocześnie bardzo ciekawe i niepokojące co piszesz.

Jak kupowałem swoją licencję, nigdzie nie było mowy o tym, że to licencja "OEM".

Kupowałem ja na osobę a nie ja do kompa.

Z tego co piszesz rozumiem, że w teorii wsparcie jakie by ono nie było mam tak czy siak do 2022 roku.

I jeszcze taka ciekaostka.

Wszystkie dane związane z aktywacją Maxa, mam zapisane u siebie w chmurze.

Zatem instalacja maxa owszem, nie jest aktywowana ale jak uruchamiam program z odpowiednio przygotowanego skrótu to z marszu jest aktywowany. Ze wszsytkimi pluginami, skryptami, makrami... całość.

Rozumiem, że wtedy nigdy nie będę potrzebował "łachy" żeby mi aktywowali program, bo ten z marszu zczytuje dane aktywacyjne ?

Link to post
Share on other sites

@Adamek

 

Tak, nie było pisane jako OEM. Różnica aktualna w licencjach jest taka, że teraz kupujesz subskrypcje dla użytkownika, czyli możesz zainstalować 3Ds Maxa na 3 różnych komputerach, ale nie możesz w tym samym czasie używać go. W licencjach wieczystych, w momencie instalacji, gdy miałeś plan wsparcia (Maintenance plan), mogłeś zainstalować na 2 komputerach i tak samo korzystać, tylko nie w tym samym czasie. Jeżeli plan wsparcia Ci wygasł, to mogłeś używać licencji na stanowisku, gdzie zainstalowałeś ostatnią wersję softu. Mogłeś oczywiście w awaryjnych sytuacjach wypiąć licencję, zainstalować na innym komputerze i ponownie ją zaktywować. Nie wiem jak teraz działa aktywacja, bo te tematy są rzadko poruszane, 

Ale wiem, że tak czy inaczej przy instalacji, łączy się to z serwerami autodesku i generuje kod aktywacyjny. 

Nie wiem, o które dane Ci chodzi, że masz na chmurze. Chodzi Ci o plik licencyjny, z którego korzysta Max? Bo oprócz samego kodu, pojawiały się jeszcze inne problemy, jak dysk twardy (jego dane zapisane w rejestrze) jak i karta sieciowa (często płyta główna), bo od niej wychodzą informacje, czyli jest wpisany "MAC" karty. Więc istnieje ryzyko, że przy instalacji na nowym dysku, może Ci się to niezaktywować, bo Autodesk broni się kosztami utrzymania serwerów i generowania plików aktywacyjnych. 

 

Może być różnie. Niektórzy złapali się na tym, że prosili o kod aktywacyjny i nie otrzymywali go, z drugiej strony narzędzia licencji i wypięcia jej tak jak mówisz, powinno zadziałać, tylko to nadal jest "gdybanie". Trzeba raczej wysłać opis takiej hipotetycznej sytuacji do Autodesku, chociaż ciężko oni odpowiadają na te tematy.

Z drugiej strony, Adsk chociaż stara się odpowiedzieć na takie pytania, w przypadku Adobe przy chęci ponownej instalacji mojej starej CS6 otrzymałem tylko informację - nie wspieramy, zapraszam do zakupu Chmury Adobe, bo są tam "nowe programy" w wygodnym abonamencie :d

 

Link to post
Share on other sites

Ha, no to w takim razie coś u mnie "nie działa" 😉 Te same piki z informacją o aktywacji używam i w kompie i w laptopie.

W laptopie z bardzo rzadka ale się zdarza. I śmiga za każdym razem.

Dzięki za te niepokojące informacje.

P.S. Zachowują się tak, jakby Blender w ogóle nie istniał. Albo odwrotnie, Ci co "nie zdążyli" ( z dowolnego powodu ) z przesiadką  są do maksymalnego wydojenia zanim jednak zdązą... Tylko co potem ?

Link to post
Share on other sites

@Adamek

Oni czują oddech Blendera, a w sumie w tym momencie to raczej patrzą na oddalającego się Blendera na horyzoncie :d. To Amerykańskie Corpo, więc dla nich się liczą duże firmy. Mali użytkownicy nie interesują ich. Małemu łatwiej jest przesiąść się na coś innego, dla dużego to już problem, bo niszczy to cały pipeline. Mam klientów, którzy szykują się do przesiadki, ale to nie w tym momencie, bo potrzebowaliby dużej ilości czasu na zmiany, a także kosztów, bo jednak wszelkie skrypty i sposób działania to też wymóg. 

Autodesk będzie trzymał Maxa, do póki nie dojdzie do momentu, gdy duzi zrezygnują z niego (Fajnym przykładem może być Ubisoft, który dał olbrzymiego granta na Blender Fundation). Wtedy będzie to raczej produkt w stylu MudBoxa (Jest dostępny, ale są też inne narzędzia, więc jak chcesz to weź go). 

Natomiast bardziej zaczynam obawiać się o Maykę, bo te symptomy już się pojawiały w niej (Brak aktualizacji na czas do 2019, mało nowości), tak jak w przypadku 3Ds Maxa. Mayka broni się świetnie animacjami, zwłaszcza ze względu na podobne narzędzia jak w MoBu pod systemy MoCapowe i UVki. Jednak widać, że M&E dla Autodesku to nie priorytet w dzisiejszych czasach (Hudy, Nuke, Fusion, Deadline - kolejna konkurencja dla ich produktów, która też często jest wybierana). 

 

Link to post
Share on other sites

Dzieki chmielus za informacje, była już tutaj dyskusja o tym przed migracją forum a potem wątek wcięło.
https://forums.cgsociety.org/t/autodesk-perpetual-licenses-suddenly-not-perpetual-anymore/2052430
https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshooting/caas/simplecontent/content/previous-version-support-change.html

Wielu pszczelarzy  już od jakiegoś czasu zauważyło, że rozwój mayi jest taki niemrawy, podobno i przy majce i maxie pracuje już tylko garsteczka ludzi, ja już dawno przestałem wyczekiwać czegoś co rozpali na nowo nadzieję. Jak w życiu, po jakimś czasie czeka się już tylko na słodki pocałunek śmierci.

Link to post
Share on other sites

@Destroyer niestety to prawda :(. Środowisko M&E nie jest docelowe dla Autodesku, dla nich liczy się branża Archi i Mechanika :(. 

Jedyny soft, który wg mnie ma prawo się utrzymać, to Motion Builder, bo na razie to świetne środowisko pod MoCapy. Mayka trzyma się też dzięki temu, że czerpie funkcje z niego, ale jeżeli Blender poprawi animację, to raczej wybór będzie prosty :). 

Nie ukrywając, mamy system do MoCapu XSensa i wszystkie dane zczytujemy do MoBu i Mayki, ale mamy kolegę, który działa z XSensem z Blenderem i to też mu świetnie idzie, więc tik tak tik tak...

 

 

Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Destroyer napisał:

podobno i przy majce i maxie pracuje już tylko garsteczka ludzi

gdzies widzialem ostatnio wywiad z szefem maxa w autodesku, mowil ze przy maxie pracuje prawie 100 osób, przy maji wiecej. Osobny team zajmuje sie samym bifrostem...to garsteczka?

Link to post
Share on other sites

Pokopałem nieco w temacie i dokopałem się do czegoś takiego jak "Right to Use".

https://forums.autodesk.com/t5/previous-version-support/has-autodesk-changed-my-right-to-use/m-p/8871280#M4

Mogę używac tak długo jak nie łamię zasad licencji. Użycie cracka oczywiście łamie jedną z nich. I tutaj dochodzi do paradoksu:

licencja mówi, że crack jest niedozwolony, z drugiej strony Autodesk odbiera możliwość użycia programu zgodnie z ich własnymi warunkami licencji. Innymi słowy sam innego warunku licencji nie dotrzymuje. 

Na terenie UE, jeśli autor softu zaprzestaje wspierania go, z dowolnego powodu, koszty utrzymania serwerów, upadek firmy... cokolwiek... to ja jako, że nabyłem licencję wieczystą mogę w dowolny sposób doprowadzić do sytuacji, w której zakupiony program obojętne w jaki sposób, będzie jednak działał. Innymi słowy ... crack staje się legalny.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009L0024&from=en

Punkt 13.

"(...) Oznacza to, że ładowanie i uruchamianie konieczne do użycia kopii programu, która została zgodnie z prawem nabyta oraz poprawianie jej błędów nie może być umownie zabronione."

Edited by Adamek
Link to post
Share on other sites

@Adamek

No właśnie, istny Paradoks... Ciężko dopasować warunki licencyjne na cały soft, ze względu na wszelkie przepisy panujące w różnych rejonach. Brzmi to wszystko jak walka z wiatrakami, chociaż nie ukrywam, że miałem teraz sytuację, że klient kupił od mnie kilka Maxów i miał jeszcze scrakowaną starą wersję Maxa. Zaktualizowała mu się i zablokowała, ze względu że nie ma licencji na nią. Zaśmierdziało to od razu audytem Autodesk'u w takiej sytuacji, bo jawnie została wykryta, ale o dziwo jest cisza i nie tarabanią, że nielegalny soft miał przed zakupem, więc samemu nie wiem już co o tym sądzić :). 

A z informacji, którą miałem dla Was do przekazania:

Od 1 Marca, Autodesk wycofuje licencję typu MultiUser. Dlatego m.in były podwyżki cenowe na ostatnich miesiącach, a teraz całkowicie z tego rezygnują. Pozostaną licencję typu Single User. 

A 2-gi News, troszkę bardziej gorący... Od połowy Marca (podam później dokładną datę), będą podwyżki na licencje Autodesk. W Marcu będę szykował pewnie specjalną ofertę dla Partnerów na tą okazję, żeby urwać jak najwięcej jeszcze przed podwyżkami. Więc jak ktoś chce coś wyrwać przed wzrostem ceny, to może śmiało pisać, to przygotuję coś dla niego 😉

 

 

Link to post
Share on other sites

Ekhm... a jakieś wieści względem tematu tego wątku ? 😉

Bo to mi pachnie "obijaniem" sobie na mniej wartościowych ludziejach.

Kraje wspomniane w artykule, mają ten soft naprawdę sensownie, a my... podwyżki....

Albo im tam "żre" solidnie i nie widzą sensu rozprzestrzeniać niższej ceny na Europę, albo Blender już tak im daje w kość, że faktycznie muszą podnieść cenę "bo koszty". Albo już sam nie wiem co 😄

Tak czy siak dzięki za wieści.

Link to post
Share on other sites

Blender na pewno trochę namieszał ale z dnia na dzień ludzie nie przeskoczą i jak to w każdym programie jedne funkcje są lepsze a inne gorsze i pozostaje tylko kwestia czego się potrzebuje i czy można poświęcić czas na przesiadkę.

 

Link to post
Share on other sites

@Adamek Mam znajomków co z Ubi w UK współpracują i sami odbili od Maxa na Blendera. 

Ostatnio jak gadałem z nim, to mówi że od roku zrobiła się pierwszy raz tak gigantyczna fala przejść na Blendera, że masakra. Stąd pewnie też ruchy Autodesku. Mówił nawet, że klient do wglądu pliku oprócz wizek, renderów - wymaga także pliku Blendka :). Już taki mały "standard" się robi. UK mocno żyje Blendem teraz, przydałyby się statystyki jakieś na ten temat, jaki % osób z Maxa/Mayki wskoczyło na Blendka 🙂

 

Link to post
Share on other sites

Ok,

 

Jeszcze 1 nowość...

Od Maja 2021 jest koniec MP z Autodesk... Czyli osoby, które mają wieczystą wersję Maxa z wykupionym MP, nie będą go mogły przedłużyć po Maju 2021... Oznacza to, że zostaną z wersją wieczystą 2021/22 i będą miały wsparcie instalacji przez ... kolejne 3 lata...

Istnieje tzw. opcja M2S, czyli przejscie na subskrypcję po specjalnej cenie (ok. 850€ rocznie za Maxa do 2026 roku, później nie wiadomo czy będzie to kontynuowane). Wtedy z aktywnym planem - zrzeka się wersji wieczystej i przechodzi na subskrypcję w specjalnej cenie zawsze mniejszej niż pełna wersja roczna. 

Jeżeli ma ktoś pytania, to mogę rozwinąć temat

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy