Jump to content
Myth

Szkicownik: Myth

Recommended Posts

Cześć! 

Forum obserwuje już od dłuższego czasu. Zaglądam tutaj, żeby podglądać dział: WIP i galerie prac 2D.

Jak do tej pory, to rysowałem tylko tradycyjnie. Zamieszczam parę prac i ćwiczeń które wykonywałem.

Obecnie postanowiłem nauczyć się rysunku od podstaw, proste bryły, perspektywa, walor i liczę na waszą pomoc 🙂

Dzisiaj trafił też w moje ręce tablet graficzny model: http://huion.com.pl/tablety-graficzne/32-tablet-graficzny-huion-inspiroy-h1060p-6930444800697.html

i nie ukrywam, że większość prac chce tworzyć właśnie digitalowo, ale kompletnie nie mam pojęcia co i jak... Także moja pierwsza prośba, to jakby ktoś mógł mi napisać albo dać link, jakie skróty najczęściej są używane w PS. Mam 12 przycisków programowalnych i 16 programowalnych pól funkcyjnych (jakby mógł ktoś napisać do czego one służą). Domyślam się, że w końcu sam dojdę z czego najczęściej korzystam, ale na pewno są jakieś podstawowe które powinno się ustawić, a i oczywiście na piórku mam dwa dodatkowe 🙂 I jeszcze brushes może macie jakąś radę od jakich zacząć najlepiej? Jeszcze jedna sprawa :) poradźcie jak ustawić sobie PS, chodzi mi jakie okna najlepiej mieć a jakie wyłączyć i gdzie powinny się znajdować.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Edited by Myth
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra co do skrótów, to znalazłem ten filmik i bardzo mi pomógł. Ale mam pytanie, czy da się i czy w ogóle warto ustawić jakiś skrót pod krycie pędzla, żeby zwiększać i zmniejszać jego krycie na bieżąco? I oczywiście brushe 🙂 proszę napiszcie jakich używacie, jakie najlepsze na start. I jakie okna najlepiej mieć otwarte, chodzi o ten panel z boku. Wiem że za miesiąc będę sie śmiał z tych pytań, ale dopiero za miesiąc 🙂 

 

Edited by Myth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opacity możesz na bieżąco zmieniać w Photoshopie. Mając aktywny brush używasz cyfr od 1 do 0, gdzie 1 to 10%, a 0 to 100% krycia.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie :) tak myślałem ze to prosta sprawa.

Jeszcze chciałem wspomniec, ze jakby ktoś znał jakieś kursy o rysowaniu od podstaw, bryly, walor, perspektywa, to chętnie przygarnę linki. :) Pewna osoba uświadomiła mi ze podstawy to podstawa, a sam w sumie to bardzo chce się doksztalcac, ale muszę to robić samemu a jak wiadomo samemu to łatwo zacząć np od próby narysowania człowieka a nie próby narysowania pudełka poprawnie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiejsze ćwiczenia. Dużo więcej czasu mi to zajęło niż myślałem 🙂, ale warto czuję się już dzisiaj swobodniej z tabletem.

Starałem się nie używać shifta tylko ręcznie rysować wszystko jak widać 🙂

 

spacer.png

Edited by Myth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, że zaczynasz od podstaw i nie boisz się rysować nudnych bloczków, to się opłaci. 🙂 Bryły fajne, tylko uważaj, żeby zbiegi nie były zbyt blisko bo się robi takie niby rybie oko. I jak są 3 zbiegi to horyzont powinien być poza kadrem, najlepiej daleko bo inaczej wszystko jest bardzo zaburzone i nienaturalne. Skombinuj książki Framed Perspective 1 i 2 i How to Draw Scotta Robertsona, super pozycje o perspektywie. Posiedziałbym też nad anatomią trochę, mięśnie takie raczej zgadywane są 🙂 Obczaj kursy na Proko.com z anatomii.

I tak w ogóle to jaki masz cel? Widzę inspiracje Finchem, szczególnie w pierwszej postaci, a zatem komiks? Czy coś innego?

Ale ogólnie to potencjał jest 🙂

Co do skrótów to pobaw się Photoshopem, popracuj trochę w nim i oglądaj tutoriale i z czasem wypracujesz sobie, których skrótów faktycznie używasz. Generalnie poza undo/redo ("ctrl+z" i ctrl+shift+z), brush ("b"), eraser ("e"), new layer ("ctrl+shift+n"), flip horizontal (ustaw sobie pod "ctrl+f"), brush size ("[" i "]") i save to reszta jest pewnie personalna. Rysując/malując korzysta się chyba z jakiegoś promila funkcji PS więc i tak szybko ogarniesz co musisz w kółko używać i to sobie wygodnie ustaw. Ja w PS używam jeszcze paru dodatków - Coolorus zamiast bazowego okienka z kolorem, ale na tym etapie pewnie do niczego się nie przyda. Do tego Lazy Nezumi - pierwotnie dodatek do wygładzania linii, ale nie jest do tego niezbędny od kiedy PS ma to wbudowane. Ma natomiast więcej opcji wygładzania i daję więcej kontroli i, co ważniejsze, ma zajebiste linijki do perspektywy, gdyby nie one to pewnie rysowałbym w Clip Studio Paint zamiast w PS.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

SebastianSZ:  😄 Bardzo dziękuje za rady i generalnie, ze Pan napisał. Forum, jak juz pisalem wczesniej podgladalem i robilem, to żeby oglądać Pana teczkę i zlyczlowiek i bardzo liczylem, ze Pan tutaj będzie zagladal i mi doradzał, także, no cieszę się :) Co do książek, to postaram się ogarnac. 

Co do prac, to wszystkie są dosyć stare. Miałem dosyć długa przerwe od rysowania, ale w sumie to się cieszę bo wyszło mi to na dobre i cofnalem się do podstaw. Naprawdę narysowanie prostej bryly poprawnie w perspektywie daje mi duza satysfakcję. Male kroczki, ale do przodu :) 

Kiedys myślałem, ze chce rysować tylko postaci, więc postanowiłem uczyć się tylko anatomii a dokładniej to bezmyślnie kopiowalem nic nie analizujac. Później portrety wiec zacząłem rysować tylko głowy. A to była raczej droga do nikad. Z głowy bez referencji nie byłem w stanie nic narysowac. A teraz juz potrafię bloki w perspektywie! :) Oczywiście nie są najładniejsze, ale to zawsze jakas podstawa :)

Co do pytania co bym chciał rysowac, to moja odpowiedz, to wszystko. Naprawdę, jara mnie narysowanie zwykłego miasta jak i zamku sredniowiecznego, postaci w stylu komiksowym jak i takiej, żeby ktoś powiedział kiedyś: ty ona wygląda jakby naprawdę istniała 😉 chciałbym rysować krajobrazy, no wszystko. Chociaż, tak najbardziej najbardziej, to lubię klimat dark fantasy np Darek zabrocki uwielbiam klimat jego prac.

Teraz bardzo chce się skupić na podstawach. Rysowanie prostych bryl, martwa natura, walor, oczywiście chciałbym, to przeplatac z gesture drawing ze studiowaniem anatomii ludzi i zwierząt i roslin. 

Mam pytanie odnośnie brushes. Mam ich po zainstalowaniu Ps dosyć sporo. Czy zna Pan może jakiś zestaw typowy na start, dla nowicjusza? Najlepiej by było oczywiście, żeby były podpisane: do szkicu, lineartu, skory, itd :) Ograniczenie do paru podstawowych.

Ostatnie pytanie :) zna Pan może jakieś tutoriale apropo waloru w skali szarości? 

No to tyle. Pozdrawiam

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możemy być na "ty", tutaj raczej luźna atmosfera jest 🙂

Więc tak, może od końca - nie ma sensu pakować się w milion brushy, teoretycznie mozna wszystko jednym machnąć 🙂 Teoretycznie. Generalnie te bazowe są zupełnie wystarczające do podstaw, jakieś fikuśne brushe pomagają szybciej/łatwiej/lepiej osiągnać jakieś tam efekty w stylu tekstury czy jakichś światełek, czyli nic, co byłoby potrzebne na początku. Dave Greco albo Jeremy Fenske mają fajne packi brushy, gdzie nie ma ich za wiele i są dośc przydatne. Ale większość robi się max 3 brushami i tak. Ogólnie rzecz biorąc 2 brushe: hard round pressure opacity (jak chcesz cienka linie to po prostu go zmniejszasz i już) i soft round pressure opacity (zeby mieć miekkie krawędzie) załatwią Ci wszystko.

Jak miasta czy zamki to moze kurs na architekturę zrobić? Mi sporo dało. Teraz są ferie więc spora szansa ze są jakieś intensywne kursy. Pamiętaj, że przy czymś takim jak zamek umiejętność rysowania to jedno, wiedza o tym jak naprawdę wygląda prawdziwy zamek to drugie. 

Ogólnie polecam i zachęcam do rysowania z natury - często w domach kultury są jakieś warsztaty z modela, gdzie można sobie jakąś babcię porysować 😛 Jakbyś trafił na akt to super, przyda się do anatomii, ale jeśli nie to i tak opłaca się chodzić na modela.

Tutoriali jest tak dużo, że już nie ogarniam co jest teraz dobre. Powiem Ci, z czego ja najbardziej korzystałem i co mnie, moim zdaniem, najwięcej nauczyło na początku:

1. New Masters Academy - subskrypcja 50$, kiedyś taniej było, ale i tak warto. Glenn Vilppu, Steve Huston, zapamiętaj te nazwiska i oglądaj ich tutoriale, są bardzo dobre merytorycznie. Polecam też kurs perspektywy Erika Olsona na tej stronie.

2. Proko.com - jeśli masz kupić jedną rzecz o anatomii w życiu to kup to co Proko oferuje. Za w sumie niewielką kasę masz godziny profesjonalnie zrobionych tutoriali, łopatologicznie wytłumaczone wszystko, modele 3D, powiedziane co i jak ćwiczyć itd. Kursy rysunku postaci i portretu też polecam. Właściwie to zacząłbym od kursu postaci a potem przeszedł do anatomii. Koleś ma też darmowe tutoriale na YT - bardzo, bardzo dobre.

3. Watts Atelier - klasyczny rysunek i malarstwo. Drogo, ale jak na ceny stacjonarnych kursów rysunku w jakimś atelier to i tak tanio. Jeff Watts jest naprawdę niezły, chociaż w filmikach pierdzieli bez końca o dupie Maryni, ale i tak przyjemnie się ogląda 😉

4. Ctrl+Paint - super tutoriale, głównie o malowaniu, ale ma też o rysunku. Bardzo czytelne tutoriale, jasne ćwiczenia do zrobienia i w przystępnych cenach. Gdybym miał od nowa się uczyć to chyba tutaj bym zaczął.

5. Książki - How to Draw i How to Render Scotta Robertsona, Framed Ink, Framed Perspective 1 i 2 Marcosa Mateu-Mestre, Light for Visual Artists Richarda Yota

6. Nic mi teraz nie przychodzi do głowy ale było tego dużo, dużo więcej...

Podsumowując, zacząłbym chyba od Ctrl+Paint - przystępne, przyjemne i bardzo pro tutoriale, w sam raz, żeby dobrze ogarnać podstawy. Potem NMA albo Proko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie za konkretna odpowiedź! 

To zaczne od ctrl+paint i postaram się martwa pomalowac. Będę wrzucal tutaj wszystko, traktujac to miejsce tak jak w nazwie tematu jako szkicownik. 

Co do brushy, to tak dopytuje bo ostatnio ogladalem Anthonego Johns'a i wspominał, ze odpowiedni brush może naprawdę ułatwić sprawę :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasne, że może sporo zmienić, ale to raczej później. Chodzi o to, żebyś nie myślał "gdybym tylko miał tego brusha to też tak będę fajnie robił" bo to tak nie działa. Naucz się dobrze podstaw korzystając z prostych narzędzi, a potem sobie skomplikuj 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sebastian ma racje! Brush moze pomoc fakt, w uzyskaniu szybciej jakiegos efektu ktory ktos doswiadczony tak czy siak by uzyskal i zwyklym okraglym pedzlem, a po kims bez solidnych podstaw i tak bedzie widac, ze nie do konca wie co  robi! 

Od siebie moge polecic robienie tzw "master study", czyli proba skopiowania dziela mistrza, wraz z analiza tegoz dziela. Pamietam jak wiele mi to dalo na starcie, a i po dzis dzien staram sie robic co jakis czas. To kopalnia wiedzy, cwiczysz walor, kolor, proporcje, kompozycje itd.

Rysowanie z natury takze jest nieocenione jezeli zalezy Ci na nauce waloru.

Z kursow i innych zrodel, tak jak poprzednik polecal, Proko jest fajny przy nauce anatomii, choc i do ksiazek warto zajrzec. Najpopularniejsza to chyba Andrew Loomisa, mi sie jeszcze podoba Bridgemana, choc moze byc dosc dezorientujaca na poczatek.
Na schoolism sa wartosciowe kursy rowniez, np od Nathana Fowkesa.
Jezeli chcesz isc w concept art, to obowiazkowo kanal FZD na youtube, duzo informacji o samej branzy, choc zalecane metody nauki sa dosc kontrowersyjne. 🙂

Na koniec jeszcze podziele sie skrotem z ktorego jestem dumny! Na piorku, na gorym przycisku mam prawy klawisz myszy, otwiera on pedzle w psie, a na tym dolnym modyfikator prawy przycisk myszy + alt, ktory zmienia wielkosc pedzla wraz z poruszeniem piorkiem na boki nad tabletem, oraz miekkosc gdy ruszasz w gore i dol! Jako, ze dla leworecznych jest troche niedogodnosci w korzystaniu ze skrotow klawiaturowych to tak przynajmniej zlikwidowalem potrzebe klikania w nawiasy ciagle by zmienic wielkosc!

Edited by zlyczlowiek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście Andrew Loomis, totalnie mi umknęło, a to jeden z moich ulubionych. Figure Drawing For All It's Worth to pozycja obowiązkowa i jest dostępna po polsku (chyba jako Rysunek Postaci). Inne jego książki są zdaje się są tylko po angielsku, ale to kopalnia wiedzy, szczególnie jak lubisz klasyczny rysunek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

blood_brother

Thanks! Właśnie o czymś takim marzyłem 🙂 w ten kurs z ctrl+paint już się zaopatrzyłem.

Mam pytanie apropo wkładów do pióra. Tablet mam od jakiś 3 dni i dostałem z nim końcówki do wymiany. Czy te końcówki zaczynają się kurczyć w jakiś widoczny sposób i wtedy trzeba je wymienić, czy może trzeba to jakoś na czuja zrobić? Jak patrze pod światło to zaczynam już widzieć jakieś rysy więc trochę się niepokoje dlatego pytam.

Dzisiejsze ćwiczenie martwej, po 30 minut każda i walka z walorem. Wrzucam specjalnie z etapami, żebyście dali znać czy w poprawny sposób konstruowałem rysunek. 

spacer.png

spacer.png

 

Edited by Myth
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieźle to idzie moim zdaniem, szybko to powinieneś ogarnąć 🙂 Przy okazji, jak najbardziej zobacz drawabox.com, zajebista stronka (kolejna dobra rzecz, o której zapomniałem...)

Co do waloru to poczytaj sobie o "halfway to black". Chodzi o to, że jeśli przyjmiemy sobie jakąś skalę waloru (powiedzmy od 0 do 10, gdzie 10 to 100% czerń a 0 to 100% biel) to jeśli jakiś obiekt ma bazowy walor (taki, jaki miałby w neutralnym, rozproszonym świetle. Chodzi o to, że w pewnym sensie "ignorujemy" światło) dajmy 5 to jego walor w cieniu będzie w połowie drogi do 100% czerni czyli jakieś 7,5, a jeśli ma powiedzmy 2 to w cieniu będzie miał 6, jak 0 to w cieniu 5 itd.

U Ciebie podłoże jest bazowo jaśniejsze od bloczków, ale w jednocześnie w cieniu jest praktycznie czarne, a bloczek tylko lekko szary. Raczej niemożliwe będzie, żeby, mając jedno źródło światła, jasna podłoga w cieniu była ciemniejsza od ciemnego bloczka w cieniu. Oczywiście jest jeszcze światło odbite, ale aż tak tego nie zmieni.

Przypiszmy zatem naszemu bloczkowi jakieś wartości na skali:

spacer.png

Znajdźmy cienie (w połowie drogi go czerni)

spacer.png

 

Pionowa ścianka frontem do nas jest jeszcze w świetle, ale jednocześnie jest pod innym kątem niż ta górna, łapie więc mniej światła. Skoro wiemy, że zaczynamy od waloru 5 a 7,5 to jest już cień, pionowa ścianka musi być ciemniejsza od 5 (bo łapie mniej światła) i większa od 7,5 (bo wtedy byłaby już w cieniu). Dajmy jej powiedzmy 6. Zauważ, że w takim razie szara, pionowa ścianka lekko w świetle ma ten sam walor co jasna podłoga w cieniu. Może się zdarzyć, że np. czarna koszula w świetle będzie jaśniejsza niż biała gazeta w cieniu (odsyłam do książki Color and Light Jamesa Gurneya)

spacer.png

 

Podsumujmy walory:

spacer.png

I to jest baza, od której wychodzisz. Teraz dorzućmy więcej detalu, najpierw światło odbite:

spacer.png

Ambient occlusion, detal na krawędziach, tło, lekkie rozmycie na krawędzi cienia rzuconego.

spacer.png

 

Krawędzie w praktyce to też cieniutka płaszczyzna i będzie pochylać się w kierunku światła albo odchylać od niego, stąd te kreseczki. Możesz to zignorować na początku.

spacer.png

 

No i generalnie mamy w miarę realistyczny walor. Oczywiście na to wszystko wpływa jeszcze tekstura, jak bardzo odbijająca jest powierzchnia, kolor i inne źródła światła, ale podstawy będą te same. Zapamiętaj sobie jedną zasadę - płaszczyzny w cieniu muszą być zawsze ciemniejsze od płaszczyzn w świetle, jeśli mają ten sam walor bazowy i jest jedno źródło światła. O ile ciemniejsze to już zależy od ich waloru bazowego i światła odbitego, ale i tak będą ciemniejsze bo światło odbite nie może być jaśniejsze od światła bezpośredniego.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

SebastianSZ

Wielkie dzięki za taki obszerny tutorial! Damn, jak to ogarne i ktoś mnie w przyszłości spyta o walor, to mu wyśle tego linka🙂 Wszystkie walory robiłem na czuja. Teraz postaram się ogarnąć, to co napisałeś i wprowadzić, to w życie. Tylko dokończę homework z ctrl+paint.  Wrzucam część już zrobioną. starałem się trzymać jednej minuty, ale wychodziło raczej koło dwóch. Docelowo chce zrobić 100 takich i później przejść do kolejnej lekcji.

Mam pytanie apropo wkładów do pióra. Tablet mam od jakiś 3 dni i dostałem z nim końcówki do wymiany. Czy te końcówki zaczynają się kurczyć w jakiś widoczny sposób i wtedy trzeba je wymienić, czy może trzeba to jakoś na czuja zrobić? Jak patrze pod światło to zaczynam już widzieć jakieś rysy więc trochę się niepokoje dlatego pytam.

 

spacer.png

 

spacer.png

 

Edited by Myth
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciąg dalszy zadania domowego z ctrl+paint. Jeszcze zrobie takich z 30 i powalczę znowu z walorem 🙂 według rad Sebastiana. Zauważyłem, że już robie wszystko troche szybciej, około minuty dwadzieścia. Zdecydowanie mam największe problemy z rysowaniem głów, a przynajmniej tak mi się wydaje.

spacer.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skończone zadania z ctrl+paint i walka z walorem 🙂 Mam nadzieje, że walor się poprawił trochę. Oczywiście jeszcze go pomęczę.

spacer.png

 

spacer.png

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dalej walor.

Sebastian zrobił świetny tutorial, ale jakbyście mieli jakieś obszerniejsze tutoriale apropo waloru, to chętnie przygarnę 🙂 Mogą być płatne w stylu ctrl+paint. Chociaż oczywiście darmowe lepsze 🙂

spacer.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne zadanie z ctrl+paint i walor. Docelowo ma to zajmować do 2 minut, mi zajmowało raczej od dwóch do czterech.

spacer.png

 

spacer.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie mam taki problem, że chce się nauczyć podstaw, ale jest tyle materiału który chce przerobić, że nie wiem gdzie ręce włożyć. Chciałbym zacząć robić te lekcje z drawabox, ale bardzo też chce dalej robić kurs ctrl+paint. Dodatkowo  mam ochotę na walor, i chętnie bym zaczął przerabiać książki o perspektywie i Loomisa. Po prostu trochę się gubię, co i kiedy powinienem robić, w jakiej kolejności? Chętnie przyjmę rady 🙂

spacer.png 

 

spacer.png

 

yFHVeY4.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spokojnie, to nie jest wyscig, wiecej i szybciej nie zawsze znaczy lepiej! Bazujac tylko na moich doswiadczeniach (tez jestem samoukiem i juz przechodzilem rozne fazy pt "jak sie uczyc") zauwazam, ze im solidniejszy rysunek, perspektywa i rozumienie formy tym szybciej idzie nauka. Bo w zasadzie wiekszosc cwiczen bazuje w duzej mierze na tym, czy to robisz studium waloru. czy studium obrazu, czy to nauka anatomii, zawsze wiaze sie to z perspektywa, forma i rysunkiem. 
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki! 🙂

To w takim razie drawabox razem z ctrl+paint. Widziałem tez na ctrl+paint kurs o perspektywie, to może tez sobie go ogarne.

Zabrzmialo to rzeczywiście jakbym się ścigał 🙂 Jestem głodny wiedzy, i tego żeby w końcu uczyć się w poprawnej kolejnosci.

Zacząłem! Zadania z drawabox.

HE0BOfP.png

CqApMzZ.png

 

E9oQJ8v.png

 

sGuzDN1.png

 

YCneUTk.png

Edited by Myth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem więcej zwierzątek, ale mi się nie zapisały, także tylko tyle dzisiaj 🙂

PcIj2r7.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy