Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Cześć 🙂

Od jakiegoś czasu szukałam miejsca w którym mogłabym dzielić się moimi pracami i uczyć od innych. Ktoś polecił mi tą stronę, a więc jestem 😄 Wiem, że jest to forum bardziej poświęcone grafice komputerowej, ale na pewno wielu z was równie świetnie radzi sobie z rysunkiem tradycyjnym, więc liczę na to, że ktoś będzie chciał mi pomóc...? 

Rysunkiem interesuje się od dawna, ale dopiero na początku tego roku faktycznie zaczęłam się uczyć jak rysować. Korzystam z kursu online Brenta Evistona 'The Art & Science of Drawing'. Kurs bardzo mi się podoba, ale wiem, że Eviston jedynie daje pewien zarys podstaw a kryje się za tym o wiele więcej, czego należałoby się nauczyć. Więc w międzyczasie zaczęłam również kurs Drawabox. Niestety nie mam możliwości robić go regularnie, ale raz na tydzień staram się coś tam uszczknąć 😉 Trochę sobie pooglądałam forum i zauważyłam, że polecacie książkę 'How to Draw' Scotta Robertsona, więc może niedługo uda mi się zajrzeć i tam 🙂 Póki co rysuję jedynie martwe natury, same kontury. Sama ustawiam sobie kompozycje, rysuję z natury, nie ze zdjęć. Teraz zaczęłam uczyć się jak cieniować podstawowe bryły, ale szczerze, ciężko mi to idzie 😕 Dalej się męczę z mierzeniem, które zajmuje mi bardzo długo, no ale praktyka czyni mistrza. Tak więc widzicie, że jestem dopiero na początku mojej drogi z rysowaniem i miło by było, gdyby ktoś chciałby mi pomóc, pokazać co robię źle itd. 🙂 Jako że miałam styczność tylko z kursami po angielsku, z góry przepraszam jeśli będę używać anglojęzycznych zwrotów. To jedynie dlatego, że nie znam ich polskich odpowiedników a Google Tłumacz czasem zawodzi 😛 Tutaj trochę moich prac, zaczynając od małego progresu:

6fezdXm.jpg

pt5AuUS.jpg

4MVH0Pi.jpg

ZQwrz4N.jpg

ykA0W4d.jpg

tPBVgEi.jpg

0Xzxn1o.jpg

u135db4.jpg

SoIYW3d.jpg

eHkIa35.jpg

EEOVaHa.jpg

QK2v7tI.jpg

57sCWQJ.jpg

abI9i1d.jpg

nbD42Ig.jpg

kaQJob5.jpg

tK7j1An.jpg

EfUxdWJ.jpg

QKZZMbv.jpg

IyZyYcV.jpg

i6ehi0W.jpg

Ekc9UGA.jpg

2a33hpu.jpg

sPMnlS4.jpg

KXM5nud.jpg

Sporo tego wyszło... Właściwie to już miałabym pytanie odnośnie cieniowania. Co robię źle, że to wygląda źle? 😄 (Na tej kuli zrobiłam highlight/punkcik światła, ale niestety nie widać na zdjęciu)

JBN4zS0.jpg

Z55aEmF.jpg

u7FxZLG.jpg

Edited by Margo Art
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładne bryły 🙂 Wydaje mi się tylko, że powinnaś bardziej na przestrzał je rysować, czyli żeby pełne bryły były wykreślone. Jak będziesz chciała z wyobraźni rysować to musisz sobie takie przestrzenne myślenie wypracować.

joksiz9.jpg

To tak na szybko. Fajne początki moim zdaniem, masz potencjał 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super podejście i dobra robota. Jeśli chodzi o cieniowanie, to sugerowałbym spędzić trochę czasu na naukę narzędzia, aby osiagnac płynne przejścia tonalne od czerni do bieli, oraz pokrywanie powierzchni jednolitym tonem. W tych przykładach które pokazałaś ziarnistość papieru działa na Twoja niekorzyść. Wgłębienia w ziarnistym papierze pozostaja białe. Potrenuj używanie ołówka rusujac przejscia tonalne i kwadraty różnej wielkości pokryte jednolitymi tonami (przykład w rogu), aż uda Ci się zrobić coś w tym stylu na papierze:

image.thumb.png.04b36cb6c82f1b649ab1661c4474fccf.png

Możesz użyć pałeczek do rozmazywania, żeby wetrzeć grafit w fakturę papieru. Możesz też spróbować na gładszym papierze. Najbardziej bym polecał spróbować węgla na gładkim papierze. Łatwiej osiagnać powyższe efekty a dodatkowo masz szersza skalę waloru (ciemniejsze cienie).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, SebastianSz napisał:

Ładne bryły 🙂 Wydaje mi się tylko, że powinnaś bardziej na przestrzał je rysować, czyli żeby pełne bryły były wykreślone. Jak będziesz chciała z wyobraźni rysować to musisz sobie takie przestrzenne myślenie wypracować.

Dziękuję 🙂 Właśnie to o czym piszesz jest jedną z rzeczy których się nie uczyłam i za bardzo nie wiem jak te bryły wykreślać. Patrząc na przykład który mi dałeś pewnie mogłabym się domyślić o co chodzi, ale może jest jakiś poradnik czy coś takiego, który by mi to szerzej wytłumaczył?

 

4 godziny temu, EthicallyChallenged napisał:

Super podejście i dobra robota. Jeśli chodzi o cieniowanie, to sugerowałbym spędzić trochę czasu na naukę narzędzia, aby osiagnac płynne przejścia tonalne od czerni do bieli, oraz pokrywanie powierzchni jednolitym tonem. W tych przykładach które pokazałaś ziarnistość papieru działa na Twoja niekorzyść. Wgłębienia w ziarnistym papierze pozostaja białe. Potrenuj używanie ołówka rusujac przejscia tonalne i kwadraty różnej wielkości pokryte jednolitymi tonami (przykład w rogu), aż uda Ci się zrobić coś w tym stylu na papierze:

Fajnie, dziękuję bardzo 🙂 Spróbuję sobie tak poćwiczyć jak piszesz. A jeśli chodzi o ziarnistość papieru, to papier mam chyba dość gładki. Może to wina powierzchni na której rysuję, jest dość chropowata. Podłożę sobie więcej kartek pod spód, może to pomoże 😉 Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie ołówka. Wszystko cieniuje ołówkiem 2B, powinnam jakoś zmieniać te ołówki w trakcie rysowania, raz ciemniejszy, raz jaśniejszy czy na razie ćwiczyć tylko z jednym?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, że w kółko te same rzeczy piszę, ale nie zakładam, że będziesz teraz przeszukiwać stare posty na forum 😄

Generalnie to Drawabox (na początku) i Scott Robertson (bardziej zaawansowane), których już znasz jak widać, tam są informacje o tym. Za pojęciem "bryły" tak naprawdę kryje się perspektywa, więc książki o niej, takie jak Perspective Made Easy Norlinga czy Framed Perspective 1 i 2 (super książki) też bardzo Ci pomogą. New Masters Academy to bardzo dobra strona i tam jest bardzo rozległy kurs perspektywy (prowadzi Erik Olson), w którym znajdziesz chyba wszystko co mogłoby Ci być potrzebne w tej kwestii, od totalnych podstaw aż po jakieś ekstremy. Rysujesz ładne, przestrzenne bryły i ewidentnie masz oko do tego, czuć na większości z nich masę i przestrzenność, więc pewnie szybko będziesz mieć progres.

 

Co do ołówka, to traktuj twardość ołówka jako jego walor, czyli twardy=jasny, miękki=ciemny (przynajmniej ja tak to traktuję:P). Nie dasz rady zrobić super ciemny cieni powiedzmy 2H, z kolei jakimś 8B ciężko jest zrobić delikatne, jasne linie albo bardzo małe przejścia tonalne w świetle (musiałabyś być mega delikatna). 2B jest o tyle dobry, że można nim dość ciemno jak się dociśnie, a jednocześnie można nim delikatnie operować i mieć jasne linie. Weź sobie 2H do bardzo jasnych rzeczy (poza blikami) i 4B to bardzo ciemnych, a 80% rysunku rób 2B, żeby się nie pogubić. Jak masz wątpliwości i nie chcesz sobie życia komplikować to teoretycznie wszystko zrobisz zwykłym 2B.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Przez ostatnie kilka dni zmagałam się z rysowaniem 250 pudełek z Drawabox, ale już dobrnęłam do końca i zaczęłam ćwiczyć cieniowanie 🙂 Ćwiczyłam te przejścia tonalne, pobawiłam się z rozmazywaniem grafitu i muszę przyznać, że wyszło to całkiem całkiem. Myślałam, że przy rozmazywaniu cała kartka będzie brudna 😄 Do najciemniejszych cieni użyłam ołówka 4B, do najjaśniejszych 2H, a resztę zrobiłam 2B, jak SebastianSz radził. Niestety ten najciemniejszy cień na podłożu (cast shadow) nie chciał się tak ładnie rozmazać. Co do walca to nie wiem jak tą przednią ściankę pocieniować. Cały czas coś z nią jest nie tak 😕 Co myślicie?

Y7qwoIf.jpg

LVgHE9E.jpg

uXgfwq4.jpg

DYH2jrx.jpg

Edited by Margo Art
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poprawiłem sześcian trochę:

1404274538_poprawkimargo.thumb.jpg.7ef7ec4cc29c6471d41e5465de9e51e0.jpg

1. Wszyscy mają tendencję do wydłużania form w perspektywie. To wynika z tego, że odruchowo człowiek rysuje symbolicznie, a nie to, co faktycznie widzi. Patrząc po poprzednich rysunkach widać, że umiesz oddać ten skrót, więc po prostu uważaj na to, że skrót perspektywiczny jest zwykle dużo bardziej drastyczny niż się wydaje.

2. Nie rysowałbym cieni padających równolegle do formy, lepiej żeby padał z 3/4. To oczywiście uwaga raczej kompozycyjna 🙂 W ogóle patrząc na cień u Ciebie to chyba jest źle wykreślony, bo skoro pada totalnie z boku to byłoby tak:

1139951472_poprawkimargo2.thumb.jpg.5e4f5d7d0a41f76a2a2697d6c226ee02.jpg

3. Jeśli chodzi o cienie i walor to tu masz link do mini tutorialu jaki wrzuciłem jakiś czas temu:

Po więcej informacji odsyłam do How to Render Scotta Robertsona i ewentualnie jakichś jego DVD (nie pamiętam na którym było o cieniach) 🙂

4. Nie rozcierałbym ołówka tak szczerze. Ładne szrafowanie wygląda lepiej. Rozcieranie ołówka ma, moim zdaniem, sens, jeśli rysujesz jakieś bardzo subtelne formy, typu portret, i nie uczy Cię tak wiele. Realizm opiera się na prawidłowym doborze waloru, a nie na blendowaniu. Zobacz na to:

 c274736d2e32947ce1176b9390406ba6.jpg

Mam nadzieję, że pomogłem 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.07.2020 o 17:18, SebastianSz napisał:

Mam nadzieję, że pomogłem 🙂

Jasne, że pomogłeś 🙂 Dziękuję za tak obszerną odpowiedź 🙂 Z tym cieniem rzucanym przez sześcian to faktycznie coś nie gra bo na pewno światło nie padało tylko z boku, Przeczytałam ten tutorial i narysowałam kilka nowych brył, starając się wykorzystać twoje rady. Pewnie nie wszystko zrozumiałam, ale z ćwiczeniami pewnie będzie coraz lepiej 😉 Tym razem rysowałam ze zdjęć, nie z natury i było to trudniejsze niż myślałam, bo jak rysuje z natury np. sześcian, to mierzę ołówkiem pod jakim kątem powinnam narysować wszystkie linie (angle sighting), a przy komputerze jest to raczej niemożliwe. Podejrzewam, że martwą naturę ze zdjęcia byłoby mi jeszcze ciężej narysować. Jest jakiś magiczny sposób na sprawdzanie proporcji i mierzenie ze zdjęć, czy raczej trzeba polegać tylko na oku? Dlatego te bryły które narysowałam nie są takie dokładne bo robiłam wszystko na oko, tak jak mi się wydawało. 

zgjTOBT.jpg

GyEHoED.jpg

EfxM1Qn.jpg

4dj82AY.jpg

Z8OtnHL.jpg

efL3R83.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem powinnaś przerobić cienie rzucone, to znaczy jak się je poprawnie wykreśla i trochę to poćwiczyć. Nie musisz potem zawsze wszystkiego precyzyjnie wykreślać, ale łatwiej jest rysować na oko jak się umie poprawnie. 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.07.2020 o 19:14, SebastianSz napisał:

Moim zdaniem powinnaś przerobić cienie rzucone, to znaczy jak się je poprawnie wykreśla i trochę to poćwiczyć. Nie musisz potem zawsze wszystkiego precyzyjnie wykreślać, ale łatwiej jest rysować na oko jak się umie poprawnie. 🙂

Czy ta książka How to Render nauczy mnie jak poprawnie wykreślać cienie rzucone? 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie, to zależy jak się przyłożysz 🙂 Zacznij od "zapałek" czyli cieni rzuconych od samych linii, potem prostopadłościany, potem walce, potem jakieś kombinacje typu pudełko z okrągłą dziurą na wylot. Potem te bryły niech rzucają cienie na inne bryły, i znowu najpierw "zapałka" rzuca cień na ścianę, potem prostopadłościan na inny prostopadłościan, i dalej kombinacje. Generalnie schody zaczynają się przy krzywych liniach i cieniu rzucanym na wygięte powierzchnie. Pytanie jak bardzo zależy Ci, żeby brnąć w taki oldskulowy rysunek architektoniczny czy designerski, prościej pewnie zrobić sobie refkę w 3D, szczególnie jak to jakieś super złożone cienie 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy