Jump to content

Procedural modeling/texturing/vfx 2021


Recommended Posts

Jako że instalka Houdiniego kurzy się u mnie na dysku od kilku miechów wypadałoby może coś z tym zrobić ale wpierw chciałem się zapytać jak się zapatrujecie na wszystko co ma 'procedural' w nazwie na teraz i na przyszłość. Sam jestem mocno średnio zorientowany w temacie i z tego co udało mi się wyczytać to procedural najszerzej jest stosowany oczywiście w VFX, gdzie łatwo (albo łatwiej niż tradycyjnie) można dostosować efekty specjalne do nowej koncepcji. Nie wiem do końca jak jest z modelowaniem i teksturowaniem a to by mnie najbardziej interesowało, sam się spotkałem z opiniami że albo to jest nieopłacalne bo studia mają pełno assetów z innych projektów i szkoda nerwów na procedural a z drugiej strony niby się go stosuje głównie do environmentu generując odpowiednią roślinność w zależności od ilości światła która na nią pada albo bliskości od wody itd.

 

Temat otwieram głównie z ciekawości i żeby poznać waszą opinię. Każda będzie spoko zarówno od ludzi robiących w studiach i mających do czynienia z profesjonalnym pipelinem jak i freelancerów. Jest to coś, co warto znać z perspektywy freelancera czy szkoda czasu, nikogo nie interesują proceduralne assety i tylko duże studia wewnątrz nich zrobią z nich użytek?

Link to post
Share on other sites

Pracuję głównie przy wizualizacjach architektonicznych (własne zlecenia oraz dla budynków które projektuję w pracowni na etacie) i trochę zacząłem stosować proceduralne rozwiązania, głównie dla materiałów.

Wydawało by się, że przy liczbie udostępnianych przez dostawców materiałów tekstur i zdjęć, nie ma to specjalnie sensu ale okazało się niejednokrotnie, że o wiele lepszy i dokładniejszy efekt uzyskałem właśnie samemu robiąc proceduralne mapy - np. cegłę. W Blenderze działa to fajnie, bo z założenia shadery ustawia się poprzez node'y.

Na przykładzie cegły poszedłem dalej - modelowałem duże osiedle powtarzalnych domków, wszystkie miały mieć elewację z cegły ale w różnych kolorach. I tak zamiast tworzyć kilka różnych materiałów oraz "dodatkowe" indywidualne instancje tych samych domów tylko po to, żeby móc nałożyć inny materiał, udało mi się stworzyć jeden materiał w taki sposób, że dla każdego budynku kolor sterowałem indywidualnym parametrem, odcienie cegły zmieniały się automatycznie, chyba nawet zadbałem o to, żeby kolor zaprawy był grafitowy lub biały w zależności od jasności cegły:).

Nagminnie stosuję też ulubioną funkcję "random" modyfikującą mapowanie UV, dzięki czemu mogę łatwiej zrobić dobrze wyglądające deski z niepowtarzalnym układem włókien.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy