Jump to content
batonx

Ile wziąć za robotę? Na ile to wycenić? Zarobki grafika?

Recommended Posts

Takie szczere pytanie (jeśli macie odwagę się przyznać :P). Ile zarabiacie przy grafice oraz czym tak ogólnie się zajmujecie - czy macie własną działalność, praca na etat, czy coś innego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja przyznam, że już na emeryturze graficznej, szukam jednak możliwości sprzedawania swoich assetów, wyprodukowanych przez lata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiedzialbym, ze zdecydowanie za malo, chyba ze masz spsob, by wygenerowac ja z bitmapy 2d jakims substancem czy innym, bez modelowania whatsoever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witajcie. Takie pytanko - czy w dzisiejszych czasach dla freelancera stawka 60$/h to dużo, czy mało? Chodzi mi o game art, głównie enviro, stylizowane jak Diablo czy Heroes of the storm. Takie rzeczy robiłem do swojego projektu i fajnie to szło. Przymierzam się do tego, żeby wyspecjalizować się właśnie w produkowaniu stylizowanych assetów ze sculptów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie kosmos ale licząc etat 60zł * 8h * 20 dni to całkiem nieźle jako grafik 3d.. Zależy ile z tego tak naprawdę wyciągniesz i do jakich produkcji celujesz. Jeśli to nie AAA to pewnie stawka jest spoko. Ale pewnie ktoś z game devu lepiej się by wypowiedział.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 zł to z pewnością nie kosmos. Nie celuję w PL jednak, interesują mnie dolce, zielone, baksy :). Z pewnością sporo osób mieszka w Polsce, a pracuje dla zagranicy. Na razie mam plan zbudować sobie portfolio, bo od lat zlewam temat. Chciałoby się ciekawszych zleceń, więcej sosu i półrocznych wakacji na Seszelach, a z tym, co mam teraz, nie ma raczej na co liczyć .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zależy tak naprawdę od ilości godzin na które jestes potrzebny oraz wąskiej niszy, w której działasz.

Ogólne enviro nie są tyle warte, możesz mieć całkiem niezłe za 12-15usd/h z photobashem w 40h. to wyjdzie 600usd per wysokiej rozdzielczości enviro. Trzeba później dodać ok 300usd za korekty art directora lub seniora.

 

Jeżeli jesteś seniorem, stawki pow. 30usd są łatwe do ogrania na wejściu. Stawki powyżej to zwykle składowa skilla, potrzeb studia i Twojej etyki pracy (to jeszcze rzadsze niż skill ilustratorski). Jeżeli masz to wszystko na wysokim poziomie, to jest to stawka osiągalna. Pamiętaj jednak, że jeżeli ktoś mówi, że pracuje za 60usd, to znaczy, że ma pewniaki z wysoka ilością godzin za 40+ i nie pochyli sie nad nowym zleceniem poniżej 60. A to nie to samo, co mieć stawkę 60/h

 

Oczywiście są też zlecenia krótkookresowe, warte więcej. Do tego nakłada się szczęście. Ostatnio dużo rekrutuję i powiem Tobie szczerze, że za mój czas wart powiedzmy 1000usd mogę znaleźć zwykle kogoś na long-term contract za połowę dowolnej stawki z takim samym skillem. Ale to dlatego, że mam już wprawę w polowaniu na artystów ;)

Wiele więc zależy od mentalności zespołu. Jak trafisz na leniwego PM'a z budżetem, to nie będzie problemu. Na pewno tacy są.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź, olaf.

 

Interesuje mnie sculpt i robienie assetów ze sculptu. Moje ulubione kombo do tego to Sculptris (wiem, trzeba Zbrusha ogarnąć, ale nie ma czasu póki co) + Substance Painter. Celuję w takie coś bardziej: https://www.artstation.com/orb, choć jeszcze kawałek drogi do takiego poziomu.

Z tą etyką pracy to wiem, o co Ci chodzi. Miałem też pewne doświadczenie i z rekrutowaniem i z prowadzeniem zespołu, ale było to totalną porażką niestety. Z mojego doświadczenia ładne folio nie przekłada się na zrobioną robotę zrobioną na tym samym poziomie i tu widzę swoją wartość. Nie jest jednak to coś, co widać na pierwszy rzut oka, ani też nikt na słowo nie uwierzy zapewnieniom o solidności i wysokiej etyce pracy.

 

Szukam dla siebie jakiegoś pomysłu, i z czego widzę, w obrazki enviro nie ma sensu wchodzić. Poniżej 15 USD nie schodziłem nawet w mrocznych czasach, kiedy jako podwykonawca robiłem layouty do stron www dla indyjskich freelancerów (koszmar komunikacji).

 

Kusi mnie też, żeby ogarnąć sculpt na naprawdę wysokim poziomie, jak np: https://www.artstation.com/rodionvlasov, ale na dziś dzień nie wydaje się to mi realne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50-60zł/h to w Polsce bardzo dobra stawka ale też trzeba brać pod uwagę czy będzie ciągłość pracy czy z 5 zleceń po kilka godzin w ciągu miesiąca, bo 60zł zrobi wrażenie na masie ludzi ale jak dodasz że przepracowałeś średnio 10h w tygodniu to emocje opadną :) Kilka dni temu widziałem ogłoszenie na sculptera Zbrush "jednej z najlepszych firm w produkcji figurek czy tam czegoś takiego i stawka uwaga całe 15zł/h ;) albo nawet lepsze kreatywny grafik designer głównie plakaty, ulotki i takie tam, w warszawie i dają 1500zł netto, akurat na wynajęcie kawalerki dla grafiak żywiącego się praną i chcącego zbudować portfolio:)

A tak poważnie to smutne, że w Polsce nadal pojawiają się oferty z tak żenująco niskimi stawkami a wymagania często niemałe.

 

Co do klientów zagranicznych to przy pracy godzinowej to najczęściej oscylowałem w przedziale 20-22$/Euro na godzinę i to jest taki standard za dobrego grafika i dość łatwo za taką stawkę pracę wyrwać. Przy wycenie całościowej jakiegoś zlecenia łatwiej przepchnąć kwotę która w przeliczeniu na godziny da większą stawkę chyba że coś źle przekalkulujemy i nam się noga powinie przy realizacji :)

Ale z mojego doświadczenia to kultura płacenia za granicą jest dużo wyższa niż w Polsce, sami proponują zaliczkę, ba czasem nawet nie proponują tylko od razu przelewają 50% jakby to była oczywista oczywistość i płacą od razu po zakończeniu pracy albo nawet chwilę przed jak już się jest na ostatniej prostej. W Polsce to najczęściej papier musi przeleżeć, prezesi muszą mieć czas i ochotę podpisać i tak spokojnie nawet miesiąc czy dłużej mozna czekać i trzeba się przypominać :/

Edited by Imperator

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poniżej 15 USD nie schodziłem nawet w mrocznych czasach

W Ameryce Południowej i Środkowej, Indonezji, 12-15 usd masz genialnych artystów. Ale to tylko margines tego co chciałem powiedzieć.

30usd jest realne nawet na long term więc powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imperator, tak, kultura jest zupełnie inna, już dawno z pracą stąd wyemigrowałem, że się tak wyrażę. Sculptor za 15PLN/h to żart, ktoś taki nie istnieje. Liznąłem temat trochę z drugiej strony, może słabo, ale niemożliwością jest znalezienie kogoś sensownego za taki pieniądz. Podawałem stawki w ogłoszeniu i działało to jak filtr, zmieniając cyfry można było zobaczyć, jak zmienia się poziom aplikacji. Inna sprawa, że nie miałem budżetu wyższego niż 30-35 PLN/h, co wydawało mi się i tak w miarę ok stawką jak na PL, ale było ciężko i tak. Wygląda to więc tak, jakby naprawdę był deficyt ludzi, którzy wiedzą, co robią, a na pewno nie pracują za takie stawki.

Inna sprawa, że jeszcze kilka lat temu ja byłem po drugiej stronie procesu rekrutacji, i pamiętając to, zależało mi na tym, żeby być w porządku dla ludzi i dawać najlepsze warunki, na jakie mnie stać, co może nie jest podejściem pozwalającym zrobić jakiś wielki biznes, ale cóż, inaczej nie chcę.

 

Olaf, masz konkretne doświadczenie ze zlecaniem prac ludziom stamtąd? Bo moje mnie odstręczyły szczerze mówiąc. Wykombinowałem sobie, że znajdę kogoś do zlecenia, którego bardzo nie miałem ochoty robić, i zapłacę 1/3 mojej godzinówki dla klienta, co wydawało się realne. Ostatecznie jednak osoba pracowała 6 do 10 razy dłużej nad tym samym, z rezultatem mizernym mimo portfolio ok. Zazwyczaj kończy się tym, że zabieram robotę z powrotem i kończę ją sam, w końcu dałem se siana.

Innym razem za stałą stawkę za zlecenie otrzymywaliśmy wyceny znacznie wyższe niż w PL z rejonów, o których mówisz.

 

Cóż, wydaje mi się, że pozostaje mi szlifować skilla i celować w poziom światowy, co trochę może potrwać :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf, masz konkretne doświadczenie ze zlecaniem prac ludziom stamtąd?

Tak, od mniej więcej 3 lat poluje i zatrudniam ludzi z tamtych regionów dla mojego klienta.

 

Tylko to jest spora korporacja, zatrudniająca long-term - mamy budżet i czas, by popracować z kimś przez miesiąc, by zweryfikować skille i etykę pracy. Gdybym zatrudniał dla siebie, pewnie działałbym tak jak Ty i doszedł do tego samego wniosku niestety.

 

Oczywiście wyceny bywają kosmiczne jeżeli ktoś podbija stawki dla Europy. Np. w Korei Południowej, minimalna stawka to kilka dolarów (ogólnie ten kraj to jeden wielki obóz pracy, mimo, że narzeka się na Północną), a studia chciały z nami pracować za 60usd/h. Podczas gdy wyłowienie indywidualnego człowieka z tym samym skillem (z Korei) jest możliwe za 1/3 stawki. Ale tak jak pisałem, trzeba mieć czas i budżet. Przy long term to ma znaczenie, bo każdy miesiąc generuje różnice w spalaniu.

 

osoba pracowała 6 do 10 razy dłużej

Tego się nauczyłem też - bo to osobny skill w zarządzaniu. Dostawaliśmy "średnie" prace 15usd/h * 80h. Po kilku usprawnieniach (management i art directing z mojej strony) mamy 12usd/h i 40h - od tej samej osoby. z 1200usd/art zeszlismy do 480usd/art. No i jakość nieporównywalnie wyższa jest teraz.

 

Nie twierdze, że zawsze się tak da, ale managerowie tez mają swoje stawki i skille. Generalnie za to nam się płaci ale to osobna profesja i nie dałbym rady tego wykonać mając własną małą firmę.

Edited by olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och tak, management to osobny temat, sam się o tym przekonałem. Tym bardziej mam szacunek do kogoś, kto potrafi pociągnąć zespół, bo mam pewne wyobrażenie, jakie to trudne i jak ważne. Dla mnie jednak jak próbowałem wejść w stronę biznesową gamedevu, to nagle przestałem robić wszystko, co mi się w tym podobało i bardzo brakowało mi stricte kreatywnego aspektu. A biznesowo, cóż, do dupy wyszło. Ale wiem też, że osoba produkująca assety na naprawdę wysokim poziomie i sprawnie, może być dużo warta.

 

Zresztą z tymi stawkami to jest w ogóle po części wynikowa mentalności grającego o daną stawkę. Kiedyś, jak zakładałem działalność, odrzucono mi biznesplan pod dotację, bo kalkulowałem stawki, jak to ekspert określił "powyżej średniej rynkowej". Potem jakoś próbowałem się w tę średnią wstrzelić, bo miałem taki pogląd że są jakieś takie średnie które mnie obowiązują, że tyle to a tyle jest wart layout strony i nie więcej.

 

Jak ktoś ma taki pogląd, to bardzo polecam w ogóle zmienić go, bo dla mnie to była jedna z lepszych decyzji. Pewnie jest tak, że stawka realna to taka, w którą wierzymy, że jest realna. Wiem, że brzmi to trochę jak psychologiczne mambodżambo, ale u mnie potwierdziło to doświadczenie. Pewnie więc i 60 USD do ogarnięcia jest jak najbardziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pewnie jest tak, że stawka realna to taka, w którą wierzymy, że jest realna

Dokładnie. Jeżeli zrobi się research rynku, by wiedzieć co managerów boli (a to już opisałem), to można brać znacznie wiecej bez kompleksów, bo dostarcza się lepszy produkt, gdzie skill jest tylko składową.

 

Niedawno znalazłem super człowieka, za grosze ale np. nie pracował prawie miesiąc, bo ktoś mu musiał powiedzieć, że należy przeinstalować sterowniki do cintique i podać adres strony ze sterownikami. Bardziej ogarnięty artysta z takim skillem kosztuje 3-4 razy więcej więc praca managera się naprawdę przekłada na zyski firmy - czasami :D

 

Żeby wrzucić coś z innego poletka. Jest taka pozycja jak AI Architect, o której się dowiedziałem niedawno.

W Londynie taka osoba zarabia do 15k GBP miesięcznie (B2B - moze i wiecej, to najwyższa propozycja jaka dostałem). Polega na byciu "konsultantem wykonawczym", musisz wiedzieć co jest wykonalne, jak tymi zasobami sprzedać klientowi duże wdrożenia, a następnie poprowadzić pipeline, by wszystko było wykonane prawidłowo. Taki skillset z nikąd w zasadzie (typowy middleman) ale jest potrzeba więc jest i stawka ok 100usd/h full time.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, a ja myślałem, że coś robię źle, a to po prostu chleb powszedni. Miałem kiedyś nawet plan, żeby swoją pracę podzlecać za 1/3 swojej stawki i może nie było to do końca głupie, jeśli się zakłada, że biorę większe zlecenie i szukam ludzi do ogarniania części roboty. Póki co trzeba sculpt poszlifować i zbudować fajne folio, żeby było w ogóle z czym do ludzi iść.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To się nazywa arbitraż.

Na różnych rynkach trzeba inaczej się przygotować i zabezpieczyć ale czy sprzedajesz ryż, grę czy spekulujesz walutą, mechanika zawsze jest taka sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie szybkie pytanie z ciekawości na ile byście wycenili taką animację ok 10min, 1080p, 60 klatek/s, dźwięk 48kHz, pliki źródłowe after effects z opisanymi warstwami i wszelkimi plikami użytymi do realizacji + przeniesienie wszelkich praw autorskich

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalnie poziom Baby Shark :D

 

Znajdziesz ludzi, którzy zrobią to za 400-500usd we flashu (bo to chyba też we Flashu/Animate robione) - jeżeli dostarczysz im scenariusz krok po kroku.

 

Nie wiem jak długo się to robi w AE, ale to wygląda na max 2 dni roboty z poprawkami - o ile modele są ze stocka. 3-4 jeżeli trzeba dorobić/modyfikować niektóre modele. Więc pewnie stawka za 2-4 dni pracy przy pojedynczym zleceniu + prawa autorskie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olaf popraw mnie jeżeli się mylę ale jeśli oddajesz pliki źródłowe, muzykę i grafiki to nie możesz tego kupić w paczce z jakiegoś explainera czy stocka i potem oddać prawa autorskie do tego wszystkiego bo nie jesteś autorem.

 

A teraz cześć oferty potencjalnego klienta

"Ważne jest dla nas by film był oryginalny i stworzony od podstaw przez Panią/Pana, ponieważ kupujemy pełne prawa autorskie do tego utworu. Grafiki i animacje są tworzone przez Pana/ią od zera. Natomiast dźwięki powinny pochodzić ze źródeł otwartych, których swobodne użycie nie jest ograniczone prawami osób trzecich ani terytorialnie, ani czasowo, które nie są obarczone jakimikolwiek licencjami. "

 

I teraz najlepszy żart

"Kwoty jakie mamy ustalone za jeden min 10-cio minutowy film to 500 do 1000 zł netto przy umowie o dzieło wraz ze zbyciem wszelkich praw autorskich do utworu"

 

Nie wiem czy śmiać się czy płakać, nawet mając gotowe paczki do explainerów to koszt zakupu takich paczek się nie zwróci, nawet jeżeli będzie się miało je pirackie czy darmowe to z ledwością zarobi się na bieżące rachunki a i tak nie można ich używać bo trzeba pracę zrobić od zera i sprzedać wszelkie prawa do wszystkiego :)

Jak widzę takie oferty to aż mi słabo i szczerze współczuję komukolwiek kto musi przy czymś takim pracować na takich warunakch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz oddać pliki ale w umowie zaznaczyć na jakich prawach są poszczególne komponenty.

Jeżeli chcą mieć nieograniczone - sprawa wygląda inaczej.

 

Faktycznie zabawni są. Ale najlepsze jest to, że dostaną rzeczy ze stocków od artysty, ktory ma w poważaniu prawa autorskie i za rok czy dwa będą mieli gorąco, bo ktoś im proces wytoczy, a od grafika niczego nie ściągną. Nie wiem nawet czy zapis, że w razy pozwu zobowiązują sie wejść w role poznanego jest jeszcze praktytowany i w ogóle respektowany przez sąd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To żarty jakieś. Kiedyś robiłem kilkuminutową animację stickmanów narysowanych kredą na tablicy za 2500 bodajże i było to mało. Max 2 dni z poprawkami to dla mnie brzmi optymistycznie, no ale ja nie siedzę w temacie animacji.

W ogóle wszystkich tych, którzy produkują podobny syf dla dzieci, kazałbym ustawić pod ścianą i rozstrzelać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

" W ogóle wszystkich tych, którzy produkują podobny syf dla dzieci, kazałbym ustawić pod ścianą i rozstrzelać. " zgadzam się w 1000%!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy