Jump to content
  • 0
MF

3ds Max - Tips & Tricks (Bez zadawania pytań)

Question

clear.gif

3ds Max - Tips & Tricks

 

W WĄTKU NIE POSTUJEMY PYTAŃ!

 

---------

 

Witam.

 

Myśle ze brakuje tutaj takiego wątku, który byłby zbiorem trickow oraz cennych rad dotyczących modelowania, animacji i teksturowania w 3ds max. Więc wysilmy się trochę i niech każdy doda coś od siebie.

 

By MF:

 

1. W momencie gdy mamy zaznaczone np edge i klikniemy przytrzymujac ctrl na ikonie np polygonu, otrzymujemy convert selection to ... Warto przypisać to pod skróty ( ja mam ctrl + alt + 1,2,3,4,5 ).

http://www.evermotion.org/tutorials/video/tom/5.jpg

 

2. Używajcie jak najwięcej skrótów, w celu przyspieszenia pracy.

 

3. Bardzo pomocny jest User view, w celu wykonywania bardziej dokladnych chamferow, cutow itp. Aby móc poruszać się rozsądnie w User view, trzeba przelaczyc sie w tryb Arc rotate subobject: http://img461.imageshack.us/img461/5493/untitled18vn.jpg

 

4. Niektóre obiekty można zbudować szybciej i prościej używając splainów jako baze pod model. Tutaj krótki tutorial :

- Budujemy 2 prostokąty:

http://img220.imageshack.us/img220/4907/17fo5.jpg

- Konwertujemy je do editable splain i attach'ujemy jeden do drugiego:

http://img209.imageshack.us/img209/9480/22km1.jpg

- Filetujemy wszystkie vertexy:

http://img220.imageshack.us/img220/5846/39in.jpg

- Aby uprzestrzennić splaina używamy bevela:

http://img209.imageshack.us/img209/1378/43wl.jpg

- Chamferujemy górny polygon (po to aby móc używać loopa oraz mieć ładne przejscia przy podpisaniu wszystkich polygonów do jednego smooth group)

http://img231.imageshack.us/img231/379/50gn.jpg

- Zaznaczamy 2 edge:

http://img231.imageshack.us/img231/3672/64jq.jpg

- I używamy na nich loop selection:

http://img483.imageshack.us/img483/6935/74mm.jpg

- Chamferujemy kilkakrotnie zaznaczone edge, w celu uzyskania zaokrąglenia:

http://img231.imageshack.us/img231/4919/82tf.jpg

- Robimy to samo na dole:

http://img231.imageshack.us/img231/9528/96qk.jpg

- Teraz wystarczy przypisac wszystkie polygony do jednej smooth grupy. W efekcie otrzymujemy bardzo oszczedną siatke:

100iv.jpg

110kz.jpg

 

5. Używajcie symetry. Czesto ludzie zamiast tej funkcji używają mirrora z opcja reference, albo instance, co według mnie jest bardzo nie wygodne, ponieważ i tak trzeba zweldować połówki :)

 

6. Snap tools jest bardzo pomocne. Między innymi podczas modelowania bardziej technicznych rzeczy gdzie bardzo ważna jest precyzja. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikone snap'u mamy dostęp do opcji.

 

Tutaj przykład użycia snap tools:

http://img530.imageshack.us/img530/4620/pivot19qq.jpg

(obracanie obiektu przy jednoczesnym wciśniętym Shifcie powoduje jego kopiowanie)

 

By Xeav:

 

1. Podczas pracy a szczególnie modelowania njalepiej jest ukryć wszystkie panele a przede wszystkim CommandPanel i przypisać do tego operacji skrót klawiszowy (ja mam dla Hide/Show CommandPanel CTRL+A)

 

Pozdrawiam, Tomek.

Edited by naeq
  • Like 2
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Podczas pracy a szczególnie modelowania njalepiej jest ukryć wszystkie panele a przede wszystkim CommandPanel i przypisać do tego operacji skrót klawiszowy (ja mam dla Hide/Show CommandPanel CTRL+A)

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

moja skromna sugestia : zamiast chamferować oddzielnie górę i dół wystarczy tylko górę, a pózniej dodać symmetry ;].

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dobra uwaga, i tutaj nasuwa się kolejna rada: Używajcie symetry. Czesto ludzie zamiast tej funkcji używają mirrora z opcja reference, albo instance, co według mnie jest bardzo nie wygodne, ponieważ i tak trzeba zweldować połówki :)

 

Snap tools jest bardzo pomocne. Między innymi podczas modelowania bardziej technicznych rzeczy gdzie bardzo ważna jest precyzja. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikone snap'u mamy dostęp do opcji.

 

Tutaj przykład użycia snap tools:

http://img530.imageshack.us/img530/4620/pivot19qq.jpg

(obracanie obiektu przy jednoczesnym wciśniętym Shifcie powoduje jego kopiowanie)

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Podczas rysowania spline'a nie można przesuwać widoku w viewporcie za pomocą MMB (środkowego przycisku myszy). Można to zrobic przy pomocy klawisza "i" - "centruje" widok na kursorze.

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

ja tak troche z innej beczki - jeśli braknie wam ramu (ile ja mam z tym problemu) to: customize -> preferences -> rendering i zaklikajcie bitmap pager, dodatkowo ustawcie tam jak najmniejsze opcje, ja mam po kolei 128, 16, 1024. Ale wg mnie najwazniejsza jest ta srodkowa bo mowi od jakiego rozmiaru nalezy stronicowac tekstury. Standardowo ustawione jest to na ponad 20M i właczenie opcji w zasadzie nic nie daje. Przykład z zycia to taki ze jak mi plik zrzerał 1,8G RAM to po takich ustawieniach zuzycie RAM spadło do 1,3G

 

pzdr

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Podczas pracy a szczególnie modelowania njalepiej jest ukryć wszystkie panele a przede wszystkim CommandPanel i przypisać do tego operacji skrót klawiszowy (ja mam dla Hide/Show CommandPanel CTRL+A)

 

Jeżeli już ma być ergonomicznie to obszar roboczy na MAXa mozna uzyskać w trybie EXPERT MODE !!!

Standardowy skrót CTRL+X, a najczęściej stosowane funkcje można i tak znaleźć w Quad menu (prawy klik).

 

I jeszcze windoza

Bardzo wskazane jest odznaczenie we właściwościach paska zadań "Trzymaj pasek zadań na wierzchu". Dostaje się około 25 pixeli, bo MAX wchodzi na pasek, u mnie powiększa to obszar roboczy o 5,2%, bo mam rozciągnięty na 2 wiersze.

 

Pozornie jest to utrudnienie do dostępu do innych aplikacji, ale można używać ALT+TAB, (wersja wsteczna ALT+SHIFT+TAB).

Do paska łatwo się dostać z kalwiatury windowzowskiej, kalwiszem z logo, a kto nie ma niech używa CTRL+ESC. Otwiera się co prawda WINmenu, ale po jednym kliku jest się na pasku.

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

1. W wszelkich okienkach gdzie wpisujemy wartości można wpisać rliczba (np. r100 - powoduje dodanie do aktualnej wartości 100, lub r-100 powoduje odjęcie stówy, r jest skrótem od relative).

2. Sytuacja jak wyżej, tylko gdy mamy już kursor ustawiony wciskamy ctrl+n - dostajemy Numerical Expression Evaluator, i możemy już nie tylko dodawać i odejmować, ale też dzielić, mnożyć, czego dusza zapragnie :)

3. Drobny skrypcik, powoduje schowanie dolnego paska, razem z trackbarem, sliderem i status panelem...

macroScript UkryjStatusPanel_i_TrackBar category:"streaker"
(
state = not(timeslider.isVisible())
trackbar.visible = state
timeSlider.setVisible state
statusPanel.Visible = state
)

 

Potem wchodzicie do Customize -> Customize User Interface -> z kategory wybieracie streaker i już możecie podpiąc sobie skrót klawiaturowy, lub gdzieś w menu, quada wrzucić.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Zmniejsza rozmiaru "main toolbar" --> Customize -> Preferences -> zakładka General (w kazdym razie ta pierwsza, która się pojawi) -> odchaczasz Use Large Toolbar Buttons

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Alt+X- see through mode

 

Alt+Q- Isolation mode (bardzo przydatny skrót)

 

Shift+RMB- Snap Options

 

CTRL+RMB- Quick Create menu

 

'+', '-'- zmiana rozmiaru gizma

 

F12 wywołuje Type-in editor (zależy od wybranego narzędzia, scale, translate, rotate)

 

Podczas zoomowania używaj CTRL+Alt+MMB zamiast rAlt, przyspiesza nawigację

 

Prawoklik na spinnerze (małe strzałki obok pola z wartością) zeruje wartość

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

1) jesli denerwuje was wyswietlajace sie wokol obiektu zaznaczenie (selection brackets) wystarczy kliknac na "J"

2) Warto czasami pomyslec 5min jak wykonac jakis obiekt niz leciec na zywiol i po paru godzinach zorientowac sie ze mozna bylo zrobic to duzo prosciej i szybicej

3) Renderujcie animacje do plikow *tga, *.png, *.tiff itd. W wypadku wywalenia maxa latwo bedziecie mogli wyrenderowac pozostale klatki, nic nie tracac jak w przypadku zapisywania np do *.avi

4) Do linkowania obiektow i zarzadzania nimi polecam Schematic View ( mozna bezposrednio w viewporcie uruchomic)

5) Najwazniejsze modyfikatory polecam zgrupowac na wlasnym pasku.

6) Modelowanie w User view, dlatego ze jest duzo dokladniejszy w zaznaczaniu niz perspectivie i camera

7) Aby widok z danej kamerki byl identyczny jak w danym viewporcie wystarczy przejsc do tego viewporta, zaznaczyc kamerke i wcisnac Ctrl+C.

8) Uzywanie Lasso selection - wieksza precyzja niz przy standardowym Rectangle

9) Aby dokladniej odmierzyc kat nalezy uzywac Angle Snap

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

jeśli chcesz aby przy włączaniu 3ds maksa otwierał się projekt, nad którym ostatnio pracowałeś, dopisz opcję -l do pliku wykonywalnego 3dsmax.exe

np. x:\Autodesk\3dsmax 8\3dsmax.exe -l

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dodam cos od siebie:

przy modelowaniu w edit poly jak robisz nowe face'y i wciśniesz shift to będziesz mógł automatycznie tworzyć wierzchołki tego face'a np. przyciągając snapem do innego obiektu, splajna.

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Mój trik:

Róbcie własne toolbary! Można do nich przypisać każdą funkcję MAXa i naprawde przyspieszają wiele rzeczy. Customize->Customize User Interface->Toolbars->New.

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Jeszcze raz co do tego pliku wsadowego, stworzyłem go sobie, wszystko ładnie, odpala maxa, vrlservera, tylko problem w tym, że nie zamyka po sobie okienka... próbowałem dopisać na końcu exit, taskkill i nic

 

moja rada:

w C:\Program Files\Autodesk\3dsMax8\ umieść plik wsadowy *.bat o kodzie

start VRLServer.exe
start 3dsmax.exe
copy "C:\Program Files\Autodesk\xxx.txt" "C:\Program Files\Autodesk\3dsMax8\"
del xxx.txt

 

dodatkowo utwórz plik xxx.txt w katalogu C:\Program Files\Autodesk\

 

podczas wykonywania startu, wlaczy nam vr_sercer i maxa, potem skopiuje plik, a nastepnie go usunie, po tym sie sam wylaczy :)

 

moja kolejna rada zamiast przełańczania sie w arc rotate za pomocą skrótu wystarczy użyć Alt+MMB, efekt taki sam

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Moja rada do maxa i nie tylko to zaopatrzyć się w drugi monitor. Może brzmi to dziwnie ale od kiedy poszedłem do pracy i dostałem dwa monitory, nie byłem w stanie pracować na jednomonitorowym komputerze. przyśpieszenie pracy nieporównywalne z niczym. Na dodatek nie musisz zamykać co chwila przeróżnych paneli i możesz na raz pracować w np flashu i power poincie albo photoshopie i maxie albo.... Najlepiej jak oba będą takie same (małe różnice w kolorze i kontraście) i jak będą płaskie, duże i z małą ramką wokół ekranu. ale nawet gdy będą to kineskopowe to nie pożałujecie. Po krótkim czasie wszyscy w pacy kupili sobie drugi monitor w domu bo czuli klaustrofobię na swoich monitorach.

 

A dobra rada do samego maxa to umiejętne używanie przycisku f1;) na prawdę nie boli.

 

przy wizualizacjach (dużo świateł) bardzo mi pomagał "light lister" do zarządzania światłami i "display floater" do zarządzania widocznością obiektów (warto je zlinować pod klawiszami).

Przy większej ilości obiektów albo gdy chcemy łatwo coś schować/zfreezować (np. kości pod postacią) dobre są też warstwy.

 

Nazywajcie obiekty, przy np 1000 obiektów w scenie latwo się pogubić. Dobre do tego jest narzędzie "multi rename tool", Dodatkowo potem przy imporcie/merge-u do innej sceny wiadomo co do niej wkładacie.

 

Miłej zabawy

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Przy wizualkach: Prostym narzędziem: line+extrude+shell można robić cuda naprawde szybko, szczególnie jak się używa snapa z 3 w oknie perspektywy. Wszelkie gzymsy, oblachowanie dachu czy ściany, dach. Niby znałem wszystkie te narzędzia wcześniej ale dopiero od niedawna używam ich tak często. Aha, linii przed extrude nie musisz zamykać (shell) co jest dobre.

Ostatnio też zacząłem często używać ffd 2x2x2. jest dobre jak chcesz np. przeskalować obiekt czy grupę ale żeby jedna strona została w miejscu. Używam też często edit mesh bo działa na grupach.

Rady pewnie znane większości, ale może początkującym ułatwią życie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Gdy macie wiele obiektow w scenie i muli sie procek skonwertujcie nieuzywane obiekty z editable poly na editable mesh, przyspieszy to prace w viewporcie

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja dorzucę cos od siebie....

Bardzo przydatna funkcja: AUTOGRID i włączone przyciaganie do faców. Rysuje wszystko (boxy,plany,linie itp) prostopadle do klikniętego faca. CZyli nie trzeba poźniej przekręcać i dopasowywać:_) (a w maxie to nie jest takie proste jak np w cadzie...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

trickxn5.jpg

 

 

A ja dodam coś adekwatnego do tematu.

Na wielu videotutorialach widze jak ludzie mają specjalne pluginy do usuwania vertexów po usinieciu edgów.

Niewiem po co jak jest na to prosta metoda.

1. Zaznaczasz edges.

2. Wciskasz Ctrl i klikasz na ikonkę vertexów(w ten sposób selekscj edge zostanie przekonwertowana na vertexy)

3. Znowu przechodzisz do edge i usuwasz je Backspacem

4. Przechodzisz do vertexów i usuwasz poprzednio zaznaczone vertexy.

 

Proste? Proste. A teraz punkcik reputacji proszę :D

  • Like 1
  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Zmiana głównego katalogu z scenami w maxie -> customize -> configure user paths -> file I/O

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Type - In Editor mozna wywolac i F 12 lub po prostu klikajac prawym myszy na ikonce "Przesun" lub "Obroc" czy "Skala" - hehe to dla takich jak ja;)

Edited by naeq

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Podczas rysowania spline'a nie można przesuwać widoku w viewporcie za pomocą MMB (środkowego przycisku myszy). Można to zrobic przy pomocy klawisza "i" - "centruje" widok na kursorze.

 

To ja dodam swoje trzy grosze. Brakowało mi możliwości rysowania obiektów większych od okna. W dos-owej werssji 3Dstudia jak dojechałem do krawędzi okna to jego zawartość przesuwała się i mogłęm jednym ruchem myszy rysować duże elementy. Tu zbawienny okazał się "i" trzymany cały czas podczas rysowania.

 

Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Witam. Nie mam takiej wiedzy jak wy ale moze cos wam sie przyda:

3) Renderujcie animacje do plikow *tga, *.png, *.tiff itd. W wypadku wywalenia maxa latwo bedziecie mogli wyrenderowac pozostale klatki, nic nie tracac jak w przypadku zapisywania np do *.avi

Tu taka rada, sa formaty w maxie [ciezko mi teraz nie majac go przed soba powiedziec dokladniej] ale sa formaty zapisujace z-depth.

Dzieki temu kazda klatka wypuszczona ma w sobie takze glebie i przydaje sie w programach ala after effects gdzie np. distance view mozecie rzucic przy postprodukcji :D (fakt ze plik wiecej wazy jeden)

 

Co do dwoch monitorow: podstawa.

 

Jak pewnie wiecie mozna odpalic dwa 3dsmaxy naraz. Mam dwurdzeniowca i na jednym rdzeniu liczy sie anima a na drugim spokojnie mozna pracowac [kombinacji jest wiecej]

 

Tak samo robiac wieksze sceny to warto jes modelowac obiekt w np. objekt.max a pozniej w scenie.max go dolaczac. i jakas poprawka to tylko refresh i w scenie juz jest poprawiony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
sa formaty zapisujace z-depth.

Choćby .rpf i .rla na dobry poczatek, można też zapisać przecież do osobnego pliku.

Jak pewnie wiecie mozna odpalic dwa 3dsmaxy naraz. Mam dwurdzeniowca i na jednym rdzeniu liczy sie anima a na drugim spokojnie mozna pracowac [kombinacji jest wiecej]

Tylko jeśli nie renderujesz i modelujesz coś bardziej skomplikowanego i nie masz co najmniej 2GB ramu, to bardzo wcześnie ci pamięci braknie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy