Jump to content
  • 0

3ds Max - Tips & Tricks (Bez zadawania pytań)


Question

clear.gif

3ds Max - Tips & Tricks

 

W WĄTKU NIE POSTUJEMY PYTAŃ!

 

---------

 

Witam.

 

Myśle ze brakuje tutaj takiego wątku, który byłby zbiorem trickow oraz cennych rad dotyczących modelowania, animacji i teksturowania w 3ds max. Więc wysilmy się trochę i niech każdy doda coś od siebie.

 

By MF:

 

1. W momencie gdy mamy zaznaczone np edge i klikniemy przytrzymujac ctrl na ikonie np polygonu, otrzymujemy convert selection to ... Warto przypisać to pod skróty ( ja mam ctrl + alt + 1,2,3,4,5 ).

http://www.evermotion.org/tutorials/video/tom/5.jpg

 

2. Używajcie jak najwięcej skrótów, w celu przyspieszenia pracy.

 

3. Bardzo pomocny jest User view, w celu wykonywania bardziej dokladnych chamferow, cutow itp. Aby móc poruszać się rozsądnie w User view, trzeba przelaczyc sie w tryb Arc rotate subobject: http://img461.imageshack.us/img461/5493/untitled18vn.jpg

 

4. Niektóre obiekty można zbudować szybciej i prościej używając splainów jako baze pod model. Tutaj krótki tutorial :

- Budujemy 2 prostokąty:

http://img220.imageshack.us/img220/4907/17fo5.jpg

- Konwertujemy je do editable splain i attach'ujemy jeden do drugiego:

http://img209.imageshack.us/img209/9480/22km1.jpg

- Filetujemy wszystkie vertexy:

http://img220.imageshack.us/img220/5846/39in.jpg

- Aby uprzestrzennić splaina używamy bevela:

http://img209.imageshack.us/img209/1378/43wl.jpg

- Chamferujemy górny polygon (po to aby móc używać loopa oraz mieć ładne przejscia przy podpisaniu wszystkich polygonów do jednego smooth group)

http://img231.imageshack.us/img231/379/50gn.jpg

- Zaznaczamy 2 edge:

http://img231.imageshack.us/img231/3672/64jq.jpg

- I używamy na nich loop selection:

http://img483.imageshack.us/img483/6935/74mm.jpg

- Chamferujemy kilkakrotnie zaznaczone edge, w celu uzyskania zaokrąglenia:

http://img231.imageshack.us/img231/4919/82tf.jpg

- Robimy to samo na dole:

http://img231.imageshack.us/img231/9528/96qk.jpg

- Teraz wystarczy przypisac wszystkie polygony do jednej smooth grupy. W efekcie otrzymujemy bardzo oszczedną siatke:

100iv.jpg

110kz.jpg

 

5. Używajcie symetry. Czesto ludzie zamiast tej funkcji używają mirrora z opcja reference, albo instance, co według mnie jest bardzo nie wygodne, ponieważ i tak trzeba zweldować połówki :)

 

6. Snap tools jest bardzo pomocne. Między innymi podczas modelowania bardziej technicznych rzeczy gdzie bardzo ważna jest precyzja. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikone snap'u mamy dostęp do opcji.

 

Tutaj przykład użycia snap tools:

http://img530.imageshack.us/img530/4620/pivot19qq.jpg

(obracanie obiektu przy jednoczesnym wciśniętym Shifcie powoduje jego kopiowanie)

 

By Xeav:

 

1. Podczas pracy a szczególnie modelowania njalepiej jest ukryć wszystkie panele a przede wszystkim CommandPanel i przypisać do tego operacji skrót klawiszowy (ja mam dla Hide/Show CommandPanel CTRL+A)

 

Pozdrawiam, Tomek.

Edited by naeq
  • Like 2
  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
  • Answers 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Wiem, że wielu z Was już wie o tej magicznej funkcji jaką jest Object Paint w palecie Graphite Modeling Tools.

Ostatnio zorientowałem się, że malować można też proxami, co znacznie usprawnia pracę przy modelowaniu randomowej zieleni (krzewy, trawa, lasy itd).

Gdyby zamienić geometrię na proxa jedno-, dziesięcio- czy stufaceowego, to można użyć funkcji Object Paint zamiast Multiscattera czy Vrayscattera!

Cieszę się normalnie jak dziecko:)

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
  • 0

Kolejną fajną rzeczą jest kalkulator - gdy wpisujemy w jakimkolwiek okienku jakąś wartość liczbową, po wciśnięciu kombinacji klawiszy ctrl + n pojawia się nam okno Numerical Expression Evaluator, w którym możemy wykonywać obliczenia i po wszystkim wkleić wynik do naszego okienka.

 

+

 

denerwowało mnie, że do ustawienia widoków są przypisane skróty jakby tylko do jednej strony (np left, do right już musiałem w menu widoku wchodzić, do front było - do back nie i tak dalej)

Bardzo fajny okazał się skrót "v", który otwiera przy kursorze mini-menu widoków. Można albo szybciutko kliknąć myszką, albo użyć dalszych skrótów, które wtedy już działają - np. po wciśnięciu "v", klawisz "r" zamiast włączenia narzędzia skalowania ustawia w aktywnym oknie widokowym widok "right". Może się komuś przyda :)

Edited by Miłosz3ds
  • Like 1
  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
  • 0

Również przydatna opcja, w ostatnich dniach miałem przyjemność jej używać - "Play Selected".

 

Odtwarza animację tylko i wyłącznie dla zaznaczonych obiektów, czyli nie musimy co chwilę czy to izolować obiektów, czy ukrywać czy bawić się warstwami żeby bez żadnego spowolnienia spowodowanego zbędnymi w danym momencie obiektami.

 

Klikamy na chwilkę przycisk "play", rozwija się pasek i wybieramy przycisk "play" w kwadraciku.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Jak importowac film.avi do 3ds maxa? Napisze co robilem

 

1. Wstawilem plane i jako material dalem ten film w avi i material wrzucilem na plane ( nie dziala mam poprosty plane siwy )

2. View->View background i tam dalem Files wybralem filmik i wyskakuje bład "No drive to handle files" ( cos takiego )

3. Render->Enviroment wybieram None i wskazuje filmik a potem w View->View Background i zaznaczam Enviroment wybieram np front i ok i nic sie nie dzieje...

 

Jakies pomysly?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie wiem, czy komuś może się przydać, ale wrzucam.

 

Jak bawicie się za pomocą paint object i stawiacie modele nawet bardzo powoli i blisko siebie to pamiętajcie aby dać sobie jakiś dystans minimalny, podczas zabawy przeszkadzał mi on i wstawiłem tam 0 (zamienił mi max to na 0.0010), i jak już się zapewne domyślacie ... myszka mi trochę zjechała, Maksiu poddał się po wygenerowaniu po minucie około 60kk poly ^^

 

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie wiem, czy komuś może się przydać, ale wrzucam.

 

Jak bawicie się za pomocą paint object i stawiacie modele nawet bardzo powoli i blisko siebie to pamiętajcie aby dać sobie jakiś dystans minimalny, podczas zabawy przeszkadzał mi on i wstawiłem tam 0 (zamienił mi max to na 0.0010), i jak już się zapewne domyślacie ... myszka mi trochę zjechała, Maksiu poddał się po wygenerowaniu po minucie około 60kk poly ^^

 

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Nie wiem czy było już to ,jak było to usunąć

Opcja której bardzo często używam to

 

Orbit SubObjekt + Alt obiekt w viewport obraca się wolniej , to jak zmiana dpi na myszce

 

ogolnie ALT oraz CTRL spowalniaja/przyspieszaja niektore funkcje/zachowania etc.

 

Przyblizajac widok scrollem + alt - mniejszy skok / +ctrl - wiekszy

Zmieniajac parametry suwakiek drag+alt - mniejszy skok / +ctrl - wiekszy skok

 

itd ;)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 0

USUWANIE KRAWEDZI Z VERTEXEM

Nie wszyscy wiedza ale można usuwać edge razem z vertexem nie tracąc geometrii Ctrl+Backspace (albo Alt)

 

GRUPOWANIE

Ja mam skrót do grupowania pod Shift+PPM - to dla mnie podstawa w pracy!

 

CENTER PIVOT

Pod Shift+PPM mam też skrypt centrujący pivot - bardzo przydatne...praktycznie przy każdym modelu.

Link to post
Share on other sites
  • 0
USUWANIE KRAWEDZI Z VERTEXEM

Nie wszyscy wiedza ale można usuwać edge razem z vertexem nie tracąc geometrii Ctrl+Backspace (albo Alt)

 

W tym wypadku warto również pamiętać, że jak wykorzystujecie LOOP MODE do zaznaczania pętli to zamiast używać REMOVE z prawego panelu można wykorzystać REMOVE z sekcji LOOPS znajdującej się na karcie MODELING wstążki. Pierwsze Remove usuwa jedynie krawędzie bez vertexów zaś druga - na wstążce - usuwa i jedno i drugie.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ustawianie własnych zestawów przycisków. Jak już wiele razy wspominaliście, można ustawić swoje własne skróty klawiszowe. A co ze skrótami do najczęściej używanych modyfikatorów? W panelu bocznym MODIFY można ustawić sobie zestaw "ikon" z najczęściej używanymi modyfikatorami [np. Bend, TS, Tapper itd]. Jak to zrobić? Krok po kroku:

 

1. Klikamy na zakładkę MODIFY po prawej stronie ekranu.

2. Patrząc od góry mamy: NAZWĘ PLIKU, oraz MODIFER LIST, następnie okienko z białą obwódka.

3. Pod tym okienkiem znajdują się następujące ikonki: PIN STACK, SHOW END RESULT...,MAKE UNIQUE, REMOVE MODIFIER AND STACK, oraz CONFIGURE MODIFIER SETS

4. Klikamy CONFIGURE MODIFIER SETS [ostatnia ikonka po prawej stronie]

5. Z okna które nam się wyświetli wybieramy pierwszą opcję z góry - CONFIGURE MODIFIER SETS -

6. Następnie w zakładce SETS - wpisujemy docelowo np. swoje imię - JANUSZ :)

7. Zakładka total butons określa liczbę ikonek/skrótów pod które przyporządkujemy sobie modyfikatory

8. Zapełniamy utworzone okienka poprzez wybór modyfikatora z listy po lewej stronie i PRZECIĄGNIĘCIA go na któryś z klawiszy po stronie prawej. Robimy to na zasadzie chwyć/upuść

9. Po zapełnieniu wszystkich "komórek" klikamy - save

10. Aby wyświetlić naszą listę komórek z modyfikatorami w panelu MODIFY klikamy raz jeszcze IKONKĘ - CONFIGURE MODIFIER SETS -

11. Wybieramy zestaw o nazwie - JANUSZ

12. Następnie raz jeszcze klikamy na ikonkę - CONFIGURE MODIFIER SETS - i z opcji wybieramy SHOW BUTTON SETS.

 

Gotowe!

 

Pamiętajcie, że do momentu gdy nie odhaczycie swojego zestawu, oraz opcji SHOW BUTTON SETS - skróty do waszych modyfikatorów nie będą widoczne.

 

Opisałem cały proces bardzo dokładnie, ponieważ sam straciłem na tym sporo czasu i nerwów. Rozumiem, że nie jest to nic nowego, starzy wyjadacze tylko uśmiechną się pod wąsem, ale dla świerzaków takich jak ja, jest to funkcja bardzo przydatna, ułatwiająca i przyśpieszająca pracę, a o której ciężko się dowiedzieć z tutoriali. Najczęściej osoby nagrywające filmy mają to po prostu włączone i... tyle. Często to co oczywiste dla jednych, dla innych może być bardzo zawiłe.

 

Modyfikatory dla początkujących: Edit Poly, Turbo Smooth, Symmetry, Shell, Bend, Tapper, Bevel, Extrude, Push

 

Mam nadzieję, że pomogłem. Cześć!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Slate Material Editor spowalnia pracę, zmiana parametrów powoduje lag? [np. przy użyciu Quicksilver Renderer + fraktalnych map, Falloff map itd.]

Okno Material Editor -> Options -> [odznacz] Enable Global Rendering.

 

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Szkoda, że wątek umarł , więc postaram się go wskrzesić. Od jakiegoś czasu walczę ze skrótami do 3ds max (2016), dokładnie UV mapping. W customize user interface ->Group-> Unwrap UVW przypisanie skrótów klawiszowych jest dość ciężkie z powodu innego nazewnictwa niż są np UV Editor. Niektóre z nich :

LSCM solve - Quick Peel

LSCM reset - Reset Peel

LSCM Interactive - Peel Mode

CONTACT GEOM. POLYGONS - SHRINK XY SELECTION

EXPAND GEOM.POLYGONS - GROW XY SELECTION

GEOM ELEMENT - SELECT BY ELEMENT XY TOGGLE

CONVERT EDGE SELECTION TO SEAMS - EDGE SEL.PELT SEAM(ADD)

EDIT SEAMS - (PELT EDIT SEAMS)

POINT TO POINT SEAMS - POINT TO POINT EDGE SELECTION

SELECT BY ELEMENT UV TOGGLE - TV ELEMET MODE

 

Plus, polecam bardzo dobry dodatek który był kiedyś płatny (autor od jakiegoś czasu udostępnił za darmo) http://rapidmxs.com/?page_id=367

Link to post
Share on other sites
  • 0

Architektura Wnętrz Wizualizacje. Ciemne wnętrze bez okien.

 

Teraz mała rada dla tych, którzy potrzebują jaśniejszych scen w pomieszczeniach bez okien.

Kiedy brakuje ci światła, a sztuczne światło już jest na granicy prześwietlenia.

Istnieje możliwość włączenia przepuszczania światła przez sufit.

Jest to prosty trik, a światło z zewnątrz (np. światło nieba) może doświetlać zamknięte pomieszczenie:

 

- zaznacz obiekt 3d, który jest sufitem,

- wciśnij na nim Prawy Klawisz Myszy,

- z meni które się pojawi wybierz Object Properties...

- w oknie, które się pojawi odznacz opcję Cast Shadows (rzucanie cieni przez ten obiekt)

- uwaga: gdyby opcja nie była aktywna należny wcisnąć w Rendering Control przycisk By Layer (zmieni się w By Object)

 

Od teraz światło wpada do środka przez sufit, a my nie musimy prześwietlać sceny przy źródle sztucznego światła (np. lamp).

Niestety nie jest to rozwiązanie w 100% realistyczne, bo przecież światło nie wpada nam w mieszkaniach przez sufit, ale daje ono dość fajne efekty widnych Renderów w zamkniętych pomieszczeniach.

 

Życzę wam powodzenie w waszych jak najpiękniejszych wizualizacjach.

Zapraszam do podziękowania tych, którym pomogłem. Miłego dnia.

Edited by Edu Art House Korepetycje
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy