Jump to content
Hindus

Question/Answer - Paweł Lipka

Recommended Posts

Paweł Lipka, choreograf walk i animator. Pracuje dziś przy nowej odsłonie niezwykle popularnej w Niemczech gry komputerowej pt. "Perry Rhodan".

 

Tak więc zapraszamy do zadawania pytań na Q&A z Pawłem Lipką.

 

liplk.jpg

 

Regulamin :

 

Zadajemy poważne pytania, na poziomie,możemy pytać o porady i tak dalej, nie prosimy o tutoriale i podobnego rodzaju rzeczy.

 

Paweł ma prawo wybrać pytanie na które chce odpowiedzieć bądź nie, dlatego nie płaczemy w wątku że nie odpowiedział na pytanie, bo kara będzie surowa.

 

Konieczne jest zachowanie kultury w wypowiedziach i pytaniach.

 

W wątku zaczynamy zadawać pytania dopiero wtedy, gdy Paweł się przywita, wszystkie wcześniejsze posty będą kasowane

Edited by KLICEK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pare linkow na wstepie:

http://www.perry-rhodan-game.de/ Trailerek i pare fajnych obrazkow:)

http://www.digital-fighting.com/

http://www.pablo-lipka.com/

 

 

Czesc dziewczeta.

Autor newsa, z daleko posunieta smialoscia stwierdzil iz nie trzeba mnie nikomu przedstawiac. Mam jednak pewne watpliwosci i dla tych, ktorzy zupelnie mnie nie kojarza i zareagowali na tego newsa podobnie jak Lepper na lapowke, postanowilem napisac co nieco o mojej chaotycznej egzystencji.

 

Pierwszy kontakt z 3d nastapil jeszcze w technikum, gdy zostalem owladniety demkiem promocyjnym 3dsmax w wersji 1.0:)

Pierwsza rzecza jaka zdecydowalem sie pokazac publicznie(czyt. przed dwoma kolegami z klasy) byl 2 sekundowy ruch "karate" ;) Brzmi to strasznie infantylnie, ale zapewniam Was, ze jeszcze bardziej infantylnie wygladalo:)

Nie przeszkodzilo mi to jednak by wzbudzic niemaly zachwyt wsrod kolegow.

Najwidoczniej byl to w Polsce czas malych wymagan estetycznych, gdy w polowie mieszkan rozbrzmiewala kultowa czolowka disco polo live.

Utkwila w mojej glowie jak kubus puchatek w norce prosiaczka.

Byl to czas kiedy bardziej "siedzialem" w sporcie. Marzenia o prestizowych zwyciestwach, przygotowania do "Iron man" i tego typu mlodziencze fantazje doprowadzily do tego,ze po pewnym czasie obie te dziedziny -sport i sztuka zaczely bardziej sie zazebiac.

Nie wiedzialem jeszcze wtedy, ze przyszle lata przyniosa dramatyczne zmiany w moim trybie zycia. Tak jednak sie stalo, nie jest to jednak miejsce by o nich mowic:)

Tak czy siak ucieczka przed wojskiem jakiej musialem dokonac w ktoryms momencie, doprowadzila mnie do studium reklamy, gdzie narysowalem pierwszy w zyciu szescian, plakatowkami.

Wyszlo ohydnie wiec ambicja nie pozwolila mi pozostawic tak tej sytuacji.

Koleja rzeczy trafilem w koncu na ASP, co wspominam nienajgorzej,

choc patrzac wstecz popracowalbym nad proporcjami miedzy szlifowaniem warsztatu, a uskutecznianiem wina na lawce przed uczelnia.

Troszke sobie zartuje, warsztatu na tych studiach po prostu nie chca uczyc!

Musialem wziac sprawy w swoje rece i nie zaluje....

Podczas lat studiow mam w pamieci docinki znajomych, ktorzy wypominali mi moje niezdecydowanie, ciagle poszukiwania, probowanie roznych mediow. Nigdy nie widzialem w tym nic zlego, nie szukalem specjalizacji, bo czulem w niej ograniczenie. Nie uwazalem iz zajmowanie sie jedna dziedzina blokuje inne. Docinki po pewnym czasie ucichly i to byl tez czas, gdy bardziej na powaznie zajalem sie praca zawodowa.

Ale o tym zapewne bede mial jeszcze okazje napisac, chyba ze bede jedyna osoba aktywna w tym watku;)

 

Pozdrawiam,

Pawel

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

A TUTAJ MALA CIEKAWOSTKA Z PRODUKCJI DEMKA.

TAK WYGLADALA JEGO CZESC PRZED PERFIDNYM

POCIECIEM Z PRZYCZYN WYZSZYCH:

http://www.youtube.com/watch?v=rWm4XED97SA

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest User190

Cześć,

widziałem kilka Twoich animacji i zastanawiam się skąd taka wąska specjalizacja i czy masz jakieś doświadczenia w animacji tradycyjnej? Co studiowałeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czesc Pawle, moje pytanko brzmi - od kiedy zajmujesz sie animacją ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. :)

Zastanawia mnie, jakich metod używasz do uzyskania realistycznego zachowania ciał w ruchu; systemy mięśni (jesli tak, to jakie), czy skinmorph?

Czy łączysz narzędzia i softy, renderery o uzyskania okreslonych efektów, czy wsystko robisz w jednym sofcie? Przykład: GI dla włosów maxowych działa tylko w Mentalu, ogień w Fume świeci tylko w finalu... Itp.

Może nie jest to idealne miejsce na takie pytania, ale jak dotąd nie udało mi się samodzielnie tego problemu rozwiązać, więc zapytam tutaj: masz może jakieś swoje sposoby na gimbal locka? Strasznie mi daje w kość...

 

Pozdrawiam serdecznie. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paweł Lipka ?.... Paweł Lipka ?.... aaaa ... fakt słyszałem kiedyś ... :P a tak poważnie to chciałem Cię zapytać co sądzisz nt. mocapu ? ale tak szczerze, bo słyszałem że się nim brzydzisz ?

Pozdrawiam i całuję w pierścień ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej stary ! :)

 

Jag sie masz w ogole ? co slychac i jak leci ? :)

 

- Jak Ci sie pracuje w nowej firmie ? :)

- Dlaczego odszedles z Rmg.fx ?

 

pozdrawiam trzym sie cieplo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja z ciekawosci spytam o ten komentarz ze stopklatki gdyz mnie zaintrygowal:)

 

"...pracował przy efektach specjalnych do między innymi: "Samotności w sieci" i "Dublerów"...pracował w firmie gdzie te efekty powstawały co nie znaczy ze je robil. oj, oj pawelku.31.08.2007 15:22:17, seb.a"

 

To jak to bylo, pracowales czy nie, bo to chyba jakis kolega komentarz pisal?:D

 

Drugie pytanie takie. Czy planujesz jakis film krotkometrazowy i czy masz szerokoidace plany na przyszlosc jezeli chodzi o animacje.

 

A trzecie takie. Pracujesz dla tych niemcow Online, czy wyjechales z Polandii?

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

[email protected]:

Specjalizacja troche na przekor innym:) Jakis czas temu, gdy wypuscilem nowe demko na forach bylo z bardzo dobrym przyjeciem, ale tez kilka osob zarzucilo mi "nietrafnosc" decyzji powiedzmy ogolnie promocyjnych. Wiedzialem, ze troszke ryzykuje zawezajac pole dzialania, ale moja pasja kazala mi wierzyc, ze sie powiedzie.

Nie czekalem dlugo na spelnienie marzen;) Przynajmniej tych aktualnych.

 

Monkey on the back: jesli kilka razy w tekscie uzyje Twojej ksywki wyczerpie mi sie limit liter na odpowiedz;)

Animacje dziergam od jakiegos czasu, ale caly czas licze na ten moment przelomowy, gdy jak Neo bede mogl wplywac na matrixa.

Na starcie wykasowalbym wszystkie klucze mimiki politykom;)

poza gloska "o" zeby wciaz mogli okazywac zdumienie swoimi wlasnymi poczynaniami;)

 

Shogun wrote: "Przykład: GI dla włosów maxowych działa tylko w Mentalu, ogień w Fume świeci tylko w finalu... Itp."

 

Coz, max i tak jest za ciezki na projekty, w ktorych wystepuje jednoczesnie ogien, wlosy i GI...sugerujac automatycznie zebys

rozlozyl to na trzy osobne projekty;)

 

kpulka wrote: "W jakim programie animujesz postaci i za pomocą czego i dlaczego? "

W maxie i w mayi, za pomoca bipeda lub kosci. Dlaczego?

Nutka pasji, nutki wodki i ruszaja sie dwa ludki;)

 

jaras: jaras,...jaras...hmm....jaras sobie prace znalas;)

Z punktu widzenia animatora mo-cap jest troche niekorzystny.

Jak wiele wynalazkow powstalby przyspieszyc zycie na ziemi, obnizyc koszty pracy i....podniesc jakosc produkcji oraz uczynic niektore z nich mozliwymi do zrealizowania w terminie.

Zarty zartami, ale sam cwicylem kiedys by zostac motion capture artist wiec nie powinienem sie wypierac.

Po prostu lubie, gdy za sztuka idzie warsztat. Dlatego, gdy ktos uzywa mo-capu w swoich produkcjach jego prace nie sa miarodajnym zrodlem oceny umiejetnosci animatorskich.

To wtedy taka troche didżejka, ktora w odpowiednich rekach

przeradza sie w profesjonalna rezyserie.

 

Klicek: Powiedzialbym, ze leci bardzo spoko:) Gdyby nie bilans, ktory musi wyjsc na zero. Zawsze cos kosztem czegos!

Szczescie osiagne dopiero, gdy ktoregos ranka dostane telefon od George'a Lucas'a " Pawel, mamy tu maly problem animacyjny.

Joda nie chce sie loop'owac na trzecim planie. Wysylam po Ciebie helikopter" ;)

Ale ostatecznie akceptuje tez taka wersje "Pawel, fajnie animujesz...wpadnij czasem" ;)

 

Dlaczego odszedlem z RMGFX?:)

Duzo nauczylem sie w tej firmie o tworzeniu filmow pracujac jako rezyser, koncepciarz i muzyk z doskoku..hehe

Ale przyszedl taki moment, ze trzeba po prostu isc dalej.

Firmie dziekuje za nabyta wiedze:)

 

makko: Jestem w napisach do obu i tym posluzyl sie redaktor serwisu. Wycialem pare linek z kadrow and here we go;)...hehe..na tym konczy sie moja przygoda z tymi filmami:) Z reszta dluzsza przygoda oznaczalaby po prostu wiecej linek do wyciecia..heh..ogolnie efekty do filmow to straszliwa upierdliwosc i jak naogladalem sie ludzi przy pracy to trudniejsze do przezycia byloby tylko ogladanie Klanu w maratonie filmowym. To naprawde ciezka, mozolna praca.

 

A co do komentow na stopklatce, i tych zlosliwych to mysle,ze jest standard.

 

Poza tym mowiac serio byly w moim zyciu momenty krytycznego stanu zdrowia i one pokazaly mi dopiero jaki czlowiek moze miec w zyciu prawdziwy problem. To troszke sytuacja typu: zostalo Ci 24 godziny, co robisz;)? Takie rzeczy poszerzaja perspektywy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!

Na wstępie chcę ci pokazać mocap w wykonaniu speca od Martial Arts...

http://pl.youtube.com/watch?v=YbDBuzY8lWY&mode=related&search=

1)

jak to ocenisz???

 

2)

czy robiąc to jako czystą animacje, jesteś wstanie osiągnąć taką płynność ruchów, chodzi mi o stronę techniczną(nie traktuj tego jak złośliwość, pytam bo jestem ciekaw czy jest to osiągalne)

 

3)

jakie systemy walk będziecie wykorzystywać przy grze nad którą pracujesz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest User190

To ja dalej w nieco lżejszym tonie - ile masz lat Pawle? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coz, max i tak jest za ciezki na projekty, w ktorych wystepuje jednoczesnie ogien, wlosy i GI...sugerujac automatycznie zebys

rozlozyl to na trzy osobne projekty;)

 

Ależ oczywiście, takie rzeczy robi się osobno i składa w postprodukcji. Nie mówiłem, że wszystko to nalezy robić w jednym pliku. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć Pablo :)

 

Gdy teraz patrzysz na siebie i na swój warsztat, to czy masz czasami ochotę na jakieś odjechane eksperymenty jak chodzi o animację i jej formę plastyczną, czy starasz się raczej dopasować komercyjnie do wyznaczonych przez Pixar standartów?

 

Potrafisz się wyrażać w tylu mediach malarskich... może by tak połączyć animację 3d z animacją 2d w jakiś ciekawy i nietypowy sposób?

 

Takie pytanie mi się nasunęło, bo ciekaw jestem co sądzisz o takich miksach i jak sam się w nich czujesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

czesc pablo, kupe lat :)

widze ze juz wcale nie amatorsko i masz sie czym zajmowac :P

slyszalem ze uczyles moja kolezanke w wro maxa czy autocada na architekturze :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

floo: moge osiagnac taka jakosc, ale to czesto bardzo pracochlonne. Planuje w przyszlosci przy okazji nowego demoreela

wyciagnac z ruchu tyle ile sie da i nawet wiecej...ale przygotowuje sie raczej na cos krotkiego, 20-25 sekund akcji z 2-3 ujec...do bolu dopracowane. Na razie jednak chce rozwijac sfere koncepcji walki i ciesze sie,ze poki co taka mozliwosc jest mi dana w projekcie komercyjnym. Nie wystepuje tylko jako animator co ograniczyloby pole dzialania. A choc przyznaje, ze w demoreelu tego nie widac to mam duzo ciekawych pomyslow do zaproponowania. Tak mysle;)

A Ty jako wyjadacz sztuk walki takze cos animujesz:)?

 

[email protected]: 27....i przy okajzi poprzednie Twoje pytanie. Tak, mam pewne doswiadczenia w animacji tradycyjnej, ale przyszly po przygodach w 3d.

 

Shogun: ano, zartowalem sobie of koz..mialem na mysli, ze te kilka rzeczy w ogole zasluguje na oddzielne projekty w sensie np. shortow;)...bo na maxa co za duzo to....;)

 

Kris napisal: "to czy masz czasami ochotę na jakieś odjechane eksperymenty"

 

Zapytaj sie mojej dziewczyny;)

Ciekawe, ze zadajesz takie pytanie, bo przyznam,ze mam poczucie pewnej kreatywnosci z mojej strony, ktora tak do konca nie znalazla jeszcze ujscia(wiec nie wiem czy zadziala)...ale w koncu jest to nieuniknione jak tylko wroce do picia alkoholu;)

 

h4sh: hello:) Radze sobie,a mialem juz podjac prace w salonie meblowym;)

Kolezanke pamietam, byla bardzo pojetna!;)

A co u Cie? Gdzie teraz walczysz?

 

 

 

PYTANKO:

Przy okazji mam pytanko do wszystkich o Wasza ulubiona scene walki z filmu akcji, i dlaczego wlasnie ona?

(moim faworytem of all time jest finalowa akcja w Lwim sercu - za dramaturgie cenie to bardzo).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kris: btw jakis czas temu opracowalem taka ciekawa jak dla mnie metode planowania choreografii/akcji w oparciu o gre na pianinie.

Wiadomo, ze utwor muzyczny mozna opracowac podobnie jak literacki/filmowy, z ta przewaga,ze muzyke tworzy sie bardzo szybko. Jak storyboard tylko bardziej emocjonalny.

Ogolnie dobra muza niemalze gwarantuje dobra akcje, tak wiec mysle,ze bede od tego wychodzil w przyszlosci:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie :) Jest to na pewno kreatywne i trochę nietypowe podejście - najważniejsze, że się sprawdza i dla Ciebie jest skuteczne.

 

Co do ulubionej sceny.. hmm.. kilka sekwencji z filmu "Człowiek Pies".. chociażby pierwszy pojedynek na początku filmu. Piękna choreografia, której autorem jest Yuen Wo Ping.

 

Co do mojego pytania o mieszanie różnych mediów, to troszkę dlatego, że chwilami tęsknię za czymś świerzym i mocno kreatywnym. Pewno - masa świetnej technicznie animacji jest do oglądania na rynku. Jednak mam chwile, że odrobinkę zaczyna mnie to nudzić... dlatego byłem Ciekaw jak się na to zapratrujesz.

 

Zapytam jeszcze - jaki jest Twój ulubiony animator? Czy jest ktoś, kto może być dla Ciebie inspiracją i wzorem do naśladowania?

Share this post


Link to post
Share on other sites

PYTANKO:

Przy okazji mam pytanko do wszystkich o Wasza ulubiona scene walki z filmu akcji, i dlaczego wlasnie ona?

(moim faworytem of all time jest finalowa akcja w Lwim sercu - za dramaturgie cenie to bardzo).

 

Co do mojej sceny to jest ich kilka w zależności od aktora, to Paweł zaczynam od tego:

Jackie Chan - od tego Pana się zaczęło i tak: "Młody mistrz-ostatnia scena walki" - za świetny pokaz wyłamań i lekcji latania...

Jackie Chan - po raz drugi: "Pijany mistrz" - scena walki w której pije olej(chyba) kręcili ją ponad rok, perfekcja... ;)

dużo by wymieniać - każdy stary film z Chanem ma tą fajną scene, teraz już mnie nie przekonuje ten facet...

Jet Li- każdy film ma coś wyjątkowego, kilmatycznie to "Pocałunek Smoka" - scena walki z

Bruce Lee - film którego świat oficjalnie nie widział - wszystkie sceny z filmu "Game of the death"- nie mylić z tym badziwiem który zmontowali, bo mowa o 40min. orginalnej wersji.

Za to że Lee w tym filmie pokazał całą esencje Jeet Kune Do i samego siebie jakim był naprawdę...

 

Dużo tego by było... :P

 

A co do mnie to tak jestem w fazie conceptów i opisów(chce opierać się na realiach), mam zamiar stworzyć taki mały pokaz Sztuk Walki... Obecnie chce poznać dobrze blenndera żeby to zrobić na poziomie...

 

i kolejne pytanie:

 

1)ćwiczysz jakiś system walki??? od jak długiego czasu interesujesz się Martial Arts???

2)masz swojego ulubionego aktora od sztuk walk???

3)wiedzę na ten temat czerpiesz jedynie wiedzę z filmów czy korzystasz również z książek???

4)jak oceniasz poziom animacji w naszym kraju???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pięknie :) Nad timingiem często siedzisz już w 3d czy częśc sobie zostawiasz na postprdukcję w takim projekcie jak ten? Różne przyspieszenia i zwolnienia łatwo robi się w postprodukcji. Stąd pytanie czy wszystko czyścisz w 3d czy coś zostaje na deser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kris napisal: "jaki jest Twój ulubiony animator? Czy jest ktoś, kto może być dla Ciebie inspiracją i wzorem do naśladowania?"

 

To bardzo ciezkie pytanie:) Troszke tak jakby mnie teraz zapytano jaki jest moj ulubiony robotnik pracujacy przy budowie mojego domu;)....przy odrobinie szczescia znalbym nazwisko glownego architekta, ale nie az tak w glab;)

Przy wiekszych produkcjach animatorzy przyjmujacy pewien styl calosciowo podporzadkowuja sie spojnej wizji i trudno wyrozniac ich w tym momencie.

Szukajac jednostek nalezaloby chyba przejrzec te bardziej artystyczne twory z Imaginy,itd. Mniejsze produkcje.

Przyznaje sie bez bicia, ze 99% shortow jakie widuje sa tak okrutnie infantylne, ze trudno cos wybrac.

Statystycznie wiekszosc z nich nie posiada dialogow i to je gubi, bo nawet dojrzalym tworcom zdarza sie z jezyka filmowego zrobic kalambury dla 7-latka;)

Ogolnie raczej nie cenie krotkiego metrazu, ALE:)....bezwzglednie

szanuje Alexandra Petrova za "Stary czlowiek i morze".

Przypominam, oscarowa historia namalowana klatka po klatce farbami olejnymi. Za jakosc i smak, za filmowa kompozycje i powazna historie bez cartoonowych glupotek:) Powazna przy czym

nie dlatego, ze smutna postac zbudowana z drgajacych linii siedzi na lawce i placze, ale za naprawde wielka filmowa dojrzalosc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Floo:

1)ćwiczysz jakiś system walki??? od jak długiego czasu interesujesz się Martial Arts???

 

Cwiczylem przez 11 lat rozne systemy. Od kilku lat niestety

mam przerwe z powodu tymczasowych problemow ze zdrowiem;)

Ale zamierzam wrocic juz niebawem;)

 

2)masz swojego ulubionego aktora od sztuk walk???

 

Chuck Norris....za brode!...a serio lubilem ogladac Gary Danielsa(filmik Furia jest milutko zrealizowany, duzo napiecia

i budzet jak na jego produkcje)

Kiedys Billy Blanks(dopoki nie zobaczylem jak ktos go znokautowal

na zawodach w 2 sekundy).

A aktualnie Tony Jaa znany z Ong Bak chociazby.

 

3)wiedzę na ten temat czerpiesz jedynie wiedzę z filmów czy korzystasz również z książek???

 

Roznie. Lubie ogladac MMA. Duzo wizualizuje sobie w glowie co jest

calkiem przyjemne.

 

4)jak oceniasz poziom animacji w naszym kraju???

 

Poziom jak poziom, problemem jest raczej ilosc animatorow.

Potrzebowalbym czasem pare osob do wspolpracy przy projektach

i nie jest latwym zadaniem znalezienie kogos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!!

Pawel pierw praca dla niemcow teraz q/a na max3d.pl mowilem ci ze kariere robisz :D

gratuluje skilla !!

walki z postu #20 awsome :D

moze padlo to pytanie ale ile czasu zajmuje zrobienie ci 1s walki (takiej np. jak w poscie 20) ?

i czy za kazdym razem zaczynasz od nowa czy masz juz zapisane nietkore ruchy i poprostu je mixujesz, troche poprawiasz ?

pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy