Jump to content
Ania

[Blender] Podstawy i kilka nowych funkcji

Recommended Posts

Tutoriale te są dedykowane Leru.

Służą Blenderowej propagandzie i rozpowszechnieniu tego programu.

Videa otwierają się programem Media Player Classic, na innych nie sprawdzałam.

 

Obejmują tylko pewne wybrane funkcje, zwłaszcza funkcje które są w Blenderze od niedawna.

 

Tutoriale są wykonane na buildzie, nie na oficjalnej wersji blendera.

Download: http://www.graphicall.org

 

Dostępne są teraz również na Vimeo:

http://www.max3d.pl/tutorial.php?id=93

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

PODSTAWY

 

 

 

Ustawienia Blendera

(dla osób które mają nawyki z maxa i nie potrafią się w blenderze poruszać)

http://www.ania.xibo.at/img/ustawienia.avi

- Skąd pobrać Blendera

- Ustawianie Opcji:

- Nawigacja w viewporcie

- Wybieranie obiektów

- Ustawienia dla laptopów

- Konfiguracja okienek

- Zapisywanie Opcji

 

Wstawianie i ruszanie obiektów

http://www.ania.xibo.at/img/obiekty-manipulacja.avi

- wstawianie nowego obiektu

- poruszanie (move)

- obracanie (rotate)

- skalowanie (scale)

- włączanie "strzałek"

- układy współrzędnych

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

TEKSTURY, MATERIAŁY, RENDER

 

 

 

Unwrap (w nowej wersji)

http://www.ania.xibo.at/img/unwrap.avi

Rozkładanie UV kubka:

- zaznaczanie seamów

- automatyczny unwrap

- pinowanie

- przesuwanie elementów w UV

- tekstura wyświetlania w viewporcie

- wyświetlanie rozciągniętych poligonów w UV

 

Rysowanie na obiekcie i zapisywanie unwrapa

http://www.ania.xibo.at/img/unwrap-zapis.avi

Zapisywanie tekstury kubka:

- wyświetlanie normali w teksturze

- rysowanie na teksturze

- zapisywanie tych czynności

 

Teksturowanie

http://www.ania.xibo.at/img/teksturowanie.avi

Nadawanie tekstury kubkowi:

- dodawanie materiału

- dodawanie mapki i tekstury

- opcje tekstury

 

Render

http://www.ania.xibo.at/img/render.avi

Renderowanie obiektu:

- ustawienie wielkości

- przestawianie filtra AA

- wstawianie i ustawianie kamery

- background

- AO (ambient occlusion)

- wstawianie światła typu spot

 

Render nodes (18+)

http://www.ania.xibo.at/img/render-nodes.avi

Renderowanie kanału specular i dodawanie go do rendera za pomocą render nodes.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

INNE OPCJE

 

 

 

Obsługa danych

czyli te takie listy rozwijane

http://www.ania.xibo.at/img/struktura-danych.avi

- Możliwość użycia tych samych danych na kilku obiektach równocześnie, na przykładzie materiału i tekstury

- Unikanie znikania materiałów przy zamknięciu i ponownym otwarciu sceny

 

Warstwy (Layers)

http://www.ania.xibo.at/img/warstwy.avi

- przenoszenie obiektów na inne warstwy

- wyświetlanie poszczególnych warstw

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

KOŚCI

 

 

 

Tworzenie kości i automatyczne przypisywanie obiektu

http://www.ania.xibo.at/img/kosci3.avi

- tworzenie kości

- parentowanie (przyczepianie jednej kości do drugiej)

- symetria

- automatyczne przypisywanie obiektu do kości

- opcje wyświetlania - zginanie

 

Prosty rig

http://www.ania.xibo.at/img/kosci-rig.avi

Tworzenie prostego rigu dla nogi:

- tworzenie kości

- IK (inverse kinematic)

- constrainty (wzajemne oddziaływanie kości)

- parentowanie

- wyłączanie deformacji mesha

 

Prosty rig ze stretchem

http://www.ania.xibo.at/img/kosci-stretch.avi

Tworzenie rozciągalnego rigu z użyciem dodatkowych kości.

- warstwy przy kościach

- stretch to constraint

 

Animacja kości

http://www.ania.xibo.at/img/kosci-anim.avi

Podstawy animacji na przykładzie systemu kości.

- timeline

- wstawianie kluczy

- curve editor

- przesuwanie i kopiowanie kluczy w action editor

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

PARTYKLE

 

 

 

Włosy - czesanie

http://www.ania.xibo.at/img/wlosy3.avi

- czesanie

- tworzenie fryzury dla "gruszki"

- wstawianie systemu partykli służącego jako włosy - ustawienia włosów

- czesanie włosów

 

Włosy - shader

http://www.ania.xibo.at/img/wlosy-tex.avi

Shader włosów dla gruszki:

- dodawanie materiału

- ustawienia dotyczące grubości i oświetlenia włosów

- tekstura wedłóg UV obiektu

- tekstura wzdłóż włosów

- mieszanie obu tekstur

efekt końcowy:

http://www.ania.xibo.at/img/gruszka-owlosiona.jpg

 

Grupy vertexów

http://www.ania.xibo.at/img/vertex-groups.avi

- dodawanie nowej grupy

- weight painting

- przykład zastosowania: sterowanie gęstości włosów gruszki

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

MODELE I TEXTURY TESTOWE

 

 

 

Gruszka

http://www.ania.xibo.at/img/gruszka.blend

Zabronione jest sprzedawanie gruszki na turbosquidzie lub targowisku.

 

Gruszka uczesana

http://www.ania.xibo.at/img/gruszka-uczesana.blend

 

Tekstura gruszki

http://www.ania.xibo.at/img/fur.jpg

 

Kubek

http://www.ania.xibo.at/img/kubek.blend

 

Dziwadło

(do testów rendera)

http://www.ania.xibo.at/img/abstrakcja.blend

Edited by Ania
  • Like 23
  • Confused 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

rep za inicjatywe i poświęcony czas, niech nas bedzie coraz więcej :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobre tutki :-) niestety nie moge ci dac repa :(

ze swojej strony moge dodac ze jak ktos chce zresetowac wyglad interfejsu po swoich przerobkach to trzeba wykasowac plik .B.blend z katalogu blendera.

 

a co do pedzla weight przy wlosach to nadaje ciezar ktory jest wykorzystywany przez modyfikator soft body

 

edit: i udostepnij model gruszki do testow :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można też zresetować pod File > Load factory settings.

Dodałam gruszkę w pierwszym poście.

Dzięki za informację o weighcie.

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

super inicjatywa, niestety nie mogę ci dać rep.. :(

 

fajnie że tutki do blenderka są... :D

 

gratuluje!!!

 

więcej!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ania też miałem ten sam problem z dźwiękiem w moich videotutkach o mapowaniu w maxie.

Camstudio nie chciało mi nagrywać skompresowanego audio wiec później nagrywałem tytki góra po 10 min żeby nie było aż takich rozbieżności obrazu i dźwięku. Pozdro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie już po trzech minutach nie wiadomo o czym mówię :(

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ania a może to kodek który wybierasz???

 

a jest tam opcja nagrywania dźwięku do osobnego pliku???

później to połączyć w Blenderze???

 

edit:

widziałem tutki i Ania może robić tutoriali więcej, szybko, prosto i na temat, bez zbędnego gadania... ;)

 

fajny akcent... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

"I zobaczył Jej tutoriale, i widział, że były dobre"

 

Chcemy więcej :) co do nagrywania, może znajdź jakiś inny program po prostu?

 

@edit: Anka jakiego builda blendera używasz? Głowę sobie dam odciąć, że u mnie w ustawieniach particli nie ma Hair...

Share this post


Link to post
Share on other sites

super :) dzieki Aniu, btw. na pierwszy rzut oka wydaje sie ze blendek ma nawet lepsze wloski niz max hehehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
super :) dzieki Aniu, btw. na pierwszy rzut oka wydaje sie ze blendek ma nawet lepsze wloski niz max hehehehe

 

śmiesz wątpić w moc Blendera... :P

 

strzeż się potęgi mocy... :P

 

P.s.

Pewnie że ma lepsze, przykładem są te oto postacie:

http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2008/03/poster_small.jpg

http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2008/04/pull_lip_brighter.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Floo - bez zbędnego gadania bo muszę się spieszyć by zdążyć przed rozjechaniem się głosu. Nie wiem czy wina kodeku, teraz spróbuję nagrać innym.

 

Maczuga - znasz jakiś dobry? Ten ma tą zaletę że darmowy.

Builda używaj zawsze najnowszego, to co ty masz to jest chyba z poprzedniego roku jeszcze. http://www.graphicall.org

 

Klicek - no włoski są fajne, ale mało używałam tych w maxie więc trudno mi się wypowiadać co lepsze.

 

Jeszcze wrzucam unwrap i teksturowanie.

  • Like 3
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ania, nagrywaj innym programem głos a pozniej połacz virtual dub'em video i sound

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Aniu, chętnie łyknę podstawy blendera, bo jak dobrze ujęłaś po maxie mam z tym problem, a chętnie się nauczę blenderowego unwrapu do konca.

repik się należy!

 

pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Aniu ! Dla ułatwienia na przyszłość polecam najpierw nagrać video, później do tego dograć dźwięk i połączyć.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aniu. winę w głosie możesz mieć z różnego klatkowania. nie zmieniaj w kodeku video ilości FPS. spróbuj. może to o to chodzi. sam tak miałem kiedyś.

 

Repik oczywiście;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Floo dzięki za linka, frontcamem działa dobrze, co prawda jest znaczek w rogu ale z tym można żyć.

Muzzy z tym workaroundem w Virtual Dub jeszcze spróbuję.

 

Dodałam teksturowanie włosów w pierwszym poście, wieczorem albo w poniedziałek postaram się wrzucić jeszcze jakieś podstawy obsługi programu.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ania jeśli można prosić o tutorial jak zrobić dobrze trawę w Blenderze, zawsze miałem z tym problem... :(

 

z góry dzięki!!!

 

Jeśli to będzie możliwe to bardzo bym prosił o taki tutorial... ;)

 

pozdrawiam! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy