Skocz do zawartości

Szybkie odpowiedzi na proste pytania. Blender Q&A


n-pigeon

Rekomendowane odpowiedzi

No to chyba zdecydowanie strery do karty lub sama karta graficzna ma problem z wyświetlaniem obiektów 3D. Spróbuj zapodać (tj. pisali chłopacy wcześniej) wersję 2.9x lub 2.8 lub 2.7 i sprawdź czy efekt nadal występuje.  Wiem że może to być ból ale jak zaczynasz z 3D to i nawet 2.7 da rady 🙂 A na lepszy sprzęcior dozbierasz od dziadków albo z kieszonkowego. Ewentualnie zacznij zbierać czereśnie - podobno ceny są dość astronomiczne i za łubiankę dostaniesz tyle że na nowego sprząta starczy 😉 i jeszcze dziewczynę do cukierni zabierzesz 😄 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, pytanie do kozaków Blendera. Jako osoba, która w zasadzie modelowała zawsze w maxie i zna go można powiedzieć bardzo dobrze, a chce szybko na blenderka się przerzucić, polecacie jakieś tutki or sth? Pewnie i tak się skonczy na tym, że będę sobie po kolei sprawdzał i bindował customowe skróty jakich używałem w maxie na blendera etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Kozakiem to nie jestem... ale byłem w tym miejscu co ty.
Niesyty miałem jeszcze "przyjemność" zaznajamiać się z blenderem 2.78 i powiem: BYŁO BOLEŚNIE!

1) Ale do rzeczy, przede wszystkim trzeba oduczyć się, że modyfikatory typu edit poly nie istnieją w Blenderze.
Nastaw się też na spadek wydajności podczas animowania większych siatek! SPORY!

2) Niestety też primitivy nie są edytowalne po stworzeniu - znaczy nie można zmienić podziału siatki czy promienia - KICHA!

3) Modyfikator Bevel działa dziwacznie i jak napotka problem z odległością w vertexach, to zamiast jak człowiek skompresować tylko w tym miejscu bevela, on aplikuje odległość na cały model. A ty sobie dochodź gdzie jest problematyczne miejsce na siatce.

4) Co do skrótów klawiszowych - jeśli nie będziesz biegał między MAXem a Blenderem odradzam na początek cokolwiek zmieniać. Tutoriale bazują na podstawowych skrótach i szybko się będziesz gubił. Lepiej na początek wydrukuj sobie mapkę z klawiszami i zerkaj na nią w razie potrzeby.

Jest też wersja Blendera "Blender for Artists" - https://www.bforartists.de/features/ Ma nieco IMO ulepszyny interfejs i łatwiej będzie się przyzwyczaić z nowym softem. Niestety nieweim jak często ma aktualizacje. Poczytaj zobacz może podejdzie.

5) Nie wiem jakim silnikiem operowałeś w MAXie ale jak coś typu Vray lub RedShift, Corona - to UWAGA! Cycles bywa kapryśny i potrafi spierniczyć parędziesiąt klatek w animacji - jakieś dziwne przemieszczenia obiektów lub całkowity jej brak podczas renderu.
Nikt też o tym nie pisze ale Blender ma spory problem z exportem renderów z kanałem Alpha - często bywa że np. plik EXR lub PNG mają "obcięty" kanał alpha do tego stopnia że niektóre obiekty z alfą albo nie są widoczne albo mają "ostre" krawędzie które w oknie Blendera nie występują 😐 Da się to częściowo obejść ale jest to obchodzenie problemu dużym kołem i potrafi to napsuc krwi. 
Vraya pod blendera obecnie nie ma i sądzę że już nie wróci - tak że szkoda czasu na czekanie.
Octane jest dobrze zintegrowany i całkiem spoko działa - ta darmowa wersja też.
Redshift też bardzo ładnie się odnajduje w Blenderze i nie miałem z nim problemów - ale liznąłem go pobieżnie, ale animacje renderuje bez problemów.

TO tak na szybko jak by co to jeszcze coś podrzucę 🙂 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mortom napisał:

2) Niestety też primitivy nie są edytowalne po stworzeniu - znaczy nie można zmienić podziału siatki czy promienia - KICHA!

Możesz ale tylko po stworzeniu primitiva(jak klikniesz gdzieś w view porcie to tracisz tą możliwość), w lewym dolnym rogu trzeba rozwinąć okienko i tam są parametry.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tobiq4

Zobacz sobie ten kurs na udemy, https://www.udemy.com/course/the-blender-encyclopedia/

Jeszcze przez chwile jest za 65 zł. Mam, polecam. Kupiłem jeszcze wcześniej od nich Tutorial o Modelowaniu Corvetty i to mnie poważanie pchnęło do integracji.

Tez przechodziłem z Maxa na blendera. Za trzecim podejściem się udało.

Co do skrótów to popieram - nie zmieniaj, co najwyżej podstawową nawigację w viewporcie bo pamięc mięśniowa to dziwna rzecz.

Brak Edit poly to smuteczek, ale ma też zalety, możesz edytować siatkę wielu modeli na raz przed modyfikatorami. W pracy dalej używam Maxa i bardzo mi tego brakuje. 

 

Edytowane przez stormwind
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Skyrush napisał(a):

Możesz ale tylko po stworzeniu primitiva(jak klikniesz gdzieś w view porcie to tracisz tą możliwość), w lewym dolnym rogu trzeba rozwinąć okienko i tam są parametry.

No właśnie... tracisz możliwość zaraz po stworzeniu. Przyznam że jak się jest rozbestwionym po MAXie, to takie "drobnostki" uwierają w tylną część ciała 😜 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,
Mam problem z Toggle X-Ray. Gdy go włączam, model staje się zupełnie niewidzialny, ale tylko na tle refki znajdującej się za nim. Na tle refki znajdującej się z boku modelu lub nie mając żadnego obrazu za sobą model jest widoczny, choć oczywiście półprzezroczysty, tak jak powinien. Zmniejszanie stopnia półprzezroczystości modelu w trybie X-ray nic nie daje. Prawdopodobnie coś przestawiłam w programie skrótami klawiszowymi. Nie mam pojęcia jak to cofnąć. Bardzo proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jeden problem, próbuję zrobić na spodku siatkę, linie będą co 22,5 stopnia zbiegać się ku centrum, kształt jest nieregularny więc robię wzornik z cienkiego prostokąta a następnie chcę go minimalnie zatopić w bryle.

Jednak przy robieniu wzornika wyskakuje coś czego nie rozumiem, modyfikator boolean, różnice i zamiast odciąć tą część zanurzoną w spodku, odcina to co ponad nią.

 

358ac1b2caa02.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzedni problem rozwiązał się sam za którymś razem, pojawił się jednak wczoraj inny. Dlaczego przy rozciąganiu jednej z krawędzi boki sześcianu nie rozchodzą się symetrycznie tylko powstaje takie załamanie? Moja wersja 2.78.

6c7a620a805c8.png

 

Edytowane przez Mich865
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy quad to dwa trisy... blender robi je automatycznie (ale nie wyświetla edge). Jeżeli ci to nie pasuje, to musisz podzielić tego quada "ręcznie" tak żeby było symetryczne.

pomarańczową linią zaznaczyłem jak ci to blender dzieli: image.png.3d62fb88225e7188282dc279226409da.png

Edytowane przez kengi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niekoniecznie kengi. Tu wyświetlanie nie ma nic do rzeczy.

Mich865 w twoim przypadku masz źle zbudowana bryłę z prawej strony. Z lewej masz dziubek zbudowany z 2 face'ow o 3 vertexach każdy a z prawej masz dziubek zbudowany z 1 face'a z 4 vertexami, przy czym ułożenie tych vertexow jest tak szczególne że niemożliwe jest zbudowanie właściwej płaszczyzny, stąd to załamanie. Zrób join Vertex tego z boku i dolnego z przodu i będzie dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

racja, nie zauwazylem braku edge z lewej strony. czyli obie strony sa jako czworokat. i w takim rozciagnieciu jedna scianka zalamuje sie "wlasciwie" (jak napisal kengi - uzywa wirtualnego edge automatycznie przypisanego przez program) a druga niewlasciwie. nalezy wlasciwie zbudowac ta bryle- tak jak z lewej ale z dodaniem edge. inaczej przy innych brylach przy dowolnym suwaniu vertexami  bedziesz mial dowolne zalamania. wtedy zaznaczasz te quady, triangulate faces, i niewlaciwej krawedzi dajesz rotate edge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Element modelu który buduję udało mi się zrobić, po prostu unikałem rozciągania pojedynczych krawędzi w sposób jak na screenach. Problem częściowo rozwiązuje się poprzez dodanie do załamującej się ściany sześcianu dwóch trójkątów (Ctrl + T), wówczas ściany rozchodzą się równomiernie, dowolny widok z każdej strony pokazuje pełną symetrię (przynajmniej dla oka), a jedynym minusem jest dodana krawędź ale poza trybem edycji nie jest ona widoczna.

AAASDD.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Mich865 napisał(a):

Witam, czemu tak różnorodnie mi się koloruje to miejsce, oraz czemu w zakładce render pojawiły się takie trójkąty?

CO JEST.png

Trójkąt to jedyny wielokąt, którego wszystkie wierzchołki zawsze leżą na tej samej płaszczyźnie. W programach 3d wielokąty są zamieniane ostatecznie na trójkąty, bo to najprostszy wielokąt. Jeżeli pojawiły się tam cienie, to znaczy, że te czworokąty nie są całkiem płaskie.


Można ustawić smooth shading pozostawiając wybrane krawędzie ostre. Jeśli kąty będą zbyt ostre to w Cycles i tak mogą pojawić się cienie (tzw. shadow terminator). W nowszych wersjach Blendera dodano opcje, które pozwalają poprawić cienie w Cycles na obiektach low poly.

Dodanie subdivision surface i zwiększenie ilości poligonów wygładza powierzchnię i przy okazji cienie.

Druga opcja to upewnić się, że czworokąty są płaskie. Możesz np. użyć "Flatten" w "LoopTools". Problem w tym, że spłaszczenie jednego face'a pociąga za sobą zmianę wszystkiego wokoło.

Edytowane przez Tvaroog
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, modyfikator boolean, różnica, skąd taki rezultat? Próbowałem już uciąć obiekt na zewnętrznym spodku około 20 razy, przeważnie nie ma żadnego efektu a od czasu do czasu jest taki jak na screenie:

 

 

asfasd.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mich865 napisał:

Po ponad dwóch miesiącach kończę drugą wersję modelu gdzie udało mi się rozwiązać wiele problemów i niedługo mała prezentacja. Został mi jeden problem, jak przykleić płaski napis do nierównej powierzchni?

Tekst na plane z alphą?
Ogólnie to modyfikator shrinkwrap, dajesz tą nierówną powierzchnię jako target najprawdopodobniej z podobnymi do tych ustawieniami:
image.png.74f4ba5f52623966ad1abdb90ff5684d.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@michalo Jedyna opcja jaką znalazłem to Preferences - Interface - Line Width, ale ona zmienia grubość wszystkich linii w całym interfejsie.

blender_preference.png.2692648ade71c3eeb4f5b5ec7778b426.png

Swoją drogą nie ma różnicy pomiędzy "Thin" a "Default". Żeby zobaczyć różnicę muszę zwiększyć "Resolution Scale" do minimum 1.78. Nie wiem czy to bug czy feature.

Update: Na monitorach z wyższym DPI różnica jest widoczna.

Ktoś zgłaszał propozycję takiej opcji na Right-click select 3 lata temu. Custom bone shapes to modele na osobnej warstwie, które można modyfikować, np:

obraz.png.67bda5c618d1cf799e134ec053e131fa.png

Ale to nie to samo co dedykowana opcja.

Edytowane przez Tvaroog
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności