Jump to content

Recommended Posts

Witam serdecznie. Potrzebuję pomocy użytkowników raczej zaawansowanych, obeznanych dobrze z renderer-em VRay. Mianowicie. Jestem w trakcie projektowania wizualki (żadne tam zlecenie, więc się nie pali :) ). Próbuję osiągnać fotoreal, ale widzę, że jeszcze sporo mi brakuje i nie bardzo wiem gdzie szukać przyczyny. Dorzucam więc do posta renderek, plus screen-y z ustawień renderera, kamerki i oświetlenia.

 

Od początku. Render

 

render07.jpg

 

Ustawienia VRay-a

 

vray01.png

 

vray02.png

 

vray03.png

 

Kamerka

 

camd.png

 

Ođwietlenie.

 

Za główne oświetlenie scenki odpowiada VRay Sun

 

vraysun.png

 

I doświetlam to płaskim Vray Light zza kamerki

 

vraylight.png

 

Za wszelaką pomoc będę niezmiernie wdzięczny :) Pozdrawiam !

Link to post
Share on other sites

na realizm składa się wszystko. pomocy przy świetle i renderingu - nie pomogę. sam nie umiałbym takiej sceny odstawić jak Twoja :) ale to co rzuca mi się w oczy, to brak realizmu w kształtach u Ciebie - fotel (szczególnie poduszka), pufa i koc na łóżku - dużo im brakuje. Takie elementy to ciężki kawałek chleba. a co do świateł. z okna nic nie świeci? moim zdaniem przydałby się jeszcze vray light z okna. będę śledził - też jestem ciekaw kolegów pro ;)

Link to post
Share on other sites

A więc już teraz zacznę się bronić. Fotelik jest z katalogu Ikei i wg mnie wyszedł bardzo dobrze. Z poduszeczką masz rację, będę nad nią jeszcze myślał. Koc na łózku to faktycznie masakra, ciągle z nim walczę i nie mogę nic uwalczyć (chyba jednak zrezygnuję z VRay Fur), ale w końcu bestia się podda ;). Pufa ? Z głowy jakaś, byle była na razie - również poprawię. Jak widać scenka jeszcze jest nieskończona i wiele modelowania przede mną, ale póki co głównie chodzi mi o same ustawienia Vray-a, oświetlenia i materiałów, tak więc dziękuję i czekam na dalsze sugestie. :)

Link to post
Share on other sites

po prostu jest bardzo kanciasty ten fotel. nie znam się na meblach z ikei. jeśli taki tam jest to spoko. ale mimo wszystko wygląda na w ogóle nie miękki :) mimo wszystko staraj się już teraz poprawić modele. nie raz dobrze zrobiony model bez materiału już wygląda realistycznie (dobrze oświetlony). jeśli model będzie słaby to wydaje mi się, że żadnym ustawieniem renderu i materiałem go nie uratujesz. no nic. nadal obaj czekamy na kogoś kto się zna :D

Link to post
Share on other sites

Hej, ja jestem cieniasem więc się zbytnio nie sugeruj, ale jak dla mnie scena traci bardzo dużo przez ustawienie kamery. Patrzymy na pokój okiem olbrzyma, do tego jest bardzo mocne zniekształcenie perspektywczne, przez co całość nabiera trochę surrealistcznego charakteru, a rzeczy zdają się mieć za ciasno w czterech ścianach.

 

Mam wrażenie że drzwi są za niskie i za szerokie, kaloryfer maleńki, a okno w porównaniu z nimi jest wielkie. Klamki okien są dziwnie wysoko. Nie bardzo też wiem co jest za tymi drzwiami.

 

Narzuta na łóżko wygląda sztucznie. Brakuje trochę bumpa na podłodze, widać że to płaska powierzchnia, bardziej jak wykładzina niż parkiet. Tekstury na meblach wyglądają dosyć kompuretowo (powtarzalność, skala).

 

Ogólnie wydaje mi się że poprawienie kamery, modeli i teksturowania bardzo pomoże. Mam nadzieję że nie weźmiesz tego do siebie ;)

Link to post
Share on other sites

Tak prawdę mówiąc, nie ma czegoś takiego jak odpowiedni set sceny na fotoreal w vrayu. Tzn jest, ale jest on unikalny dla każdej sceny i trzeba kombinować :) A jeśli jest, to chętnie sam poznam.

 

Z czasem to kombinowanie po prostu przychodzi znacznie łatwiej i praca nad sceną się wyraźnie skraca.

 

Co do ustawień samego renderera. IR bałns daje na 1, bałns LC tez na 1, a schodzę niżej jeśli widzę taką potrzebę dopiero na sam koniec pracy. Same ustawienia IR i LC mają wpływ raczej na jakość, nie realność. Ustawiasz je wyżej, jeśli widzisz jakieś bugi w obrazku i jakość jest niewystarczająca. HSV nie używam i pracuje w LinearWorkFlow. Co i jak znajdziesz na forum, może Ciebie zainteresuje. Adaptive DMC i catmul lub inny z popularnych AA, wszystko najczęściej na standardowym secie u mnie leci. Renderuje do frame buffera. Jednak samo napisanie tutaj wszystkiego i tak mija się z celem, po prostu trzeba poczytać co jest od czego, jaki set wpływa na co, chociazby na spot3d.

 

O modelach nie ma co pisać, bo sam wiesz, że można wiele poprawić.

 

Materiały. Tutaj pole do poprawy masz jeszcze spore. Mapowanie generalnie jest takie sobie. Materiały też nieciekawe. Np do podłogi może warto by było wykorzystać więcej slotów na mapki i wrzucić chociazby bumpa i speculara, żeby to nie wyglądało jak gumolit. Same materiały możesz zacząć poznawać od tych ściągniętych z vraymaterials.de. Jednak poznawać, nie znaczy je wczytywać i uderzać w button render ;) Mapki mają w ustawieniach taki parametr jak blur, u Ciebie wydaje się zbyt duży, albo mapki mają za małą rozdzielczość.

 

Wymiary, perspektywa i ustawienie sceny też wydaje się być nienaturalne. Tak jak wyżej, albo kamera za wysoko, albo framuga za niska itp. Ściany lecą na wszystkie strony (vertical shift w ustawieniach kamery). Widać, że starasz się ustawić wszystko z lekkim bałaganem i ożywić scenę, co jest fajne, ale czasem przynosi odwrotny rezultat. Np, jedno okno uchylnie otworzone i drugie otworzone normalnie, akurat dla tego widoku kamery robi na pierwszy rzut oka złudzenie, że ramy okna są totalnie krzywe. Miska koło łóżka kojarzy mi się z nocnikiem i nie za bardzo wiem, po co tam stoi. Lepiej stawiać takie przedmioty, które nie będą tego zastanawiania się powodować.

 

No i światło. Staraj się na początek je odzwierciedlić, tak jak miałoby to miejsce w normalnym pokoju. Doświetlaj kiedy to konieczne, ale takimi światłami z taką mocą, aby doświetlić, a nie oświetlić. Światło raczej w okno, zamiast za kamerę. Z kamery nie pada światło, tylko światło wpada do kamery. A flesz fotografowie starają się używać tak, żeby nie było go widać, bo spłaszcza scenę i generuje brzydkie cienie. Cienie... tych u Ciebie brak. Wina pewnie leży właśnie w świetle i troszkę pomaga tej sytuacji HSV. Za okno daj jakiś widoczek w post, czy od razu. Staraj się, żeby był odpowiednio przepalony, tak jak to ma miejsce podczas robienia zdjęć w pomieszczeniach.

 

Ostatnia rzecz to postprodukcja. Ona jest prawie tak samo ważna, jak poprawny model, mapowanie, tekstura, materiał, światło i render ;) Poczytaj mejking offy. Na pewno żaden autor nie zdradzi wszystkich tajemnic, ale wskazówek znajdziesz w takich artykułach bez liku. Dowiedz się co to jest compositing, render passy, co można zrobić z ambient oclusion i tym podobne.

 

I tak dalej i tak dalej. Nie wiem, co jeszcze napisać, bo też ledwo się znam i jest tego za dużo i uważam, że najlepiej do tego dojść samemu ciężką pracą, tak żeby rozumieć co się robi. Czekam z wami na specjalistów, w trójkę będzie nam raźniej ;)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@marcinW Co wcale nie znaczy, że nie mogę się mylić ;). Przedewszystkim pisząc, że potrzebuję pomocy od "raczej zaawansowanych", nie przedstawiam siebie jako zaawansowanego... Dalej - Cide - Bardzo Ci dziękuję za wyczerpujący komentarz postaram się do niego zastosować, jak tylko mogę. Jamnique - Surreal, to 'niestety' moje drugie ja... Uwielbiam taki styl i często nawiazuję do niego niedświadomie, aczkolwiek "drzwi" są zupełnie normalne (105cm x 190cm), a okno i kaloryfer faktycznie do dociągnięcia. Klamki okien juz poprawiłem. Za "drzwiami" Jest garderoba... teoretycznie, a ogólnie nie wiem, co w końcu z tym pomieszczeniem zrobić, bo pomysłów jest mnustwo... co do narzuty, to wyjaśniłem w pierwszym poście. Podłoga nie ma być ani wykładziną, ani tym bardziej parkietem... ma być panel i "dopieszczam to powoli", ale oczywiście wszystko po kolei... Dzięki :)

Link to post
Share on other sites

1. Odznacz linear workflow w rolloucie Color Mapping - to ma zupełnie inne zastosowanie niż normalny LWF.

2. HSV Expo też jest dyskusyjny, IMO lepiej Reinhart albo zwykły exponential

3. Dark i Bright multipliery powinny mieć taką samą wartość

 

4. Lepiej dać mniejszy multiplier vray lighta i skontrować ustawieniami exposure w kamerze - mniejszy szum przy takich samych ustawieniach. Oczywiście ekstrema w obydwie strony są złe.

5. Shadow bias w vray sun Ci się coś rozjechał chyba - znaczy za duży. I zwiększ subdivs

6. Czy mi się tylko wydaje, czy masz światło za kamerą? Vray sun i vray light w oknie wystarcza w 99% przypadków. Mały tip - vray lighta daj wewnątrz pomieszczenia, tuż za ramą okna. Nie na zewnątrz.

 

7. Guess vertical w kamerze, bo Ci się ściany walą. :)

 

8. Prawdopodobnie najważniejsze - materiały. Światło, modele, ustawienia rendera dupa, gdy nie masz dobrych materiałów. A u Ciebie co najmniej połowa leży. :)

Link to post
Share on other sites

Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Z materiałkami walczę na bieżąco. Poprawiłem mapowanie na kołdrze, wywaliłem jej VRay fur i zmieniłem zupełnie materiał dodając bump i lekki displacement. Wywaliłem światło zza kamerki i doświetlam zza okna (exclude na okno). Ustawienia renderer-a także poprawiłem - tutaj zastosowałem się do sugestii miracha. Scenka się znacznie powiększyła i wzrosła ilość obiektów, ale wyszedł mi problem natury sprzetowej i przy zliczaniu LC wysypuje mi max-a... Spróbuję dzisiaj zainstalować hotfix-a i service pack... może to coś pomoże. Jeżeli uda mi się wyrenderować scenkę, to zamieszczę tutaj sam render i nowe ustawienia. Choć powiem, że tyle ile udało mi się zobaczyć podczas zliczania LC zanim się wysypał, wskazuje na znaczną poprawę renderu.

 

Pytanie jeszcze rodzi się takie... Czym jest tak na prawdę Linear Workflow ? Nie mogłem znaleźć nigdzie jasnej odpowiedzi na to pytanie, ale też za dużo nie mogłem szukać, bo aktualnie dostęp do internetu mam tylko "z doskoku" u dziewczyny...

Link to post
Share on other sites
Wywaliłem światło zza kamerki i doświetlam zza okna (exclude na okno).

 

Źle, vray light przed oknem, w pomieszczeniu. Exclude raz że i tak niewiele zmieni, a dwa że pogorszy oświetlenie ramy. Zrób sobie dwa testy ze światłem przed i za oknem z takimi samymi ustawieniami.

 

Co do ustawień rendara, to do testowych zrób tak:

 

IM/LC

 

IM preset low

20/20 Hsph. subdivs / interpolation

Zaznacz check sample visibility (zwiększa czas renderu, ale warto)

Reszta jak jest.

 

LC:

Subdivs 200, resztę zostaw jak jest.

 

AA filter WYŁĄCZONY.

 

Image sampler na początek do szybkiego preview Adaptive subdivision, potem DMC.

DMC sampler 1/3, adaptive amount 1, noise level 0.01.

 

Błyskawicznie renderuje testy, w zasadzie aż do ustawienia produkcyjnego.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy