Jump to content
KLICEK

Question/Answer - Damian Nenow

Recommended Posts

Oto kolejna edycja "Questions & Answers" tym razem z Damianem Nenowem grafikiem i reżyserem takich filmow jak "The Great Escape" i "Paths Of Hate". Zapraszamy do zadawania pytań!

 

damian_qA.jpg

 

 

 

 

Regulamin :

*
Zadajemy poważne pytania na poziomie,możemy pytać o porady itp, natomiast nie prosimy o tutoriale i podobnego rodzaju rzeczy

*
Damian ma prawo wybrać pytanie na które chce odpowiedzieć, dlatego nie płaczemy w wątku że nie odpowiedział na pytanie, bo kara będzie surowa

*
zachowanie kultury w wypowiedziach i pytaniach

 

Edited by tweety

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heloł!! pokornie stawiam się pod mur, celujta i strzelajta do woli :) chętnie odpowiem na wszystkie parzyste pytania! na nieparzyste odpowiem nawet chętniej! :) A póki co zapraszam serdecznie na pokaz Paths of Hate w multikinach (lista 10 miast w newsie o filmie) w piątek!!! oczywiście nie warto! i jak bagins już ładnie wytłumaczył, bida, nędza, sponiewieranie i w ogóle sedes. ;) Pozdrawiam! Damian

Edited by Adek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

przedewszystkim wszystkim gratuluję umiejętności i dotychczasowych osiągnięć.

 

Ode mnie pytanie czy w podczas realizacji jakiegoś projektu spotkałeś się z programem Vue Infinity a jeśli nie osobiście, to może ktoś z otoczenia?

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja zadam pytanie konkretnie dot. "Paths Of Hate". Nie zostało to powiedziane w żadnym wątku. Ile w filmie jest animacji tradycyjnej, a ile 3D? Wiele osób nabrało się na to i myślało, że film to standardowa animacja 2D. Gdzieś jednak w komentarzach pojawiły się informację, że tak nie jest.

 

To Q&A to dosyć niespotykana sytuacja. Jest szansa zadania pytania przed i po premierze :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

trailer urywa jadra, w koncu jakis filmik z jajem, bo juz mam dosyc tych emo poetyckich filmikow o problemach egzystencjonalnych albo nudnych bajeczek ala pixar, ja jestem ciekawy skad sie wzial ten pomysl na taka komiksowa stylistyke? jakas konkretna inspiracja sie za tym kryla? drugie pytanie jezeli mozesz zdradzic to ile bedzie trwal finalny film?

BTW: fajny avatar ;]

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to kilka pytań dręczących mnie na początek ;)

- Z tego co się orientuję to Great Escape robiłeś na 2gim roku studiów. Czy masz jakieś ogólne porady, może poparte własnym doświadczeniem, dla studenta który zaczyna robić swój pierwszy film?

-Czy miałeś duże doświadczenie w rysunku jak zaczynałeś tworzyć swe studenckie filmy?

- Jakiej muzy słuchasz? :)

 

pozdrawiam i gratuluję :)

Karol

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja może zapytam o coś związanego z moim przyszłym zawodem tj. kierownikiem produkcji. Czy mógłbyś przybliżyć w jakiś sposób przybliżyć sposób organizacji pracy grupy zdjęciowej pracującej nad taką animacją ? Czym różnią się role reżysera i operatora obrazu przy produkcji takiej animacji od ich ról w produkcji filmu? Jakie doświadczenia wyniosłeś z pracy nad animacją? Wreszcie pozostaje tylko pogratulować i czekać na film:) Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja chciałbym zapytać o to czy jesteś zadowolony z tego co udało się osiągnąć? I czy wykorzystasz wnioski jakie napłyneły w czasie tworzenia tej animacji w nastepnych dziełach? Miłoby było równiez wiedzieć w jakie klimaty chciałbyś dązyć i czy już pojawiły się pomysły na dalsze projekty czy być może jest to ostatni projekt tego rodzaju i chciałbyś się zająć czymś innym. pozdrawiam Kuba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj Damian,

 

chwilowo miałem okazję zobaczyć tylko trailer PoH, ale przyznaję, że robi wrażenie.

 

Ode mnie proste pytania:

 

Jakie programy zostały użyte do stworzenia tej animacji?

 

Ile z tego tak realnie jest 3d, a ile 2d oraz na którą część z tych dwóch potrzebowaliście więcej czasu?

 

Ile realnie zajęła praca nad projektem? Chodzi mi o okres gdy ludzie na prawdę siedzieli i pracowali, bo posądzam, że jakieś krótkie przerwy również były.

 

Skąd czerpałeś inspirację tak tematyczną, jak i na sposób przedstawienia zagadnienia?

 

Pozdrawiam

Szymon

Share this post


Link to post
Share on other sites

zanim spytam czy mi się podpiszesz na gipsie, to interesuje mnie czy automatyzowałeś rysowanie tekstur, czy siedziałeś nad nimi jedna po drugiej tak kreskując.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moze mam zbyt ogolne pytanie ale zrobilem WOW!!! po obejrzeniu shorta no i chyba jak każdy mam pytanie "JAK TO JEST ZROBIONE!?!". Domyslam sie wiele ale spac nie moge. Ciekawy jestem tez jak dlugo pracowales nad tym (ile zajela preprodukcja, ile produkcja...) no i jaki soft, soft sie pytam!!!:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, oczywiście gratuluję dotychczasowych osiągnięć.

 

Takie małe pytanko nasunęło mi się zaraz po obejrzeniu zwiastuna Paths Of Hate, czy (i jeśli tak to jak bardzo) inspiracją była animacja Yankee Gal?

 

No i kolejne, jak u Ciebie przebiegał proces opanowania podstaw grafiki i animacji? Czy uczyłeś się tego równolegle czy najpierw zdecydowanie rysunek - grafika, a potem nauka przekładania tego na klatki?

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

heloł! odpowiadam zatem: (w odwrotnej kolejności , bo jakoś tak mi się to tu wyświetla dziwnie)

 

1. Florian P, inspiracją była animacja Yankee Gal? , nie, Wspomniana animacja jest z przed roku, a scenariusz POH powstał ponad 5 lat temu. Konwencja plastyczna z kolei ponad 4 lata temu. Nie ukrywam natomiast że strasznie lubię film Yankee Gal.

 

2. guru, "JAK TO JEST ZROBIONE!?!" Tymi ręcami! :) na pewno powstanie solidny making of, i obiecuje że w tedy zdradzę sporo detali technicznych. Póki co: Film to typowa animacja 3D, 99% rzeczy jest wymodelowana, niektóre partikle i mgiełki są płaskie, ale też, każdorazowo dodane w 3D, kompozycja ograniczała się w zasadzie do poskładania passów. W POH niema ujęć animowanych poklatkowo.

Uzyty soft, to w większości MAX który idealnie nadaje do takich bardziej trickowych projektów, do kilku ujęć maja, photoshopy, after FX, premiere.. i to chyba tyle. Render głównie Vrej, ale bardzo często zwykły scanline. GLobalne iluminacje raczej rzadko... może w 1/10 ujęć z lenistwa :) Raczej nie używaliśmy żadnych wyszukanych pluginów, Animacja bazuje na mocno rozbudowanych szkieletach CATa. W after FX także bez filtrów trickowych, niema niestety magicznego efektu "add comicbook look" :) Efekt uzyskany przez masę trickowych passów, bywało ich nawet po 40 na ujęcie, ale średnio to ok, 15 - 20. Większość ujęć wyrenderowali Kamil Pohl i Jarek Handrysik, których znacie oczywiście z tego forum. Mocno się chłopaki napocili - w filmie jest 200 ujęć!.

Czas pracy: gdyby zsumować to prawie 2 lata. Większość elementów i animacji oraz postp. wykonałem w pojedynkę. Ale kilka scen wykonali w całości Bartek Kik i Vorek - Marcin Stępień.

 

Preprodukcja: ten etap był mocno rozwleczony w czasie, trudno mi powiedzieć ile to zajęło. Scenariusz powstał w parę tygodni, pierwszy trailer (ten z 2006r) będący jednocześnie testem technologii to 2 miesiące pracy.

 

3. ola-f, rysowanie tekstur, czy siedziałeś nad nimi jedna po drugiej tak kreskując.

I tak i nie. Większa część z nich powstały dla wielu ujęć, a część tylko pod konkretne kadry. Jeden kompletny zestaw mozolnie kreskowanych tekstur do pojedynczego ujęcia to około 3h pracy. Więc bez tragedii.

 

4. pressenter, większość odpowiedzi na Twoje pytanie zawarłem dwa akapity wyżej. natomiast inspiracje:

Temat lotniczy - kocham lotnictwo, a do tego miałem ogromna potrzebę zrobienia filmu w który się strzelaja, lataja siekają, leci jucha i są ... wait for it... keep waiting.... ząbiaki! jeeeeaaah! ;) oczywiście żartuje. Pomysł na scenariusz powstał w procesie mozolnego akademickiego rzeźbienia. Jeśli chodzi o konwencje plastyczną to nie jestem jakimś wielkim fanem komiksu, ale uznałem że dam radę przenieść niektóre cechy ilustracji komiksowej do 3D. Za główna referencję komiksową robiło "Universal War One" - polecam.

 

5. norden, czy jesteś zadowolony? chyba tak, ale nie lubie oglądac własnego filmu. Jeszcze zanim go ukończyłem chciałem 90% rzeczy zrobić od nowa zupełnie inaczej. Ale ktoś kiedyś ładnie powiedział, że takich utworów się nigdy nie kończy, je się porzuca. Twórca nigdy nie będzie w pełni usatysfakcjonowany efektem swojej pracy.

A co do kolejnych projektów, to z pewnością powstaną, ale póki co się zmęczyłem i teraz będę bimbał! tyrając jak wół nad cudzymi projektami ;)

 

6. lucek, no to temat na długie gadanie. Obawiam się że oba światy mają tyle samo wspólnych cech co i kompletnie różnych. Jeśli studiujesz w łodzi, to proponuje zająć się w ramach zajęć jakąś etiudą animowaną, jeśli w Katowicach to też prawdopodobnie znajdziesz taką sposobność.

 

7. chewbacca, Czy masz jakieś ogólne porady, może poparte własnym doświadczeniem, dla studenta który zaczyna robić swój pierwszy film?

-Czy miałeś duże doświadczenie w rysunku jak zaczynałeś tworzyć swe studenckie filmy?

- Jakiej muzy słuchasz?

 

Porada numer jeden! Rob filmy na komputerze i nie daj się stłamsić tym starym dziadom co Ci każą animować w zakichanej soli czy innym szycie. Wyjdziesz ze szkoły i będziesz musiał zarabiać pieniążki - a te zarabia się na komputerze :) serio, mowie zupełnie poważnie. Na zabawy technikami klasycznymi będziesz miał czas przez całe życie, 5 lat studiów przeznacz na komputer. Doświadczenie w rysunku, Tak, skończyłem liceum plastyczne. Ale zdaje się, że nadal w Filmówce na egzaminach jest tak samo jak w ASP, liczą się prace plastyczne.

Zdaje się że większość POH powstała w akompaniamencie Juno Reactor, infected mushroom :)

 

8. KICI, The Great Escape zdaje się że niestety nie :( ale z pewnością pojawi się w jakiejś formie w najbliższym czasie.

 

9. tr3buh, film trwa równiutko 10 minut :) , Bardzo fajny avatar :D (mój jest z 2002 roku :)

 

10. hobbit, nie stosowaliśmy VUE w POH, szczerze mówiąc niewiele bawiliśmy się VUE, testowaliśmy ozona w formie pluginu do maxa przy "Mieście Ruin", ładne ale za mało czasu mieliśmy aby to ogarniać. A user friendly to to nie jest ;)

 

Jeśli nie wyczerpałem tematu jakiegoś pytania do końca, piszcie! rozbuduje wypowiedzi :)

 

Czekam na kolejne pytania!!!

 

Pozdrawiam!!!

Damian

Edited by Damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naprawdę bardzo miło się czyta te twoje odpowiedzi.

Ja nie mam pytań. Troszku miałem okazje podglądać na żywo podczas pracy. ;)

 

Gratuluje ukończonej animacji !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja zapytam tak: Dlaczego zrobiłeś PoH'a? Siedzisz sobie przy oknie, wpadasz na pomysł, żeby zrobić film, siadasz przed kompem i zaczynasz robić? Kreacja dla samej kreacji, sprawdzenie jakiejś formy obrazu, uznałeś, że światu przyda się kolejny film o samolotach, chcesz wzbogacić folio? Nie chcę zostać odebrany za kogoś uszczypliwego, czy zadającego dziwne pytania. Ciekawi mnie Twoja motywacja i plany sprzed tych 5 lat.

 

Można gdzieś zobaczyć więcej Twoich prac (animacje, reel, prace 2D)?

 

Ciekawią mnie te chmurki. Mógłbyś napisać o nich coś więcej? Dostaję oczopląsu od nich, bo niby są w 2D, ale reagują jak trójwymiarowe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

prrrszalony: Zacznę od chmurek, w PI obiecałem kratę piwa temu kto zrobi takie same :) toteż NO WAY! nie zdradzę jak są zrobione :P :) Kombinowałem z nimi prawie rok. Wersji była masa, testów setki. Chmurki są Całkowicie w 3D. można latać sobie do okoła, z daleka z bliska bez znaczenia. Powstały w dwóch wersjach, realistycznej i stylizowanej (malarsko komiksowej) oczywiście w POH są te drugie. Nie są dziełem pluginu, aczkolwiek pracę przyspieszałem sobie swoimi i darmowymi skryptami. Render jednej klatki w 2K pełnej tych chmur trwa w ekstremalnych przypadkach 10 sekund i leci jednym passem. Jakby co, to lubię Paulanera ;)

 

Pomysł na film, jakoś nie przejmowałem się zbytnio tym co potrzebuje świat ;) ja potrzebuje robić szorty bo to lubię. To chyba jedyna taka forma filmowa gdzie twórca ma prawie nieograniczoną wolność. animowane krótkie metraże to nie są produkty i nie muszą się zwracać, sprzedawać i bóg wie co jeszcze :). Patrze sobie w sufit, wizualizuje sobie ciekawą scenę walki powietrznej, ubieram to w scenariusz czerpiąc z tego co już widziałem w innych filmach albo nauczyłem się w szkole filmowej i bach!, jest latają się i strzelają ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej! moje pytanko: czy Twoje zycie zawodowe zmienilo sie po TGE? czy moze raczej byles poprostu kolejnym grafikiem tylko ze ze zrobiona animacja? pomogla Ci ta animacja w znaczynym stoponiu, podniosla prestiz Twojej osoby w oczach ludzi z branzy czy moze ten fakt zostal nie zauwazony?

 

Gratuluje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratuluję ukończenia film. Myślałem, że ten projekt umarł śmiercią naturalną, a tu takie miłe zaskoczenie. Uzyskałeś bardzo ciekawy efekt plastyczny i dzięki temu film pozostanie w głowie na dłużej.

Chciałbym się zapytać czy robiłeś animatic czy bazowałeś tylko na storyboardzie?

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulacje Wielkie. Super projekt.

 

Właśnie chmurki najbardziej mnie zaciekawiły [są świetne]. Czekam niecierpliwie aż ktoś to rozkmini. Mam własną teorię, ale ciekaw jestem opinii tych bardziej łakomych na browar.

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Pytanie: Czy korzystasz z Manipulatora 3D podczas pracy? Nie pytam o markę czy cokolwiek technicznego. Pytam o to czy jako doświadczony i zdolny animator zauważyłeś korzyści płynące z takiego urządzenia.

Edited by sly

Share this post


Link to post
Share on other sites

jesteś bardzo dobrym grafikiem, plastykiem i równie dobrym reżyserem, mam więc takie pytanie, gdybyś musiał wybrać z tych trzech umiejętności i zrezygnować z dwóch z nich, z których byś zrezygnował? Która z tych umiejętności znaczy dla Ciebie najwięcej, zmysł artystyczny i umiejętności plastyczne, umiejętność obsługi oprogramowania, przystosowania się do zmieniających się narzędzi i swoboda w użytkowaniu przeróżnych narzędzi, a może najważniejsze są dla Ciebie umiejętności reżyserskie, operatorskie, montażowe, czyli generalnie odpowiadające za zarządzanie projektem i umiejętność opowiadania historii obrazem. Bardzo mnie ciekawi Twoje zdanie na ten temat i Twoje przemyślenia. Pozdrawiam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sladzac creditsy produkcji Platige Image nie trudno zauwazyc, ze masz ciagle zakasane rekawy i przesz do przodu jak przyslowiowy Kubica. No i wlasnie - co Cie pcha do przodu? Czy za ta pracowitoscia i wydajnoscia stoi jakas filozofia. Co Cie motywuje? A moze czego unikasz, zeby nie stracic zapału?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest i-riss

Dołączam się do gratulacji.

Czy będzie możliwość, abyś udostępnił scenariusz?

 

Pisałeś bardzo ostro o technikach tradycyjnych, przedstawiając ich syntezę jako "robienie w soli"

Skąd się wzięła Twoja awersja , czy masz za sobą jakieś traumatyczne doświadczenie?

Czy nie uważasz, że zwłaszcza w animacji reklamowej, najciekawiej wychodzą rzeczy które czerpią garśćmi z tradycyjnych rozwiązań, wprzęgnietych w CG? Widzi się na zachodzie reklamy inspirowane takimi właśnie technikami.

Edited by i-riss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Damian,

 

Gratuluję ukończenia animacji.

 

Ja chciałbym się dowiedzieć ile się zmieniło po tych kilku latach w animacji. Tzn. czytałem że wymysliłeś ją już dawno i prace rozpoczęły się po jakiś 3 latach. W tym czasie pewnie rosło doświadczenie i trudno byłoby mi uwierzyć, że pierwsza wizja pozostała bez zmian. Ciekawi mnie też co polecałbyś nowym animatorom (reżyserom po części robiacym sobie szorty). Nie polecasz "dziadziania' w ołówkiem w ręce na dłuższą mete i to rozumiem:) Chodzi mi bardziej o jakieś książki czy tutoriale itd. które uważasz, że wpłynęły mocno na to jak reżyserujesz, jak to postrzegasz i na czym opierasz pracę. Czy jakaś pozycja sprawiła, że masz jakiś system pracy, który uważasz po kilku latach za wydajny itd. Takie rzeczy które mogą być pomocne wszystkim młodym (mnie raczej pomjając :P)

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy