Jump to content
n-pigeon

Blender - NEWS oraz dyskusje

Recommended Posts

Szykuje się pełen metraż z udziałem Blender Animation Studios :) w kooperacji z firmą Fu Works. Film ma opowiadać o przygodach znanego z komiksów Agenta 327 i ma mieć charakter komercyjny. Strona projektu: http://agent327.com/

 

The animation studio of Blender Institute and film production company Fu Works will make a feature length animation movie based on the renowned “Agent 327″ Comic series by Martin Lodewijk. This was announced on the 23rd of April during the presentation of the 20th album of Agent 237, “De Daddy Vinci Code”.

 

agent-327-large-1078x471.jpg

 

http://www.blendernation.com/2015/04/23/the-blender-foundation-announces-a-feature-length-film-project-agent-327/

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duży potencjał do rozwoju Blendka na wielu płaszczyznach. Zamiast 5 to będzie 35 artystów testujących i wypływających na rozwój softu. Świetna informacja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli ktos jeszcze nie widzial co za cuda mozna w Blenderze robic:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Monio, bardzo mnie cieszy, że to będzie komercyjny film - jak dobrze do tego podejdą to przy użyciu blendera wygenerują zysk na poziomie szcześciozerówek. Parę dni temu, brecht na "BA", wspomniał, że przede wszystkim blendera tworzą ludzie z pasją i że przy tak małych nakładach, żadna inna firma nie byłaby w stanie dokonać tego co BF/BI - po paru miesiącach pracy w Solid Angle nie ma innej niż on osoby, która mogłaby to lepiej ocenić.

 

Podoba mi się podejście Tona, z jednej strony dynamika rozwoju blendera jako softu nie zwalnia i mimo początkowej porachy gooseberry, Ton przygotowuje sobie zaplecze, także personalne do większego projektu. Blender to nie jest klasyczne open source, chociaż na forach typu "max3d" z niezrozumiałych dla mnie względów często był i jest obśmiewany, a jego użytkowników postrzega się jako oszołomów, którzy nie wiadomo czemu (?) :) porównują Cyclesa z Arnodlem czy V-Rayem, natomiast drzemie w nim ogromny potencjał produkcyjny, który czas wreszcie wykorzystać - tak jak mówisz 5 grafików, a 30-40 grafików to zupełnie inna organizacja pracy, wymagań stawianych przed softem i wszystkim co się dzieje w około. Ton ma już swoje lata, jak tym razem miałoby się nie udać to blender zostanie takim softem niszowym bez dokonań większych albo podzieli los takich gigantów jak XSI, czy LW, którzy odchodzą w niepamięć - coraz mniej alternatyw, więc trzeba trzymać kciuki za blendera :) Fajnie, gdyby na bazie sukcesu takiego filmu powstało parę solidnych studio działających komercyjnie na blenderze. Myślę, że Ton nigdy nie tworzył tego programu z myślą, żeby kilka osób na świecie mogło za darmo zrobić sobie stilla czy jakąś wizkę, ale celem zawsze była animacja/VFX z prawdziwego zdarzenia - trochę się Tonowi zeszło, no ale może w końcu :)

 

@Nezumi, pierwszy raz widzę, fajne shadery i z tego co widać ręczny rig, no właśnie - jakoś brakuje takich testów na poziomie - wynika to nie z ograniczenia blendera, ale braku dobrych warsztatów i instruktorów. Z całym szacunkiem dla ludzi takich jak Andrew Price i stron w stylu blendercookie, ale jakość tych tutoriali jest średnia i w starciu z gościem, który ma 20 lat doświadczenia w branży i organizuje warsztaty z Houdiniego, jednak wypada to bardzo słabo. Niestety mało jest osób, które łączą w sobie cechę wysokiego skilla/doświadczenia w 3D i znajomości blendera, a jednocześnie chcą się jeszcze w jakiejś formie tym podzielić - zazwyczaj jak już kogoś wchłonie branża to przepada; koło się zamyka - film pełnometrażowy => studio/graficy dobrej klasy=> więcej studio/grafików dobrej klasy=> rozwój narzędzi w programie=> więcej ładnych zajawkowych testów robionych w blenderze po godzinach :)

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co jak co ale Cyclesa bardzo trudno nie porównywać z Arnoldem. ;) Wiadomo, jakoś inna, jednak nadal ale te renderery w swoich założeniach są bardzo blisko siebie. Nie bez powodu Brechta zatrudniło właśnie Solid Angle a nie Chaosi czy (ponownie) Otoy. Można by powiedzieć że Cycles to młodszy brat Arnolda. Oby rósł dalej. :)

Ja na razie czekam na efekty rozdzielenia kernela GPU. Oby to się powiodło. Obsługa kart AMD jest super i jako bonus dostajemy ogromny skok wydajności również na Nvidiach.

 

Tak wtrącę apropos tego co piszesz Nezumiemu. Spokojnie, wszystko w swoim czasie. Nie wiem czy pamiętasz jaki crap się pojawiał jeszcze parę lat temu w Top Row na BA. Czasem mi było na to trudni patrzeć. Blenderowcy dojrzewają razem z blenderem i poziom rośnie. Jest też pewna grupa osób które eksperymentują z alternatywami i niektórzy przy blenderze zostają. Będzie tylko lepiej, a za mistrzami CG pójdą jeszcze większe rzesze ludzi bo, cytując poetę- "Blender can do that!". ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alex3d - koles od tej glowy pracuje nad tutorialami, tak ze spokojnie. Jak pisze Monio - na pewno pojawi sie coraz wiecej wysokiej klasy prac. Tez pamietam top row na BA :D Bardziej odrzucal niz zachecal. Teraz prace wykonane na Blenderze sa wyrozniane rowniez tam gdzie inni robia w Mayi, Maxie czy innych komercyjnych softach. Pomalu przestaje funkcjonowac stwierdzenie "niezle JAK NA BLENDERA".

 

z innych ciekawostek:

http://www.blendernation.com/2015/04/26/blender-developer-notes-april-16-2015/

 

Czy w punkcie "Cycles Portal patch from Lukas Stockner still needs final review and blessing from Sergey Sharybin. He will check within a week." chodzi o te "light portals" ktore odszumialy i przyspieszaly niektore scenariusze oswietlenia? Jesli tak to super.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze sporo minie zanim "niezłe jak na blendera" przestanie funkcjonować. Jedna sprawa to poziom prac userów a inna to jakość samego softu. Jest sporo miejsc które wymagają mocnego usprawnienia lub nawet refactoru całego kodu. Mowa o rzeczach których nie da się powiązać z konkretnym ficzerem a korzysta się z tego ciągle. Dependency graph przykładowo. Na szczęście po to jest gałąź 2.7x.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Monio, świetnie ująłeś to o co mi chodziło - blender jest na takim etapie, że z jednej strony poziom użytkowników zazwyczaj nie oddaje możliwości tego softu, z drugiej brakuje mu jeszcze paru funkcji, żeby można było uznać go za jakiś standard, który może być zachętą dla konkretów z branży.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według mnie większość realnych obecnych "bolączek blendera" rozwiąże się jak zrobią pełen refactor Dependency Grafu i zrobią eksporter do USD. (Chociaż trudno tu mówić o eksporterze bo USD to bardziej język skryptowy niż format pliku. Raczej można by to nazwać generatorem kodu USD.) W momencie jak będzie można bezboleśnie wkleić Blendera w dowolny pipeline to już będzie można się bawić w super-ficzery ala generacja proceduralna czy zaawansowane narzędzia do tworzenia rigów ala Maya.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Universal Scene Description. Format/Język skryptowy do przenoszenia scen pomiędzy programami. Przez odpowiednie założenia i sprytne API nie będzie żadnych problemów z kompatybilnością plików jak w przypadku Collady.

 

http://graphics.pixar.com/usd/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oby sie to spopularyzowalo bo uzywanie collady jest - dalece rzecz upraszczajac - malo efektywne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czego się można spodziewać po formacie który jest prowadzony przez osoby które nie zajmują się pracą przy dużych projektach? ;) Collada to utopijna wizja a nie format z prawdziwego zdarzenia. W teorii jakby wszyscy twórcy softów się ze sobą dogadali to już dawno nikt by nie korzystał z FBXa i OBJ tylko z Collady. Tylko jak wymagać dogadywania się od firm dla których wojna formatów to jeden z filarów ich sukcesu?

Tylko Autodeskowi może nie zależeć na wsparciu USD ale zrobią to tak czy inaczej bo odcięliby się od wszystkich innych softów a nie tylko paru wybranych. Na to sobie pozwolić nie mogą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chłopaki z BI, w ramach bugfixa wyrenderowali suzane w rozdziałce 42000x21000 pikseli https://developer.blender.org/rB290997538590d54387602a37879ad4cffbc311da :) Nie załączam obrazka :)

 

Chłopaki z BI, w ramach bugfixa wyrenderowali suzane w rozdziałce 42000x21000 pikseli https://developer.blender.org/rB290997538590d54387602a37879ad4cffbc311da smile.png Nie załączam obrazka smile.png

 

Edit:

 

 

 

Kolumbijczycy zrobili film w blenderze :) News z blendernation + mały making of:

 

http://www.blendernation.com/2015/05/01/feature-length-film-sabogal/

 

 

 

Mimo tematyki filmu Ameryka Południowa to fajna miejscówka, mnie pasi :)

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

na forach typu "max3d" z niezrozumiałych dla mnie względów często był i jest obśmiewany, a jego użytkowników postrzega się jako oszołomów

 

Wiesz, trzeba jednak uczciwie przyznać, że częściowo społeczność Blendera (a raczej niektóre jednostki z tej społeczności) sama się do takiego stanu rzeczy przyczyniła. Owszem, większość userów to normalni ludzie, lubiący Blendera, ale też nie będący ślepymi na jego wady czy ograniczenia. Problem w tym, że w tej społeczności jest też trochę bardzo głośnych psycho-userów, dla których Blender to nie software, a wręcz religia. Tacy ludzie nieraz wcinają się do dyskusji dot. innych programów, pisząc rzeczy typu "Hej, zrób to w Blenderze, po co przepłacać za Maxa?!" czy piszą epistoły o swoim niezrozumieniu tego, czemu Blender nie jest szanowanym i popularnym softem w przemyśle filmowym/gamingowym. A że są głośni, to wielu ludzi postrzega community Blendera właśnie przez ich pryzmat - jako zaślepionych, odrealnionych oszołomów. A co gorsza, ci samozwańczy "apostołowie Blendera" nie rozumieją chyba, że takimi komentarzami bardziej szkodzą temu programowi, niż pomagają w jego spopularyzowaniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tenebrael akurat zaciekawiło Cię to jedno zdanie sprzed dwóch stron :) ? Bez urazy, ale generalnie nie wdaje się i nie rajcują mnie takie offtopowe dyskusje niezależnie czyim alter ego jesteś lub nie i czy Twoja aktywność na forum sprowadza się tylko do takich postów lub nie:) Zrobię mały wyjątek, ale mam nadzieje, że następny Twój post będzie już o grafice :) Masz pewnie rację, w każdym środowisku jest jakiś większy lub mniejszy margines. W kontekście tego co cytujesz to sens mojej wypowiedzi jest inny - w zasadzie jest mi to obojętne jak ktoś postrzega blendera (mimo, że jestem jednym z tych propagatorów szaleństwa :) ); natomiast chodziło mi o to, że z tytułu samego korzystania z blendera ktoś na kogoś patrzy jak na oszołoma i nawet ciężko z kimś rzeczowo i merytorycznie porozmawiać na temat analogii cyclesa z arnoldem czy blendera z houdinim. To zresztą jest sztuczny podział, bo zazwyczaj blender nie jest jedynym softem, mało który grafik (szczególnie freelancer) może sobie na taką wygodę pozwolić, żeby pracować tylko na jednym sofcie. Poza tym użytkownicy blendera przechodzą dość ciężką drogę i przy tym jego boomie rozwojowym i otwartym kodzie, chcąc nie chcąc wnikają w materię grafiki głębiej, również od strony technicznej. Fakt, że w profesjonalnych zastosowaniach blender jest produktem niszowym, też mi specjalnie nie przeszkadza - czym mniejsza konkurencja tym lepiej :) Także, apeluję o nie używanie blendera, haha :) Tenebreale za bardzo się przejąłeś :) Masz na myśli jedno użytkownika, który dostał chyba podwójnego nelsona w postaci bana.

 

Kramon/Azbesty (co tam jest teraz ?) wróć, bo za dużo ludzi zacznie korzystać z blendera :) Pozdr

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kramon wróć, bo za dużo ludzi zacznie korzystać z blendra

 

:P e tam :D

 

Co do tego że niszowy. hymn czy ja wiem? używali go w avengersach do zrobienia conceptu. a raczej zrobili symulacje rel time jak lotniskowiec udeża w ścianę i wten sposób sprawdzali pod jakim kątem i tak dalej będzie to najlepiej zrobić i jak ściana na to reaguje.. :P potem shot został przeniesiony do majki & H... Więc to jest tak że wszyscy używają wszystkiego :P Więc nie rozumiem dlaczego ludzie się oburzali kiedy np ja pisałem jak zrobić to w blenderze, bo po prostu np było prościej :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uderz w stół... :) haha, no to Maćku, uspokoiłeś mnie :) Pozdr :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyim alter ego jesteś lub nie

 

Eee...? A przepraszam czyim alter ego miałbym niby być? Bo troszkę nie rozumiem, co chciałeś tutaj powiedzieć.

 

To zresztą jest sztuczny podział, bo zazwyczaj blender nie jest jedynym softem, mało który grafik (szczególnie freelancer) może sobie na taką wygodę pozwolić, żeby pracować tylko na jednym sofcie. Poza tym użytkownicy blendera przechodzą dość ciężką drogę i przy tym jego boomie rozwojowym i otwartym kodzie, chcąc nie chcąc wnikają w materię grafiki głębiej, również od strony technicznej. Fakt, że w profesjonalnych zastosowaniach blender jest produktem niszowym, też mi specjalnie nie przeszkadza

 

Ja ogólnie myślę, że Blender szybko się rozwija i coraz mocniej goni konkurencję. Wciąż są w nim obszary wymagające gruntownego "remontu", ale jest z każdą wersją coraz lepiej. Nie zawsze podoba mi się to, w którą stronę idą developerzy, ale jednak widać, że ktoś nad tym softem cały czas pracuje, że coś się w temacie dzieje.

 

Czy sensowne jest porównywanie Blendera/Cyclesa do innych programów? Jest, jak najbardziej. W końcu z założenia służą do podobnego celu, choć osiągają go nieraz inaczej. Czy B/C wychodzą z takich porównań obronną ręką? Cóż, to zależy. Najczęściej tak, jeśli chodzi o funckjonalność, ale już niekoniecznie w kwestii wygody użytkowania (choć to też bardzo subiektywna sprawa, co kto lubi).

 

Tak więc ja tutaj akurat mówię absolutnie jako ktoś stojący za Blenderem, nie przeciw, aby była jasność :) A ustosunkowałem się do tego konkretnego zdania, bo niestety takie "apostolstwo" jest imho dużym problemem i Blendera, i open source jako takiego. Z kolei nie spotkałem się chyba z podobnymi zachowaniami ze strony użytkowników innych, płatnych softów (oni po prostu płacą, dostają i używają)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Najczęściej tak, jeśli chodzi o funckjonalność, ale już niekoniecznie w kwestii wygody użytkowania (choć to też bardzo subiektywna sprawa, co kto lubi).

 

chyba odwrotnie, to raczej Vray czy Arnold jest bardziej funkcjonalny a mniej wygodny w użytkowaniu niż cycles...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tenebrael

Będzie jedność, jak w końcu dasz spokój z epitetami kierowanymi w stronę środowiska, którego jedność proponujesz.

Tak w kwestii formalnej, jeśli różnisz się od kogoś zdaniem, to nie daje ci prawa automatycznie nazywać go odrealnionym oszołomem.

Odrealniony oszołomie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Popieram to co Tenebrael pisze w tym akurat komentarzu ale nie popieram tego że jego jedyna działalność na tym forum to jechanie na Blendera, BF i społeczności blendera. Pomiędzy konstruktywną krytyką a wiecznym narzekaniem jest spora różnica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy