Jump to content
n-pigeon

Blender - NEWS oraz dyskusje

Recommended Posts

mrys Maciek właśnie potwierdził to o czym pisałeś, że jak są ludzie którzy czegoś potrzebują i chyba nie jest to tak trudne w wykonaniu żeby trzeba było przepisywać pół programu to pojawiają się głosy " a na co to komu potrzebne, a do czego" 🙂 Na pocieszenie dodam ze w houdinim czy nawet redshifcie też się takich odpowiedzi naczytałem 🙂 ba nawet swego czasu do mental raya gdy wprowadzał LWF i trzeab byo ręcznie stawaić nody dla prawie każdej tekstury czy swatcha to bodajże Jeff Paton krzyczał że nei, nei można tego zrobić autoamtycznie bo tak nie będzie poprawnie 🙂 lata minęły i chyba każdy renderer i soft robi takie rzeczy mniej lub bardziej automatycznie bez narzucania niepotrzebnej pracy na biednego użytkownika 🙂

 

 

Edited by Destroyer

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, mrys napisał:

Na przykład po taki kij, że robię przerwę w jednym projekcie i otwieram kolejny. A quiet jest zawsze tylko z ostatniego. poza tym to raczej standard w dowolnym oprogramowaniu do edycji czegokolwiek.

ctrl+s? nie no ja po prostu fizycznie nie czaje tego problemu 😄 chcesz zapisać to zapisujesz niechcesz to nie... prosta sprawa... zamykasz to zamykasz.. jeśli przez przypadek zamkniesz to od tego jest quit. i tyle w sumie :X Według mnie to buduje bardzo zły nawyk u ludzi że pracują bez zapisywania..

32 minuty temu, Destroyer napisał:

że jak są ludzie którzy czegoś potrzebują i chyba nie jest to tak trudne w wykonaniu żeby trzeba było przepisywać pół programu

akurat ten ficzer był trochę problematyczny i to się długo ciągneło z racji.. problemów między platformami no ale.. jest to światowy standard xD to można wybaczyć xD

wbrew pozorm takie proste ficzerki to czasem jest masakra do zakodowania..

 

Edited by Maciek Jutrzenka

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Maciek Jutrzenka napisał:

ctrl+s? nie no ja po prostu fizycznie nie czaje tego problemu 😄 chcesz zapisać to zapisujesz niechcesz to nie... prosta sprawa... zamykasz to zamykasz.. jeśli przez przypadek zamkniesz to od tego jest quit. i tyle w sumie :X Według mnie to buduje bardzo zły nawyk u ludzi że pracują bez zapisywania..

A ja nie znam żadnego softu (aczkolwiek oczywiście wszystkiego nie znam), który by promptera nie miał. Znaczy że standard to jest. Więc to żadna fanaberia tylko najwidoczniej odpowiedź na nieuświadomione potrzeby ludzkości użytkującej oprogramowanie. Osobiście cieszy mię, że Blender odchodzi od tradycji robienia wszystkiego po swojemu i się zapacza na inne softy.
Poza tym - kto nigdy o zapisywaniu nie zapomniał niech pierwszy rzuci ciastkiem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mnie to właśnie osobiście,  zawsze to wnerwiało... mówisz... szkoda że blender odchodzi od robienia spraw po swojemu. a według mnie to jest właśnie mega słabe. bo.. staje się powoli klonem i niedługo wszystkie apki.. będą takie same... właśnie to że blender był inny. właśnie to jest fajne że każda apka powinna być inna mieć inne rozwiązania.. a jak wszystkie apki będą takie same to będzie jedna wielka lipa i stagnacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, Maciek Jutrzenka napisał:

mnie to właśnie osobiście,  zawsze to wnerwiało... mówisz... szkoda że blender odchodzi od robienia spraw po swojemu. a według mnie to jest właśnie mega słabe. bo.. staje się powoli klonem i niedługo wszystkie apki.. będą takie same... właśnie to że blender był inny. właśnie to jest fajne że każda apka powinna być inna mieć inne rozwiązania.. a jak wszystkie apki będą takie same to będzie jedna wielka lipa i stagnacja.

Nikt Ci nie broni wrócić do wersji 2.49. Albo napisania własnej. Mnie nie raz wnerwiło, jak kliknąłem "Zamknij" a zapomniałem zapisać scenę. W nosie mam INNOŚĆ, jeśli mam przez nią tracić swoją pracę. Może właśnie wszystkie apki są podobne, bo to jest najbardziej optymalny interfejs? 
Przez całe stulecia wszyscy narzekali, że blender jest tak nietypowy, że wszystkiego trzeba szukać, a jak wreszcie staje się ustandaryzowany, i łatwiejszy do rozkminienia, to akurat Tobie się nie podoba. 
Mówisz, że przecież jest ctrl+s? Pewnie że jest. I nawet działa. Pod warunkiem, że nie zapomnimy go kliknąć. Sam kiedyś na "rightclickselect" wrzuciłem pomysła, żeby to pytanie o zapis wreszcie wprowadzić. I jak widać jest. I bardzo mnie to cieszy. 

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

blender robi autosave zakazdym razem jak zamykasz program wiec.. traciłeś swoją pracę przez twoją niewiedzę xD

co do interfaceu... no 2.8 wygląda dużo ładniej.. ale mi się pracuje wolniej w 2.8 niż w 2.79... pomimo już no kilkunastu tygodni użytkowania 2.8... A że ludziom się 2.8 bardziej podoba no jacha bo upodobnili je do 3smaxa i innych archaicznych apek z poprzedniej epoki.

chociaż interface to tam pikuś.. ale wydajność apki całkiem mocno spadła co prawda nowy viewport jest nice.. ale jakieś operacje na dużych plikach to jest gorzej niż w 2.79.. i sam program 2.8 jest dużo mniej stabilny mam nadzieje że do 2.83 to poprawią.

Edited by Maciek Jutrzenka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opcja promptera przy zamykaniu blendera jest konfigurowalna, więc nie wiem o co kruszycie kopię? Maciek ma trochę racji, że Blender ma pewne swoje rozwiązania w zakresie np. ergonomii pracy i takie na siłę robienie czegoś w mainstreamie, nie każdemu musi odpowiadać - było dużo pomysłów, żeby zrobić z Blendera klikadło na modłę Andrew Price'a. W 2.8 udało się zrobić kompromis, mnie ten interfejs podchodzi. Jak zapisuję ctrl+s (nota bene kiedyś był też standardowy wygodniejszy skrót shift+s) to jakoś jest to pewniejsze niż prompter, szczególnie przy dużych plikach, nie wiadomo czy blender zapisał i się wyłączył czy wywalił i nie zapisał. Raz miałem taką sytuację, że zapisałem, zamknąłem blendera i za szybko wyłączyłem system i też nie dopisał pliku do końca, tak jakby plik zapisywał się jeszcze po wyłączeniu Blendera - być może to bardziej kwestia addona niż Blendera jako takiego. Tak naprawdę większym problemem od promptera jest wywalenie się programu (nie tylko Blendera 🙂 ) w trakcie pracy, chociaż w moim przypadku to częściej zdarza się Blenderowi złapać zwiechę niż wywalić do końca. Na szczęście są pliki autosave i quit, więc robota nie przepadnie zupełnie, chyba że ktoś np. ma na linuxie autoczyszczenie katalogu tmp przy wyłączaniu OS.

To jest wina braku  konsekwencji i pomysłu u deweloperów Blendera. Taki Pablo pisze narzędzia do sculptu, a multires nie działa jak trzeba - robią dużo rzeczy od niewłaściwej strony.

Np. standaryzacja skrótów klawiaturowych i opcja PPM/LPM - fajny i potrzebny pomysł, przesiąść się z Houdiniego albo z Maya bez bólu do Blendera, tyle tylko, że przy okazji bardzo wiele blenderowych skrótów od lat używanych w ogóle teraz nie jest przypisanych - np. Set Origin (kiedyś Shift + Ctrl + Alt + C - człowiek miał to już wyćwiczone jak akord na fortepianie 🙂 ; w 2.8 brak ), a wiele skrótów uległo zmianie i takie tłumaczenie, że każdy może sobie coś tam skonfigurować mnie nie przekonuje. Reasumując, rozgrzebali temat i go nie dokończyli, więc albo trzeba przypisać skróty samemu albo naparzać spacją i szukać 🙂

 

2Mtla.png

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, alex3d napisał:

Opcja promptera przy zamykaniu blendera jest konfigurowalna, więc nie wiem o co kruszycie kopię? Maciek ma trochę racji, że Blender ma pewne swoje rozwiązania w zakresie np. ergonomii pracy i takie na siłę robienie czegoś w mainstreamie, nie każdemu musi odpowiadać - było dużo pomysłów, żeby zrobić z Blendera klikadło na modłę Andrew Price'a. W 2.8 udało się zrobić kompromis, mnie ten interfejs podchodzi.

Ja się z tym całkowicie zgadzam. Nie chodzi tu o samego promptera (to jedynie przykład) tylko o pewne podejście pt. ma być inaczej (niekoniecznie lepiej) i dorabianie do tego ideologii. Dyskusja o której wspomniałem na początku tyczyła się tego, że w 2.4x W OGÓLE nie było promptera - konfigurowalnego czy też nie - a trufani uznawali, że ten brak to zaleta. Wtedy też Blender posiadał jedną z najgorszych przeglądarek plików (open, save/ etc) nie posiadającą filtra (tzn widać było WSZYSTKIE pliki, bez możliwości odsiewu jpg od blend np.). I też były głosy że tak jest cool i wygodnie. Potem pojawił się na szczęście filtr a wariant z 2.81 IMO jest najlepszym rozwiązaniem.
Stosowanie pewnych standardów "rynkowych" ułatwia znacznie pracę, gdy używa się równocześnie kilku rożnych programów ale tak naprawdę to kwestia przyzwyczajenia. Prawoklik Blendera nigdy mi problemów nie czynił, chociaż cała reszta była lewokliczna. Ale tez żadnych problemów nie miałem przy zmianie w Blenderze.
Natomiast żeby nie było, ze ze mnie taki Ghandi Blendera, co to każdemu kwiatek poda, zrozumie i przytuli to zmiany wielu podstawowych skrótów doprowadzają mnie do szewskiej pasji a jak widzę boczne ikonki to mam ochotę utopić A. Price... 

Co do tłumaczenia: każdy może sobie skonfigurować (klawisze) to też mnie nie przekonuje. Rozwiązywanie późniejszych konfliktów klawiaturowych zajmuje czasem więcej czasu niż nauka nowych skrótów.

Przy okazji może ktoś podpowie jak w 2.8x zlikwidować "click&drag"? Wcześniej była taka opcja, ale teraz nie ma jej tam gdzie powinna być (albo ja jej nie widzę) i walczę ciągle z tym dziadostwem. Chodzi o to, że jak np. zaznaczę wierzchołek a potem szybko ruszę myszą, żeby np coś tam kliknąć to ten wierzchołek mi się przesuwa. Drogą okrężną można zwiększyć "mouse drag threshold" do np. 100 px i problem znika, ale pojawia się kolejny przy układaniu nodów, bo tam akurat to zwiększenie generuje wk.... mocne zdenerwowanie wynikające z nieprzesuwanie się ich od razu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, mrys napisał:

Przy okazji może ktoś podpowie jak w 2.8x zlikwidować "click&drag"? Wcześniej była taka opcja, ale teraz nie ma jej tam gdzie powinna być (albo ja jej nie widzę) i walczę ciągle z tym dziadostwem. Chodzi o to, że jak np. zaznaczę wierzchołek a potem szybko ruszę myszą, żeby np coś tam kliknąć to ten wierzchołek mi się przesuwa. Drogą okrężną można zwiększyć "mouse drag threshold" do np. 100 px i problem znika, ale pojawia się kolejny przy układaniu nodów, bo tam akurat to zwiększenie generuje wk.... mocne zdenerwowanie wynikające z nieprzesuwanie się ich od razu.

dlatego blender miał right click select a nie left click select.. bo włąśnie takie akcje z vertexem były...

co do jeszcze tej całej zmiany left right click select.. zostało to zrobione tragicznie... zamiast zrobić lustrzane odbicie.. to left click select ma zupełnie inną funkcjonalność od right click select..  Ja musiałem zgłosić aż 3 reporty bo nagle się okazało że przy right click select nie dało się normlnie użytkować blendera.. i musiał być zrobiony specialny workaround..

to samo np scrollowanie timelienu z left click select no to jest jakaś porażka na całego.. w porównaniu z tym co jest z right click select..  To powinno być tak że jak wybierasz left albo right to po prostu funkcje się lustrzanie odbijaja...  nie że jest zupełnie inna mapa klawiszów...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mrys masz rację, że ten click&drag to kolejny niezbyt udany pomysł, przeszkadza przy skomplikowanych modelach. Piszę z punktu widzenia używania domyślnie PPM. Do starego zachowania (jak z 2.79) można wrócić przez user preferences =>input=> odznaczyć "release confirms" (w 2.79 ta opcja była domyślnie odznaczona i była w menu "editing"). Wtedy, tj. po staremu np. w object mode PPM wybierasz i przeciągasz myszą obiekt, a zatwierdzasz jakąś czynność LMP (PPM click=> drag=> LMP click); PPM albo escape można anulować operację. Gdybyś zupełnie chciał się tego pozbyć to chyba tylko przez keymap (w 2.8 jest osobne menu keymap, które kiedyś było w input 🙂 ) i wyszukanie "translate",  3d view=> move=> tam gdzie jest "tweak".

Mega bałagan jest z tym bindowaniem klawiszy. Z takich zmian, które nic nie wnosiły do blendera, a coś zmieniały to jedynie podobało mi się wprowadzenie zmiany z 2.4 na 2.5 z widoku ortograficznego z góry na widok perspektywiczny - od tego czasu część osób odpalająca Blendera ma szansę się zorientować, że to program do 3D, a nie jakiś papier milimetrowy 🙂,  takie bardziej industry standard 🙂

W sumie jak się zastanowić nad 2.5 vs 2.8 to też dużo w tym kosmetyki. 

editors_preferences_section_input.png

blender001.JPG

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

generalnie 2.79 a 2.8 na dobrą sprawę niczym się nie różni... jak tak przy tym serio usiądziesz... ale poszedł marketing że nowy interface zrobili ikonki i inne pierdy żeby trochę inaczej to wyglądało xD i nagle wszystkim ludziom się podoba.. chociaż jest dokładnie tak samo jak było 🙂 ludzie jak se coś wbiją do głowy to kaplica..

Edited by Maciek Jutrzenka
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Maciek Jutrzenka napisał:

generalnie 2.79 a 2.8 na dobrą sprawę niczym się nie różni... jak tak przy tym serio usiądziesz... ale poszedł marketing że nowy interface zrobili ikonki i inne pierdy żeby trochę inaczej to wyglądało xD i nagle wszystkim ludziom się podoba.. chociaż jest dokładnie tak samo jak było 🙂 ludzie jak se coś wbiją do głowy to kaplica..

Dość dużą różnicę czynią jednak kolekcje i bardziej prawdziwy outliner. Reszta rzeczywiście raczej poprzestawiana niż zmieniona.

A tak przy okazji seria 2.8x niesie ze sobą jakieś poważne niedoróby w kwestii zarządzania RAMem. Znaczy IMO to są niedoróby, bo na bugtrackerze twierdzą co innego... Pozwole sobie przekleic co napisałem o tym na blenderowni (sytuacja powtarza się w 2.80 2.81 i 2.82. 2.83 nie sprawdzałem, ale skoro to nie bug a ficzer...)

Prosto i na temat: model projektu rosyjskiego bombowca z lat 50-tych M-54. Jeden z całej serii modeli wersji M-52 do przygotowywanej książki. Cztery kolejne warianty tej rodziny mają częściowo te same elementy (np. silniki) stąd UV jest zunifikowane rozmiarowo. Rozmiar UV: 12000x12000 pikseli. Wiem, że to bardzo dużo i wiele osób uzna że przesada, ale przy charakterze tego, czego oczekuje ostatecznie jest to optimum. Uzyskanie tak dużej mapy UV w 2.79 nie stanowi żadnego problemu. 2.80 wywala się przed końcem. 2.81 też, chociaż czasem się nie wywala i zdąża zgłosić Memory Error. Przy 32 GB RAM to podejrzane.

UV_Layout_Memory_Error.jpg

Uruchomiłem w trakcie eksportu program, monitorujący zużycie pamięci. Blender 2.79 w trakcie używa ok 8-10 GB, by pod sam koniec skoczyć do 13 GB. Blender 2.80 stopniowo dochodzi do 26 GB i dalej aż do wywałki. Przy DOKŁADNIE takiej samej czynności.

 

I odpowiedź z bugtrackera:

 

issue is probably this line in export_uv_png.py: image.pixels = [v / 255 for v in pixel_data]. It is a recurring issue that the pixel access via python is slow. Unfortunately, no solution to this is implemented so far. [...]

Since this is a well known issue with image.pixels, and otherwise this is just a memory issue, I do not consider this to be a bug. Therefore I'm closing it.

Zatem: B 2.80 ma well known issue, którego nie ma 2.79. Ergo: to nie błąd, to just a memory issue.

Nie jestem programistą więc nie rozumiem 🙂

 

Aaa, i żeby nie było że model złożony. Tak samo Blender zachowuje sie przy zwykłym cube.

 

Edited by mrys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Memory leak to kiepski temat. Z tym nowym bug trackerem Tracker Curfew, chcą zejść z liczbą bugów i spadli poniżej 1000. Niestety jedną z metod zmniejszenia tej ilości jest interpretacja tego co w ogóle jest bugiem. Prześlij linka, to może jakiś lobbing mocniejszy zrobimy. Jak problemy z pamięcią nie są dla programistów priorytetem, to nie wiem co jest ważniejszego.

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

UVpacker dostał wsparcie UDIMów 

i takie coś:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, mrys napisał:

Dość dużą różnicę czynią jednak kolekcje i bardziej prawdziwy outliner. Reszta rzeczywiście raczej poprzestawiana niż zmieniona.

system kolekcji to jest masakra. Niby miało być super hiper a jest strasznie chaotyczny. ostatnie 2 tygodnie pracuje na pliku blend o wadzę 3 giga bez tekstur.. i 20 renderlayerach etc... i co mogę powiedzieć.. w 2.79 to była przyjemność.. w 2.8... co chwile mam crasha gdy zmieniam layera.. i też w outinerze mam straszny chaos... też render layery mają buga w postaci tego że np... mam Render layery o nazwach CAR, RIM, ENV... w compozytorze mam tylko 2 CAR oraz RIM.. bo ENV już mam wyrenderowane do EXR... klikam F12.. a blender renderuje sobie mi scenke ENV.. mimo że w compozytorze nie ma jej totalnie... i muszę tam w properties odznaczyć render this layer.. czy jakoś tak w 2.79... tego problemu nie było..

nie wspominając jaki jest chaos w outlinerze przy.. organizowaniu co ma się renderować a co nie.. nie jetem fanem tych kolekcji... można by zrobić kilka zmian które by sprawiło że by to działało lepiej ale na dzień dzisiejszy jest bardzo bardzo niestabilnie.. 

@mrys masz może link do tego trackera? jako moderator bug reportów mogę to przepchnąć do devów.

Edited by Maciek Jutrzenka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link do trackera: https://developer.blender.org/T69833

A co do kolekcji - nie napotkałem crasha związanego z kolekcjami ale faktycznie od czasu do czasu wkurza mnie renderowanie nie tego co chciałem bo odznaczyłem/zaznaczyłem to i owo. Z początku na logike myślałem, że  renderowalności bądź ni ebedzie decydowała widoczność layear. Tak jest w Modo, który ma ten system znacznie lepiej dopracowany. Tudzież to, co mnie irytuje w porównaniu z 2.79 to to, że w 2.79 by;y przełączniki "radiowe" (aktywacja warstwy chowała poprzednią, chyba że z shiftem to pokazywała obie) a tu żeby schować inne niż aktywna to trzeba to robić osobno.

Jednak przy dużych i złożonych modelach obecny system i tak jest znacznie wygodniejszy - chociażby z racji braku ograniczeń ilości warstw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Maciek Jutrzenka kolekcje są 100 razy lepsze niż stare warstwy, ale potrzeba chwili, żeby się przestawić. Natomiast jest zamieszanie z tworzeniem nowych kolekcji. Próbowaliście użyć skrótu CTRL+G w 3D view? Jest problem z linkowaniem kolekcji do danej sceny - tworzy się "grupa" w object properties, ale nie w outlinerze (view layer), kolejny kamyczek do ogródka z rozgrzebanymi zmianami 🙂 Trzeba wejść w outlinerze w blender file i dopiero podlinkować kolekcję 🙂 Bez sensu. Z poziomu 3Dview, żeby stworzyć podlinkowaną do sceny kolekcję powinno się użyć skrótu M (move to collection) i stworzyć nową kolekcję. Pytanie zatem, skoro stare layery i grupy miały być przekształcone w collections, jaką aktualnie rolę pełnią grupy w object properties i czemu też noszą nazwę collections. Z kolei move to collection M (3D view) przenosi obiekt w outlinerze ze wszystkich kolekcji do tej wskazanej, a w object porperties w zależności od podlinkowania do sceny: jeśli kolekcja jest utworzona przez  CTRL+G i jest tylko w object properites to move to collection usuwa ostanio przypisaną i przenosi do tej nowej kolekcji, ale nie usuwa obiektu z pozostałych kolekcji (object properties). Dopiero po wsześniej wspomnianym podlinkowaniu kolekcji do sceny wszystko działa jak należy i w object properties i w outlinerze. Reasumując, CTRL + G stało się mało przydatną funkcją tworzącą kolekcję nie podlinkowaną do sceny i nie widoczną w outlinerze. Jeżeli ktoś tworzył grupy przez ostatnie 15 lat w blenderze przez CTLR+G to teraz lepiej to robić przez M, żeby uniknąć bałaganu 🙂 Co się dzieje, jeżeli chcecie usunąć obiekt z kolekcji przez CTRL+ALT+G a macie np. jedną podlinkowaną kolekcję w outlinerze, a kilka niepodliknowaych w object properites to już nie będę Wam pisał, bo ręce opadają 🙂 sprawdźcie sami. 

To co dodatkowo przeszkadza to zaznaczanie obiektów w outlinerze - poprzednio był shift i było to logiczne, zważywszy na to jaką funkcję w programie pełni klawisz shift, natomiast w 2.8 nie spełnia swojej normalnej funkcji , zamiast tego jest CTRL - to jest irytujące szczególnie przy wypalaniu HP LP selected to active. Shift nie powoduje, że ostatnio zaznaczony element jest aktywnym. Aktywny jest zaznaczony jako pierwszy, zupełnie przeciwnie niż w 3Dview.

 

Blender to Arnold, czyli Barnold 🙂 może wreszcie się uda? Właśnie wszedłem na githuba i takie info się pojawiło 3 lutego br. Używaliście już?

https://github.com/tyler-furby/Arnold-For-Blender

Cytat
Update 2/3/2020
> Brace yourselves. We're about to launch. Closing down the hatches, giving one last look over. All further details will be made publicly available. See you soon, thank you for your patience.

 

 

Może wreszcie Blender jako "brzydkie kaczątko" zaczyna powoli być zauważany przy różnych usługach cloudowo VFX-owych:

https://magazine.renderosity.com/article/5649/conductor-releases-new-companion-app-adds-blender-support

 

 

 

 

Edited by alex3d

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/4/2020 at 4:03 AM, alex3d said:

nie widziałem nigdzie, żeby wypowiadał się, że jego celem jest detronizacja Zbrusha.

Pablo Dobarro bardzo sensowne i wywazone ma wypowiedzi. Chociaz jak sluchalem wywiadu z nim po Hiszpansku to mowil ze nie cierpi kodowania 😄 Wyglada mi na takiego geniusza, ktory osiagnie jakis tam poziom, ktory zaspokoi jego prywatne ambicje ale sie zwyczajnie znudzi pozniej i pojdzie sobie robic cos innego.

--------------
To z reszta widze jako problem Blendera - ze jego rozwoj jest poniekad uzalezniony od tego, do czego w danej chwili znajda sie ludzie. Czesto rozwija sie w przypadkowym kierunku - na przyklad Sculpt mial nie byc ruszany w ogole ale pojawil sie Pablo. No to siup - rozwija sie sculpt. A jak sie Pablo znudzi czy cos mu sie stanie? To sie ma, zostanie taki w polowie az sie znajdzie znowu przypadkowy koleszka.
Blender jest na prawde spoko softem ale nie ma jasnego kierunku rozwoju. Nie ma tego, ze doprowadza sie cos do konca, szlifuje i zaczyna nowe zadanie. Kleci sie cos co w miare dziala i na co jest chwilowy hype - znakomitym przykladem jest sculpt, gdzie kompletnie lezy fundament, ale trwa praca w pocie czola nad nowymi narzedziami...

Moze to przejsciowe - duzo wiecej siedze w ZBrushu teraz jak w Blenderze - ale troche mnie Blender zmeczyl. Ten hype z byle powodu. To niezdecydowanie - "beda UDIMY! Nie, nie bedzie! Nie, jednak beda ale nie wiadomo kiedy! Juz za chwile, prawie sa! Ale jednak nie damy bo nad implementacja trzeba pomyslec! OK, sa!".
Ta bzdura z otwartoscia, ktora na nic sie zdaje bo niby sa otwartozrodlowe pluginy, no, ale trzeba dac zarobic tworcom wiec... Blender institute bedzie wymyslal te same rozwiazania na nowo itd.
Nie wiem, powiem wam zupelnie szczerze ze osiagnalem etap w ktorym bym po prostu zaistalowal Maye i mial wszystko z tylu. Tylko ze cena jest niebardzo zachecajaca 😄

Edited by Nezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawy przycisk czy lewy przycisk, a teraz jeszcze się zrobi problem ze środkowym 🙂 hehe (wygląda, że defaultowo będzie panning). 

https://developer.blender.org/rB1778efc89777f3c25654254e33dc702f10cdf210

https://developer.blender.org/rBd8830048f7ae9a9d2763111f062aeafba07069bc

Osobiście mi nie przeszkadzają te zmiany w klawiszologii. Skoro już Ubisoft i parę innych firm się przerzuciło na Blendera to nie ma wyjścia. Jak ktoś ma wieloletnie nawyki to sobie spokojnie ustawi swoją mapę klawiszy.

 

@Nezumi nie ma tragedii, Blender ma swoje ograniczenia, ale to wygodny soft do wielu zadań - ergonomia i prędkość pracy. Co prawda naśmiewaliśmy się, że 2.8 to trochę lifting i nagle zajawka się pojawiła ogólna, mimo, że 2.5 miał tą samą funkcjonalność. Progress jest duży i te cele i ich realizacja stają się bardziej uporządkowane. Partycypacja ze strony kapitału wymusza jednak określone kierunki, a jak konkretne firmy z branży narzucają cele to nie będzie to przypadkowe. Widać, że w BF mają świadomość słabych punktów i tego typu pomysły 2020 wydają mi się dobre https://developer.blender.org/T73360 https://developer.blender.org/T73363

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy