Jump to content

Blender - NEWS oraz dyskusje


Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Destroyer też śledzę te hasztagi na Twitterze i jest parę osób, które proceduralny workflow wyniosły na wysoki poziom, do tego te shadery są ładne.    To już widziałeś?  

No i stanęło się, kula śniegowa staje się coraz większa, do fundacji blendera dołączyło AMD tak jak nvidia na najwyższym poziome jako patron https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&p

Chyba jeszcze nikt nie wrzucał:  

Posted Images

@Nezumi Quo vadis Blender? rozwój Blendera był i ciągle jeszcze jest trochę chaotyczny - jak na mój gust w ostatnim czasie (tzn. w erze grantów dla BF) wygląda to lepiej, wiele rzeczy dzieje się szybciej, grupa devów jest szersza, jest też chyba mniej porzuconych projektów. Faktycznie Pablo dłubie niepotrzebne narzędzia, ale podstawowy efekt jest taki, że multires przy pomocy Brechta/Sergeya jednak zostaje przepisany. Grease Pencila bym bronił. Oprócz LInuxa nie ma zbyt wielu udanych projektów open source?

Rzecz nie tylko w kolejnych linijkach kodu, to czego Blenderowi brakowało to profesjonalni użytkownicy - powoli grono zaczyna się poszerzać, więc soft też będzie wchodził na wyższy poziom. Myślę, że ekipa devów jest na światowym poziomie, tylko ktoś musi wymagać od nich konkretnych narzędzi przydatnych w prawdziwej zawodowej pracy. Te robione przez lata animacje /filmy w BF były zbyt małymi projektami, żeby dać jakiś impuls. Widać na przykładzie Tangent Animation, że musieli sporo rzeczy napisać in house, żeby Blender mógł być użyty przy większej produkcji w połączeniu z choćby takim softem jak houdini. No i nie ma się co łudzić, żeby np. taki Pixar miał się przerzucić na Blendera 🙂

 

Patrząc z innej strony: pytanie jakie są graniczne rozwoju softu i narzędzi i do czego to ma prowadzić - jeszcze szybciej, jeszcze bardziej automatycznie - za chwilę człowiek/artysta w tym procesie będzie coraz mniej istotny. Taki Hokusai Katsushika miał kawałek drewienka, kilka dłut, trochę farby i wystarczyło 🙂 Świat w XIX w. rozwijał się szybciej niż współcześnie, co takiego przełomowego i przydatnego powstało w XXI wieku, instagram 🙂, coś realnego? Mimo zamiłowania do 3D trzeba powiedzieć, że technologia ogłupia.

@Tvaroog, fajnie że pojawia się coraz więcej materiałów o blenderowym VFX.

 

 

 

 

 

Edited by alex3d
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, alex3d napisał:

Widać na przykładzie Tangent Animation, że musieli sporo rzeczy napisać in house, żeby Blender mógł być użyty przy większej produkcji

lol... w każdym większym studiu.. tak jest.. więc to żaden przykład. co więcej.. w wiekszych studiach.. programy DCC nawet nie przypominają tych które są w obiegu publicznym. np DNENG i ich clarisse niczym nie przypomina officialnego.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@Maciek Jutrzenka nie bardzo widzę logiczne powiązanie między tym co napisałem, a Twoim komentarzem, "żaden przykład" czego? To jednak zupełnie inne rzeczy, nie problem w tym, że większe studia mają i piszą własne narzedzia, ale problem w tym, że to jest właściwie jedyny przykład, bo nikt inny się nie podjął używania blendera na taką skalę i przy takim budżecie. Te animacje BF nie tworzyły nowych narzędzi. Integracja blendera z innymi softami jest po prostu słaba i na poziomie indywidualnego użytkownika i wiekszej organizacji.

 

Nie dasz rady wymienić kilku firm podobnych do Tangent Animation, które używają blendera jako głównego softu, bo ich po prostu nie ma. Od momentu kiedy zrobili film i pokazali, że się da trochę czasu minęło i nie widać innych na horyzoncie, może Japończycy trochę próbują. Podtrzymuję swoją opinię, że dopóki blender nie będzie używany przez profesjonalnych grafików, to nie ma co liczyć na jego dalszy rozwój z prawdziwego zdarzenia. Gość taki jak Pablo, będzie nadal tworzył niepotrzebne narzędzia, a Andrew Price nadal będzie BlenderGuru.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
5 hours ago, alex3d said:

Gość taki jak Pablo, będzie nadal tworzył niepotrzebne narzędzia, a Andrew Price nadal będzie BlenderGuru.

Ta, takie jak physically based brushes potrzebne wszystkim jak rybie rower. Efekt jest taki sam jak brusha z alpha, ale za to kiepsko chodzi 😄 Pamietam wiele lat temu probowal czegos podobnego Photoshop. Koniec koncow nikt tego nie uzywal, nie wiem czy jeszcze to jest, bo sie przesiadlem na Affinity.
No ale teraz bedzie w Blenderze. Po co komu maski alpha do pedzli jak nam Pablo zasymuluje pedzel i bedziesz mial, bracie, bardziej ograniczone narzedzie, ale za to blenderowcy beda mogli powiedziec, ze nigdzie czegos takiego nie ma. O tym, ze cos takiego bylo probowane lata temu i nie wyszlo nikt nie wspomni.


Zgadzam sie z tym o czym piszesz. Ja odnosze wrazenie, ze albo ten ostatni przyplyw kasy i popularnosci przerosl team piszacy Blender albo im woda sodowa uderzyla do glowek troche. Wyglada mi na to, jakby chcieli dostawac kaske ale dalej po prostu robic niszowy sofcik tak jak go robili do tej pory, w swoim tempie, bez oczekiwan, z radosnym przyklasmnieciem "community" na wszystko co zrobia. Tymczasem zdaje sie, ze tak dalej sie nie da i ze jesli teraz przegapia te swoje piec minut zainteresowania przez szersze grono moga szybko to zainteresowanie stracic.
Te ich filmy... Dajcie spokoj. Agent zapowiadal sie spoko, luzna komedyjka z sensownym scenariuszem. Ladnie tez wygladal ale jakos temat umarl. Cosmos Laundromat - diabli wiedza o czym to mialo byc. Ani poczatku, ani konca, zrobili jedna czesc... Bardzo artystyczne z cyklu "a bo ty nie rozumiesz". Lepiej by na tym wyszli jakby zaczeli trzaskac reklamy jakies fajne w tym "animation studio", bo tworcy filmowi z nich powiedzmy... mocno tacy sobie ;).
Odnosnie integracji slysze od lat ta sama spiewke. Albo "Niech sie martwi o to ta druga strona, bo oni maja kase", albo "To wez i sobie napisz albo zaplac komus niech ci napisze plugin". Szkoda slow, zeby to w ogole komentowac.
Podobnie z pluginami. Od lat jest mowa o wirusowej licencji i od lat obstaja przy swoim. "zrob darmowy plugin, ktorego kod kazdy moze sciagnac i licz na dobroc community". Super plan, az dziw bierze, ze sie firmy znanych pluginow do innych softow nie rzucaja na napisanie czegos pod Blendera, zeby mozna bylo sobie z githuba za free sciagnac.
A jak juz jest na githubie jak Retopoflow, no to przeciez nie wezma sobie po prostu kodu i nie wciela do Blendera bo jakos tak glupio, nie? Wiec i tak beda od nowa kolo wymyslac - moze bardziej kanciaste, ale za to ich wlasne. Ale na zamkniety kod zgody nie ma! To ze ludzie nie widza jakie to absurdalne jest mnie bawi 😄 "Wymagamy otwartych zrodel! Ale nic sie nie bojcie, nawet jak zrobicie cos fajnego to i tak z tych zrodel nie skorzystamy i bedziemy od nowa pisac!". Eh, open source...
Teraz juz Blender tez ma kase i to w jego interesie lezy, zeby miec fajna integracje z innymi softami a nie na odwrot.
No ale po co maja "tracic" czas na pisanie plugina pod powiedzmy ZBrusha jak moga rozwijac samego Blendera, nie? Teoretycznie ten plan wydaje sie fajny. Bedziesz mial narzedzia za free, nie bedziesz zalezny od licencji. Dopoki nie zrozumiesz ze Blender i tak nie dorowna wyspecjalizowanym softom a to co oferuje nie bedzie jakosci wymaganej przy wiekszej produkcji. Blenderowcy nie chca zrozumiec, ze fakt jego darmowosci ma znaczenie dla pojedynczego uzytkownika ale przy wielomilionowych budzetach to jest kropla w morzu. A teraz, jak wchodzi Maja Indie za $20 na miesiac to moga nawet stracic czesc uzytkownikow.
Teraz caly czas slysze nowa spiewke/wymowke - CONCEPT ART. Mowisz, ze cos jest slabej jakosci w Blenderze? Cloth brush jest slabej jakosci, nie ma self collision? HA! Nie znasz sie! Concept artist nie potrzebuje nic wiecej! Nowy, blenderowy buzz word.
I tak dalej i temu podobne. Tematy walkowane przez lata. Blender sie rozwija, ale rozrasta sie jak grzyb bez kontroli, konkretnego celu, we wszystkich kierunkach. Moze cos sie zmieni jak juz w koncu zatrudnia jakiegos fachowca, ktory to ogarnie, wytyczy jasne cele, przytnie troche ta samowolke gdzie kazdy robi co mu sie podoba w danym momencie. A moze wszyscy beda zaskoczeni jak to jest mozliwe, ze Blender jednak nie opanowal swiata...
(i blagam, nie linkujcie do roadmapy, bo z ta roadmapa jest jak z prawami w Meksyku. Praw mamy w cholere, tylko malo kto sie do nich stosuje. Ale jakby ktos pytal to zawsze jest na co wskazac 😉 )

Edited by Nezumi
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
On 8/3/2020 at 4:07 AM, Tvaroog said:

Pablo nie zajmuje się jedynie dodawaniem nowych ficzerów, ale również usprawnianiem już istniejących.

Pablo sie zajmuje wszystkim po trochu, zwykle zalezy to od tego jaki ma humor 😄

Jeszcze jeden motyw. Czy aby Ton nie usuwal sie pomalu w cien? Bo na prawde pomalutku odnosze wrazenie, ze ten Blenderowy autobus stracil kierowce i kazdy kto jest blisko po trochu trzyma kierownice a ludzie w autobusie z tylu nic jeszcze nie wiedza i spiewaja piosenke jak to jest super...
Skad taki wniosek?
Ano zerkam na Particle Nodes Status - pracuja juz dosc dlugo nad nowymi czasteczkami. Od miesiecy o tym slysze wiec zerkam jak tam prace postepuja. I czytam cos takiego:
"Which questions we still need to answer?
- Are we building the right product? Is a product still worth building?"
Od miesiecy pracuja nad czasteczkami, ale nie odpowiedzieli sobie jeszcze na pytanie czy to wlasciwy produkt i czy wciaz warto go robic? W praniu wychodza watpliwosci co do sensu calego projektu?..
Wiem ze ostatnio tylko pomyje wylewam na Blendera ale patrze na niego jako na praktyczne narzedzie a nie czesc jakiejs ideologii. Wciaz go uzywam, wlasnie spadam zrobic kilka renderow. Mam nadzieje ze w najblizszych miesiacach znajda odpowiedz na to czy to co robia ma sens...

Link to post
Share on other sites

https://www.blendernation.com/2020/08/05/ubisoft-releases-mixer-collaboration-add-on-for-blender/?fbclid=IwAR0VHpqHJYtjT3I0lAsapdDdtpBHfAfa-_RJXBDR7PN-Wtwmtpsjsn_g3hc#prettyPhoto

To wygląda ciekawie i chętnie bym zobaczył jak to działa w praktyce na czymś więcej niż jako test bo to się aż prosi o kłopoty, szczególnie gdy to jest jeszcze świeżynka i od ubisoftu 🙂

asd.jpg.0aabb999b056bd7a62dae028612b7515.jpg

 

Edited by Destroyer
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • KLICEK featured this topic

@Destroyer hydra zapowiada się ciekawie, cycles w hudym to super opcja. Też muszę potestować. Z minusów to widzę, że kilka opcji nie jest jeszcze dostępnych, motion blur, adaptive SS, wolumetryka. I z moich doświadczeń kompilacja na linuxie Cyclesa ze źródeł też wymaga trochę wysiłku. O wiele łatwiej zainstalować Houdiniego na linuxie niż poprawnie skompilować Cyclesa 🙂 Chociaż ostatnio pozytywnie byłem zaskoczony budowaniem ArmorPainta, poszło gładko.

Edited by alex3d
Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak to wygląda od strony technicznej ale liczę, że prędzej czy później HoudiniLabs dodadzą opcję zainstalowania i updatowania cycles bez wychodzenia z hudego. Inna sprawa że w hudym to dodanie 3 pluginów już czasem wystarczy żeby enviroment file/ packages się wywalały, w teorii powinno wszystko śmigać a w życiu wystarczy reshift, mops i megascans już się nie ładuje albo któryś sype błędami albo intraface się źle wyświetla i pół dnia trzeba kombinować kto i gdzie błąd popełnił, z jakich plików czy w jakiej kolejności ładować bo każdy osobno działa poprawnie ale już dwa razem się gryzą 🙂 dodajmy do tego demo vraya, rendermana i hdcycles 0.7 i już mi się ciepło robi 😛 

i takie o

 

Edited by Destroyer
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Pewnie masz racje. ZB robi takie tubowate rzeczy. Ale da się zrobić coś z tego.. niby. Tak czy siak dla mnie i tak to bajery polegające na "happy accident".  Przydatny do robienia szeroko pojętych prześcieradeł 😉

W sumie są jakieś praktyczne przykłady używania tych brushy w blendku? ZB się pochwalił bez wstydu, chociaż nic takiego ludzie z tymi symulacjami nie zrobili, żeby zaraz kasować MD lub przestać rzeźbić fałdki ręcznie.

 

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, michalo said:

W sumie są jakieś praktyczne przykłady używania tych brushy w blendku?

Ja widzialem tylko sukienki dla laleczki Pablo i w jednym tutorialu Andrew Price uzyl, zeby poduszki pomietosic troche. To jest w tym najlepsze, ze ludzie sa MEGA napaleni na cloth brusha od pol roku a prawie nikt nic nie zrobil 😄. Wiecej praktycznych przykladow pokazal w tutorialach do ZBrusha Michael Pavlovich niz powstalo w ogole przez pol roku w Blenderze.
 

2 hours ago, KLICEK said:

w zb cloth wyglada jak ciasto, tutaj jak cloth 😛 1:0 gg

W Blendku to fajnie wyglada, na plane, ale poprobuj sobie. Ja sie napalilem jak cala reszta swiata, a potem sprobowalem cos zrobic... Polecam rekaw na poczatek. I koniec zapewne 😄

-----
W miedzyczasie jak Pablo mietosi sukienki laleczkom 😛 ktos zrobil dermowy, przydatny plugin dodajacy screen space global illimination do Eevee.

 

Edited by Nezumi
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy