Jump to content

Blender - NEWS oraz dyskusje


Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

No i stanęło się, kula śniegowa staje się coraz większa, do fundacji blendera dołączyło AMD tak jak nvidia na najwyższym poziome jako patron https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&p

@Destroyer też śledzę te hasztagi na Twitterze i jest parę osób, które proceduralny workflow wyniosły na wysoki poziom, do tego te shadery są ładne.    To już widziałeś?  

ładnie odje.. wykonane 🙂

Posted Images

Hi all,

 

Here are the notes for today's meeting in irc.freenode.net #blendercoders

 

1) 2.71, first release candidate

 

- A mistake in a last-minute-fix makes Blender RC1 crash on bone selecting.

RC2 goes out tomorrow around noon EU daytime.

 

- Many more good bug reports came in, a RC3 is likely to be happening too - within a week.

 

- Things still went too sloppy with the release... we need a more formally appointed release coordinator, who can assist everyone with planning/support/documentation - and who can handle all the leftover bits self. Ton Roosendaal will check on recruiting someone for this job.

 

2) Other projects

 

- It is BCon1 now again - new projects can start and we check on what the possible release target projects are.

http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Doc/Projects

 

- Work on Dependency Graph continues - a proposal or review discussion with be organized by Lukas Toenne.

 

- Opensubdiv work by Sergey Sharybin is still on target for a Siggraph presentation (in 2 months).

 

- Brecht van Lommel accepted a job at Solid Angle, to work on Arnold render.

He will not be able to further work on Cycles features, but he's available for reviews and support to other Cycles coders here.

 

- With Brecht less active, Ton suggests to add Pablo Vazquez (active user) and Antonis Ryakiotakis (as coder) to the UI Module team. This could speedup reviewing and proposals.

 

- Compositor: Sergey Sharybin will wrap up work on blur speedup (using SSE, OpenCL)

 

- Tamito Kajiyama: he has enough Freestyle work for many more months of coding. He will connect with Blender Foundation about it.

 

- Stereo3d is still possible as target. Dalai Felinto can contact BF about support as well.

 

- Bastien Montagne checks on editing vertex normals in Blender. He'll know within a few weeks whether that's a feasible 2.72 target.

 

3) Google Summer of Code

 

- Midterm submission and reviewing is already starting in 8 days. It's very early this year, some students only started recently. No projects seem to be in a danger zone though.

 

Thanks,

 

-Ton-

 

Psy-Fi i Vasquez w UI team. Bardzo dobrze! Dalai pracujący nad Stereo3d... to bardzo zły znak dla bakeu w cyclesie, w ogóle bakeu...

Link to post
Share on other sites

Czyli Brecht u pracując u Arnolda oficjalnie nie może rozwija konkurencyjnego silnika, ale nie wymiksował się całkiem z BF i będzie available for reviews and support to other Cycles coders here. Nie tak źle to się może skończyć.

Link to post
Share on other sites

Chyba naiwnością jest sądzić, że Brecht będzie nadal aktywnie wspierał rozwój Cyclesa; z uwagi na konflikt interesów chyba możemy zapomnieć o jego dalszym angażowaniu się w deweloperkę Blendera (pracując nad Octane chyba było podobnie?). Generalnie szkoda mi takiego rozwoju wydarzeń, aczkolwiek nie widzę w nim nic zaskakującego, absolutnie nie dopatrywałbym się tutaj jakiegoś drugiego dna (wyczytałem, że to przemyślany ruch konkurencyjnego silnika mający na celu osłabić Blendera albo w jakiejś perspektywie udostępnić dlań Arnolda). Niestety główną siłą rozwoju Blendera jest ideologia i oddanie jego użytkowników, z finansowego punktu widzenia etat w fundacji nie jest jakąś lukratywną perspektywą. Obawiam się nieco o zaplecze deweloperskie, mam poważne wątpliwości, czy faktycznie, jak niektórzy zapewniają, są inni programiści, którzy przejmą schedę po Brechcie. W moim czarnym scenariuszu jacyś head hunterzy złożą oferty nie do odrzucenia Siergieyowi i Dingesowi i... stabilny rozwój Blendera zostaje poważnie zagrożony. Moja intuicja podpowiada mi również, że Ton raczej nie ma recepty na tego typu zagrożenia.

Link to post
Share on other sites

@mookie masz wiele racji, ale takie totalnie czarne scenariusze wg mnie się tutaj nie sprawdzą. Po wczorajszym szokującym gongu trochę to przemyślałem z perspektywy tych lat korzystania z blendera. Open source to potężna machina, tak jak mówisz tu rzadko pieniądze są na pierwszym miejscu - osoby się zmieniają, ale idea pozostaje, wystarczy spojrzeć na przykład linuxa i kolejne pokolenia programistów. Wielka strata jeśli chodzi o brechta, ale jak spojrzeć na te lata rozwoju blendera to zawsze się ktoś pojawiał nowy. Farsthary robił nadzieje na dyntopo - ostatecznie kod stworzył Bishop. Kwestia rozważenia przez Tona sposobu jakiegoś dotowania blendera przez użytkowników, o czym była tutaj dyskusja wcześniej - zrzuta na dany cel - tak było na przykład z oceansim a'la houdini i paroma innymi narzędziami, które były odpowiednio finansowane. O ile dobrze pamiętam z B-meshem było podobnie, mało kto w to wierzył. Blender to zbyt dobry program, żeby miał podupaść, to jest ewenement w skali światowej. W mojej opinii znajdą się programiści, którzy dokończą pisanie cyclesa (wystarczy się przyjrzeć teoretycznym rozważaniom na temat silników na "blenderartist"), jedynie szkoda, że trochę stracimy wszyscy na czasie. W najgorszym przypadku blenderowi pozostanie Octane, V-Ray, Corona, Thea, Indigo,Yafaray Luxrender, Mitsuba i całkiem niewykluczone, że Arnold.

 

Tak porównując oba silniki arnold vs cycles co prawda w pewnym uproszczeniu to nie ma się co dziwić, że musieli przechwycić Brechta, bo nie ma na rynku bardziej podobnego do arnolda silnika niż cycles:

 

https://www.solidangle.com/arnold/features/

 

Cyclesowi dużo do szczęścia nie brakuje, displacement i optymalizacja tego co już jest. Brecht według mnie popełnił błąd, bo tam będzie jednym z inżynierów, który nie będzie już miał takiej swobody w realizowaniu swojej wizji, raczej stanie się trybikiem korporacyjnym, zyska kasę, ale straci coś innego. Lepiej byłoby dla niego samego, gdyby tworzył cyclesa dalej poza BF jako standalone i marki takie jak rhino i inne waliłyby drzwiami i oknami. Ton powinien dążyć do reaktywacji gooseberry, zbiórki kasy i co niezbyt eleganckie, ale na tak ostrym rynku wyciągnięcia kogoś właśnie z Solid Angle albo Octane, żeby dokończyć temat, ale to chyba zbyt porządny gość. Dingto, broadstu, storm, kto tam jeszcze ma pojęcie o cyclesie?

Link to post
Share on other sites

Trudno jest fundacji konkurować finansowo z korporacjami o pracowników - taki los. Ale te sprawy się nie zmieniły odkąd istnieje Blender i cały czas w tych warunkach jakoś funkcjonuje. Receptę Ton ma, tylko lek zbyt drogi.

 

Też uważam, że zbiórki celowe pozwoliły by sięgnąć głębiej do kieszeni fundatorom. Możne by coś takiego spróbować, żeby pieniążki głosowały co jest najważniejsze, ale są tu dwa zagrożenia:

- Pieniądze by były ostro przekierowane na te celowe działania i mogło by brakować na mniej błyszczące rzeczy, jak bieżące utrzymanie kodu

- A. Price i jemu podobni marketingowcy mogli by dość łatwo forsować swoje głupie pomysły, które trzeba by było zrealizować, no bo jak zbiórka na cel, to mamy zobowiązanie.

Link to post
Share on other sites

Nie widzę nic nieeleganckiego w składaniu oferty komuś z innej firmy, tak jak nie można nazwać nieeleganckim poszukiwanie innej pracy przez osobę będącą na etacie. Pomysły na takie małe kickstartery dla określonych narzędzi już się pojawiały, i to niedawno, ale o ile mi wiadomo Ton powiedział "nie" takim inicjatywom i wszystko zakończyło się na teoretycznych rozważaniach (a szkoda bo to byłby dodatkowy konkretny zarobek dla programisty, który często pracuje wolontariacko; pamiętam też jak Skoti wspominał o deweloperce Blendera z punktu widzenia jego licencji, którą określił jako bodaj niewdzięczną dla kodera). Generalnie jakoś Gooseberry obnażyło nieco, przynajmniej w moich oczach, Rosendaala jako lidera, ta cała kaznodziejska kampania ("mamy połowę kasy, dziękujemy, jedyne, co teraz musicie zrobić, to znaleźć w swoim otoczeniu kilka osób, które dadzą jeszcze więcej, przekonajcie ich, że choć nie są grafikami 3D, to warto wesprzeć inicjatywę"), obrażanie się, kiedy pojawiły się konkretne wątpliwości na temat projektu, te wieczne "zrobimy coś awesome" bez podania detali... No chyba czas, aby Blender troszeczkę wydoroślał i jak wspomniał Leszek - przeorganizował się w pewnych aspektach.

 

 

PS Właśnie wysłuchałem podcasta z Brechtem; wygląda na to, że on sam zdecydował się na odejście, wcale nie jest powiedziane, że został "podkupiony". Odnotowałem też jako ciekawostkę, że deweloperzy nie lubią pracy przy open movies, generalnie coraz częściej słyszę sporo goryczy w wypowiedziach Dingesa.

Edited by mookie
Link to post
Share on other sites

Z tymi open movies to troche jak z brakiem pomyslu na cos nowego. Juz zrobili kilka - ok. Nie widze powodu zeby meczyc ten sam pomysl w nieskonczonosc. Czy na prawde Blender potrzebuje takiego rozwiazania? Przeciez chyba kazdy czeka glownie na usprawnienia w sofcie a te filmiki to ani specjalnie madre ani skomplikowane. Zamiast myslec o pelnym metrazu zrobiliby krotkie tech demo a la "Caminandes" i szafa gra. Tonowi chyba troszeczke woda sodowa uderza do glowy i lekko przesadza z rzadami autorytarnymi. Przygladajac sie sprawie dochodze do wniosku ze jesli Ton nie zmieni podejscia to moze zaszkodzic Blenderowi daleko bardziej niz odejscie Brechta...

Link to post
Share on other sites

a kto wie czy powodem odejścia nie był ten Blenderowy chaos? Ciężko pracuje się w warunkach kiedy zewsząd są oczekiwania, a nie ma konkretów. Brak planu działania ma krótkie nogi i nie jest nigdy dobry dla zespołu. To część przeznaczona dla indywidualnej pracy. Niby wszystko transparentne, ale chyba wszyscy się zgodzą z tym że jest niepisana zasada o tym aby nie psioczyć. No chyba że ktoś ma konkretne powody do narzekania i nerwy mu puszczają. Nie da się Blenderem zastąpić wszystkiego, więc tym bardziej Ton powinien dbać o jego mocne strony. W niektórych momentach to pewne działania są tak nie przemyślane jakby pomysły szły w locie i na siłę miały stawiać na kreatywność. Szkoda tylko że często taka samowolka nie daje żadnych efektów. Nawet satysfakcji z ukończenia pewnych rzeczy nie ma, przez co tylko strata kasy i energii.

Link to post
Share on other sites

Facet chce sie rozwijac - trudno go o to winic ze nie chce siedziec w domu piszac dla mas samemu kiedy moze rozwijac sie uczac od innych i to tak dobrych deweloperow. Mowi o tym w podcascie - nie dopatrywalbym sie tu innych powodow. Te sa wiecej niz wystarczajace.

Link to post
Share on other sites

Osobiście nie winię tutaj nikogo. To są moje luźne dywagacje na temat samego Blendera. Najgorsza sytuacja to, kiedy nie będą się uczyć na błędach, bo wiadomo że ludzie przychodzą i odchodzą, a fundacja musi sobie z tym radzić. Równie dobrze może przyjść ktoś lepszy, ze świeżym spojrzeniem, ambicjami i to doda niesamowitego kopa na rozwój. Tylko niech oni robią coś od początku do końca, bo przy tym tracą tych którzy są bardziej sceptyczni, a przy takim sposobie funkcjonowania przez dotacje, każde wsparcie się liczy.

Link to post
Share on other sites
O kasie? Myslisz, ze to tylko to? Arnold to najwiekszy hit ostatnich lat, mysle, ze kazdy programista chcialby wziac udzial w czyms takim. Niezaleznie, czy to wieksza kasa, czy mniejsza.

 

tak oczywiscie , dla kodera takiego jak brecht , kodowanie przy arnoldzie to nobilitacja ale watpie czy bedzie mial tak taka wladze i swobode jak w bf, raczej bedzie dostawal zadanie do wykonania wiec przyjemnosc z pracy moze byc mniejsza , za to na pewno bedzie mial wieksza pewnosc kasy i jestem przekonany ze to wazny czynnik . w koncu kiedys kazdego dopada reality i nie ma na to rady. niewiem jak wyglada praca w solidzie ale mysle ze jednak jest tam struktura lekko korporacyjna i co z tego wynika to wszyscy wiemy.

jakkolwiek jest to malo istotne , wazne jest co teraz z blenderem , czy ton z tego powodu sie lekko otrzasnie czy dalej bedzie forsowal swoj tunel...

Link to post
Share on other sites
The team has grown to over 25 people and most leading VFX and animation facilities have chosen Arnold as their preferred rendering solution.

 

W 2. biurach w dodatku tak bardzo korporacja...

Link to post
Share on other sites

To jest troche dziwne rozumiem jakby kodował tak po prostu przy blenderze. Ale Cycles to jest jego dziecko... idąc do Arnolda tak jakby wykonuje wyrok śmierci a raczej separacje od cycles. Z jednej strony pracuje u tworzącej się legendy z drugiej strony porzucił coś co stworzył on sam.

Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z pxl666 o pewnych decyzjach w pewnym wieku. Zauważcie, że Ton właściwie już nie koduje, tylko koordynuje, pewnie programowanie wychodzi mu już bokiem. Open movies wydają mi się być dla niego podtrzymaniem zainteresowania Blenderem, jego już chyba nie kręci development, ale zabawa w producenta shortów. I ja to w pełni rozumiem, bo chyba każdemu modelarzowi zdarza się zapragnąć ożywić swoją scenkę i stworzyć krótką animację. Jest to naturalna kolej rzeczy, osobiście widzę taki rozwój wydarzeń na przykładzie i swoim i bardziej doświadczonych kolegów.

Link to post
Share on other sites
W 2. biurach w dodatku tak bardzo korporacja...
nie ma znaczenia ilu ich jest , znaczenie ma struktura organizacji pracyi podleglosci , nawet gdzie jest 5 ludzi ale ktos jest szefem , nie pracuje sie tak gdzie wszyscy sa "szefami" a w bf brecht byl jakby szefem programowania blendera...teraz mysle ze bedzie wykonywal polecenia...
Link to post
Share on other sites
  • KLICEK unpinned this topic
  • KLICEK pinned this topic
  • KLICEK featured this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy