Jump to content
gregory

gamma

Recommended Posts

Wg tych ustawień gregory, powinien Ci wyjść poprawny render w exr. Tzn to co widzisz z sRGB to będziesz mieć po otwarciu exr w Photoshopie.

Natomiast rendery zapisane do tga, jpg itp, wyjdą za ciemne, trzebaby je zapisać z gammą 2.2 albo dodać gammę 2.2 w postprodukcji. Co mija się z celem, bo trafisz dużo informacji.

 

Generalnie nie ma złotego środka :D... chyba że jest jakiś inny plugin do zapisywania exr z maxa któremu da się ustawić inną gammę na sztywno, ale po co się bawić, skoro dodanie 0.4545 w post to kwestia sekund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie no, zakładam że przy tych ustawieniach gregory zapisuje do exr. Jeśli do innego, nie 32bitowego formatu, to przy zapisie, w okienku tegoż zapisu, w lewym dolnym rogu, tam gdzie masz "gamma", zaznacz override, i wpisz 2.2. Ogólnie MF ma rację, złotego środka się nie znajdzie, chociaż ja lubię myśleć o tym, że to wygląda jak srebrny środek, a w rzeczywistości jest białym złotem. :D

 

Sz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejka, ustawiłem LWF wg wcześniej podanych parametrów z gammą 2.2 w Color mappingu i zapisałem do .exr w 32bit

Otworzyłem plik w Ps i wszytko byłoby super gdyby:

1. Nie mogę w pełni modyfikować obrazu (krzywe, kontrast itp)?? fot.1 (widziana przeze mnie w Ps (screen shot))

2. Nie mogę zapisać obrazu jako tiff z Ps ?? fot.2 (efekt zapisu do tiff)

3. pressenter: "zawsze powinieneś go otrzymywać takiego, każdą metodą, żebyś musiał poprawiać jego gammę w PSie, taki widać urok tego formatu" Dlaczego render w LWF musi wyglądać tak by trzeba było modyfikować gamme w Ps???

4. przy okazji co byście zmienili w oświetleniu?

Edited by gregory

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakoś do soboty nagram kolejnego tuta co i jak z tym naszym obrazem z lwfa robić, i dlaczego tak,a nie inaczej. Chwilowo nie mam czasu żeby to zrobić, więc proszę o chwilkę cierpliwości. ;)

 

Tak jeszcze w ramach ciekawostki podam, że będę tam omawiał workflow z tym plikiem:

 

EXR

 

Sz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakoś do soboty nagram kolejnego tuta co i jak z tym naszym obrazem z lwfa robić, i dlaczego tak,a nie inaczej. Chwilowo nie mam czasu żeby to zrobić, więc proszę o chwilkę cierpliwości. ;)

 

Tak jeszcze w ramach ciekawostki podam, że będę tam omawiał workflow z tym plikiem:

 

EXR

 

Sz.

 

Dobra wiadomość, czekam z niecierpliwością:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejka, ustawiłem LWF wg wcześniej podanych parametrów z gammą 2.2 w Color mappingu i zapisałem do .exr w 32bit

Otworzyłem plik w Ps i wszytko byłoby super gdyby:

1. Nie mogę w pełni modyfikować obrazu (krzywe, kontrast itp)?? fot.1 (widziana przeze mnie w Ps (screen shot))

2. Nie mogę zapisać obrazu jako tiff z Ps ?? fot.2 (efekt zapisu do tiff)

 

najpierw na exr ustaw expozycje i gamme a potem skonwertuj do 16 albo 8 bit (image/mode)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Ostatnio miałem małą przerwę i po powrocie do maxa mam kilka niejasności związanych z LWF:

 

Mam wszędzie gammę ustawioną na 2.2 i sRGB ON. Oraz don't affect colors ON.

 

1. Teraz nie muszę nic zmieniać jak ładuje tekstury do disp albo bump ?

 

2. Jeżeli chce plik zapisać do PNG albo jpg tga to najpierw trzeba zapisać go do exr dopiero wtedy konwersja do 16 albo 8 i mogę zapisać plik do jakiego formatu chce ?

 

3. Ciekawi mnie dlaczego zmiania color mappingu nic u mnie nie zmienia.

 

4. dlaczego jak sprawdzam wartości pikseli w frame buffer wiele potrafi mieć wart 0 dla 8-bit a i tak są jaśniejsze od czarnego który je otacza więc ja tu czegoś nie rozumiem. - dopiero przy konwersji w PS do 8-bit pojawiają się dodatnie wartości.

 

5. dlaczego jak robię kobie frame buffera to obraz kopii jest jaśniejszy ?

 

 

Pozdrawiam.

Edited by Oleksiak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

zastanawiam się po co sie tak męczyć z LWF skoro Exponential daje przyzwoite efekty? Możecie mnie przekonać do LWF (jakieś argumenty na tak)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.

 

Ostatnio miałem małą przerwę i po powrocie do maxa mam kilka niejasności związanych z LWF:

 

Mam wszędzie gammę ustawioną na 2.2 i sRGB ON. Oraz don't affect colors ON.

 

1. Teraz nie muszę nic zmieniać jak ładuje tekstury do disp albo bump ?

 

2. Jeżeli chce plik zapisać do PNG albo jpg tga to najpierw trzeba zapisać go do exr dopiero wtedy konwersja do 16 albo 8 i mogę zapisać plik do jakiego formatu chce ?

 

3. Ciekawi mnie dlaczego zmiania color mappingu nic u mnie nie zmienia.

 

4. dlaczego jak sprawdzam wartości pikseli w frame buffer wiele potrafi mieć wart 0 dla 8-bit a i tak są jaśniejsze od czarnego który je otacza więc ja tu czegoś nie rozumiem. - dopiero przy konwersji w PS do 8-bit pojawiają się dodatnie wartości.

 

5. dlaczego jak robię kobie frame buffera to obraz kopii jest jaśniejszy ?

 

 

Pozdrawiam.

 

1. Nie musisz, ale za to przy wybieraniu zwykłego koloru diffuse (nie tekstury, koloru!) będziesz musiał załadować go do mapy ColorCorrect, i tam podać mu gammę 0,4545, żeby wyszedłCi taki kolor RGB jaki masz na przykład w PSie.

 

2. Tak, dokładnie.

 

3. Na pewno zmienia, może scena, na której to sprawdzałeś, była zbyt prosta? Zauważ na przykład jak łatwo w exponentialu czy reinhardzie się kontroluje przepalenia, w przeciwieństwie do lineara. Zobacz jak na przykład w reinhardzie są wyblakłe kolory, w porównaniu do lineara.

 

4. Tego nie zrozumiałem do końca, ale możliwe że to przez tą podwójną gammę, czyli jeśli Później w PSie obniżasz o 0,4545 to masz czarny w efekcie końcowym, i tak to framebuffer interpretuje.

 

5. Bo framebuffer vrayowy (VFB) automagicznie robi Ci korekcję gammy 2.2(w końcu podajesz to w ustawieniach vraya), a zwykły(ponieważ nie podlega pod wspomniane ustawienia vraya jako tako) pokazuje Ci czysty render, taki jaki Ci wyjdzie po zapisaniu do 32bitowego exr.

 

Witam,

zastanawiam się po co sie tak męczyć z LWF skoro Exponential daje przyzwoite efekty? Możecie mnie przekonać do LWF (jakieś argumenty na tak)?

 

Wiesz, tak po prawdzie to nie nasza rola żeby Cię przekonywać, sam musisz sprawdzić jakim sposobem Twoja praca daje lepsze efekty. Wielu z nas po prostu lubi wykonywać pracę ponad poziom "przyzwoity", stąd próby z różnymi technikami, ciągłe szukanie nowych tricków itpitd. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Nie do końca rozumiem... chodzi Ci o podawanie koloru w slotach ? (obrazek poniżej) czy coś innego ?

1-2.jpg

 

3. Już wiem o co chodzi: mam włączoną opcję don't affect colors. Dlatego też nie widzę zmiany kolorów.

 

 

Dzięki za pomoc pressenter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz wybrać kolor normalnie jak pokazałeś, następnie wczytać do slotu diffuse mape colorcorrect i skopiować tam wczesniej wybrany kolor. Po zmianie u dołu gammy na 0,454 będziesz mógł zobaczyć jak wyjdzie w rzeczywistości...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki lukasjogabonito.

 

Nie wiem co robię nie tak. Wartości kolorów w frame buffer vray'a pokazuje mi wartości pikseli inne niż wyglądają. Wydaje mi się że mam problem gdzieś z gamma...

Wartość rgb w pkt czerwonym wynosi jak widać 3,3,3 Co jest dziwne bo wygląda na jakieś 40,40,40.

aaa.jpg

 

Moje ustawienia:

help.jpg

 

Dodam że mam włączone sRGB ON w bufferze. Kolor diffuse oraz reflect załadowany z color correction.

 

Zwyczajnie nie wiem jak sobie z tym poradzić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, coś tu namieszałeś.

 

Jeśli masz srgb włączone to musisz odznaczyć Don't affect colors w CM, to raz.

 

Dwa to nie wiem czy dobrze wytłumaczyłem z tym color correctem. Taki kolor jaki masz na kulce podglądu materiału, taki otrzymasz na renderze. Color correct musisz zastosować gdy klient na przykład poda Ci, że chce mieć ścianę koloru rgb:150,92,17. Wtedy, aby uzyskać dokładnie taki kolor w renderze jak i na kulce podglądu materiału, musisz ten nasz 150,92,17 wrzucić do color correct, i nadać mu gammę 0,4545. Jeśli nie masz z góry narzuconego jakiegoś koloru, a chcesz po prostu w renderze uzyskać taki kolor jak masz na podglądzie w material editorze, to nie używasz color correct.

 

Sz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawidłowo ustawiony LWF to 2.2 w ustawieniach maxa, output i input 2.2.

 

Do tego w V-Ray'u ważne jest ustawienie gammy na 2.2 w color mapping i zaznaczenie "don't affect colors", ten etap tylko i wyłącznie komunikuje V-Rayowi, że ma "odszumiać" w 2.2 ale już nie zmieniać podwójnie gammy dla obrazka.

 

Renderując bufferem maxowym, obrazek będzie wyświetlany tak jak zostanie zapisany. Natomiast w V-Ray buffer trzeba zaznaczyć sRGB (wpływa tylko na wyświetlanie).

 

 

 

To ja już nic z tego nie rozumiem :D Dzięki za pomoc tylko teraz mi powiedz czemu MF tak napisał ?

Lepiej jest mieć włączone Don't affect colors w CM a wyłączony sRGB bo wtedy mam lepsze samplowanie w cieniach - czy tak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobrze... to wracam do pytania z poprzedniego postu co mam źle z maxem albo vrayem że mam takie problemy z kolorami ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z takimi ustawieniami, wzorowanymi na MFa, u mnie też działa jak złoto.

 

gamma.jpg

 

Nie przegiąłeś może gdzieś po prostu z jasnością, na przykład w ustawieniach kamery?

 

Sz.

 

Edit:/ Tak sobie jeszcze myślę... a wrzuć na hdrkę gammę 0,454.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hdrka tu nic nie zmienia bo na scenie ze zwykłymi światłami też tak jest. Obraz wygląda ok jak jest wyłączone sRGB - chodzi mi o to że jak mam wartość piksela 1,1,1 to powinien być praktycznie czarny a nie szary.

 

Czy w zarządzaniu kolorami w ustawieniach zaawansowanych monitora masz profil sRGB IeC61966-2.1 jako domyślny ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poddaje się. Przy wyłączonym sRGB wszystko jest ok w programie i PS. Samo wyłączenie tej opcji tak naprawdę nic nie zmienia bo to tylko podbija gammę po renderze, więc skoro bez sRGB wszystko jest ok to właściwie nie mam się czym martwić ?

 

Dobrze prawię ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zasadzie tak, ale zastanawia mnie co będzie jak będziesz tworzył nowy plik z takimi ustawieniami; czy coś się automagicznie zmieni w tej kwestii. :D

 

Sz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbowałem wywołać automagiczne zmiany :D (hehehe) ale dalej to samo. W zasadzie temat chyba rozwiązany bo póki co mogę żyć bez sRGB ;)

 

Dzięki za pomoc pressenter.

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy