Jump to content

Recommended Posts

Witam ! Jestem tu od niedawna i znalazłem się jakoś przypadkiem :)

... generalnie to zawsze tylko rysowałem sobie itd... digital dopiero staram się ogarnąć i dlatego też postanowiłem założyc teczkę > uczę się wszystkiego sam i najbardziej mnie ogranicza nieznajomość programów .. tzn technik itd :)

Tablet mam jakieś 7/8 miesięcy i tyle samo się ucze digitala

Lubie różne style ..

Oczywiście mile widziane wszystkie porady i sugestie !!

> pozdrawiam

 

 

ustoko.jpg

 

ustoko2.jpg

 

jogahe.jpg

chargerpop.jpg

zamekspeed50.jpg

kon3y.jpg

nowy Wip - charger bo tamten mi sie nie podoba :)

charger2j.jpg

Edited by Plejground
update
Link to post
Share on other sites

A mi się z kolei właśnie kreska niezbyt podoba. Robisz bardzo dużo niepotrzebnych kresek, a najgorsze są te mechaniczne, które już totalnie nic nie wnoszą od rysunku. Pewnie uważasz, że zapełnia to w jakiś sposób rysowany obiekt, ale dużo więcej zyskasz jeśli sie przyłożysz przez następne 10 minut i spróbujesz zasugerować materiał/fakturę. Uwaga, polecam książkę http://www.amazon.com/Drawing-Lessons-Great-Masters-Anniversary/dp/0823014010 Tłumaczy ona proces myślowy mistrzów oraz dlaczego ich linie choć nie zawsze poprawne pomagają w opisie formy. Szkic linearny może być elegancki nawet w takim rozedrganym wydaniu i jesteś już za dobry, by je traktować po macoszemu.

Link to post
Share on other sites

artozi - masz racje ale to sa bardzo szybkie szkice 5-15 min freestyle bez zadnych ref. zeby tylko pomysl zarysowac :)

(robie sobie takie cwiczenia tzn. siadam rysuje jak najszybciej 'cos' potem nowa warstwa i nastepny pomysl .. itd,)

ale rozumiem o co ci chodzi - ja mam taka kreche z przyzwychajenia (tradycyjnie czesto rysowalem bez gumki)

noi szkic tego typu to musze poprawiac z 5 razy zeby byla czysta krecha !

.. tak czy siak dzieki za porady !

pozdrawiam

 

edycja.

poza tym mam taki nawyk ze musze jakies cienie dodac/zaznaczyc itd..:)

Edited by Plejground
Link to post
Share on other sites
artozi - masz racje ale to sa bardzo szybkie szkice 5-15 min freestyle bez zadnych ref. zeby tylko pomysl zarysowac :)

(robie sobie takie cwiczenia tzn. siadam rysuje jak najszybciej 'cos' potem nowa warstwa i nastepny pomysl .. itd,)

ale rozumiem o co ci chodzi - ja mam taka kreche z przyzwychajenia (tradycyjnie czesto rysowalem bez gumki)

noi szkic tego typu to musze poprawiac z 5 razy zeby byla czysta krecha !

Nie no, kreska do dupy. Powinieneś najpierw 3 razy pomyśleć, potem rysować. Rysując w ten sposób (takie losowe maziaje) wykształcasz sobie złe nawyki.

Sam rysuję zwykle długopisami - zwyczajnie trzeba się zmusić do uwagi i ostrożności/przemyślenia co się rysuje.

Stawiasz kreskę której nie możesz wymazać - pomyśl więc o tym jak ona ma wyglądać zanim ją narysujesz, unikniesz chaosu i bałaganu.

Osobną sprawą jest to czy jest sens w ogóle wrzucać takie coś jak te szybkie szkice na forum? Nie wszystkie prace są tego niestety warte, radziłbym więcej autokrytycyzmu, czasem warto zostawić rzeczy "w szufladzie".

 

Fajne pomysły i kreska.

Ja mam wrażenie, że ogranicza to Cie póki co digital.

Powodzenia dalej.

....rrrwa mać jak mnie wnerwiają tego typu komentarze - szczególnie osób które nauczają innych.

Jest kuuuupa do poprawienia w tych obrazkach, kupa do nauczenia się, od "nauczyciela" oczekiwałbym raczej bardziej trzeźwego podejścia do prac początkujących ludzi.

I wypunktowania błędów i rzeczy nad którymi trzeba popracować/poprawić.

Link to post
Share on other sites

No spoko gutek ale ja nie twierdze ze to jest super (te 1wsze 3 szkice sa 1wszym zarysem wiec wiadomo ze beznadzieja i gdybym to poprawial i wrzucil ukonczone to nie usłyszał bym własnie tego rodzaju krytyki) ...

 

..chyba powinienem dodawac małe opisy zeby było wiadomo o co chodzi :)

> poprawie robale i nastepnym razem postaram się pokazywac tylko 'przemyslane' szkice.

 

Dzięki i pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

@Plejground

 

Ale Gutek i Artozi powiedzieli, że nawet jako "pierwszy zarys" wiele im brakuje i źle do nich podchodzisz. :) Niepotrzebna kreska, to niepotrzebna kreska, nawet jak szkic jest bardzo luźny to każda linia powinna spełniać jakieś zadanie, coś opisywać.

Link to post
Share on other sites

Kiedyś usłyszałem fajną rzecz - rysunek powinien wyglądać na skończony na każdym etapie. Nie oznacza to oczywiście, że kiedykolwiek ci wezmą kartkę sprzed nosa to ma być dzieło sztuki. Ma być po prostu "mniej", ma prawo mieć szkicowe kreski, jednakże wszystkie ruchy ręką docelowo powinny być troskliwe i poszukiwać formy. Z gryzmołów czasami się fajnie wyciąga dziwne kształty, ale po co to zostawiać w totalnym syfie? Na śmietniskach też leżą ciekawe rzeczy, ale trzeba je stamtąd zabrać i naprawić by nabrały wartości. Zatem jeżeli zakładasz, że masz na dany szkic 10 minut, to traktuj go tak starannie jak tylko potrafisz przez te 10 minut. Najlepsze ćwiczenie to rysować tuszem, tam nie ma wybacz i wymówek.

Link to post
Share on other sites

@gutekfiutek

Bardzo słusznie, dzięki za pełną energii uwagę.

 

@Plejground

Odnośnie ekonomii linii już pisał Artozi, dodam tylko tyle, że staraj się nie smarować machinalnie kilku kresek zamiast jednej.

U początkujących rysowników to bardzo częste.

Nie jesteś do końca pewien swoich decyzji i dlatego "szukasz".

Jest na to super ćwiczenie.

http://www.lovecastle.org/draw/

Polecam ustawić sobie na powyższej stronie zmianę obrazka co 30 sekund i robić serie szybkich szkiców.

10- 15 szkiców na jedno posiedzenie. Już widzę jak lecą w moją stronę kamienie za to, że namawiam do rysowania ze zdjęć.

Jeśli masz możliwość skorzystać z modela to oczywiście będzie lepiej. Takie szybkie strzały sprawią, że nie będziesz tak mazać (nie będziesz mieć czasu), każde uderzenie kreską będzie bardziej zdecydowane i pewne.

 

Jeszcze napiszę słówko o narzędziach.

Nie ważne czy rysujesz ołówkiem, pisakiem, czy za pomocą tabletu. Narzędzia są dla Ciebie, to Ty masz nad nimi panować, a nie odwrotnie. Każde daje inne możliwości, warto aby odnaleźć takie, które najlepiej Ci służą. Nie będziesz dobrze posługiwał się tabletem, nie potrafiąc rysować ołówkiem. Trenuj linie proste, elipsy i koła. Po jakimś czasie Twoja ręka będzie w stanie narysować wszystko co zechcesz obojętnie czym.

 

Pomysł najważniejszy.

Podczas projektowania postaci, pomyśl nieco o jej historii. Staraj się zaprezentować ciekawą opowieść. Pomyśl chwilę o designie postaci, z czego wynika proponowana przez Ciebie forma itd.

Kiedy postaci "działają" są ciekawsze i bardziej wiarygodne. Jeśli Twoje koncepty będą nudne to choćbyś narysował je po mistrzowsku to nadal będą... nudne. Miej zawsze pomysł na to co rysujesz. Myśl podczas tworzenia, rozwijaj historię.

 

Ne przejmuj się uwagami typu "czy jest sens w ogóle wrzucać takie coś jak te szybkie szkice na forum?". To Twoja teczka i możesz w niej umieścić to co Ty zechcesz.

Link to post
Share on other sites

"Z gryzmołów czasami się fajnie wyciąga dziwne kształty, ale po co to zostawiać w totalnym syfie? Na śmietniskach też leżą ciekawe rzeczy, ale trzeba je stamtąd zabrać i naprawić by nabrały wartości. Zatem jeżeli zakładasz, że masz na dany szkic 10 minut, to traktuj go tak starannie jak tylko potrafisz przez te 10 minut..'

 

To z gryzmolami dokladnie sie odnosi do tych prac ale juz nie chciałem sie tlumaczyc .. - chodzi o to ze robie takie cos totalnie bez zamyslu i potem korzystam z tego co mi sie najbardziej podoba - lecz oczywiscie nie zawsze tworze w staki sposób :)

 

dzieki za cenne uwagi !

Link to post
Share on other sites

kontur nie zgadzam się z tobą

"Nie będziesz dobrze posługiwał się tabletem, nie potrafiąc rysować ołówkiem" - to nie prawda, jak zaczniesz dużo rysować tabletem i osiągniesz pewien akceptowalny poziom to przesiadając się na ołówek bedziesz dużo słabszy a to przez to że tabletem możesz właśnie mazać tak jak teraz to robisz ołówkiem (wychodzenie z abstrakcji, plam, kresek wcale nie jest złe!). Komputer daje możliwości takie jak wycinanie, warstwy, przesuwanie, skraplanie, obracanie mirrorem, ctrl+z i wiele wiecej. Tego kartka i ołówek nie daje. Fakt że jak wymiatasz na kartce to przesiadka na tablet to formalność, ale jak wymiatasz na tablecie a nie miales kontaktu z tradycyjnym medium to wcale nie koniecznie musisz wymiatać.

"Pomysł najważniejszy" - to też nie do konca prawda, jakieś wstępne wytyczne owszem ale zaplanowanie jeszce przed przystąpieniem do rysunku zle rozumowanie

"Pomyśl chwilę o designie postaci," - czyli o tym co juz znasz? o tym co juz widziales? o tym o czym być może inni widzieli. Nad stroną praktyczną owszem można sie zastanowić ale nad ogólnym wyglądem chyba lepiej poeksperymentować bazgrołami i liczyć że być może z abstrakcji coś ciekawego sie urodzi. Takie moje zdanie

Link to post
Share on other sites

@rice

Trochę sam sobie zaprzeczasz "Fakt że jak wymiatasz na kartce to przesiadka na tablet to formalność, ale jak wymiatasz na tablecie a nie miales kontaktu z tradycyjnym medium to wcale nie koniecznie musisz wymiatać."

Właśnie o tym pisałem w poście #17. Później piszesz, że to nie prawda. Zupełnie nie rozumiem.

Bardzo dużo było już dyskusji na temat "czy aby dobrze rysować tabletem, muszę także umieć rysować ołówkiem?".

Myślę, że ta teczka to nie do końca dobre miejsce na to.

Cenię sobie Twoje zdanie, aczkolwiek nadal trzymam przy swoim. Jeśli dobrze rysujesz to nie ma znaczenia czym.

Owszem digital painting daje bardzo dużo fajnych możliwości, ale jest to tylko narzędzie - jedno z wielu.

 

Poza tym biorąc pod uwagę to co napisałeś "chyba lepiej poeksperymentować bazgrołami i liczyć że być może z abstrakcji coś ciekawego się urodzi" - w pracy komercyjnej nie ma mowy o "liczeniu na to, że być może coś się ciekawego urodzi". Klienta nie obchodzą bazgroły i to, że może z nich coś się urodzi. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze zaplanowanie pracy. Przeanalizowanie pomysłu, wstępne szkice, ustalenie balansu, kompozycji itd.

 

Myślenie o designie postaci to sposób w jaki się ją zaprojektuje a nie "o tym o czym być może inni widzieli" (cokolwiek to znaczy).

Pooglądaj prace ze szkoły Feng Zhu np tutaj http://fengzhudesign.blogspot.com/ i pomyśl o designie.

Link to post
Share on other sites

@kontur, chodzi mi o to że takie przesiadki nie działają w obie strony

nie wiem czy fengiem nie strzeliles sobie w noge

david revoy

randomowy pan z deviantartu

http://cushart.deviantart.com/gallery/#/d4v552u

"Myślenie o designie postaci to sposób w jaki się ją zaprojektuje a nie "o tym o czym być może inni widzieli" (cokolwiek to znaczy)." - chodzi mi o to że zastanawiając się nad czymś odnosisz to do tego co już znasz, gdzieś widziałeś etc. a chyba nie chodzi o to żeby kopiować czyjeś pomysły tylko wymyślać coś swojego. Bazgroły pobudzają kreatywność ot koniec wywodu ;D

Co do prac plejgraounda, taka krecha fajnei sprawdza się w przypadku tego chłopca, czy też ciasteczkowego potwora, w pozostałych przypadkach nie koniecznie i to pewnie wkurzylo artoziego ;P

Ci trzej wojownicy pokazują że jeszcze bardzo dużo pracy przed tobą, a rady? masz juz ich w wątku bardzooo wiele

pozdro

Link to post
Share on other sites

Ja mam jedną radę do autora wątku:

Jak ci ktokolwiek mówi - pracki super! Oby tak dalej! A nie jesteś na poziomie pro - olej takie osoby, trzymaj się od takich nauczycieli z daleka.

Im więcej twoje prace dostaną konstruktywnej krytyki tym lepiej, z "bardzo fajne!" daleko nie zajedziesz.

Link to post
Share on other sites

@gutek

Jeśli masz mi coś do zarzucenia, to napisz maila.

Zupełnie nie rozumiem dlaczego tak atakujesz. Czy ja Ci coś kiedyś zrobiłem?

Zawsze bardzo ceniłem Twoje uwagi i sugestie, ale takie bezpodstawne złośliwości sprawiają, że przestaje tak być.

 

@rice

Nie ma o co kruszyć kopii. Każdy powiedział co wiedział, miejmy nadzieję, że przyda się to komuś.

 

@Plejground

Poćwicz bryły, bo w przypadku ostatnich wojaków nie dobrze się dzieje. Zwróć uwagę na wzajemne relacje między obiektami. Jaki mają na siebie wpływ (ich waga i wielkość). Ciekaw jestem kolejnych Twoich prac.

Link to post
Share on other sites

gutek - dlatego tu 'uderzyłem' :)

 

kontur - mowiac o Fengu to w tym odcinku on uzywa podobnej techniki w 1wszej fazie projektu >

..i mimo ze wie co chce narysowac to stawia 1000 'niepotrzebnych' kresek > ja wykozystuje tego typu technike tylko jak nie mam zaplanowane co narysuje - wiec to tez zalezy od rodzaju projektu i oczywiscie artysty..etc

 

rice - spoko dzieki za linki i porady ( fenga znam ale reszta sie przyda :)

 

jeszcze raz dzieki za wskazówki i oczywiście mobilizacje !

 

pozdro

Link to post
Share on other sites

Feng zaczynał od tradycyjnych metod i często o tym wspomina. Po przesiadce na media cyfrowe dosc czesto podchodzi do tabletu jak do tradycyjnego sposobu tworzenia. A patrząc na jego rysunki ciężko mówić o braku przemyślenia kreski - każda coś opisuje.

Prace lepiej przemyśleć , tworzenie od "chaosu" można zostawić do czasu kiedy umie się ten chaos opanować. Co z tego ze umie się stworzyć super inspirujący bałagan jeżeli niema się podstaw żeby nad nim zapanować i wyciągnąć interesujący efekt.

Link to post
Share on other sites

grass - nie kumam dlaczego wszyscy oceniaja tylko te prace (to raz) i traktuja je jako ukonczone a nie luzne wstępne szkice !?

wiem co feng gada i poza tym chodzilo mi tylko o sam poczatek tamtego odcinka (nie o jego rys.)- moim zdaniem to nie sa przemslane kreski w znaczeniu jaki jest tu omawiany - jest to sposób zakreslenia pomysłu i formy (np postaci) kreskami tak samo jak w speedzie plamami ..

ja własnie tradycyjnie bawilem sie od małego i poznawałem różne formy sztuki teraz zapoznaje sie z digitalem i pomału staram sie to ogarnąć :)

wiadomo że mam wiele braków z uwagi ze jestem samoukiem i choć jest to moje hobby od wielu lat to mam dość mało praktyki..

... powtórze tylko ze tylko czasami robie cos w ten sposób !!

tworząc cos spontanicznie same rodzą się pomysły i to również może pomóc ... itp itd :)

Link to post
Share on other sites

Plejground - ja Twoich prac w żaden sposób nie oceniłem. Co do fenga i samego początku jego rysowania to zobacz że kiedy ma juz zarysowany pierwszy etap pracy to ma ona już kształt itd czyli wszystko żeby lecieć z tematem dalej lub zostawić to w takiej formie w jakiej jest. Powołam sie tutaj na post #16 na kazdym etapie pracy można ją uznać za skończoną .

 

Może wrzuć swoje prace tradycyjne to wiecej bedzie można wywnioskować.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy