Jump to content
natas

Blender 2.63

Recommended Posts

@Monio: Nie wiem czy o to ci chodzi ale można zmniejszyć wielkości niektórych ikon dzięki ctrl + środkowy przycisk myszy i w górę lub w dół pociągnąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja pracuję na monitorze 1280x1024 i ZAWSZE muszę wyciągać okienko z opcjami akurat użytego narzędzia czy wstawionego obiektu, jakby nie można było zapamiętać, że powinno być zawsze widoczne na dole toolshelfa.

 

W ogóle mam wrażenie, jakby wiele elementów było bardziej "humanfriendly" w 2.49 niż w 2.5/26. Np. Obsługa bevela myszą w viewporcie - było miodzio a dodanie okna z możliwością precyzyjnego ustawienia parametrów uczyniłoby system idealnym. Ale niestety ruszanie myszą w viewporcie było de-mode i passe i wyleciało.

Rozumiem Twój ból, bo mnie brak obsługi bevela w viewporcie denerwuja jak nic innego. Mam nadzieję, że w tym wypadku GSOC da radę i tak jak np. Loop Cut da radę działać interaktywnie w viewporcie tak i bevel powróci.

N-gony są mi do niczego niepotrzebne i tylko zmuszają do większej koncetracji na siatce niż wcześniej (bo cały czas trzeba uważać, czy gdzieś przypadkiem nie zrobił się jakiś idiotyczny n-gon).

Interfejs od wersji 2.5 jest dobrze przystosowany do ekranów typu "wide" co uważam za bardzo dobre posunięcie. Proporcje 4:3 czy 5:4 powinny już dawno odejść - na 16:9 czy 16:10 pracuje się o wiele przyjemniej. Ja w chwili obecnej słabo sobie wyobrażam pracę na tylko jednym monitorze, a co dopiero na tak archaicznych proporcjach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Skoti No to palnąłem, że w innych jest tłumaczone, ale tak mi się wydaje, że w truespace, albo w bryce (dawno temu) właśnie jakoś subsurface był nazwany "opisowo". W DAZ'owych programach to się nazywa "Sub D" i nie znajdziesz tam nazwy algorytmu, bo w daz studio jest skierowane do twórców 3d-porno i "Catmull-Clark" by ich zniechęciło.

 

Reszta wykładu o tym, czy algorytm jest pojęciem programistycznym, czy matematycznym, to już można było mi oszczędzić, bo ja nawet nie pisałem że po pojęcia programistyczne, tylko, że słychać głos programisty, który funkcje nazwał tak, jak zaimplementowany algorytm. Obeszło by się bez robienia ze mnie idioty. Ja na prawdę mam dostęp do wikipedii.

W majce i maksie też się nazywa subsurf - ok, nie wiem, nie mam - ale chwała im za to.

Fakt jest taki, że blender nie ma intuicyjnej ikonki na wszystko, jak ma na przykład bryce, cinema, czy choćby rhinoceros, ale zamiast tego ma wygodny system skrótów, żeby było ergonomicznie, żeby wszystko robić minimalną liczbą ruchów, a jak ktoś nie wie, to się nie domyśli. I to była moja teza, że wygoda jest wynikiem tego, że developerzy też używają Blendera, nie tylko go kodują.

Edited by ikkiz

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Skoti No to palnąłem, że w innych jest tłumaczone, ale tak mi się wydaje, że w truespace, albo w bryce (dawno temu) właśnie jakoś subsurface był nazwany "opisowo". W DAZ'owych programach to się nazywa "Sub D" i nie znajdziesz tam nazwy algorytmu, bo w daz studio jest skierowane do twórców 3d-porno i "Catmull-Clark" by ich zniechęciło.

 

[...]

 

Fakt jest taki, że blender nie ma intuicyjnej ikonki na wszystko, jak ma na przykład bryce, cinema, czy choćby rhinoceros, ale zamiast tego ma wygodny system skrótów, żeby było ergonomicznie, żeby wszystko robić minimalną liczbą ruchów, a jak ktoś nie wie, to się nie domyśli. I to była moja teza, że wygoda jest wynikiem tego, że developerzy też używają Blendera, nie tylko go kodują.

 

Jedna uwaga: Sub-D nie musi być tożsame z Catmull Clark - to nie jest jedyny algorytm jaki może być zastosowany, chociaż najbardziej popularny. Jest jeszcze np. Doo-Sabin. Nazwa subdivision (surfaces) bez nazwy algorytmu nie jest efektem spisku czy obawy, że odstraszy producentów branży porno (nota bene Blender też się tam przydaje), bo musiałbyś przyjąć, że MS w Maxie też jest MSem bo branża XXX by go nie używała.

 

Być może nie wiesz, ale praktycznie każdy soft 3d ma zestaw skrótów klawiszowych, często rozbudowanych nie mniej niż Blender. Najczęściej uzupełniony przez te lamerskie ikonki. I szczerze to Blenderowi ze skrótami ciągle daleko do funkcjonalności takiego Rhinocerosa (z ikonkami), abstrahując od odmienności tych programów i sposobu modelowania. A już co mają skróty do tego, czy developerzy tylko program rozwijają czy go używają to naprawdę nie wiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reszta wykładu o tym, czy algorytm jest pojęciem programistycznym, czy matematycznym, to już można było mi oszczędzić, bo ja nawet nie pisałem że po pojęcia programistyczne, tylko, że słychać głos programisty, który funkcje nazwał tak, jak zaimplementowany algorytm. Obeszło by się bez robienia ze mnie idioty. Ja na prawdę mam dostęp do wikipedii.

Nie słychać "głosu programisty" tylko "głos matematyka" i byłoby głupotą jeśli by go słychać nie było w programach opierających wszystko o algebrę, geometrię analityczną, matematykę dyskretną i elementy analizy.

Ale to nie jest widzimisię programisty i jego język - a przynajmniej nie bardziej niż język grafika pracującego w 3D i zmiana nazw na bardziej przystępne dla osoby nie związanej z grafiką to żaden grafik nie będzie chciał tego używać. Przykładowo zamiast Catmull-Clark nazwijmy "wygładzanie" to jak nazwiemy NURBS? "Wygładzanie 2", a Doo-Sabin wygładzanie 3? Dodatkowo przerzuć to do innego programu czy też renderera, który sam zagęszcza siatkę i inaczej nazywa lub inny algorytm stosuje to się wszystko rozleci. Matematyka (i jej konwencje nazywania rzeczy od nazwiska twórcy rozwiązania) to część grafiki komputerowej, która sama w sobie jest czystą matematyką. Gdyby programista chciał zmienić nazwy Blinn, Phong, Cook–Torrance, Oren–Nayar, Lambert, Fresnel czy Normalna na "bardziej przyjazne" to graficy go za jaja powiesili. Graficy często posługują się bardzo precyzyjnym fachowym językiem opisu problemów przykładowo problem Gimbal lock przy obrotach za pomocą kątów Eulera, a to programiści nie mają pojęcia o co chodzi, chyba, że też zajmują się grafiką i znają Geometria analityczna, a rozwiązanie problemu przychodzi dopiero kiedy znają algebrę i znają kwaterniony, których problem nie dotyczy.

 

PS. Nie rozumiem co tu ma wikipedia do rzeczy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Skoti - wikipedia? bo tłumaczyłeś mi co to jest algorytm w ogóle i chyba ze dwa opisałeś. Niepotrzebnie.

@mrys w DAZ studio Sub D JEST oparte o catmull-clark, ale ta nazwa się nie pojawia, bo są graficy i graficy i jednych to interesuje, a inni by się spłoszyli.

Jeśli w maksie i w mayi algorytmy też są nazwana po imieniu, to jak pisałem, chwała im za to. Tak powinno być i co do zasady się zgadzamy, ale z jakichś powodów raczysz tego nie dostrzegać i czujesz potrzebę żeby dojechać mnie jeszcze większą liczbą nazw algorytmów i pojęć.

Tak dokładnie to w czym się ze mną nie zgadzasz, że ta dyskusja jeszcze trawa?

Edited by ikkiz

Share this post


Link to post
Share on other sites
A wiecie kiedy cycles będzie miało w pełni wsparcie openCL?

Kiedy sterowniki OpenCL od AMD będą na tyle dojrzałe, żeby specjalnie dla nich twórcy nie musieli wyłączać gotowego kodu renderera, bo kompilator w sterownikach sobie nie radzi z poprawnym kodem OpenCL.

 

@Skoti - wikipedia? bo tłumaczyłeś mi co to jest algorytm w ogóle i chyba ze dwa opisałeś. Niepotrzebnie.

Zaskakujesz mnie takimi tekstami, bo ja tam nie widzę tłumaczenia co to algorytm, a opis jest tylko jeden zawierający się w "Catmull-clark to nazwa sposobu interpolacji" co żadnym opisem algorytmu nie jest, a najłatwiejszym opisem co robi - różnica jest spora i taka jak "telewizor wyświetla obraz", z opisem budowy telewizora.

 

 

 

@mrys w DAZ studio Sub D JEST oparte o catmull-clark, ale ta nazwa się nie pojawia, bo są graficy i graficy i jednych to interesuje, a inni by się spłoszyli.

Masz jakieś oficjalne info na temat tego, że Sub D korzysta z Catmull-Clark? Nie mówię o nadinterpretacji użytkowników forum DAZa na temat algorytmu i podobnych rezultatów jak w Catmull-Clark (nie tożsamych więc nie jest to czysty Catmull-Clark, a jeśli ma coś z nim wspólnego to albo jest błąd implementacji, albo świadoma modyfikacja). Co więcej właśnie ta niewiedza co do algorytmu płoszy i irytuje grafików, a innym wcale nie pomaga nielogiczne nazewnictwo, bo co ma wspólnego Sub D, co jest samo w sobie dziwnym skrótem od Subdivision (podział) z automatycznym wygładzaniem nieznanym algorytmem interpolacji? Jeśli twórcy DAZ nie chcieli by płoszyć nazwami jak Sub D to używaliby Smooth lub Smooth Subdivision co byłoby czytelne, ale tu tego nie ma - po prostu jest nielogiczne nazewnictwo, które tylko drażni i przeszkadza grafikowi zamiast pomagać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Morte

*cough cough* Jak juz chcemy byc madrzy, to Catmull-Clark aproksymuje, a nie interpoluje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O co wy w ogóle się kłócicie. Napierajcie CG. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
*cough cough* Jak juz chcemy byc madrzy, to Catmull-Clark aproksymuje, a nie interpoluje.

Dokładniej rzecz ujmując to interpoluje położenie nowych wierzchołków na podstawie punktów kontrolnych (base mesh) w celu aproksymacji ich nieznanego położenia.

Podobną sytuację masz w Photoshopie skalując obraz wybierasz interpolacje (najbliższy sąsiad, dwuliniowa, bikubiczna... akurat w Photoshopie nie ma, ale tu może być też przykładowo Catmull-Rom użyte) wyższej rozdzielczości w oparciu o punkty kontrolne z mniejszej aproksymując kolor pikselów w punktach pomiędzy pikselami znanymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma pan rację doktorze Cooper :)

Jeszcze raz, o czym to był news? A Blender 2.63.

Przy okazji pojawiło się bsurfaces 1.5 dla blendera 2.63 tym razem już GPL, w każdym razie można pobrać za darmo od tej wersji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mrys w DAZ studio Sub D JEST oparte o catmull-clark, ale ta nazwa się nie pojawia, bo są graficy i graficy i jednych to interesuje, a inni by się spłoszyli.

Jeśli w maksie i w mayi algorytmy też są nazwana po imieniu, to jak pisałem, chwała im za to. Tak powinno być i co do zasady się zgadzamy, ale z jakichś powodów raczysz tego nie dostrzegać i czujesz potrzebę żeby dojechać mnie jeszcze większą liczbą nazw algorytmów i pojęć.

Tak dokładnie to w czym się ze mną nie zgadzasz, że ta dyskusja jeszcze trawa?

 

Nie zgadzam się z tobą, że umieszczenie w programie nazwy algorytmu decyduje o jakości programu, że kogoś spłoszy albo nie, i że nie umieszcza się jej bo by programu nie używali twórcy porno, jak raczyłeś zasugerować. Powiem więcej: w Blenderze występuje określenie Catmul-Clark wyłącznie po to, by odróżnić dwie metody podpodziału. Gdyby była tylko jedna pewnie też nazywała by się jedynie Subdivision Surfaces.

 

Nie jestem pewien, ale Maxowy Mesh smooth też chyba nie ma na czole wypisane, że to Catmull-Clark (ale maxa już dawno nie tykałem, więc nie pamiętam) - uważasz, że troo grafik powinien go unikać?

 

Generalnie jeżeli soft chce być z czymkolwiek kompatybilny wykorzysta Catmulla-Clarka, ale nie musi o tym trąbić na lewo i prawo. Modo np., nie trąbi a działa.

 

Jeszcze raz, o czym to był news? A Blender 2.63

 

O ile pamiętam Ty zjechałeś pierwszy z tematu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

napisałeś, sugerując że usability leży w blenderze bo:

"blendera nie piszą twórcy (graficy, modelarze) tylko developerzy."

odpisałem, że moim zdaniem blender ma największy feedback od grafików i modelarzy, potem tylko troszkę zjechałem z tymi nazwami algorytmów, ale to skoti posłał dyskusję na bezdroża interpolacji w celu aproksymacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak uzywacie miksera to tez sie zastanawiacie jak sie nazywal gosc co go wymyslil? Moze powinniscie zaczac nazywac porzadnie miksery na przyklad "dzis ubilem jajka Ulepszonym Rotujacym Ubijaczem Williamsa ( http://goo.gl/6eIp9 ) ale rownie dobry efekt mozna uzyskac stosujac Jajkobita Johnsona ( http://goo.gl/N2kI1 ). Osobiscie nie ufam nowoczesnym ubijaczom jak ten Elektryczny Bijojaj Shun-Xing Xu ( http://goo.gl/MR5wf ), mysle ze zabijaja osobowosc piany i czynia ja tylko bezdusznym produktem.

 

:P

 

Jak dla mnie to sie sub div moze nazywac "Subbodubbo" - wazne zebym wiedzial jak i gdzie tego uzyc. Szczegoly rozwiazania sa wazne dla matematykow/programistow ale badzmy szczerzy - uzytkownikom to zapewne zwisa. Mnie tak w kazdym razie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie jestem pewien, ale Maxowy Mesh smooth też chyba nie ma na czole wypisane, że to Catmull-Clark (ale maxa już dawno nie tykałem, więc nie pamiętam) - uważasz, że troo grafik powinien go unikać?

Maxowy Mesh smooth nie ma na czole wypisane catmull-clark tylko z jednego powodu... nie obsługuje go, ale za to ma wypisane na czole przykładowo NURBS jako domyślna metoda interpolacji (a użytkownicy maxa głosują na wprowadzenie catmull-clark do Maxa na http://3dsmaxfeedback.autodesk.com/forums/80695-publicgeneralfeaturerequests/filters/top i jest to jedna z najpopularniejszych pozycji na Maxowej Wishlist). Jeśli by używał to zapewne podobnie jak blender, maya, softimage, lightwave, cinema 4d i modo (tu subtelniej nazywa się PSUBS (Pixar Subdivisions), bo pokazuje na pasku statusu "type: catmull-clark", podczas zabawy z modelem).

 

Jak uzywacie miksera to tez sie zastanawiacie jak sie nazywal gosc co go wymyslil? Moze powinniscie zaczac nazywac porzadnie miksery na przyklad "dzis ubilem jajka Ulepszonym Rotujacym Ubijaczem Williamsa ( http://goo.gl/6eIp9 ) ale rownie dobry efekt mozna uzyskac stosujac Jajkobita Johnsona ( http://goo.gl/N2kI1 ). Osobiscie nie ufam nowoczesnym ubijaczom jak ten Elektryczny Bijojaj Shun-Xing Xu ( http://goo.gl/MR5wf ), mysle ze zabijaja osobowosc piany i czynia ja tylko bezdusznym produktem.

Odwracasz trochę kota ogonem. Jeśli już chcesz takie rzeczy przytaczać to możesz woleć blender ręczny od blendera kielichowego, bo to są ich nazwy. Przykładowo w medycynie też narzędzia, choroby itd są nazywane od nazw twórców i połowa narzędzi chirurga w nazwach ma nazwisko twórcy aby jednoznacznie powiedzieć jaki typ dokładnie narzędzia jest potrzebne (a nie "ten ciekawy nóż" czy "a z jakiej firmy dziś mamy narzędzia, bo mogli inaczej nazwać"). Jednoznaczność opisu narzędzia i stosowanie do tego celu nazwiska jest normalne wszędzie (praktycznie w każdej dziedzinie - nawet opatentowane profile gwoździ, które inaczej się wbija, mają inne zastosowanie, wytrzymałość itp. mają nazwy od nazwiska i jest ta nazwa potocznie używana w danym środowisku). Jednoznaczność nazw jest ważna przy wszelkiego rodzaju narzędziach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie że mam coś do produktywności tej dyskusji ale chciałbym zauważyć że na zewnątrz na niebie jest taka duża świecąca kulka. Można pooglądać Subsurface Scattering na liściach na żywo. Polecam. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tu mnie zdziwiłeś z tym 3dmaxem, bo w wikipedii, w artykule o tej metodzie 3ds max jest wymieniony na pierwszym miejscu wśród używającego softu. Chociaż nie używam maxa, to zawsze sądziłem i nieraz słyszałem, że Turbosmooth to właśnie metoda catmull-clark i że działa tak samo jak w blenderze. Na szczęście to nie mój problem ten 3dmax.

 

@Monio

Uważaj! To może być piorun kulisty!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Monio: A tam SSS - powiedz mi jak ustawić parametry dobrze dla takiego nieba w modelu Preetham'a (atmospheric scattering) ;p.

 

@ikkiz: Turbosmooth to nie jest dokładnie catmull-clark tylko coś co daje podobny efekt, ale nie ma mowy o identycznym działaniu jak w innych aplikacjach. Co do wikipedii to mnie nie dziwi to, że jest wymieniony (bo samo miejsce to alfabetyczna kolejność), bo wikipedia często ma problem z rzetelnością, a dodatkowo nie do końca jest to nierzetelne, bo catmull-clark jest w mental ray, który jest dołączony do 3ds max.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoti - prostu odnioslem sie do faktu ze niejednemu uzytkownikowi wisi jak nazwiesz dana rzecz. Moze sie tam nazywac Catmull-Clark a moze SubD a moze PSUBS albo jakkolwiek. Modo trudno nazwac nieprofesjonalnym sofcikiem do pornioli a mimo wszystko uzywa nazwy PSUBS zamiast Catmull-Clark Subs i jakos ani to nie odstrasza uzytkownikow ani nie wywoluje zadnej dyskusji. To tylko nazwa na litosc boska - jak kogos interesuje to sprawdzi co za nia stoi. Jak sie to ma do tego newsa tez juz nie wiem ale... fajnie ze Blender pobudza do dyskusji - chocby tak odleglej od samego programu. Przy wydaniu nowego Maxa widze tylko "o, spoko ze to dodali ale poczekam do service packa..." i tyle.

 

Przy okazji - zawsze myslalem ze Modo ma metode catmull-clark a te PSUBS to jakies usprawnienia pixarowe ale czy to ta sama metoda? Tak pytam skoro juz i tak dyskusja zeszla na te szczegoly.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do Maxa toście mnie zaskoczyli, bo myślałem, że to Catmull... ale też dawno Maxa na oczy nie widziałem. natomiast w Modo nigdy mnie szczególnie nie interesowało co to za zwierzę, dopóki import mesha z Blendera dawał po subd dokładnie taki sam efekt - a w sumie tylko o to chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Modo trudno nazwac nieprofesjonalnym sofcikiem do pornioli a mimo wszystko uzywa nazwy PSUBS zamiast Catmull-Clark Subs i jakos ani to nie odstrasza uzytkownikow ani nie wywoluje zadnej dyskusji.

Modo pokazuje jak pisałem, że korzysta z Catmull-Clark (pod oknem 3d) i to jest ważne, że mówi jednoznacznie jakie to narzędzie.

 

Przy okazji - zawsze myslalem ze Modo ma metode catmull-clark a te PSUBS to jakies usprawnienia pixarowe ale czy to ta sama metoda? Tak pytam skoro juz i tak dyskusja zeszla na te szczegoly.

Catmull i Clark to pracownicy Pixara i w ramach pracy w Pixar stworzyli Catmull-Clark. PSUBS to tylko nazwa od firmy, a nie od nazwisk (w tym, że mniej precyzyjna, bo Pixar ma już kilka algorytmów podobnych)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Catmull i Clark to pracownicy Pixara i w ramach pracy w Pixar stworzyli Catmull-Clark. PSUBS to tylko nazwa od firmy, a nie od nazwisk (w tym, że mniej precyzyjna, bo Pixar ma już kilka algorytmów podobnych)

 

PSUBS to jednak nie tylko inna nazwa, tylko rozszerzony o specyficzne możliwości podstawowy algorytm:

 

http://www.luxology.com/modo/tour/pixarsubdivisionsurfaces.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy