Jump to content
n-pigeon

Gimp 2.8 z trybem jednego okna!

Recommended Posts

Niezwykle wyczekiwane wydanie programu Gimp, oznaczone numerkiem 2.8, ujrzało światło dzienne. Wyczekiwane, ponieważ jest to pierwszy krok dawno wyczekiwanych zmian.

 

Zapraszam do przeczytania krótkiego artykułu o nowym Gimp'ie, na naszej stronie: http://www.max3d.pl/article.php?id=187

 

 

Niestety wersja binarna dla systemu Windows nie została jeszcze przygotowana, ale dostępna jest wersja 2.8RC1, pod adresem: http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

 

Aktualne wydanie powinno pojawić się na tej samej stronie niebawem.

Edited by Adek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

W końcu:). Te latające okna doprowadzały mnie do szału. Pod Windowsa na razie jest tylko wersja RC - sprawdziłem u siebie i na razie działa w porządku. Bardzo dużą zmianę widać po przepisaniu części narzędzi na Cairo - można ich używać precyzyjniej i chyba też szybciej działają (perspektywa, obracanie, skalowanie itp.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nareszcie można gimpa nazwać programem. Jeszcze jakieś 5lat i będzie można go nazwać programem graficznym, sądząc po tempie w jakim zrobili split okienek..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juz myslalem, ze jest pelna wersja na winde :( RC1... Blah... :P

W nastepnym wydaniu juz zapowiadane sa 16 i 32 bity kolorkow, robi sie konkretnie. Oczywiscie jesli nastepna wersja nie wyjdzie za 3 lata ;) Musze potestowac jak sobie GIMP radzi z duzymi formatami... Jak sie juz jakis spolecznik zlituje i skompiluje ostatnia wersje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Leleń

@Nezumi

 

Spoko następny cykl wydawniczy ma być znacznie krótszy :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
sądząc po tempie w jakim zrobili split okienek..

Split to według twórców gimpa najmniej ważna sprawa była i się z nią nie spieszyli, bo nie czuli się odpowiedzialni za to, że Windows nie potrafi dobrze zarządzać oknami. Photoshop też tylko w wersji dla Windowsa, jest jedookienkowy, a dla MacOS X jest wielookienkowy tak jak GIMP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mnie wkurza ta idiotoodporność nowego gimpa, że nie pozwala zapisać w jpg (zapisać można tylko w xcf, akcja pod ctrl+s, a do jotpega trzeba eksportować ctrl+e) Baaardzo to wygodne, jak się skanuje jakiś dokument na szybko, bo mylę się 10/10 razy - znaczy wciskam ctrl s, muszę dać anuluj, eksportować, a potem jeszcze raz przy zamykaniu muszę przekonać gimpa, że wiem co robię. Jak by nie to, to nowa wersja jest w pytę i dynamiki fajne dla tabletu... Ale chyba na razie bedzie zainstalowany "obok" 2.6, a dokładniej tego http://gimp-painter.softonic.pl/ forka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ikkiz

To nie jest funkcja dla idiotów, tylko usprawnienie workflow z plikami :)

 

Teraz możesz wygodnie zapisywać i exportować jednocześnie, nie musząc zmieniać rozszerzenia za każdym razem :)

Dodatkowo dzięki temu, jest możliwa opcja szybkiego exportu z nadpisaniem wcześniej wyexportowanego pliku.

 

Skróty są konfigurowalne jakby co.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, trochę się naczekałem na kolejną wersję, ale co tam : ) Dwa kciuki w górę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Split to według twórców gimpa najmniej ważna sprawa była i się z nią nie spieszyli, bo nie czuli się odpowiedzialni za to, że Windows nie potrafi dobrze zarządzać oknami.

 

Dla mnie jednookienkowość jest zwyczajnie wygodniejsza, niezależnie od tego czym Windows potrafi zarządzać a czym nie.

 

Mnie to przypomina dyskusje na forum Blendera parę lat temu, gdy na pytanie: czemu okno wyboru plików do otwarcia (czyli: open file) jest takie pogmatwane a nie tak proste jak chociażby standardowe windowsowe padała odpowiedź: jest lepsze, bo nie jest windowsowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dla mnie jednookienkowość jest zwyczajnie wygodniejsza, niezależnie od tego czym Windows potrafi zarządzać a czym nie.

Jednookienkowość jest zdecydowanie wygodniejsza... pod Windowsem ;p. Pod innymi systemami masz znacznie większe pole manewru z okienkami i możesz każde okno pinować, ustawiać zawsze na wierchu (aby się nie chowały), dowolnie przesuwać, grupować z dowolnymi innymi oknami i masz te okna jako karty w jednym oknie itp. Dzięki temu możesz ustawić sobie interface tak jak chcesz, ale jeśli nie ma dobrego zarządzania oknami w systemie, to wygodniejsze jest jedno okienko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na macu dodano opcje jednookienkowosci do PSa. Ja w ogole nie wiem jak latajace swobodnie okienka moga byc wygodne. Jesli mam otwarty jeden program a pulpit mam po to zeby ladnie tapeta wygladala to jeszcze jakos (choc i tak sobie te latajace okienka ludzie ukladaja i koniec koncow jest to samo co na jednookienkowym tylko mniej wygodnie. No ale nie jest windowsowo wiec jest PRO :D Ale wlasnie - jak mam pulpit pelen przeroznych ikonek i rozne programy pootwierane to latajace okienka... No nie wiem - mnie nie pomagaja w niczym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chyba się przyzwyczajenie jak do 23% vat i rosnących cen benzyny, ale puki co - szewska pasja :) Zmiana skrótu nic nie da, bo czasem chcę zapisać, do xcf, a czasem do wynikowego pliku. Było by odwrotnie, ale równie nie wygodnie. To, że nie można w innym formacie (Komunikat: Można użyć tego okna dialogowego do zapisu w formacie XCF programu gimp. należy użyć polecenia plik -> wyeksportuj) To nie usprawnienie, tylko typowy bacik na użytkownika. Jak by tam dodali dodatkowy guzik "wiem co robię, pozwól mi zapisać jak chcę" to by ne zaszkodziło. Mogło by na przykład automatycznie przeskoczyć w tryb eksportu po takim czymś, żeby, skoro mogłem wskazać plik do nadpisania (inny niż xcf), albo jeśli już wymyśliłem i wpisałem nazwę, żebym mógł bez trzykrotnego klikania i wpisywania od nowa, normalnie zapisać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nezumi - dokładnie. Odkąd przesiadłem się na Mac OS X to była w zasadzie jedyna rzecz, która mi się nie podobała. Nie wiem jaka tutaj wygoda - dla mnie to rozprasza w pracy i PS'a zawsze wolałem pod Windowsem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

w wielookienkowym gimpie pod windą dało się pracować na pełnym ekranie i ukryć palety tabem i w jednookienkowym da się tak samo. Na plus, ale ja nie narzekałem na wielookienkowy. Inne zmiany są dla mnie ważniejsze, zwłaszcza dynamiki z tabletu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadal nie widzę warstw dopasowania (w PS od ok. 12 lat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oprócz dynamiki pędzla, niech żyją grupowania warstw, cage-tool-transformation - taki jakby mały odpowiednik PSowego Free Transform. Może nie jest dokładnie to samo, ale coraz lepiej to wygląda :)

Trochę szerzej można poczytać na blogu gimp.edu.pl

http://gimp.edu.pl/2024-gimp-2-8-ostatecznie-wydany.html

(co prawda nie jest to perfekcyjne tłumaczenie, ale mamy nadzieję, że jest w pełni zrozumiały i w miarę zgodny z oryginałem :))

Dodam tylko, że maski i pozostałe aspekty związane z warstwami zostaną dodane już wkrótce (o ile dobrze wyczytałem).

Have fun! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dobrotek

Maski dla grup prawdopodobnie trafią do 2.10. Filtry i efekty warstw + nieliniowa edycja, są zaplanowane na 3.2.

 

@mrys

Auto-skalowanie warstw również, jeśli o to Ci chodzi.

 

Choć te założenia, są elastyczne, może być później może być wcześniej. 16 i 32 bit głębia miały być w 3.0, a trafią do następnej wersji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrys'owi chodzi o osobny rodzaj warstw, które dynamicznie nakładają efekty z menu Image > Adjustments. Na przykład Levels, Curves, Hue/Saturation. Nie zawierają same w sobie grafiki, co najwyżej maskę. Dzięki temu konkretna warstwa albo kilka warstw poniżej może mieć zmienioną kolorystykę, i można z tym eksperymentować w dowolnym momencie. To o to chodzi z tą nieliniową edycją w 2.10? Oby

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wreszcie jedno okno! No to za 2 lata kolejny UP :) jak końca świata nie będzie rzecz jasna ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Dobrotek

Maski dla grup prawdopodobnie trafią do 2.10. Filtry i efekty warstw + nieliniowa edycja, są zaplanowane na 3.2.

 

Noo, to jeszcze z 10 lat czekania w takim tempie. Gimp odstrasza mnie między innymi właśnie brakiem wiarygodnych perspektyw rozwoju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@muody

Aha, nie znalem tej nazwy, dla mnie to zawsze były filter layers, albo filtry warstw. No czyli tak samo planowane na 3.2.

 

@Mortom

@mrys

 

Nowy cykl wydawniczy ma być znacznie krótszy, choć przy 2.10 będzie dużo pracy, ale 2 lata to już na pewno nie będą.

 

Co do perspektyw rozwoju, to już się pojawiły, od kiedy na pokładzie, w końcu, znalazł się GEGL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie szczerze mowiac zniecheca w GIMPIE (i innych projektach OS) jedno - olewanie windowsa. "wez se skompiluj", "poczekaj", "moze ktos zrobi", "nie narzekaj jak masz za darmo" "jak cie bylo stac na winde to kup se Photoshopa", "to sie przesiadz na linuksa" i caly ten syf (tak, mam zly dzien :P). Jakos Blender moze sie bez calej tej linuksowo-wolnosciowej dramaturgii ukazac na raz na wszystkie platformy. Nie wierze, ze ktos moze umiec napisac program ale jednoczesnie jego kompilacja to taki wielki problem. Wkurza mnie to tak samo jak ta bzdura z wydawaniem gier na PC pozniej niz na konsole bo... bo co? Konsoli nie kupie a piractwo i na konsolach i na PC jest niezaleznie od tego kiedy gre wydadza. W przypadku GIMPa czuje sie olewany i o ile tworcy faktycznie maja do tego pelne prawo to przestaje mnie pasjonowac czekanie na laske badz nielaske. Blender moze - mogli by i inni. A tak to ja to pieprze - odpalam shopa i juz nie sprawdzam czy komus sie dzis zachcialo czy nie.

 

Ale mam zly dzien no zesz kurna chata :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy