Jump to content

[Question/Answer] Albert Szostkiewicz


adek
 Share

Recommended Posts

Z przyjemnością informujemy, iż na Wasze pytania w kolejnej edycji "Questions & Answers" zgodził się odpowiedzieć Albert Szostkiewicz (tmdag).

 

Aktualnie Albert jest animatorem efektów specjalnych (Effects Technical Director) w firmie Weta Digital (Nowa Zelandia).

 

Zapraszamy do zadawania pytań.

 

 

qa_tmdag.jpg

Albert Szostkiewicz, oficjalny blog: www.tmdag.com

 

Albert pracowal przy filmach takich jak "John Carter of Mars", "Journey 2: The Mysterious Island", "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2", "Melancholia" czy "Essencial of Killing". Jego prace rownież zobaczyć można było w wielu polskich reklamach.

 

[lista imdb: http://www.imdb.com/name/nm2936515 ]

[profil likedIn: http://nz.linkedin.com/in/tmdag ]

[vimeo: http://vimeo.com/tmdag/videos]

 

 

Jego specjalizacja to efekty plynow, efekty proceduralne oraz nadzorowanie planow zdjeciowych.

 

Główne narzędzia pracy to:

Houdini, Maya, Realflow, Naiad, Nuke

 

 

 

 

Regulamin :

  • Zadajemy poważne pytania na poziomie
  • Nie traktujemy wątku jak chat'u (zadajemy pytania konkretne), unikamy postów nie na temat (takie posty będą usuwane),

  • Osoba odpowiadająca na pytania ma prawo wybrać sobie pytania na które chce odpowiedzieć (osoby odpowiadające mogą nie odpowiadać na wybrane przez siebie pytania - na niektóre po prostu nie będą mogli na przykład odpowiedzieć). Prosimy to uszanować.

  • Prosimy o zachowanie kultury w wypowiedziach i pytaniach

Edited by Adek
Link to comment
Share on other sites

Witam. Mam pytanie dotyczące WETY. Czy możesz w kilku słowach opisać jak wygląda workflow, jakie są stanowiska , odpowiedzialność i wielkość departamentów. Generalnie jak działa taka firma w sensie od zamówienia do realizacji.

Jak będziesz mógł to wyjaśnij proszę co w tym kontekście Ciebie zaskoczyło lub zainteresowało. Czym praca w Polsce różni się na takim stanowisku od pracy w NZ. Z góry dziękuje za odpowiedź.

Link to comment
Share on other sites

Powiedz jeśli możesz jak wygląda twoja praca na planie zdjęciowym. Czym konkretnie się zajmujesz, na czym polega twoja rola w produkcji zdjęć, z jakimi osobami współpracujesz na planie. Jeśli to możliwe opisz proszę różnicę pomiędzy ekipą pracującą nad zdjęciami z udziałem CG VFX w Polsce i za granicą.

Poza tym mógłbyś pokusić się o wyjaśnienie na chłopski rozum z jakich etapów składa się produkcja materiału filmowego w vfx i na czym w poszczególnych etapach skupia się ekipa.

 

Wielkie dzięki za odpowiedzi;)

Link to comment
Share on other sites

Hej, witam wszystkich serdecznie!

 

Na poczatek dziekuje za zaproszenie do Q/A na forum :)

Prosze rowniez o wyrozumialosc, na pytania dot stroktury pracy Weta Digital nie moge odpowiadac gdyz obowiazuje mnie umowa o zachowaniu poufnosci (NDA).

Nie mam rowniez polskich znakow w tym systemie (haters gonna hate) i ze wzgledu na roznice czasowa moge odpisywac z opoznieniem kilko-godzinnym :)

 

To może ja pierwszy. Pytanie proste ale odpowiedz na pewno trudniejsza :)

Od czego się to wszystko zaczęło? W sensie co trzeba zrobić żeby zostać kimś takim? Dobra szkoła? Znajomości? Ciężka praca? :)

Pozdrawiam.

Heh, ciezka praca, zapal, zamilowanie :)

Jak zaczynalem swoje zabawy z grafika komputerowa (Amiga 1200 i Cinema4D v3, Sculpt i Lightwave v4) to nawet i turoriali nie bylo..

Podziwialem wowczas rendery naszego Dziadka3D na okladkach magazynu Amiga i czytalem artykuly kolegow ze sceny.

Nie bylo tez zadnych szkol zwiazanych z komputerami a co dopiero grafika komputerowa.

Zawsze staram sie rozwijac w roznych kierunkach zwiazanych z grafika od spraw technicznych jak skryptowanie/kodowanie po strone plastyczna,

gdyz tak czy inaczej, efektem koncowym to tylko obrazek i nikogo nie obchodzi jak zostal zrobiony ( poza nami, maniakami vfx).

Dzisiaj jest wiele szkol, tutoriali w internecie, latwiej i szybciej dojsc do poziomu, trzeba tylko chciec i walczyc.

 

Ludzie z duzych firm podziwiaja polskie proukcje mowiac "I wish to work on such projects", my robimy dokladnie to samo :)

 

 

To ja przewrotnie nie zapytam o CG. Mianowicie jak wygląda poziom życia w Nowej Zelandii oraz czy może orientujesz się jakie jest zapotrzebowanie na pracowników z branży IT w tymże kraju? Pozdrawiam.

W Nowej Zelandii - wietrznie :) (

).

Teraz konczy sie zima (5-11 stopni celcjusza), pada deszcz.

Rok temu spadl tu snieg (prawie 1cm) w miescie i byl z tego wielki event :)

Groznych stworzen tutaj nie ma (poza jednym pajaczkiem - 'white tail' ktorego spotkalem w domu juz 2x).

Po mojej przygodzie z praca w Australii, wydawalo mi sie, ze tu bedzie rownie egzotycznie lecz po przylocie mialem wrazenie, ze jestem w okolicach mazur :)

 

Zapotrzebowanie jest zawsze, problem jest taki, ze w tych dalekich krajach by sciagnac kogos, musza oplacic wize i musza udowodnic w rzadzie, ze nie ma zadnego lokalnego kozaka lepszego od Ciebie :)

 

 

Ale tak na serio to co bylo pierwsze u ciebie 3d czy programowanie?

3D, jak wiekszosc z nas, zaczynalem jako generalista. Programowanie a glownie skryptowanie przyszlo wraz z wiekszymi wymaganiami (glownie wymaganiami wzgledem samego siebie i rozwojem)

 

Witam. Mam pytanie dotyczące WETY. Czy możesz w kilku słowach opisać jak wygląda workflow, jakie są stanowiska , odpowiedzialność i wielkość departamentów. Generalnie jak działa taka firma w sensie od zamówienia do realizacji.

Jak będziesz mógł to wyjaśnij proszę co w tym kontekście Ciebie zaskoczyło lub zainteresowało. Czym praca w Polsce różni się na takim stanowisku od pracy w NZ. Z góry dziękuje za odpowiedź.

Niestety nie moge udzielic odpowiedzi nt samej Wety (NDA).

Generalnie wszedzie na swiecie praca wyglada podobnie.

 

to ja chciałbym się dowiedzieć na jakim systemie pracujesz? a jeśli to linux to na jakiej dystrybucji?

i jak się to rozkłada w większych firmach? (% max, win, linux)

dzięki!

Osobiscie pracy wole systemy unixowe. Pracowalem na roznych dystrybucjach i nie odczuwalem wiekszej roznicy miedzy nimi (jako czysty uzytkownik, domyslam sie ze w samej integracji beda wieksze roznice). W domu trzymam osx i unikam Windowsow jak ognia :)

 

Powiedz jeśli możesz jak wygląda twoja praca na planie zdjęciowym. Czym konkretnie się zajmujesz, na czym polega twoja rola w produkcji zdjęć, z jakimi osobami współpracujesz na planie. Jeśli to możliwe opisz proszę różnicę pomiędzy ekipą pracującą nad zdjęciami z udziałem CG VFX w Polsce i za granicą.

Poza tym mógłbyś pokusić się o wyjaśnienie na chłopski rozum z jakich etapów składa się produkcja materiału filmowego w vfx i na czym w poszczególnych etapach skupia się ekipa.

Wielkie dzięki za odpowiedzi;)

Na planie zdjeciowym wspolpracuje z Rezyserem oraz Produkcja.

Rezyser skupia sie na plastycznej stronie efektu i w wiekszosci przypadkow nie ma glebszego pojecia nt technicznych zagadnien i problemow jakie moga wyniknac w post produkcji.

Generalnie rezyser moze zdawac sobie sprawe, ze 'trackery' moga byc potrzebne ale moze nie wiedziec ile, jak rozmieszczone, jaki ich ksztalt jest najlepszy i, ze wymagana jest paralaxa itd.

Generalnie to bardzo stresujaca praca, czesto nie ma czasu na analizowanie sytuacji (np krecimy o zachodzie slonca i mamy tylko 30min na kilka ujec) wowczas trzeba szybko podjac decyzje ktora moze spowolnic cala produkcje.

Trzeba brac pod uwage wiele aspektow pod uwage - od trakowania, maskowania, oswietlenia i czasu na samym planie zdjeciowym by np taki green czy bluescreen wstawic miec oczy szeroko otwarte i zobaczyc wszelakie rzeczy ktore pozniej mogla by zauwazyc agencja siedzac na online i proszac o wymazanie patyczka :)

Trzeba byc niewidzialnym, ulatwiac prace post producji oraz produkcji, i prawa reka rezysera ktory nas nienawidzi bo woli ominac komputr :)

 

Kiedy i jak zacząłeś naukę 3d. No i co było pomiędzy tym momentem a WETA, czyli w skrócie jaka była twoja ścieżka kariery. thx :)

sciezka mojej kariery jest w skrocie opisana np na LinkedIn (http://nz.linkedin.com/in/tmdag) generalnie jak napisalem powyzej, zaczynalem od Amigi, pracujac nad grami komputerowymi ktore poprostu mnie znudzily i tworzenie reklam oraz filmow wydalo mi sie bardziej ekscytujacym zajeciem :)

 

 

Czy w WETA uzywa sie Houdiniego w innych departamentach niz FX? (lighting, rendering?)

Z gory dzieki ;)

Niestety nie moge udzielic odpowiedzi na tego typu pytania (NDA), sorry :).

Link to comment
Share on other sites

Real Flow czy Naiad i dlaczego Naiad?:D Czy w praktyce RF używa się głównie przy reklamach a Naiad'a przy filmach?

John Carter, z czym miałeś/mieliście największy problem i przy jakich scenach głównie pracowałeś?

Peace!

Link to comment
Share on other sites

No właśnie co Flow Line jakiś czas temu Safian wspominał, że wyczytał iż WETA go używa możesz powiedzieć dlaczego właśnie ten program i na czym polega różnica między nim, a innymi softami z fluidami.

 

Drugie pytanie hm... zajmujesz sie shader writingiem jak długo zabrała Ci nauka tego?

 

W produkcji particli, rigib body etc. używa się częściej drzewek na VOP czy pisze się na VEX?

Link to comment
Share on other sites

Obserwuję twój potencjał od dawna.. Szacun za skillsy :) i za wytrwałość w wyznaczonej drodze i kierunku rozwoju. Odnosząc się do Nowej Zelandii.. hmm jak tam prace przy Hobbicie :)?, zapewne masz w tym swój udział. Wyjazd z tego co kojaże był pare miesięcy temu, miałeś trochę czasu by nacieszyć oczy tamtejszym krajobrazem, niektórzy mówią, że tamtejszy klimat jest idealny do ziemskiego bytowania :). Czy masz tzw.fuszki ?, w których możesz zrobić jakąś produkcję od A do Z, czy skupiasz się raczej na pracy docelowej w WETA, a czas wolny organizujesz w inny sposób ?(jak drugiej połówce w NZ, bo zakładam że sam nie wyjechałeś :D). Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Czolem Albert,

 

korzystajac z okazji chcialbym i ja zadac Tobie pare pytan:

1. Powiedz jaka jest atmosfera w firmie, jacy sa ludzie, czy jestes zadowolony czujesz sie dobrze przy pracach nad projektami, masz fajny zespol w Twoim departamencie?

2. Czy zostaly spelnione Twoje oczekiwania dotyczace pracy w tak duzej i renomowanej firmie od VFX ? Chodzi mi o jakies zaskoczenia od strony pozytywnej lub negatywnej strony.

3. Zapewne w zespole masz wielu utalentowanych artystow, ktorzy uczestniczyli w wielu ciekawych realizacjach, powiedz czy takie osoby chetnie pomagaja w problemowych sytuacjach, czy chetnie dziela sie swoim doswiadczeniem i wiedza z innymi?

4. Czy w zespole masz jeszcze jakis polski akcent-talent :) ?

5. Jesli mozna zapytac, ile godzin srednie spedzasz w pracy i czy nie kluci sie taka forma z normalnym zyciem - rodzina, jakis sport po pracy, czy spotkanie ze znajomymi. Czy masz na to czas? Pytam bo w tak duzych firmach czesto brakuje czasu na zycie i funkcjonowanie poza praca...

6. I na koniec czy planujesz w przyszlosci wrocic do Polski?

 

Z gory dziekuje za Twoj czas i odpowiedzi na zadane pytania.

 

Pozdrawiam serdecznie i zycze wszystkiego dobrego

Jurek

Link to comment
Share on other sites

Guest User190

To ja przewrotnie zapytam - jakie umiejętności, które posiadasz są Ci zbędne podczas pracy w tak dużym studiu?

Link to comment
Share on other sites

Cześć Albert,

 

Ja mam pytanie trochę z innej beczki. Chciałbym się dowiedzieć czy w takim studiu jak Weta jest zapotrzebowanie na rzeźbiarzy tradycyjnych, ponieważ to jedno z niewielu studio przy którym widziałem (na filmikach) całkiem sporo rzeźb przeróżnych postaci, prawdopodobnie służących jako referencje dla reszty zespołu. Taki tradycyjny concept-artist 3D. W Polsce raczej trudno o taką fuchę, a jak dla mnie rzeźbienie CG i tradycyjne jest jednakowo fajne i przy jednym i drugim dobrze się bawię. Poza tym czy patrzą na szkołę jaką się kończyło, np. jeśli jest to uczelnia artystyczna. Ja obecnie studiuję na ASP Rzeźba i nie wiem czy po ukończeniu, w branży CG w ogóle jest sens się przyznawać jaką szkołę się skończyło, czy kogokolwiek to obchodzi.

 

Dodatkowo jeśli mógłbyś napisać, czy w Weta przy składaniu portfolio zwracają uwagę głównie na doświadczenie w branży czy umiejętności delikwenta (analizując jego prace) ?

 

Zdaję sobie sprawę, że na niektóre moje pytania nie będziesz mógł odpisać bądź nie posiadasz takich informacji.

Jednak jest to dla mnie bardzo ważne i trudno się czegokolwiek dowiedzieć samemu.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Real Flow czy Naiad i dlaczego Naiad?:D Czy w praktyce RF używa się głównie przy reklamach a Naiad'a przy filmach?

John Carter, z czym miałeś/mieliście największy problem i przy jakich scenach głównie pracowałeś?

Peace!

W reklamach tworzy sie symulacje cieczy 'na mala skale' jak kropelka, 'koronka', maly splash itd. SPH do tych celow nadaje sie doskonale i latwo tez oskryptowac ruch kazdej z czasteczek.

Naiad dziala podobnie do FLIPa (oraz Hybrido ktore rowniez jest czescia Realflow'a) czyli czesc obcliczen jest na voxelach a nastepnie mamy adwekcje czasteczek co swietnie nadaje sie do symulacji glownie wiekszych rzeczy gdzie detal nie jest az tak istotny.

 

ApaczoS > no cóż za dziwaczne pytanie.Coś jak maya czt Houdini,dlaczego Houdini? ;)

Ja mam troszkę pytanie w tym temacie. Czy miałeś styczność z programem FluX,Aquarius lub też Flowline ?

Niestety nie mialem stycznosci z zadnym z tych programow/pluginow. Mamy tylko ogolne pojecie od kolegow z branzy jak to wyglada :)

 

No właśnie co Flow Line [...] możesz powiedzieć dlaczego właśnie ten program i na czym polega różnica między nim, a innymi softami z fluidami.

FlowLine (Maxowy plugin stworzony przez Scanline) poza samym scanline jest chyba tylko licencjonowany przez MPC jako plugin mayowy. Tyle moge powiedziec z tego co sam wyczytalem w necie, nie wgryzalem sie bardziej w temat :)

Jakis czas temu duze firmy inwestowaly w swoje wlasne rozwiazania techniczne co pomagalo im lepiej wtopic software w pipeline, sprostac kazdemu wymaganiu w projekcie i wyprzedzajac konkurencje. Na dzien dzisiejszy z tego co obserwuje to to sie powoli zmienia.

zajmujesz sie shader writingiem jak długo zabrała Ci nauka tego?

Nie pracuje na codzien jako shader writer, robilem to od czasu do czasu na potrzeby projektu. Najwieksza stycznosc z pisaniem shaderow mialem przy projekcie Journey gdyz zrezygnowalismy z renderingu w 3dlighcie na rzecz mantry i bylismy wowczas zdani na samych siebie w sprawach shaderow, oswietlenia i renderingu.

Ciezko powiedziec ile mi zajela nauka tego, przez dluzszy czas podchodzilem do tego tematu chociazby dla zabawy. Jak trzeba bylo zrobic konkretna rzecz w pracy to musialem przejsc szybki crash course i poszlo z gorki :)

W produkcji particli, rigib body etc. używa się częściej drzewek na VOP czy pisze się na VEX?

Roznie, czasami dluzej zajmie budowanie czegos w vopach ale za to moze byc przejzystsze dla innych osob. Jezeli tool nie musi byc modyfikowany, to vex a gdy wymagane sa ciezkie iteracje na czasteczkach to c++

 

 

Hej!

Gratuluje sukcesow :)

Napisz prosze ktora z polskich firm wspominasz najlepiej i dlaczego :)

Dziekuje :)

W kazdej firmie nauczylem sie wiele i poznalem wspanialych ludzi :)

 

Obserwuję twój potencjał od dawna.. Szacun za skillsy :) i za wytrwałość w wyznaczonej drodze i kierunku rozwoju. Odnosząc się do Nowej Zelandii.. hmm jak tam prace przy Hobbicie :)

?, zapewne masz w tym swój udział. Wyjazd z tego co kojaże był pare miesięcy temu, miałeś trochę czasu by nacieszyć oczy tamtejszym krajobrazem, niektórzy mówią, że tamtejszy klimat jest idealny do

ziemskiego bytowania :). Czy masz tzw.fuszki ?, w których możesz zrobić jakąś produkcję od A do Z, czy skupiasz się raczej na pracy docelowej w WETA, a czas wolny organizujesz w inny sposób ?

(jak drugiej połówce w NZ, bo zakładam że sam nie wyjechałeś :D). Pozdrawiam.

Pracujac w post produkcji od wielu lat nie mialem prawdziwych wakacji. Chociaz nadal mam ogromnie duzo pracy to staram sie jak moge kazdy, wolny czas jakos dobrze wykorzystac.

Nowa Zelandia to kraj ludzi fizycznie aktywnych a w dodatku grzechem bylo by nie zwiedzac jak juz sie jest na antypodach :)

Kazdej drugiej polowce nie jest latwo gdy raptem znajduje sie w innym kraju, zdala od rodziny i znajomych i musi sie w tym odnalezc na nowo.

W scenach z brzegiem oceanu i skałami jak np. w Journey 2, używa się realwave czy hybrido? A może właśnie Naiad? Jeśli tak, to dlaczego? :)

Za te sceny byla inna firma odpowiedzialna. Tasio Tas (ktory pracowal rowniez nad ujeciami do tego filmu w firmie Pixomondo/GB) wspominal cos o ujeciach podwodnych, mozliwe, ze wie cos na ten temat.

Ja bylem odpowiedzialny za odtwarzanie lasu/drzew, krzewow, animacji roslinnosci w scenach z papugami.

 

Czolem Albert,

korzystajac z okazji chcialbym i ja zadac Tobie pare pytan:

1. Powiedz jaka jest atmosfera w firmie, jacy sa ludzie, czy jestes zadowolony czujesz sie dobrze przy pracach nad projektami, masz fajny zespol w Twoim departamencie?

2. Czy zostaly spelnione Twoje oczekiwania dotyczace pracy w tak duzej i renomowanej firmie od VFX ? Chodzi mi o jakies zaskoczenia od strony pozytywnej lub negatywnej strony.

3. Zapewne w zespole masz wielu utalentowanych artystow, ktorzy uczestniczyli w wielu ciekawych realizacjach, powiedz czy takie osoby chetnie pomagaja w problemowych sytuacjach, czy chetnie dziela sie swoim doswiadczeniem i wiedza z innymi?

4. Czy w zespole masz jeszcze jakis polski akcent-talent :) ?

5. Jesli mozna zapytac, ile godzin srednie spedzasz w pracy i czy nie kluci sie taka forma z normalnym zyciem - rodzina, jakis sport po pracy, czy spotkanie ze znajomymi. Czy masz na to czas? Pytam bo w tak duzych firmach czesto brakuje czasu na zycie i funkcjonowanie poza praca...

6. I na koniec czy planujesz w przyszlosci wrocic do Polski?

Z gory dziekuje za Twoj czas i odpowiedzi na zadane pytania.

Pozdrawiam serdecznie i zycze wszystkiego dobrego

Jurek

 

Czolem!

1. Bardzo mila atmosfera, w kazdej zagranicznej firmie poznalem bardzo zyczliwych ludzi :)

2. Oczekiwalem jedynie dalszego rozwoju i wzbogacania doswiadczenia. Zaskoczeniem bylo dla mnie, ze te firmy sa w wielu aspektach takie same jak i nasze :)

3. Jezeli nie spotkalem nikogo kto mial by opory w dzieleniu sie wiedza. Nikt tu nie trzyma 'tajnikow' dla siebie, jak ktos wpadnie na genialny pomysl z ktorego potem napisze 'siggraph paper' to dzieli sie tym w najmniejszych szczegolach. Dzieki temu poznalem wiele roznych tokow myslenia i rozwiazan ciekawych problemow.

4. Jest tu kilka osob z naszych stron, z jedna z nich bodajze byl juz wywiad dawno temu na lamach max3d.pl

5. W kazdej z tych firm staraja sie bys nie musial robic nadgodzin gdy to nie jest wymagane (bo wiele firm zagranicznych oplaca te nadgodziny). Ja jestem pracoholikiem a to juz inny problem :)

6. Poki co, nie potrafie usiedziec w jednym miejscu, Gdy jest ciekawy projekt tworzony w polsce i mam mozliwosc uczestniczenia w nim to nie odmawiam. Co do dalekiej przyszlosci to niczego nie planuje.

Pozdrawiam, Hej!

 

To ja przewrotnie zapytam - jakie umiejętności, które posiadasz są Ci zbędne podczas pracy w tak dużym studiu?

Wszystkie umiejetnosci sa mi niezbedne bo wspolpracujac z innymi dzialami jestes w stanie zrozumiec jak musisz dostarczyc swoja czesc pracy by calosc poszla sprawniej. Wiesz rowniez czego mozesz wymagac od innych i zdajesz sobie sprawe, ze czasami efekt ktory chesz symulowac, lepiej bedzie zanimowac lub zrobic w photoshopie :)

Czesto tez robie rzeczy ktore powinien robic inny dzial (bo moge/bo lubie/bo latwiej jest mi zrobic niz czekac na kogos innego)

 

Cześć Albert,

Ja mam pytanie trochę z innej beczki. Chciałbym się dowiedzieć czy w takim studiu jak Weta jest zapotrzebowanie na rzeźbiarzy tradycyjnych, ponieważ to jedno z niewielu studio przy którym widziałem (na filmikach) całkiem sporo rzeźb przeróżnych postaci, prawdopodobnie służących jako referencje dla reszty zespołu. Taki tradycyjny concept-artist 3D. W Polsce raczej trudno o taką fuchę, a jak dla mnie rzeźbienie CG i tradycyjne jest jednakowo fajne i przy jednym i drugim dobrze się bawię. Poza tym czy patrzą na szkołę jaką się kończyło, np. jeśli jest to uczelnia artystyczna. Ja obecnie studiuję na ASP Rzeźba i nie wiem czy po ukończeniu, w branży CG w ogóle jest sens się przyznawać jaką szkołę się skończyło, czy kogokolwiek to obchodzi.

Dodatkowo jeśli mógłbyś napisać, czy w Weta przy składaniu portfolio zwracają uwagę głównie na doświadczenie w branży czy umiejętności delikwenta (analizując jego prace) ?

Zdaję sobie sprawę, że na niektóre moje pytania nie będziesz mógł odpisać bądź nie posiadasz takich informacji.

Jednak jest to dla mnie bardzo ważne i trudno się czegokolwiek dowiedzieć samemu.

Pozdrawiam

 

Sam studiowalem na ASP i jak najbardziej ta wiedza sie przydaje i ma tu duze znaczenie.

Jezeli chodzi o tradycyjna technike to zajmuje sie tym osobny dzial (praktycznie osobna firma) - Weta Workshop [http://www.wetanz.com/contact/show/4].

Przy skladaniu pracy przede wszystkim licza sie twoje udokumentowane umiejetnosci druga sprawa to doswiadczenie (bo mozesz byc super ale moze to co zrobiles robiles przez 10 lat).Ciezko jest sobie pozwolic na sciaganie kogos bez doswiadczenia z 2giej strony swiata lecz takie przypadki sie zdarzaja.

Cytujac ze strony:

Please be aware of the following information if you are considering applying to Weta Workshop for a job.

- Competition for a very limited number of jobs at the Workshop is fierce. We are sent between 30 and 50 Portfolios a week.

- We already have 5,000 portfolios on file.

- On average we contract five to ten new people a year.

- Our immigration laws demand that we contract from outside New Zealand only when we cannot find a person of similar skills in New Zealand.

Edited by tmdag
Link to comment
Share on other sites

Witam.

Jak to jest? czy lepiej się specjalizować w jakiejś działce czy generalnie uczyć się wszystkiego? Chodzi mi o to,

że w teorii wiadomo że specjalizacja sprawia że bedziesz lepszy w tej wąskiej dziedzinie itd. ale czy wtedy nie zamykamy/ograniczamy możliwości zatrudnienia? Np. Ja jestem gdzieś na początku drogi, którą ty już przebyłeś. Chciałbym się specjalizować/skupić na animacji ale wiem że to jednak ryzyko się ograniczać, bo małe firmy w większości chcą gości od wszystkiego. Animacja zajmuje mnóstwo czasu i nie ma go już na reszte, a jak robie coś innego to animacja schodzi troche na bok. Może ty masz podobne doświadczenia? jakieś rady itp ? Jak to było w twoim przypadku no i co być radził początkującym?

Dzięki wielkie i pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam;)

Jak wyglądała twoja praca przy Harry Potter :Deathly Hollows i przy czym dokładnie pracowałeś..(jeżeli nie możesz powiedzieć to trudno ;), chociaż myślę że tak na szybko opowiesz ;D ).

Od razu wielkie dzieki za odpowiedź;) Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Szkoda, że jakoś ogólnie nawet nie możesz odpowiedzieć na pytanie Alula. Ale może inaczej. Czy mógłbyś w skrócie opisać jak wygląda Twoja praca przy projekcie. Ale tutaj nie chcę żadnych szczegółów, bardziej chodzi mi o Twoje stanowisko. W zasadzie zawsze jak widzę "creditsy" na końcu filmu specjalizacja jest spora nawet jeśli chodzi o efekty specjalne (bo to bardzo ogólne pojęcie).

 

Jak wygląda Twoja praca w sensie, w jakim stanie do osoby na twoim stanowisku trafia materiał. Jaką cześć pracy stanowi programowanie. Czy na tym stanowisku jesteś w stanie powiedzieć czy jesteś bardziej programistą czy grafikiem. Zdaje sobie sprawę, że jedno i drugi, ale czy szala mogłaby zostać przechylona w którąś stronę?

 

Kompletnie zapomniałem, że tam pracował Piotr Wysocki, rozumiem, że o niego Ci chodziło? Jest jeszcze ktoś? To chyba raźniej. Piotrek już dawno nic nie pisał. Ale fajnie wiedzieć.

 

Apropo samej firmy. Czy to jest główna jej siedziba?

https://maps.google.pl/maps?q=weta+digital&hl=pl&ll=-41.306246,174.824774&spn=0.015732,0.033023&fb=1&gl=pl&hq=weta+digital&cid=0,0,776842556762583466&t=m&z=16&layer=c&cbll=-41.3052,174.823514&panoid=Ffr1iqL6LIsqmv0sXrrWDA&cbp=12,189.99,,0,0&source=gplus-ogsb

 

Jeśli tak to wygląda zupełnie niepozornie :)

Link to comment
Share on other sites

O teraz mnie natchnąłeś do jeszcze jednego pytania. Do NZ leciałeś za swoje czy firma opłaca przejazd?

Niestety warunkow swojej umowy tez nie moge zdradzic. Wszystko jest do ustalenia i dogadania :)

 

To moze takie inne pytanie bo generalnie to cale CG to dla jakis nerdow i cieci. Fajne dziewczyny w tej Nowej Zelandii ? I jakie marki piwa napotkales ? Napisz tez jak zabiles te 2 pajaki.

Dziewczyny spoko, lepiej bylo w Australii :) Tutaj wszyscy pija ciders a z normalniejszego piwa to najpopularniejsze min. jest indyjskie 'TUI' i australijskie 'Coopers' (ktore pewnie jest i u Ciebie), najlepsze bedzie jednak 'Little creatures' bo reszta to taka rozwodniona bardzo :)

Pajakami sie nie przejmowalem z mysla, ze tutaj to nie ma jadowitych wiec grzecznie zlapalem w szklanke i wypuscilem.. potem wygooglowalem obrazki ukaszen 'white tail' i mi sie slabo zrobilo :)

 

Jakie są główne różnice pomiędzy ludzmi z branży tam a w polsce?

No i z innej beczki. Jak jedzonko w NZ? Co polecasz a za czym tęsknisz? :D

W Polsce ludzie maja bardzo duze pojecie generalistyczne lecz czesto sa zamknieci i chca trzymac wiedze/tajniki dla siebie samych. Tutaj jest odwrotnie.

Co do jedzonka to najbardziej mi nie pasuje ichniejszy sos pomidorowy. Wedlug mnie smakuje jak pomidor w sosie bbq i jest standardowym deepem zamiast ketchup'u.

Bardzo ciekawe maja polaczenia dan glownych w stylu jajko na miekko (w calosci, bez skoropki), podane z lososiem, to wszsytko wielkim kawalku chleba i dodatkowo zalane zoltkiem. Tesknie za pierogami ktore sa znane na calym swiecie ;)

 

Czy ukończenie CZĘŚCI nawet bardzo wielkiej i znaczącej całości, może dawać tyle satysfakcji co ukończenie nawet niewielkiej CAŁOŚCI....???....:))).

Oczywiscie jest to indywidualne odczucie ale zrobienie kilku/kilkunastu ujec w filmie daje mi bardzo duzo satysfakcji. Poki co, udaje mi sie lapac projekty z dosc znaczaca czescia calosci (co nie jest samym dymkiem w tle itp).

 

Witam.

Jak to jest? czy lepiej się specjalizować w jakiejś działce czy generalnie uczyć się wszystkiego? Chodzi mi o to,

że w teorii wiadomo że specjalizacja sprawia że bedziesz lepszy w tej wąskiej dziedzinie itd. ale czy wtedy nie zamykamy/ograniczamy możliwości zatrudnienia? Np. Ja jestem gdzieś na początku drogi, którą ty już przebyłeś. Chciałbym się specjalizować/skupić na animacji ale wiem że to jednak ryzyko się ograniczać, bo małe firmy w większości chcą gości od wszystkiego. Animacja zajmuje mnóstwo czasu i nie ma go już na reszte, a jak robie coś innego to animacja schodzi troche na bok. Może ty masz podobne doświadczenia? jakieś rady itp ? Jak to było w twoim przypadku no i co być radził początkującym?

Dzięki wielkie i pozdrawiam

W Polsce, na samym poczatku kariery, ciezej jest znalezc prace jako specjalista. To sie jednak powoli zmienia, wieksze firmy moga sobie pozwolic na zainwestowanie w czlowieka jak widza w nim potencjal. Wiekszosc z nas jednak zaczynala generalistycznie co jest bardzo cecnione i pomocne. Polecam wiec skupic sie na swojej ulubionej dzialce (bo jest to cos co sprawia Ci najwieksza frajde i motywuje) ale nie zamykac sie przed innymi i probowac wszystkiego by chociazby zrozumiec sam proces.

 

Witam;)

Jak wyglądała twoja praca przy Harry Potter :Deathly Hollows i przy czym dokładnie pracowałeś..(jeżeli nie możesz powiedzieć to trudno ;), chociaż myślę że tak na szybko opowiesz ;D ).

Od razu wielkie dzieki za odpowiedź;) Pozdrawiam.

Do Harrego dolaczylem na sam koniec projektu, moja praca nie jest tam bardzo widowiskowa z punktu widzenia 3D. Bylem odpowiedzialny za okolo 6 pelnych ujec efektu niewidzialnej plachty. Nie jest to bardzo widowiskowe z punktu 3D. Miliony partikli i sprytny system ich ruchu wzgledem otoczenia, ruchu kamery oraz natezenia swiatla.

110714-coslog-invisibility-230p.photoblog600.jpg

 

Szkoda, że jakoś ogólnie nawet nie możesz odpowiedzieć na pytanie Alula. Ale może inaczej. Czy mógłbyś w skrócie opisać jak wygląda Twoja praca przy projekcie. Ale tutaj nie chcę żadnych szczegółów, bardziej chodzi mi o Twoje stanowisko. W zasadzie zawsze jak widzę "creditsy" na końcu filmu specjalizacja jest spora nawet jeśli chodzi o efekty specjalne (bo to bardzo ogólne pojęcie).

Ludzie w dziale efektow specjalnych FX TDs (Effects technical Directors) zajmuja sie od takich 'oczywistych' efektow jak animacje cieczy/dymow/ognia/wybuchow i destrukcji po wszelakie rzeczy 'proceduralne', rzeczy ktorych nie da sie nakrecic ani latwo zanimowac. Czasami to jest ruch milionow pior, czasami robienie calej roslinnosci i jej ruch, czasami magiczne czary, a czasami obcej technologii jak np w John Carter of Mars - therm technology (to niebieskie cos co moglo 'stworzyc' nawet i bron) czy np w prometeuszu hologram obcych przebiegajacych przez korytarz. Czasami chesz przedstawic w filmie cos, czego jeszcze nie bylo i trzeba zaproponowac wyglad, wymyslec technike tworzenia i zaadoptowac do kilku lub kilkuset ujec.

 

Ludzie ktorzy tworza wlosy, siersc i ruchy ciuchow czy skory/miesni to zupelnie inna dzialka - Character FX

 

 

Jak wygląda Twoja praca w sensie, w jakim stanie do osoby na twoim stanowisku trafia materiał. Jaką cześć pracy stanowi programowanie. Czy na tym stanowisku jesteś w stanie powiedzieć czy jesteś bardziej programistą czy grafikiem. Zdaje sobie sprawę, że jedno i drugi, ale czy szala mogłaby zostać przechylona w którąś stronę?

Wszystko zalezy od projektu. Jezeli to co robisz jest proceduralne lub/i musi byc zduplikowane w kilkuset innych ujeciach to moze warto to zautomatyzowac i wowczas wchodzi w gre programowanie. Czasami chesz sobie ulatwic prace i tworzysz narzedzie. Jezeli narzedzie moze byc uzyte przez wiekszosc osob i przy roznych projektach to odciaza Cie dzial RnD/Pipeline bys ty mogl sie skupic na swoich ujeciach a nie na samym programowaniu.

 

Kompletnie zapomniałem, że tam pracował Piotr Wysocki, rozumiem, że o niego Ci chodziło? Jest jeszcze ktoś? To chyba raźniej. Piotrek już dawno nic nie pisał. Ale fajnie wiedzieć.

Z Piotrem nigdy nie mialem okazji sie poznac (to bardzo duza firma). Jeszcze jest kolega Krzysiek z dzialu prewizualizacji (chociaz raczej tu nie zaglada) i kilka osob ktore pochodza z Polski ale wyjechaly w mlodym wieku wiec z naszego rynku ich nie skojazymy.

 

Czy to jest główna jej siedziba?

 

Jedna z wielu. Tam dochodzi poczta, mnie tam nie ma :)

Link to comment
Share on other sites

John Carter, z czym miałeś/mieliście największy problem i przy jakich scenach głównie pracowałeś?

Peace!

Sorry, pominalem pytanie.

Do Johna dolaczylem na sama koncowke do ekipy 'therm technology' odpowiedzialnej za efekt tego czegos niebieskiego.

Zrobilem kilka, malo istotnych ujec jak wchodzili do swiatyni, kurz i dymki i kilka narzedzi a po skonczeniu filmu przeszedlem do dzialu pipeline. Ogolnie naj mniej ciekawy projekt z tych ostatnich ale zawsze jakies doswiadczenie.

Link to comment
Share on other sites

Na jakim wydziale na ASP byłeś? :D Ciekaw jestem jak duża jest różnica w zarobkach i standardzie zycia tu w Polsce a w Nowej Zelandii?? Mozesz podac jakies przykladowe liczby? Jak sie maja ceny sprzetu/softu do Twoich aktualnych zarobkow?:D Na jakim sprzecie aktualnie pracujesz? Czy tesknisz za domem i planujesz wrocic, moze zalozyc wlasna firme w Polsce? Czy raczej zostajesz za granica na stale? Dlaczego unikasz Windowsow jak ognia?:P Mac OS faktycznie taki super?

Gratuluje stanowiska! :)

Link to comment
Share on other sites

Za te sceny byla inna firma odpowiedzialna. Tasio Tas (ktory pracowal rowniez nad ujeciami do tego filmu w firmie Pixomondo/GB) wspominal cos o ujeciach podwodnych, mozliwe, ze wie cos na ten temat.

Scena z z brzegiem oceanu i skalami w Journey2 byla robiona przez ScanlineVFX, z uzyciem ich autorskiego programu Flowline. Jak Albert wspomnial, do symulacji wody w duzej skali, najlepiej nadaje sie metoda FLIP, czyli HYBRIDO czy NAIAD.

 

W scenach podwodnych (Pixomondo) nie byl uzywany zadny symulator cieczy. Wszystkie babelki byly fakeowane w standardowych particlach.

 

Pozdro!

Link to comment
Share on other sites

Dzięki tas za dopełnienie informacji.

 

A apropo jeszcze rekrutacji, to czy sam zgłosiłeś się do studia czy oni znaleźli Ciebie?

Ale nie sądziłem, że WETA jest aż tak dużą firmą, że np. nigdy nie miałeś okazji spotkać Piotra.

 

Apropo pracy nad projektem/projektami. Jak to jest z tymi projektami. Skoro masz dostęp i możesz korzystać z pomocy np. programistów, czy np. delegowany jesteś tylko do jednego projektu, nie zaczynasz innego czy jednocześnie zajmujesz się np. 2 projektami. Czy jest to możliwe?

Edited by Adek
Link to comment
Share on other sites

Gdzieś słyszałem, że zagraniczne firmy chętniej zatrudniają generalistów niż osoby specjalizujące się w jednej rzeczy. To prawda czy jest to kompletny mit i w ogóle bajka wyssana z palca?

 

Miałeś okazję odwiedzić oddział zajmujący się produkcją miniatur czy przesiadujesz jedynie w swoim dziale i nie bardzo cie ciągnie tam do poznania innych, bo weta przecież ma jeszcze swój oddział miniatur (nie nazwał bym miniaturami tego co robili do King Konga tylko jak to jedna pani nazwałą w making ofie "BIGATURES" :) )

Link to comment
Share on other sites

Na jakim wydziale na ASP byłeś? :D Ciekaw jestem jak duża jest różnica w zarobkach i standardzie zycia tu w Polsce a w Nowej Zelandii?? Mozesz podac jakies przykladowe liczby? Jak sie maja ceny sprzetu/softu do Twoich aktualnych zarobkow?:D Na jakim sprzecie aktualnie pracujesz? Czy tesknisz za domem i planujesz wrocic, moze zalozyc wlasna firme w Polsce? Czy raczej zostajesz za granica na stale? Dlaczego unikasz Windowsow jak ognia?:P Mac OS faktycznie taki super?

Gratuluje stanowiska! :)

Dzieki!

Bylem w Warszawskim ASP na wydziale Fotografii ktory w pierwszym roku przeistoczyl sie w "sztuke nowych mediow".

 

Jezeli chodzi o koszt zycia to nie ma co przeliczac, cyferki sa podobne - piwo w Polsce przypuscmy 8zl, piwo tutaj 8$, wynajem mieszkania 1500zl, tu 1500$ itd. Zarobki to inna sprawa, sa tak samo bardzo zroznicowane jak i w Polsce, niektorzy zarabiaja tutaj tyle samo co przecietna w Polsce, inni 5x wiecej. Wszsytko zalezy od twojego doswiadczenia, umiejetnosci i dogadania sie.

 

O sprzecie w pracy mowic nie moge ale nie slyszalem jeszcze o duzym studio ktore by mialo windowsy ( Pixomondo/GB i domyslam sie, ze Scanline bo to studia 3D Max'owe)

 

Tesknie za rodzina i znajomymi, tak. Poki co o zakladaniu firmy nie mysle.

Unikam Windowsow bo to dla mnie system porazka z tragicznym zarzadzaniem pamiecia i przeszkodami w integracji z innymi systemami.

Poki co udaje mi sie unikac tego systemu juz okolo 2 lata i bardzo sie z tego ciesze.

Czemu MacOs ? bo to unix pod ktorego jest skompilowane duzo popularnego softu.. i poprostu dziala (jestem starym Amigowcem ktory zaczynal od MacOS 8.0)

 

A apropo jeszcze rekrutacji, to czy sam zgłosiłeś się do studia czy oni znaleźli Ciebie?

Dawno temu wypelnialem ichniejszy formularz ale odezwali sie sami proszac mnie o przyslanie aktualnego cv i reela. Wiec nie jestem pewien czy bylem wylowiony przez rekrutanta czy przegladali stare zgloszenia.

 

Apropo pracy nad projektem/projektami. Jak to jest z tymi projektami. Skoro masz dostęp i możesz korzystać z pomocy np. programistów, czy np. delegowany jesteś tylko do jednego projektu, nie zaczynasz innego czy jednocześnie zajmujesz się np. 2 projektami. Czy jest to możliwe?

Mowiac ogolnie o duzych post produkcjach to tak, wiele osob pracuje nad kilkoma projektami na raz. Mozna skorzystac z pomocy programistow lub pipelineu ale tylko jezeli jest to konieczne, i musi byc to zalatwione oficjalna droga (bo oni tez maja swoje projekty scisle okreslone czasowo).

 

Gdzieś słyszałem, że zagraniczne firmy chętniej zatrudniają generalistów niż osoby specjalizujące się w jednej rzeczy. To prawda czy jest to kompletny mit i w ogóle bajka wyssana z palca?

Jestes zatrudniany jako specjalista swojej dziedziny. Doswiadczenie generalistyczne to oczywiscie bardzo duzy plus bo istotna jest ta wiedza do wspolpracy z innymi dzialami. Dodatkowo zawsze mozesz pogadac z produkcja o mozliwosciach zmiany specjalizacji i gdy jest to fizycznie mozliwe to nie ma problemu.

Dzial efektow jest dosc specyficznym dzialem bo czesto zdarza sie, ze musisz oswietlac swoje efekty (lub cala scene), napisac shadery pod swoj efekt oraz zrobic chociazby podgladowa kompozycje (tzw. 'fx slap comp').

24716598.jpg

Np. filmie Journey2 musialem sie wlasnie zajac tymi wszystkimi aspektami na raz. Zdecydowalismy sie renderowac w mantrze a dzialy oswietlenia/renderingu oraz shaderow nie mialy doswiadczenia z Hoduinim i tym rendererem). Dodatkowo w wielu przypadkach szybciej bylo cos przeanimowac i wymodelowac niz upominac sie innych by to zrobili/poprawili.

 

Miałeś okazję odwiedzić oddział zajmujący się produkcją miniatur czy przesiadujesz jedynie w swoim dziale i nie bardzo cie ciągnie tam do poznania innych, bo weta przecież ma jeszcze swój oddział miniatur (nie nazwał bym miniaturami tego co robili do King Konga tylko jak to jedna pani nazwałą w making ofie "BIGATURES" :) )

 

Tak, mowisz o Weta workshop (http://www.wetanz.com/weta-workshop-services/showreel/) . Zawsze chetnie poznaje nowe dzialy jak tylko zdarza sie mozliwosc i jest na to czas :). Sam w domowym zaciszu bawie sie wszelkimi technikami tradycyjnymi od rysunku az po rzezbe plus fotografia.

Edited by tmdag
Link to comment
Share on other sites

1.Jakiego kompa używasz w domowym zaciszu ? Czy ciągasz za sobą po świecie jakąś wypasioną stację graficzną czy mobilną ?

2.Nie chcę wkładać kija w mrowisko ale jak wygląda Twoje stanowisko wobec sytuacji gdy ktoś się chce uczyć obsługi softu nie stać

go na te 5 programów ,w których mógł by poćwiczyć i nie jest studentem więc nie może liczyć na wersje PLE ,których również nie ma

w przypadku chociażby RealFlow czy innych .

3.Mając duże doświadczenie w vfx-ach jaką radę dał byś osobą ze słabszymi komputerami czy w ogóle jest sens zaczynać zabawę z symulacją płynów czy próbować swoich sił bardziej w sofach takich jak After Effects .

4.Czy zdarza ci się używać darmowego softu (oczywiście nie pytam o odtwarzacz muzyczny)

5.Możesz się podzielić jakimiś trikami własnymi ułatwiającymi pracę ?

6.Czy jest szansa ,że na http://tmdag.com/blog/ pojawią się kiedyś tutoriale czy raczej nie czujesz chęci do tego typu przdsięwzięć.

7.Masz jakąś ulubioną maksymę ,którą się w życiu kierujesz ?

Link to comment
Share on other sites

A ja się zapytam o coś innego bo pewnie znasz sporo najróżniejszych ludzi w branży. Czy da się wejść do tego najpoważniejszego CG (filmy i animacje) będąc jedynie samoukiem? Czy większość ludzi z którymi pracujesz ma za sobą szkoły, kursy itd. Ewentualnie jaki typ edukacji przeważa: szkoły filmowe, kursy online + własna praca czy może najwięcej doświadczenia zbierają ci ludzie po prostu w pracy?

Link to comment
Share on other sites

ja mam takie moze dziwne pytanie ale czy uzywacie do filmow maxa i vray'a??

 

 

gratuluje za to gdzie jestes, bo sam bym chcial sie znalesc na twoim miejscu :)

 

pozdrawiam i uwazaj na te pajaki :]

Edited by plasti
Link to comment
Share on other sites

Podsumowując to ile czasu zajęło ci osiągniecie tego poziomu w 3D? Ile średnio godzin dziennie zajmowałeś się tym tematem? Były to twórcze zrywy czy regularna praca codziennie?

 

 

Czy próbowałeś może dostać się również do łódzkiej filmówki?

Edited by Greentea
Link to comment
Share on other sites

Ja dopiero zaczynam swoją przygodę z programami 3D i mam do Ciebie pytanie. Co oprócz znajomości języka Angielskiego i ogólnej obsługi programu jest wymagane w dostaniu się do takiej firmy a co może być pomocne (może jakaś prestiżowa szkoła albo jakieś konkursy)?

 

Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam .

Link to comment
Share on other sites

1.Jakiego kompa używasz w domowym zaciszu ? Czy ciągasz za sobą po świecie jakąś wypasioną stację graficzną czy mobilną ?

Ciaganie za soba jakiejs stacji mija sie z celem (glownie ze wzgledu na koszta). MacbookPro wystarcza mi do wszystkiego :)

2.Nie chcę wkładać kija w mrowisko ale jak wygląda Twoje stanowisko wobec sytuacji gdy ktoś się chce uczyć obsługi softu nie stać go na te 5 programów ,w których mógł by poćwiczyć i nie jest studentem więc nie może liczyć na wersje PLE ,których również nie ma w przypadku chociażby RealFlow czy innych .

Realflow nie posiada wersji PLE ale za to posiada wersje demo (jak i wiekszosc programow z ktorych mozna wystarczajaco duzo sie nauczyc). Na zachodzie jest troche latwiej zaczac jako junior czy assistant ale osoby te to w glownej mierze absolwenci szkol graficznych. Jest to inwestycja ktora trzeba podjac. Sytuacja w Polsce pod tym wzgledem jest coraz lepsza. Powstaja szkoly i cena oprogramowania maleje. Za starych czasow gdy sam sie uczylem podstaw, pozostawalo tylko kombinowanie na wlasna reke :)

3.Mając duże doświadczenie w vfx-ach jaką radę dał byś osobą ze słabszymi komputerami czy w ogóle jest sens zaczynać zabawę z symulacją płynów czy próbować swoich sił bardziej w sofach takich jak After Effects .

Komputer tutaj nie ma wielkiego znaczenia, ja sie uczylem na Amidze na ktorej mialem 25Mhz :). Na slabszym komputerze zrobisz dokladnie to samo, poprostu dluzej poczekasz na efekt.

4.Czy zdarza ci się używać darmowego softu (oczywiście nie pytam o odtwarzacz muzyczny)

Soft na ktorym pracuje nie jest darmowy ale trzeba brac pod uwage, ze to nie ja musze go posiadac lecz firma dla ktorej pracuje. W domowym zaciszu korzystam z wersji demo lub mam wykupione licencje.

5.Możesz się podzielić jakimiś trikami własnymi ułatwiającymi pracę ?

Ogolnymi trikami zawsze sie dziele ale jest ich tak wiele i sa dosc specyficzne, ze ciezko o nich napisac:). Np staram sie nigdy niczego nie symulowac by nie tracic na tym 100% kontroli.

6.Czy jest szansa ,że na http://tmdag.com/blog/ pojawią się kiedyś tutoriale czy raczej nie czujesz chęci do tego typu przdsięwzięć.

Zostalem poproszony o stworzenie kilku komercyjnych tutoriali dla znanych stron. Gdy tylko znajde wolna chwile, z mila checia moglbym zrobic tutorial opisujacy jakies zagadnienie dot. ktorego ciezko znalezc dokumentacje w internecie.

7.Masz jakąś ulubioną maksymę ,którą się w życiu kierujesz ?

"Koko jumbo i do przodu" :) po prostu wyznaczam sobie cele i nigdy nie spoczywam "na laurach"

A ja się zapytam o coś innego bo pewnie znasz sporo najróżniejszych ludzi w branży. Czy da się wejść do tego najpoważniejszego CG (filmy i animacje) będąc jedynie samoukiem? Czy większość ludzi z którymi pracujesz ma za sobą szkoły, kursy itd. Ewentualnie jaki typ edukacji przeważa: szkoły filmowe, kursy online + własna praca czy może najwięcej doświadczenia zbierają ci ludzie po prostu w pracy?

Wiekszosc osob ma za soba szkoly. Sa to rozne szkoly artystyczne, filmowe, komputerowe. Jednak najwiecej sie wszyscy ucza zaczynajac jako juniorzy w duzych firmach.

ja mam takie moze dziwne pytanie ale czy uzywacie do filmow maxa i vray'a?? gratuluje za to gdzie jestes, bo sam bym chcial sie znalesc na twoim miejscu :) pozdrawiam i uwazaj na te pajaki :]

Dzieki! :)

Znam jedynie dwie firmy uzywajace Maxa do filmow - Pixomondo i Scanline ale nie mam pojecia jakich rendererow uzywaja.

Podsumowując to ile czasu zajęło ci osiągniecie tego poziomu w 3D? Ile średnio godzin dziennie zajmowałeś się tym tematem? Były to twórcze zrywy czy regularna praca codziennie? Czy próbowałeś może dostać się również do łódzkiej filmówki?

Przygode z grafika komputerowa zaczynalem ponad 14 lat temu, w podstawowce, na Amidze 1200. Ciezko powiedziec ile mi to zajmowalo ale opuscilem sporo lekcji w szkole :). Pierwsza prace zaczalem jeszcze bedac w liceum i potem juz poszlo z gorki. Nie sadze by komukolwiek kto dzis zaczyna musialo to tyle zajac gdyz dzis mamy latwy dostep do internetu, tutoriale, latwy dostep do narzedzi oraz szkoly.

Myslalem kiedys o lodzkiej filmowce ale zrywanie sie z pracy w piatek, wynajmowania pokoju w lodzi i wracania w niedziele w nocy mnie odpychalo :) Postanowilem sie szkolic samemu i dodatkowo, dla motywacji poszedlem na ASP.

Hmm... z punktu widzenia produkcji to czemu ostatnio w filmach tak popularne staje się używanie Arnolda?

Arnold jest bardzo szybkim raytracerem i stosunkowo latwo/szybko z niego wyciagnac ladny obrazek. Jednak nie widzialem jeszcze jakiegos uzycia na wieksza skale poza Sony. Nie interesowalem sie rowniez bardzo tym tematem wiec moge miec bledne pojecie :)

Ja dopiero zaczynam swoją przygodę z programami 3D i mam do Ciebie pytanie. Co oprócz znajomości języka Angielskiego i ogólnej obsługi programu jest wymagane w dostaniu się do takiej firmy a co może być pomocne (może jakaś prestiżowa szkoła albo jakieś konkursy)? Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam .

Firma musi udowodnic w urzedzie imigracyjnym, ze kandydat ma min 3 lata doswiadczenia w zawodze i, ze nie ma zadnej osoby w kraju ktora by dorownala twoim umiejetnosciom (to samo jest w przypadku Kanady czy USA). O wiele latwiej jest sie dostac do firmy w UK .

Konkursy takie jak Cgsociety moga dac Ci rozglos lecz nikt, podczas rekrutacji nie zwraca na to uwagi tak bardzo - licza sie poprostu twoje umiejetnosci i doswiadczenie.

Radzilbym zachaczyc sie na poczatku w malej firemce i sukcesywnie sie wspinac w gore :).

Albertcie nie wszyscy wiedza ze jestes tez swietnym DJ-jem, man pytanie czy macie jakas kapele w Weta? Lub organizujecie wspolne " muzykowanie" :) pozdrawiam.

Heheh :) Nie wzialem swoich winyli bo za duzo wazyly :( Ale poznalem kilku "grajkow" i jak tylko moge to sie bawie :)

Edited by tmdag
Link to comment
Share on other sites

Co do FXow bo od dluszego czasu nikt o to nie pyta... Dokladniej chodzi mi o Pythona. Piszesz duzo od zera wymyslajac wlasne algorytmy czy jest ot jedynie dla Ciebie narzedzie pomocnicze? Jezeli piszesz wlasne algorytmy napisz prosze jak sie pracuje w tym jezyku w zestawieniu z 3d i jak to jest z dostepnoscia bibliotek do roznych rzeczy typu exportery importery formatow i jakies inne dzinsksy bez ktorych nie da sie programiscie zyc bezstresowo?... Pytam sie bo czasem sie zastanawiam czy nie strzelam sobie w stope uczac sie innego jezyka bardziej przeznaczonego do gier/czystej matmy lub pisania low-level rzeczy mimo iz wciaz chcialbym pozostac grafikiem i nie odjezdzac za daleko w obiektowe swiaty.

Link to comment
Share on other sites

Czy planujesz zmierzyć się z reżyserią/produkcją i stworzyć autorskiego shorta ?

Tak, zmagam sie ze soba oraz wolnym czasem by sie za to zabrac. Mam nadzieje, ze wreszcie mi sie uda.

Wiekszy problem bedzie z ukonczeniem bo jestem bardzo krytyczny wobec tego co robie 

 

Co chciałbyś robić za 10 lat ?

Kiedys myslalem, ze jedynym wyjsciem bedzie zalozenie wlasnej dzialalnosci. Lecz rozpoczynanie wszystkiego na nowo i zajmowania sie robota papierkowa zamiast grafiki mnie zniechecalo.

Na dzien dzisiejszy, po doswiadczeniu ktore nabylem, moge powiedziec, ze za 10 lat widzial bym siebie na stanowisku Supervisora.

 

Czym jest dla Ciebie szczęście ?

Rozwijanie sie i dazenie do celow :)

 

 

Co do FXow bo od dluszego czasu nikt o to nie pyta... Dokladniej chodzi mi o Pythona. Piszesz duzo od zera wymyslajac wlasne algorytmy czy jest ot jedynie dla Ciebie narzedzie pomocnicze? Jezeli piszesz wlasne algorytmy napisz prosze jak sie pracuje w tym jezyku w zestawieniu z 3d i jak to jest z dostepnoscia bibliotek do roznych rzeczy typu exportery importery formatow i jakies inne dzinsksy bez ktorych nie da sie programiscie zyc bezstresowo?... Pytam sie bo czasem sie zastanawiam czy nie strzelam sobie w stope uczac sie innego jezyka bardziej przeznaczonego do gier/czystej matmy lub pisania low-level rzeczy mimo iz wciaz chcialbym pozostac grafikiem i nie odjezdzac za daleko w obiektowe swiaty.

 

Python w wiekszosci przypadkow jest takim mid-levelowym wparciem programu gdy cos trzeba zautomatyzowac. W wiekszosci programow wsparcie pythona przychodzi z tysiacem napisanych funkcji specjalnie do komunikowania sie z programem ale nie oznacza to, ze nie mozesz korzystac z innych, zewnetrznych jak np http://cgkit.sourceforge.net czy http://www.scipy.org. Wszystkie sa ladnie opisane z pelna dokumentacja i przykladami i moga Cie wyreczyc w wielu "low-level'owych" problemach :)

Przydatny link: http://wiki.python.org/moin/PythonGameLibraries

Link to comment
Share on other sites

Ciekawi mnie jak zachodnie firmy postrzegają nasz kraj? co rusz widzę ilu zdolnych grafików z Polski pojawia się tu i ówdzie w produkcjach lub czasopismach o grafice 3d, wielu niestety ma możliwość rozwijać się i co ważne godnie zarabiać dopiero za granicą.

Link to comment
Share on other sites

Ciekawi mnie jak zachodnie firmy postrzegają nasz kraj? co rusz widzę ilu zdolnych grafików z Polski pojawia się tu i ówdzie w produkcjach lub czasopismach o grafice 3d,

wielu niestety ma możliwość rozwijać się i co ważne godnie zarabiać dopiero za granicą.

Na zachodzi ludzie sa pod wielkim wrazeniem i slyszalem juz komentarze w stylu "wow, chcial bym w takiej firmie pracowac" po ogladaniu prac np Platige'a.

Pracujac w polsce mamy dosc duza swobode w tym co robimy i zdarza sie, ze firmy z checia promuja i wspieraja wlasne produkcje co jest zadko spotykane za granica.

Jezeli chodzi o nasze umiejetnosci to rowniez tu slysze wiele dobrego i jako osoby z generalistycznym pojeciem o tworzeniu grafiki mamy duzy plus w oczach rekrutantow :)

 

Mnie ciekawi czy miałeś A1200 z jakimiś dodatkowymi rozszerzeniami Blizzardy itp ? :) no i jakie ulubione gry ?

Może jakieś demko udało się skleić na Amidze?

Moja Amisia caly czas dziala (no ... prawie ). Pracowalem na niej dosc dlugo wiec musiala byc "mocna" jak na swoje czasy. Blizzard PPC 603e + 040, Bvision, FastAta :) (tylko ponoc mialem pecha z ppc i nie da sie go odratowac).

Ulubione gry:

Ufo the enemy unknown, goblins, slam tilt, IK+, flashback, universe, moonstone, cannon fodder, syndicate, settlers, theme park etc :)

Demko.. tak i nie ..Probowalem wskrzesic Nah-Kolor ale jakos nieudolnie mi to szlo. Zebralem czesc ludzi z Nah-kolor i poszlismy w komercje ale w kilku demkach jakies moje obiekty/animajce mozna znalezc.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy