Jump to content

Sowiecki czołg ciężki IS-3 (Iosif Stalin)


Recommended Posts

14849586097_74895b77a9_k_d.jpg

 

 

Czołg ciężki IS-3 powstał częściowo w oparciu o konstrukcję czołgu IS-2, lecz wprowadzał całkowicie nowy kształt kadłuba i wieży. Czołg miał starannie zaprojektowany pancerz o znacznej odporności na ostrzał dział przeciwpancernych. Charakteryzował się dużym nachyleniem płyt pancernych, sprzyjającym rykoszetowaniu pocisków i zwiększającym efektywną grubość pancerza. Kształt płyt nosa kadłuba określano jako tzw. "nos szczupaka"; czołg ten był także nieoficjalnie nazywany szczuka (szczupak), a na Zachodzie: Stalin. Pierwsze seryjne wozy zjechały z linii montażowych w maju 1945 r. i nie zdążyły wziąć udziału w wojnie. Konstrukcja ta wzbudziła duże zainteresowanie wśród aliantów zachodnich, którzy uznali IS-3 za niezwykle groźną broń.

 

Czołg wyposażony był w armatę D-25T kalibru 122 mm, znaną z czołgu IS-2. Zastosowanie tej armaty było jednak pewnym mankamentem tego czołgu, gdyż charakteryzowała się ona niezbyt dużą prędkością początkową pocisku i w rezultacie jej możliwości przebicia pancerza, pomimo dużego kalibru, odpowiadały niemieckiej armacie 75 mm z długą lufą, zastosowanej m.in. w niemieckim czołgu Panther. Ponadto, z powodu dużych i ciężkich nabojów, szybkostrzelność armaty była niska, a zapas przewożonej amunicji mały.

 

W trakcie służby, czołgi IS-3 były modernizowane. Pierwsza modernizacja miała miejsce w latach 1952 – 1953. Obejmowała ona wzmocnienie mocowania silnika i skrzyni biegów. Wzmocniono pancerz pod wieżą. Wozy otrzymały nowe radiostacje. W wyniku modernizacji masa pojazdu wzrosła do 48 800 kg. Następna modernizacja miała miejsce w końcu lat 50. XX wieku. Zmodernizowane pojazdy od 1960 nazywano IS-3M lub IS-3M model 1960. Modernizacja obejmowała wzmocnienie kadłuba czołgu. Unowocześniono układ napędowy. Czołg otrzymał nowe przyrządy obserwacyjne, w tym noktowizory. Od 1960, zamiast silników W-11, montowano silniki W-54K-IS o mocy 530 KM. Były one odmianą silnika stosowanego w czołgach T-54.

 

Źródło: WIKIPEDIA

Edited by 2013
Link to post
Share on other sites
  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Przerzucić raczej nie, chciałem nauczyć się modelowania w MODO, i nadal chcę!

Zdecydowałem jednak, że poświęcę czas na naukę innych rzeczy, oraz na samo modelowanie.

Wybrałem IS-3, MODO jeszcze sobie poczeka :)

Link to post
Share on other sites
oczyma wyobraźni widzę że to ładny czołg ;) kiedyś próbowałem coś podobnego , główny jego atut była "skorupa żółwia" nalana jak dzwon aby pociski się odbijały.

 

Niebawem będziesz mógł ocenić czy Ci się podoba :)

Oczywiście tylko część modelu, bo wykonanie całości zajmie mi trochę czasu, sporo drobiazgu się na nim znajduje.

Jeśli chodzi o budowę to zobacz sobie kilka różnych zdjęć wieży tego czołgu, były odlewane w wielu formach i dzięki temu odlewy znacznie się od siebie różnią, generalnie wieża wygląda jakby formowano ją na kowadle i okładano młotem.

 

Edit:

 

Założenie fajne, tyle, że w praktyce okazał się jedną z największych porażek pancernych armii radzieckiej. Ale faktycznie to jeden z ładniejszych czołgów i podstawa drużynówek w WOT. :D

 

Nie pamiętam dokładnie gdzie o tym czytałem, ale ponoć IS-3 zdołał zabrać udział w II wojnie światowej, pod sam jej koniec.

Do produkcji wszedł po zakończeniu wojny, no ale kto wie, może kilka prototypów zostało wysłanych na testy bojowe.

 

Mnie także podoba się ten czołg, no jest oryginalny w swojej budowie, głownie chyba za sprawą wieżyczki :)

Edited by 2013
Link to post
Share on other sites

@dexter47 dziękuję, ale mam chyba wszystkie możliwe rysunki i printy :)

 

Fotografie których szukam:

 

- rozebrany IS-3 (renowacja)

- bardzo zależy mi na ujęciach wnętrza wanny

- wieża bez lufy

- wieża od spodu

- peryskop, zależy mi na wymodelowaniu peryskopu bo chcę aby było go widać w chwili gdy otworzę właz.

 

Resztę raczej posiadam.

Link to post
Share on other sites

@medwed dziękuję za linki, ale ja już odwiedziłem te strony, nie udało mi się odszukać na nich tego co wymieniłem powyżej.

Jak już pisałem zebrałem ponad 1000 fotografii.

 

W ostateczności będę bazował na rysunkach, ale one zupełnie nie oddają formy gdyż są znacznie uproszczone.

Link to post
Share on other sites

Ale trafiłeś!

Na dwóch zdjęciach widać otwarty właz!

Bardzo Ci dziękuję, nie mogłem się doszukać takich fotografii

Dzisiaj mam zamiar wyciąć ten właz :)

 

Takich fotografii szukam, bez wieży i pokrywy włazu kierowcy.

Aby dobrze było widać wycięcia pod nimi.

 

Edit:

 

Pomysł z forum WoT jest świetny, poproszę tam o pomoc!

 

ytdC4.jpg

tUBCo.jpg

Edited by 2013
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy