Jump to content

Blender 2.76 wydany!


Recommended Posts

55JAYP4.jpg

 

Można już pobrać nową wersje Blendera opatrzoną numerem 2.76. To wydanie to między innymi:

-Ogromne przyśpieszenie viewportu.

-Obsługa OpenSubdiv od Pixara.

-Point Cloud Density rendering w Cycles.

-Odświeżona przeglądarka plików.

-Wiele usprawnień w narzędziach do modelowania, rzeźbienia, animacji.

 

Reszta nowości i link do pobrania na oficjalnej stronie projektu:

http://www.blender.org/features/2-76/

Link to post
Share on other sites

Dodam że w tym filmiku od Reanimatora modele to oczywiście nie instancje (alt+D) tylko twarde kopie (Shift+D), niezależne dane. Instancje na GPU pojawią się za kilka miesięcy.

 

Kilka objaśnień żebyście nie musieli googlać.

Żeby OpenSubdiv śmigał trzeba zrobić dwie rzeczy:

1. W User Preferences wybrać jeden z dostępnych backendów. Jak macie zwykłą desktpową karte grafiki (nawet kilkuletnią) to wybieracie "GLSL Compute", jeśli wasza grafa nie będzie współpracowała to przełączcie na "GLSL Transform Feedback". Jeśli macie jakąś integre to przetestujcie czy lepiej będzie wam śmigał "GLSL Transform Feedback" czy pozostałe backendy oparte o CPU.

2. Dodać modyfikator Subdiv do obiektu i kliknąć checbox "Use OpenSubdiv". Modyfikator powinien być na końcu stacka, jeśli będzie inaczej to opcja z checkboxa jest ignorowana i siatka kalkuluje się w stary sposób.

 

OpenSubdiv i ogólne przyśpieszenie viewportu to 2 osobne rzeczy. Optymalizacja viewportu dotyczy na razie wyświetlania Solid i Material. Rysowanie siatek (czyli tryb Edit Mode) czy obwódka selekcji na razie liczy się starymi metodami. Te rzeczy będą poprawiane w następnych wersjach blendera.

Poprawki wyświetlania dotyczą głównie siatek które składają się z quadów, ngonów i subdivowanych już w blenderze polygonów. Nie będzie jakiegoś ogromnego zysku na siatkach które składają się z samych trisów (przykładowo po Decimation z Zbrusha albo podczas rzeźbienia Dyntopo). Można przyjąć że obecnie wydajność rysowania polygona lub podzielonego polygona jest niewiele mniejsza niż wydajność rysowania samego trójkąta. Czyli spokojnie możecie podkręcać zagęszczenie w modyfikatorach Subdiv/Multires aż wasze GPU się spocą. ;) Zaimportowane siatki z trisów polecam potraktować operacją TrisToQuads.

Link to post
Share on other sites
eśli macie jakąś integre to przetestujcie czy lepiej będzie wam śmigał "GLSL Transform Feedback" czy pozostałe backendy oparte o CPU.

 

bzdurka niestety :(. trzeba mieć kartę zewnetrzną GPU aby móc wybrać CPU. (niestety) można wymusić to na integrze ale trzeba ingerować w konsoli. niestety. są błedy z integrą więc narazie dali tylko Nvidie xD Sprawdzałem. W sumie jest niezły przyrost na mocnym sprzęcie, na słabych sprzętach różnicy praktycznie niema. A na mega słabych np laptopy z integrą, nawet niemożna odpalić na officialnych ustawieniach. Pozdrawiam użytkowników mac booków pro oraz imac'ów :D

Edited by Maciek Jutrzenka
Link to post
Share on other sites

Ok. Nie wiedziałem że zablokowali intelowe integry, teraz doczytałem. Może poprawią w następnych wydaniach (jeśli bug u nich a nie w samym OSD). Na kartach AMD pójdzie tylko nie z GLSL Compute. Mac... tja... ;)

Link to post
Share on other sites
Ok. Nie wiedziałem że zablokowali intelowe integry, teraz doczytałem. Może poprawią w następnych wydaniach (jeśli bug u nich a nie w samym OSD). Na kartach AMD pójdzie tylko nie z GLSL Compute. Mac... tja... ;)

 

no niestety oby oby poprawili. chociaż ja i tak ciągle czekam na prawdziwe przyśpieszenie gdzie "importowana geometria" chodzi szybko

Link to post
Share on other sites

No nie wiem z tym boostem, był taki eksperymentalny build na którym miałem 100mil poly w multiresie i dało się o dziwo rzeźbić a tutaj przy 25mil jest nie używalny. Max 6mil poly w multiresie to troche mało jak na cudownie ulepszony viewport, bo tyle to było przed ulepszeniami.

Link to post
Share on other sites

Rice- Nie wszystko na raz... Na GPU które mam w robocie mam teraz ~8 krotne przyśpieszenie wyświetlania subdivowanych siatek. Wreszcie da się wydajnie wyświetlić multiresowe sculpty (bez zmiejszania subdiv w preview). Mało? Eksperymentalny build ze sculptem pewnie nie przeszedł bo były jakieś problemy na innych kartach. Poczekaj na następne wydania, developerzy cały czas jadą z tym tematem.

 

Vaticinator- Spróbuj zaktualizować sterowniki. To dosyć stara karta ale raczej spełnia wymagania.

Edited by Monio
Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy czegoś źle nie robię ale zrobiłem dla testu scenkę w której mam 13M poly i to już przycina bardzo srogo. Dla porównania viewport Maya nie zwalnia przy tej samej ilości polys.

 

żeby nie było - jedyne co robię to obracam viewportem.

Link to post
Share on other sites

Mimo ze cala moja kariera 3D byla w 3ds Max i nic poza nim nie umiem (o ile go umiem hehe) to kibicuje tylko blenderowi.

 

Kroopson: mimo ze Maya wypada tutaj lepiej, to czy nie widzisz ze wlasnie porownales standard w brazny VFX/Filmowej do Blendera? Juz takie cos to powod do dumy dla blenderka.

Link to post
Share on other sites

Kroopson- Jakie masz GPU? Włączyłeś VBO w User Preferences? Tryb wyświetlania solid, wyłączone textured solid? Obiekty masz zaznaczone że rysuje ci się outline?

 

Ja mam starego GTX460 i 6 giga ramu. Moja scenka to 200 obiektów z subdivem na 4 levelu, łącznie 13 milionów trisów. W starym blendku wyciągam 4.5fps w nowym średnio 33fps. Jak zatwierdzę subdiv na drugim levelu i zagęszczę nowym to wtedy w nowym spada do 15fps a w starym do 3fps.

 

Majka ma teraz super wydajny viewport, trudno porównywać z innymi softami. Wiadomo że to jeszcze nie ta liga. Za to stary blender i nowy blender to już kolosalna różnica. ;)

Link to post
Share on other sites

Kroopson- Luz luz. Po prostu to jest kod świeżutki jak bułeczka więc niewykluczone że na niektórych konfiguracjach coś się nie zgra. Mi zależy żeby takie rzeczy wyłapać najwcześniej jak się da i zgłosić. ;)

 

Vaticinator- Twoja karta powinna łyknąć OSD więc zgłoś to na tracker. Może niektóre mobilne karty czegoś nie mają i zablokowali, trudno powiedzieć.

https://developer.blender.org/maniphest/task/create/?project=2&type=Bug

Link to post
Share on other sites

Zrobiłem na szybko test na najwolniejszym Haswell Intel Celeron G1840/IntelHD (only 10 shader unit, najlepsze IntelHD mają 48) nowego viewportu 2.76 i jest nowa moc:). Co prawda na IntelHD w Ustawieniach OpenSubdiv jest tylko None, więc trudno powiedzieć czy tu też coś jest na plus, musiałbym porównać z 2.75.

 

Scena jak z tego linku 1.5 mln tri : http://community.thefoundry.co.uk/discussion/topic.aspx?f=32&t=44302&page=0

przekonwerterowana do obj i zaimportowana do Blendera, wyświetlanie Solid, VBO on, ekran 1920x1080 FHD, jedno światło. Uwaga; równiutko 40 fps, wcześniej na 2.75 było tylko 20 fps. Dla porównania +-10% w Modo901sp2 jest w najlepszym razie 20fps. Moc zaczyna się jak używam Shift+D, dobiłem do 9 mln (6 kopi) tri, 8 fps i scena edytowalna moim zdaniem, bo nie czuć zwolnienia na obiektach. Dla porównania w Cinema4D nie było tak słodko z tym dublowaniem. Najbardziej zachwyca mnie małe użycie pamięci w Blenderze, przy 6 kopiach nie przekracza nawet 3GB. W ten sposób Blender wskoczył mi na nr.2, przeskoczył Cieneme4D, jest za LightWave z tym speedem viewportu.

 

Kolejna scena to Suzanka z Subdivsion na 6 - 4.03 mln tri; 25 fps. 3 x Shift+D - 12mln tri; 9 fps. Tutaj czuć bardziej zwolnienie niż na zwykłych tri, ale zawsze można obniżyć level i użycie pamięci poniżej 1GB - magia subd :)

Link to post
Share on other sites

Super, aż miło na to popatrzeć, ale ja nadal czekam na porządne narzędzia do manualnej retopologii, które będą w Blenderze defaultowo za free i na stałe a nie jako płatne wtyczki, które i tak różnie działają. Nie wspomnę o tym, że przydałoby się też coś takiego jak zremesher z ZBrusha do automatycznej retopo.

Link to post
Share on other sites

Ja polecam inne podejście. Ustawić miesięczną dotacje i czkać aż się pojawi nie za darmo i dobrze napisane. Jeszcze lepiej skrzyknąć się z ludźmi, zaprojektować to i wynająć programistę. Tak powstały narzędzia do druku 3D i poszło chyba nieźle bo blender jest najpopularniejszym pakietem w segmencie domowego druku 3D. ;)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy