Jump to content
Karpik

3ds max Fotorealizm wizualizacji

Recommended Posts

Witam,

Zaczynam prace w programie 3ds max i chciałbym się dowiedzieć czy z mojej wizualizacji jestem w stanie uzyskać coś więcej samymi ustawieniami renderu jeśli tak to w jaki sposób?

Czy jest to związane z postprodukcją bo zależy mi jak najbardziej na fotorealizmu bo wizualizacja w moim wykonaniu jest tak jakby bez życia :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak i również aby wszystko dobrze funkcjonowało, musisz dorobić coś więcej niż tylko to co widać na renderze.

W przypadku twojego renderu - po prostu zbuduj prosta łazienkę.

 

Modele klopów, wanien i pryszniców bez problemu ściągniesz od producentów.

 

Dodatkowo w renderach wnętrz nigdy nie opieram oświetlenia w 100% na sztucznych źródłach światła.

Trochę światła z zewnątrz ( zarówno w dzień i w nocy) zawsze robi dobrze.

 

Żeby za daleko nie szukać:

http://www.evermotion.org/tutorials/show/9765/making-of-white-living-room-tip-of-the-week

Tu jest mało światła sztucznego ale pokaże ci jak szybko ustawić światło dzienne w interiorze.

 

 

Dobrą metodą ustawiania oświetlenia światła w scenie jest renderowanie całej sceny jednolicie szarej.

Np RGB 180 180 180. Oczywiście poza szybami w oknach.

Wtedy masz pewność że światło jest poprawnie ustawione, i jedynie manipulujesz materiałami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

deshu, na serio renderowanie szarych modeli to dobra metoda? Moim zdaniem nie. Swiatlo dobre to przedewszystkim wypadkowa interakcji z shaderem - materialem. Ustawienie swiatla na tymczasowych materialach zwyczajnie w wiekszosci wypadkow nie sprawdzi sie na konkretnych materialach.

 

Cala zabawa z ustawieniami vray to bedzie tweakowanie swiatla i materialow. Jedno bez drugiego nie mozna mowic ze jest dobre.

 

Takie moje zdanie, ale pamietam ze pare osob nawet tutaj to popiera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renderowanie wstępnie szarej scenografii to b. dobra metoda.

Chwilowo eliminujesz pewien zbiór zmiennych z równania i możesz się skupić na samym świetle.

Źle ustawione szadery będą mylić - poprawiac szader czy światło?

Oczywiście finalnie tweakujesz wszystko razem, ale prościej regulować szadery kiedy wiesz, że światło jest OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

praetorian, to ma nawet pewien sens co piszesz. Wyeliminowanie paru zmiennych z rownania upraszcza sprawe. Jednak gdy sie zastanowilem, to wydaje mi sie ze to nieuprawionine, gdyz to rownanie moze byc poprawnie rozwiazane tylko ze wszystkimi zmiennymi. Dalej idac tym tokiem matematycznego myslenia, sa takie rownania, ze nie da sie wyeliminowac ani jednej zmiennej albo obliczyc ja w oderwaniu od calego rownania.

 

Ale skoro to sie sprawdza w Twoim wypadku to po co teoretyzowac? ;)

 

Nie mniej vray to tak bardzo specyficzny renderer, ze w jego wypadku obstaje przy swoim.

Co innego maxwell - tam szare materialy sprawdzilby sie bardziej.

 

Shadery to poprstu male programy komputerowe, ktore w 90% przpadkow obliczaja kolor wypadkowy przy zmiennej swiatla jakie pada na dany vertex czy pixel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja odpowiem troche inaczej niz graficy powyzej. Najpierw mysle trzeba obadac czym jest ten realizm jezeli probujesz go odwzorowac... Jak dziala swiatlo. Dlaczego materialy maja takie a nie inne barwy. Dlaczego niektore materialy odbijaja, inne przepuszczaja swiatlo a jeszcze inne sa ciemne i matowe. Poczytalbym o tym jak wacha sie natezenie swiatla za dnia. Porownalbym to z dostepnymi wartosciami dla lamp. Poczytaj o wzorach na te rzeczy. Dowiedz sie o zjawiskach wynikajacych z falowej natury swiatla. O wszelkich efektach ktore powstaja przy przejsciu swiatla w osrodkach o roznych gestosciach. I wiele wiele innych:

Zacznij od prostych nagran na youtube... Potem zabierz sie za ksiazki. Gwarantuje ze za kilka lat bedziesz potrafil przewidziec jak Twoja scena bedzie wygladac jedynie w wyobrazni ; ) powodzenia

Edited by norden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo siedzenie, robienie miliona eksperymentów, czytanie i oglądanie na youtube nie wystarcza. Czujnie obserwuj otoczenie. Weż też do ręki aparat fotograficzny. Najlepiej typu lustrzanka. Chyba, że bezlusterkowiec z wymienną optyką.

 

Patrząc na render to nie wiem w ogóle, w czym renderowałeś.

Corona ma na chwilę obecną bardzo łatwy sposób nauki - wersja A6 jest darmowa, nowe wersje są płatne, ale dla studentow około stówki na cały rok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metoda o której napisałem powyżej, sprawdza się właśnie idealnie w vrayu.

Dobrze stworzony, konkretny materiał będzie działał w każdej realnie oświetlonej scenie.

 

Gdy zaczynasz kręcić światłem dlatego że np. masz przepalone metale, to możesz mieć pewność, że po prostu zje*ałeś światło :)

 

Aktualnie renderuje wnętrza w coronie, i jest to renderer tak przewidywalny, ze nie potrzebuje fazy z szarym overridem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deshu przepraszam ale się całkowicie z tobą nie zgodzę zabawa z szarą scena to jest strata czasu i nie ma nic wspólnego z sensownym ustawianiem światła, zupełnie panowie zapominacie za każdy materiał wpływa na to jak się światło będzie we wnętrzu rozchodziło i zachowywało. Zamiast kombinować z szara scena znacznie lepiej zacząć wykorzystywać wszystkie możliwości jakie posiada frame buffer od vraya :) Co do corony to największa jej zasługa to banalny system ustawiania parametrów expozycji już w trakcie renderowania

Karpik wrzuć zrzuty ekranu z samej sceny , ustawień silnika renderującego, światła i kamery, jak budujesz scenę tonie skupiaj się tylko na tym co widzisz przed samą kamerą otoczenie to ważna rzecz będzie ci się np co miało pojawić w odbiciach . Co do światła to warto jest w scenie ze sztucznym oświetleniem wykorzystać efekt światła odbitego

Edited by skalpel3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje wszystkim za pomoc wszystkie podpowiedzi co do mojej pracy postaram się jak najlepiej wykorzystać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deshu przepraszam ale się całkowicie z tobą nie zgodzę zabawa z szarą scena to jest strata czasu i nie ma nic wspólnego z sensownym ustawianiem światła, zupełnie panowie zapominacie za każdy materiał wpływa na to jak się światło będzie we wnętrzu rozchodziło i zachowywało. Zamiast kombinować z szara scena znacznie lepiej zacząć wykorzystywać wszystkie możliwości jakie posiada frame buffer od vraya :)

 

No cóż, możesz nadal uważać że gdy pomalujesz ścianę na czarno to wpływa to na silę z jaką świeci słońce:)

Gdy mi materiały przyciemniają wnętrze, to koryguje camerą.

 

 

Co do corony to największa jej zasługa to banalny system ustawiania parametrów expozycji już w trakcie renderowania

 

Nie. VrayRT daje to od paru lat. Największa jej zasługa to to że juz drugi-trzeci pass daje bardzo dokładne pojęcie jak będzie wyglądał finalny render. W vrayu zwiększenie sampli pod finalny render czesto powoduje ze materiał wygląda zupełnie inaczej. Na przykład odbijające parkiety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używasz vray i tak naprawdę oprócz sprawy budowani sceny musisz zwrócić uwagę na odpowiednie samplowanie tak w świetle ( shadow subdivs ) jak i w shaderach (subdivs reflection , refraction) oczywiście nie przesadzaj z parametrami bo ci komputer zdechnie zanim policzy dobrze na mniejszych renderach testowych zobaczyć przy jakich parametrach nie będziesz miał szumów tak w odbiciach jak świetle. Jak już jesteśmy przy shaderach zwróć uwagę na współczynnik IOR i Fresnel IOR na forum i w necie znajdziesz współczynniki dla rożnych substancji/materiałów ważne bo daj realne odwzorowanie zachowania konkretnej substancji jeśli chodzi o reflection / refraction. Zapoznaj się z budowa i działaniem materiału typu blend/vrayblend mapkami proceduralnymi: color correction, falloff, mix, composite oczywiście pozostałych nie lekceważ. Przy ustawianiu jasności i światła sceny ważny jest miedzy innymi color mapping dla osoby początkującej bardzo dobry jest model Reinharda a szczególnie ważny jest współczynnik Burn Value dobrze się nim reguluje przepalenia w scenie, bardzo pomocny w walce z ustawieniami światła i kontrola nad przepaleniami jest vray frame buffer masz na nim przycisk 2 od lewej na dole force color clamping jak go wyłączysz to w trakcie renderowania w miejscach przepalonych będą się pojawiać plamy różnokolorowe kolor czarny najmocniejsze przekroczenie granic barw. Parametry kamery color mappingu i światła warto ustawić tak abyś miał albo czysto bez tych przepaleń albo na granicach oczywiście pomocny jest sam color mapping przyłączony do frame buffera tylko ze mocno rozwinięty jest w wersji vray 3 szczególnie w porównaniu do 2

Co do ustawień samego silnika to masz bardzo niskie parametry samplowania i adaptive dmc nie dopatrzyłem się jak wygląda u ciebie irradiance map a równoczesne nie potrzebnie podbiłem sample w Light cache. Zapoznaj sie co do czego służy znajdziesz informacje w samym helpie od vray warto zapoznać się także z kursami Granta Warwicka( pierwsza lekcja na temat ustawień i optymalizacji jest darmowa) oczywiście nie przepisuj potem żywcem jego ustawień do sceny:)

 

Deshu przepraszam ale teraz to bzdury gadasz totalne albo nie wiesz po co masz materiał typu override, dwa przepraszam nie zaprzeczaj prawom optyki bo materiały maj ogromne znaczenie na rozszczepialność, absorpcje i odbijanie światła i na koniec łącząc to co napisałeś na temat corony i vray rt jaki sens ma budowanie sceny szarej skoro właśnie posiadasz RT i interactive w coronie

Edited by skalpel3d

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deshu przepraszam ale teraz to bzdury gadasz totalne albo nie wiesz po co masz materiał typu override

Ke?

 

dwa przepraszam nie zaprzeczaj prawom optyki bo materiały maj ogromne znaczenie na rozszczepialność, absorpcje i odbijanie światła

 

Proszę cię... o jakich prawach optyki mówisz, skoro wg ciebie, trzeba dostosowywać siłę światła do materiałów? Czy jak kupisz sobie biały tshirt to zmieniasz siłę słońca żeby się nie przepalał?

 

 

i na koniec łącząc to co napisałeś na temat corony i vray rt jaki sens ma budowanie sceny szarej skoro właśnie posiadasz RT i interactive w coronie

 

Taki, że jesteś w stanie stwierdzić, czy problemem w twoim renderze jest światło czy materiał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deshu ty będziesz kręcił parametrami kamery tam gdzie ja efekty oddziaływania czarnej ściany załatwię przez materiał vryoverride,( czy tez jego odpowiednik w innych silnikach). Z twojej wypowiedzi o podkoszulku wynika, że chyba nigdy nie byleś w profesjonalnym studiu fotograficznym i nie wiesz jak się dobiera światło i jego moc, zależnie od tego co się chce przedstawić pomijam fakt koloru na który się kolega tak uparł. zamiast zwrócić uwagę na fizyczne zachowanie się konkretnych materiałów. Ja wiem ze w wizualizacjach można robić wszystko, czyli np wszystkie materiały niezależnie od tego co mają fizycznie przedstawiać z jednakowym IOR. Twoja ostania odpowiedź na moje pytanie jest zupełnie bez sensu, bo się pytałem o sensowność szarej sceny przy vray rt, a nie tego co mogę potem zweryfikować rt, szczególnie że na szarej scenie nie mam shaderów, także w czym leży problem nie dowiem się jeśli połączę szarą scenę i rt :) Widzę ze mojej wypowiedzi na temat corony tez nie złapałeś, jak na razie vray adv nie posiada opcji zmiany w takcie renderingu finalnego parametrów kamery takich jak iso, f-number czy shuter speed, także przepraszam nie neguj tego co ktoś inny uważam za wygodne w danym sofcie :)

Ja już nie zamierzam dalej ciągnąc tematu szarej sceny najlepiej jak każdy wypracowuje sobie swoja metodę ustawiania wszystkiego w scenie

Edited by skalpel3d

Share this post


Link to post
Share on other sites

W coronie, v-rayu czy tam mentalu da się wujowe rendery robić.

Nie ma znaczenia jaki silnik - nie znasz zasad fotorealizmu ani fotografii - to nawet corona ani maxwell nie pomogą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z twojej wypowiedzi o podkoszulku wynika ze chyba nigdy nie byleś w profesjonalnym studiu fotograficznym i nie wiesz jak się dobiera światło i nie wiesz jak się dobiera światło i jego moc zależnie od tego co się chce przedstawić

 

Ciesze się że robisz wizki wnętrz w ten sam sposób w jaki robi się fotografie w studiu.

 

 

pomijam fakt koloru na który się kolega tak uparł. zamiast zwrócić uwagę na fizyczne zachowanie się konkretnych materiałów. Ja wiem ze w wizualizacjach można robić wszystko czyli np wszystkie materiały niezależnie od tego co mają fizycznie przedstawiać z jednakowym IOR. Twoja ostania odpowiedź na moje pytanie jest zupełnie bez sensu bo się pytałem o sensowność szarej sceny przy vray rt anie tego co mogę potem zweryfikować rt szczególnie ze na szarej scenie nie mam shaderów także w czym leży problem nie dowiem się jeśli połączę szarą scenę i rt :) Widzę ze mojej wypowiedzi na temat corony tez nie z złapałeś jak na razie vray adv nie posiada opcji zmiany w takcie renderingu finalnego parametrów kamery takich jak iso, f-number czy shuter speed także przepraszam nie neguj tego co ktoś inny uważam za wygodne w danym sofcie

Ja już nie zamierzam dalej ciągnąc tematu szarej sceny najlepiej jak każdy wypracowuje sobie swoja metodę ustawiania wszystkiego w scenie

 

Po trzeciej linijce bez przecinka odpadłem. Ok. Wygrałeś. Jesteś krulem internetuf, a ja padawanem renderowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

deshu czego ty bierzesz to tak do siebie napisem niech każdy robi po swojemu jak mu wygodnie, sam kiedyś robiłem tak jak ty piszesz, ale zupełnie zmieniło mi się podejście wraz z rozwojem samego silnika renderującego, kilkuletniej pracy przy certyfikatach oświetlenia i współpracy z fotografami :) Za interpunkcje sorry poprawiłem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny flamewar :)

Radzicie sobie sami, metodą prób i błędów, nie? ;)

Szary render najwyżej pokaże ułożenie światła na modelu i co jest nie tak ze źródłami światła ale na pewno nie to, jak bardzo dany shader reaguje na światło. Tyle w temacie.

Inne kwestie są mega oczywiste, jak np. chamfery które wyłapują nieco światła. Dużo mebli ma jakieś mikro jak i duże chamfery.

 

skalpel3d głupi nie jest :-)

 

@Karpik - gdzie właściwie masz źródła światła? Jakiś screen sceny, może na początek zmniejsz burn w color mapping > reinhard bo w jasnych obszarach to prawie nic nie widać.

 

Poczytaj o ekspozycji a v-ray sun zostaw w spokoju, intensity multiplier oczywiście na 1,0 - suna nie ruszam, z wyjątkiem rozmiaru dysku słońca (wpływa na miękkość cienia) i ew. sample.

 

Albo lepiej, rób bez suna, zostaw go na koniec. Skończyłeś wnętrze w ogóle? :)

Edited by Camel
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szary render najwyżej pokaże ułożenie światła na modelu i co jest nie tak ze źródłami światła ale na pewno nie to, jak bardzo dany shader reaguje na światło. Tyle w temacie.

 

I dzięki temu wiesz że masz poprawne światło, i pora na prace nad materiałem. Tyle w temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kocham tych co nie biorą udziału w dyskusji i rzucaj plusami i minusami :)

 

:) Tak, ja też.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa dwa rodzaje podejscia do tworzenia "fotorealistycznej" sceny. Dlatego sie nie zgadzacie powyzej... I nikt nigdy sie nie zgadzal ;) niestety.

1. Fizyczna interpretacja sceny.

Dobierasz lampy i materialy tak by proporcje ich parametrow byly zgodne.zblizone do pomiaru w rzeczywistosci. W przypadku gdy piszacy dany program bazowali na fizyce i wartosci mozna okreslac za pomoca jednostek przyjetych jako miara danego zjawiska wydaje sie racjonalne podazanie ta droga w celu uzyskania fotorealistycznego efektu.

 

2. Na oko...

Przestawiasz, przestawiasz az otrzymasz satysfakcjonujacy rezultat. Mozna po prostu dobierac ustawienia i parametry materialow probujac trafic w cos co wyglada jakby bylo prawdziwe. Rozne fragmenty Twojej sceny w mniejszym lub wiekszym stopniu beda roznily sie od poprawnych proporcji sceny bazujacej na fizycznej interpretacji.

 

Minusem pierwszego podejscia jest:

Moze sie np okazac ze przepalenie za oknem bedzie prawdziwe i tak byloby gdybys cykal w takim pomieszczeniu zdjecie. Jednak z perspektywy klienta bedzie to wygladalo niefajnie, bo oni chcieliby tam zobaczyc np ogrod i wiezowce i radosnych ludzi i nazwe najlepszego banku :). Moze sie rowniez okazac ze niektore obiekty gubia sie na tle innych obiektow a ich material zaskakujaco jest zblizony.. Zupelnie tak jak w prawdziwym swiecie.. Robiac fotografie czesto dostajesz po prostu wynik nie taki jak sie spodziewales. Nie tak piekny, artystyczny jakbys chcial. Scena moze wygladac nudno i szarawo.

 

Minusem drugiego podejscia jest:

Co prawda stworzysz obraz ktory bedzie reprezentowal dobrze to co chcesz pokazac z artystycznej perspektywy. Jednak z pracy na prace nigdy nie bedziesz otrzymywal rezultatow ktore sprawiaja wrazenie stworzonych przez "jedna dlon". Zawsze bedziesz kombinowal i przestawial parametry. Kazdy relutat bedzie inny.

 

To jedna z tych rzeczy ktore przeszkadzaja mi zazwyczaj we wspolpracy z roznego rodzaju klientami. Czasem oczekuja od Ciebie realizmu ale tak naprawde realizm im sie nie podoba bo jest zbyt "nudny i nieprawdziwy" wiec naginaja ta rzeczywistosc do czegos artystycznego... Z drugiej strony gdy oczekuja od Ciebie zebys wykonal cos artystycznie poprzez nieprawidlowy dobor wlasciwosci (zielone niebo) oczekuja od Ciebie bys szukal realizmu w tym co robisz i zmienial rzeczy w ta strone.

 

Caly temat jest gleboki jak rzeka. Zrodlo nieskonczonej irytacji.

Edited by norden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postanowiłem zacząć wszystko od nowa i miałbym maleńką prośbę ;) czy mogli byście zaproponować mi jakieś przydatne materiały/trutoriale do 3ds max które mógłbym kupić. No i dziękuje wszystkim za pomoc ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy