Jump to content
Azakiel

Świeżak chciałby zacząć przygodę z MODO i ma parę ogólnych pytań

Recommended Posts

ale blender jest używany w wielkich studiach tylko nie jest to po prostu main app. a raczej taka poboczna aplikacja której używa się dosyć często.. czy to np koleś który modelował miśka w tedzie go w nim UV'kę zrobił do niego. Czy koleś który był odpowiedzialny za tą scenę co W caaptain america winter solider. lotniskowiec uderza w budynek. została ona naszkicowana i zaprojektowana w blenderze. i takich przypadków jest masę:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Azakiel nie zrozumieliśmy się. Nie pisałem o stosunku ceny do jakości. Chodziło mi o to, że Blender potrafi to samo, co pozostałe. Bez względu na cenę, i dlatego warto go też wziąć pod uwagę. Oczywiście nie musi Ci się podobać. Jak napisałeś - rzecz gustu. Problem z Blenderem jest właśnie taki, że na pierwszy rzut oka odpycha niemożebnie. Ale przy bliższym poznaniu sporo zyskuje. Przede wszystkim jest niesamowicie wygodny w pracy. Ale w zasadzie w 90% bazuje na skrótach klawiszowych. Dopiero jak poznasz skróty, praca w nim zaczyna na prawdę bawić i satysfakcjonować. Dla mnie w porównaniu z Maxem i Majką, wygoda w Blenderze to jest poziom master. Samo zaznaczanie elementów siatki to jest kosmos. Pamiętam, jak kiedyś szukałem opcji umożliwiającej zaznaczenie na przykład co drugiego, albo co trzeciego polygona w Maxie. Nie znalazłem. MOŻE jest, ale ja nie widziałem. W Blenderze możesz zaznaczać co drugi, co trzeci, co dziesiąty, po prostej, po skosie, po ruchach komika szachowego i w ogóle jak tylko sobie zamarzysz. I właśnie takich smaczków Blender ma milion. Tylko są poukrywane. W ogóle ma masę skrótów po skrótach :) Wybierasz jeden skrót, i albo możesz wykorzystać od razu wybrane narzędzie, albo innym skrótem ustalić jakieś jego parametry. Przykładowo, żeby obrócić obiekt wokół osi x o 37 stopni, wciskasz najpierw R (Rotate), następnie X (oś X), i na koniec wpisujesz "37".

Żeby zrobić slide (obojętnie - krawędzi czy vertexa) wciskasz dwa razy G. Wciśnięcie dwa razy R zmienia sposób obracania obiektu. I własnie takich rzeczy blender ma milion na każdą okazję. W Maxie ani w w Majce tego nie ma. Ale oczywiście to wszystko jest rzecz gustu. Może się podobać, a nie musi. MODO też ma rzeszę zwolenników. Przede wszystkim chyba wywodzących się od Lightwave'a, bo ponoć filozofia pracy podobna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. Nie stałem się. Po prostu sobie rozmawiamy. Każdy używa tego, co lubi. Ja wymieniam to, co mi się w Blenderze podoba. Mogę wymienić, co mi sie podoba w Maya. Na przykład uważam, że Maya jest absolutnym mistrzostwem, jeśli chodzi o modelowanie NURBS. Blender takich NUBS-ów nie ma. Nawet na stronie z pomysłami dla Blendera umieściłem niedawno pomysł na jedną funkcję z modelera Majki (Monio mi w tym pomógł). A chętnie umieścił bym jeszcze kilka.

W Maxie podoba mi się extrudowanie z Shiftem. Ten pomysł jest też świetny. Sub-Objekty w Subdivision Surfaces też fajne są. Modelowanie z użyciem modyfikatora Surface jest jego mocną stroną. W ogóle w ostatnich wersjach dodali sporo ciekawych narzędzi. Ale jednak wydaje mi się strasznie toporny.

MODO jakoś nigdy mi nie podszedł. Zawsze był dla mnie strasznie nieergonomiczny. Ale to moja subiektywna ocena. Każdy powinien wybrać sobie narzędzia, jakie mu odpowiadają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ad.1. Tak MODO to bardzo dobry program

Ad.2. Zaczynaj od najnowszej wersji ma najwięcej usprawnień/możliwości zwłaszcza do game art

Ad.3. MODO idealnie nadaje się do game artu, low poly czy hard surface - polecam kanał na YT jednego z najlepszych Tor Frick

https://www.youtube.com/user/Askguden/videos

Ad.4. Twoja konfiguracja jest ok, nada się do 3d.

 

Co do MODO polecam, gdy nie chcesz wydawać od razu iluś tam tysi, to zakup/subskrypcję ( co ci bardziej pasuje) - MODO indie na steamie

Differences between MODO indie 10 and full MODO

 

OBJ and FBX export limited to 100k polys

Bake and render resolution limited to 4k

Command eval options unavailable

Command, scripts, and command history panel results unavailable except “undo” and “history”

Python editor, third-party scripts, and third-party plugins unavailable

Can import all formats, but can only save in .lxf format

Export formats limited to OBJ and FBX

Image save formats limited to .png, .jpg, .tiff, .tga and .exr

Network Rendering is disabled

 

Co do Blendera (czytając dyskusję powyżej) to jest to bardzo dobry program do modelowania hardsurface, lowpoly gameart. Jest darmowy możesz go już dziś pobrać i używać albo nie. Wybór należy do ciebie. Do Blendera polecam płatne addony po 15$ każdy Hardops, Box cutter, Speedflow

Gdy obejrzysz ten kanał co wyżej podałem Tor Fricka z MODO i porównasz z Blenderem z tymi addonami w/w to niczym się nie różni w modelowaniu. Za modo na dzień dzisiejszy przemawia Automatic retopology, Rendering enhancements ale to za jakiś czas czyt. kilka miesięcy będzie w Blenderze.

Firmy i tak na dzień dzisiejszy poszukują ludzi znających 3dMax, Maya, Zbrush reszta programów jak MODO, 3dcoat, Blender etc jest ok jeśli przedstawisz z nich genialne portfolio. Ucząc się MODO ucz się Maxa albo Mayki, a na pewno ZBrusha.

Edited by Idaho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modo jest dedykowanym softem do organiki i hard-surface. W pierwszych wydaniach był przedstawiany jako mikroaplikacja specjalizująca się w organice, coś jak ZBrush do sculptingu. Dopiero potem Modo rozwinęło się w soft "do wszystkiego", bo w pierwszych fazach nie miało nawet renderingu i animacji. Mimo to wciąż stawiano na organikę i w tym co w nim było najlepsze, stało się "jeszcze bardziej najlepsze" po transferze technologii psub od Pixara. Prócz samych "giętkich" sds-ów mamy spliny, funkcjonalność Constraint to Background, retopo, Mesh Fusion i coś tam jeszcze i to wszystko można ze sobą łączyć na dowolne sposoby. Do tego jest w miarę możliwości technologicznych bardzo wysoki komfort pracy. Modo rokuje na przyszłość, rozwija się w zawrotnym tempie i są to featursy oczekiwane przez użytkowników. Autor Mesh Fusion swoją technologię zgłosił wpierw do Autodesku, którzy mu nawet nie odpisali. Gdy zgłosił ją do Modo, to go ozłocili.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autodesk ma wytyczoną własną ścieżkę rozwoju. Nie słucha tych, którzy wiedzą najlepiej, co jest potrzebne. Wolą narzucać własny styl pracy. Pewnie nawet nie widzą, że powoli, ale jednak tracą rynek na rzecz Cinemy, Modo, Blendera... Ciężko powiedzieć, czy na rzecz Lightwave'a też, bo Lightwave jest chyba najstarszym istniejącym programem 3D, a jednak popularnością specjalną się nie cieszy. Na Amidze Lightwave istniał już latach 80-tych. Chociaż pierwsze 3d Studio też w tamtym czasie mniej więcej powstało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajgor + Maciek Jutrzenka = ujmę oba posty, bo się łączą. Lightwave był dobry, w latach 90-tych był w rankingu wyżej niż Max. Mnie go na Pentium polecono jako najlepszy soft do 3d, dlatego też jestem w tym do dzisiaj. Ale potem doszło do momentu, że soft utknął w martwym punkcie. Chodzi o to, że pisano go jako taki wielgachny blok kodu i nie szło go już rozwijać. Jedyne co można było zrobić, by soft poszedł do przodu, to napisać go od początku i nałożyć mu elastyczną architekturę, która umożliwi mu wygodną rozbudowę i np. adaptację technologii napisanych przez kogoś innego. I tak pierwotni twórcy Lightwave przeszli do innej spółki, a napisany na nowo Lightwave nazywa się Modo. I ono się rozwinęło m.in. dzięki tej architekturze Nexus, bo oni wszystkiego sami nie pisali, zakupili np. renderer od Bentleya i go sobie wszyli, to samo z psubs, Mesh Fusion, a Texture Replicators wygląda jakby pochodziło z programiku ImageSynth, który należał do Luxology, a potem go wycofano. Samego Lightwave jakby nie idzie rozwinąć, mimo że jest w sprzedaży. Przejęli go programiści, których nazywam "III liga" i niby coś mu dorabiają, ale to wygląda tylko na polerowanie trupa, żeby go sprzedawać i wydusić końcówkę kasy. Dodatkowo jak kod pisali inni ludzie niż obecnie, to nowi po prostu wielu fragmentów nie będą w stanie zrozumieć. No i przechodząc do Maxa i Mai, to te softy sprawiają wrażenie, że osiągnęły ten punkt co Lightwave. Niby spoko, ale jak czytam, że zawodowcy wolą używać Maxa 2009 niż 2016, bo robi się coraz gorszy, to to może się potwierdzać. I może być, że oni go nie rozwijają jak powinni, bo po prostu nie potrafią. Też chyba nie kodują go ludzie, którzy pierwotnie go powołali do życia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja to widzę w ten sposób: porównując soft do samochodów. Blender, Cinema, MODO z każdą nową wersją to jest nowszy, nowocześniejszy model tej samej marki. Max, Maya, Lightwave to tak, jak by był ciągle ten sam model, tylko ma dodane jakieś nowe lampki, kontrolki itp. Ale model jest ciągle ten sam. Coraz bardziej przestarzały. W dodatku w przypadku Maxa i Majki - ociężały jak kobyła.

Autodesk kupił sobie trzy fajne samochody - Maxa, Majkę i XSI. Nie potrafił zrobić nowych modeli, więc zaczął tylko dodawać światełka do tych, które kupił. XSI w końcu uśmiercił, chociaż kompletnie nie rozumiem, dlaczego. Miałem wrażenie, ze akurat XSI jest najlepszy z nich wszystkich (chociaż nie potrafię powiedzieć, dlaczego mam takie wrażenie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie o to chodzi. Dokleja świecidełka do trupa i go sprzedaje. Nowe ikonki, nowe kolorki, a myślę, że oni nie umieją na dłuższą metę ruszyć tego kodu. Może Autodesk postanowił sobie zrujnować światowe 3d. Ja widziałem sporo jak się pracuje w Mai. To jest tak awaryjne i niewygodne, że temu człowiekowi współczułem. Trudne na twardo. A w Modo jest nawet dział na forum - Propozycje zmian - i userzy dopisują co im się marzy i TF to potem bez problemu implementuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a niby to blender ma takie beznadziejne api i kod.. a tu nagle okazuje się że to maxa i mayki nie da się rozwijać? jakoś firmy które pisza pluginy do tych softów. potrafią zdziałać cuda... c'mon nie łyknę tego bullshitu.. Autodesk nie rozwija maxa i mayki tak agresywnie bo nie ma takiej potrzeby.. nie wdraża się nowego produktu jeśli stary się dalej sprzedaje :D skupili się za to na faktach jak sprawić aby student po uczelni gdzie jest autodesk nauczany.. szybko zaczoł używać ich softu.. licencja cholerka droga.. ale gdyby tak miesięczną opłate :D jak leasing tak koleś będzie używał bang bang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blender w każdej nowej wersji ma nowe narzędzia usprawniające pracę. Max nowe ikonki do starych narzędzi. A narzędzi nowych tak na prawdę nie ma. I owszem. Maxa przydało by się bardzo rozwinąć. Ostatnim dużym updatem było chyba wprowadzenie Graphite Modeling Tools który sprawił, że modelowanie stało się wygodniejsze, ale tak na prawdę też nie dodawał żadnych narzędzi, a jedynie zbierał już istniejące w jednym miejscu. Max ma masę pluginów do FX. A ma jakieś pluginy usprawniające modelowanie? Mi zawsze w Maxie brakowało zwykłego, takiego podstawowego przaśnego Lofta. Wszystkie programy mają Lofta działającego w podobny sposób, tylko maxowy Loft to jakiś potworek jak by nie z tej bajki. Blender ma masę pluginów do wszystkiego, a co ciekawe, w kolejnych wersjach kolejne ciekawe pluginy są dołączane do głównego kodu jako jego część.

NIE TWIERDZĘ, że Blender jest lepszy, czy coś w tym stylu. Każdy program jest na tyle dobry, na ile potrafimy go wykorzystać. Ale mam wrażenie, że rozwój Blendera jest o wiele dynamiczniejszy niż rozwój Maxa czy Majki. A przede wszystkim Blender rozwija się w kierunkach podpowiadanych przez grafików, którzy wiedzą, czego im potrzeba. A Max i Maja rozwijają się bardzo powoli, i nie w kierunkach pożądanych przez grafików, tylko wymyślanych przez programistów. Nie koniecznie pożądanych przez grafików.

 

A jeśli chodzi o API Blendera, to ilość i różnorodność pluginów chyba przeczy teorii, że jest złe. Zresztą pomoc dla programistów umieszczona w samym Blenderze jest czymś, czego w Maxie ani w Maja w ogóle nie ma. Tu nawet w popupach przy każdym elemencie masz opisane odpowiednie funkcje pythona dla danego elementu.

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem napisać, że pluginy do Maxa są na plus. Główna zaleta, ale sam kręgosłup wygląda jak nie do ruszenia. A wczoraj wypuścili Modo na abonament - 9€ na miesiąc i masz full licencję.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest e=mc^2

podasz linka benton? nie moge znalezc tego abonamentu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na steamie masz, wersje indie. Albo za całą kwotę albo abonament. I te 9€ jak weźmiesz na 6 miesięcy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest e=mc^2

oki

to jest wersja indie - ma troche ograniczen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, to jest możliwe. Nie zgłębiałem się za bardzo, ale też zależy co jest obcięte. Niektórych rzeczy się zupełnie nie potrzebuje, np. ja nie ruszam komercyjnie nowinek do animacji (póki co), ale co innego jakby zalimitowali maksymalną ilość polycount. Tak czy siak nawet limity da się obejść, ale nie wypada mi rozpowszechniać pewnych niepokoi moralnych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem ludzie piszą ze Mayka się nie rozwija to chyba na niej nie pracują. Dużo bugów ale się rozwija.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy