Pracuję głównie przy wizualizacjach architektonicznych (własne zlecenia oraz dla budynków które projektuję w pracowni na etacie) i trochę zacząłem stosować proceduralne rozwiązania, głównie dla materiałów.
Wydawało by się, że przy liczbie udostępnianych przez dostawców materiałów tekstur i zdjęć, nie ma to specjalnie sensu ale okazało się niejednokrotnie, że o wiele lepszy i dokładniejszy efekt uzyskałem właśnie samemu robiąc proceduralne mapy - np. cegłę. W Blenderze działa to fajnie, bo z założenia shadery ustawia się poprzez node'y.
Na przykładzie cegły poszedłem dalej - modelowałem duże osiedle powtarzalnych domków, wszystkie miały mieć elewację z cegły ale w różnych kolorach. I tak zamiast tworzyć kilka różnych materiałów oraz "dodatkowe" indywidualne instancje tych samych domów tylko po to, żeby móc nałożyć inny materiał, udało mi się stworzyć jeden materiał w taki sposób, że dla każdego budynku kolor sterowałem indywidualnym parametrem, odcienie cegły zmieniały się automatycznie, chyba nawet zadbałem o to, żeby kolor zaprawy był grafitowy lub biały w zależności od jasności cegły:).
Nagminnie stosuję też ulubioną funkcję "random" modyfikującą mapowanie UV, dzięki czemu mogę łatwiej zrobić dobrze wyglądające deski z niepowtarzalnym układem włókien.