Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/18/2019 in Articles

  1. 9 points
    Paweł Jaruga, artysta-grafik 3D, Polska W ciągu mojej 10-letniej kariery jako grafika 3D i cyfrowego rzeźbiarza nie było lepszych możliwości i większej swobody w tworzeniu niż są teraz. Przy dostępie do potężnych narzędzi sprzętowych i programowych profesjonaliści mogą dziś w pełni realizować swoje wizje bez limitów ze strony technologii. Na początku mojej przygody miałem wrażenie, że moje wyobrażenia były często ograniczane do prostych i łatwych do uzyskania efektów. Dekadę później i po sukcesywnych inwestycjach w technologię moja praca – od modelowania i teksturowania po cieniowanie i rendering – stała się szybsza i łatwiejsza i to przy tworzeniu coraz bardziej szczegółowych modeli. W przeszłości, gdy procesory i karty graficzne nie miały takiej mocy, jak dziś, byłem ograniczony, co do liczby trójkątów, twarzy i tekstur, jakie mogłem projektować. Brak mocy obliczeniowej był szczególnie dotkliwy, gdy pracowałem z domu przy użyciu pojedynczej stacji roboczej – wszystko trwało bardzo długo, zwłaszcza gdy przygotowywałem animacje. Duże przyspieszenie w mojej pracy obserwuję nawet przy porównaniu obecnego sprzętu do tego, co miałem jeszcze 3 lata temu. Na co dzień używam Zbrush i kilku narzędzi renderujących na bazie GPU, jak np. AMD Radeon ProRender, a mój sprzęt to m.in. AMD Radeon Pro WX 9100 (dostarczony mi przez AMD) i 8-rdzeniowy procesor o taktowaniu 4,0 GHz i 64 GB RAM. Mój sprzęt sprzed kilku lat pozwalał mi tworzyć modele złożone z 20-50 milionów trójkątów i to było dużo, jak na freelancera. Obecnie moja stacja pozwala mi obsłużyć ponad 200 milionów trójkątów, więc szczegółowe modele złożone z 70-120 milionów to dla mnie dziś nic specjalnego. Do teksturowania używam Substance Painter i 3D Coat, a mój sprzęt ma przynajmniej 8 GB pamięci wideo. To naprawdę minimum, żeby móc teksturować postaci z gry przy 4096-bitowym zestawie tekstur (4096x4096 pikseli). To kolejny spory skok w porównaniu z początkiem mojej kariery, gdy moim limitem było 1024x1024 per postać. Ten technologiczny postęp nie tylko pozwolił nam tworzyć bardziej realistyczne i żywe postaci, ale także umożliwił rendering w czasie rzeczywistym, co oznacza, że widzę od razu wszelkie wprowadzane zmiany, a to przyspiesza dodatkowo pracę. Mam ponadto możliwość produkowania foto-realistycznych obrazów, które pomagają tworzyć bardzo szczegółowy i wiarygodny świat 3D. Można też łatwo oświetlać sceny i modele przy użyciu pojedynczych obrazków HDRI oraz wykorzystywać skany fotogrametryczne, czyli trójwymiarowe skany prawdziwych przedmiotów i postaci bazujące na zestawach zdjęć robionych wokół obiektu, w tym także wysokiej rozdzielczości tekstur. Ogólnie to bardzo pomaga czynić proces twórczy większą zabawą, skoro nie trzeba się męczyć ze sprzętem. Przystępność rozwiązań sprzętowych i programowych nadal się poprawia, dzięki czemu graficy 3D mogą kontynuować swoją twórczą przygodę i skupiać się na rozwijaniu swoich umiejętności i potencjału przy wykorzystaniu najlepszych programów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wydajność i opłacalność zależy ściśle od potrzeb. Moje wymagania są różne w zależności od tego, czy zarabiam pieniądze na renderingu, czy też na modelowaniu i teksturowaniu postaci do gier, do czego muszę mieć możliwość pracy na wielu zestawach tekstur 4K na raz. Te wymagania są też zupełnie inne, gdy tworzę proste modele do gier mobilnych lub nisko-budżetowych, do czego nie potrzebuje aż tak wielu tekstur. Jakkolwiek potrzebuję dużo pamięci wideo, to znalezienie odpowiedniego balansu może być trudne, więc staram się zawsze kupować najlepszą kartę graficzną, na jaką mnie stać, aby moja praca była jak najszybsza. Twórcy 3D pochodzą z różnych środowisk, zarówno technicznych, jak i artystycznych. By być grafikiem 3D potrzebujesz od razu trochę umiejętności kreatywnych, choć kreatywność można też rozwijać w ciągu swojej kariery. Natomiast umiejętności technicznych wystarczy się po prostu nauczyć (aczkolwiek jest trudniej, jeśli nie znasz się w ogóle na komputerach). Mam przez to na myśli, że współczesne narzędzia programowe są znacznie bardziej dostępne i przyjazne dla użytkownika, a do tego wsparte potężnym sprzętem, który przyspiesza prace i wydajność. Dla przykładu: obecnie nie trzeba rozpoczynać modelowania od bazowej siatki, a formy i kształty można tworzyć bez wiedzy matematycznej czy technicznej. Dlatego cokolwiek przyjdzie Ci do głowy, to możesz to praktycznie zmaterializować na modelu 3D. Jakkolwiek posiadanie pewnych umiejętności technicznych i obycia artystycznego może ułatwić Ci początek kariery jako grafika 3D, to cierpliwość jest nadal kluczowa, ponieważ będziesz pracować wiele godzin dziennie szlifując swoje projekty. Niedawno nauczyłem od podstaw dwie osoby, z których żadna nie miała większego doświadczenia ze specjalistycznym oprogramowaniem komputerowym, a teraz obie pracują z sukcesami jako profesjonalni graficy 3D. Obie są jednak niezwykle cierpliwe, wytrwałe i chętne do nauki i rozwoju. Jako Polak jestem bardzo podekscytowany widząc rozwój tej branży w moim kraju. Mamy tutaj znakomitych artystów 3D i deweloperów, a przy współczesnej technologii możemy sobie pozwolić na tę samą swobodę twórczą, jak profesjonaliści z zachodniej Europy i Ameryki, gdzie powstają największe produkcje. Nasza rodzima branża gier komputerowych się rozwija, a wśród najbardziej znanych studiów są Flying Wild Hog, The Astronauts, 11 Bit Studios, CI Games, Techland, People Can Fly i CD PROJEKT RED, a tak wyczekiwany Cyberpunk 2077 jest już w drodze, by zadebiutować w przyszłym roku. Firmy te jednak nie tylko przyciągają pracowników z całego świata, ale także inwestorów, których kuszą możliwości inwestycyjne naszej branży. Choć mocny sprzęt jest obecnie wykorzystywany do tego, aby zapewniać najlepsze możliwości za pośrednictwem ekranu naprzeciwko użytkownika – np. za sprawą ekranów 8K czy też zgodnych z AMD Radeon FreeSync, to następnym etapem będzie VR i AR. Profesjonalne aplikacje do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości się rozwijają, a artyści 3D coraz częściej używają zestawów takich, jak Oculus czy HTC Vive do tworzenia. Sądzę, że to będzie kolejny etap w tej przygodzie i to niezwykle ekscytujący dla twórców w Europie i na świecie. Informacja o artykule: Artykuł powstał przy współpracy Pawła z firmą AMD. Paweł jest użytkownikiem Max3D.pl od wielu lat i znany jest tutaj pod pseudonimem @Levus. Artykuł nie jest artykułem sponsorowanym Max3D.pl (został nam udostępniony). Jeśli macie pomysły na inne artykuły, sami chcielibyście coś napisać i zamieścić u nas - dajcie znać.
  2. 3 points
    Na kanale SPA Studios (studio, które jest odpowiedzialne za film Klaus o którym pisaliśmy już wielokrotnie) pojawił się film na którym Marcin Jakubowski (Production Designer) pokazuje jak stworzyć tło w stylu znanym właśnie z tego filmu. Ciekawy materiał z komentarzem Marcina.
  3. 2 points
    Wiem, że Wiedźmin jest w tej chwili na ustach wszystkich, ale o nim zapewne jeszcze sobie coś napiszemy. Chciałbym przypomnieć o innej produkcji Netflixa z polskim akcentem wartej polecenia (szczególnie w okresie świątecznym). Jeśli dopiero kupiliście abonament Netflixa lub zapomnieliście o takiej produkcji jak Klaus Netflix - warto rzucić na nią okiem! Przyznam szczerze, że mnie osobiście dopiero teraz udało się nadrobić zaległości bo chciałem to zrobić razem z rodziną i ... piszę ten post spontanicznie, bo tak dobrej animacji nie widziałem już dawno (a jako rodzic jestem dosyć na bieżąco😎). Oczywiście to opinia moja, ale i pozostałej części rodziny, która ze mną to oglądało przy czym córka naprawdę nie odeszła od telewizora tak ją wciągnęła historia (a nie zdarza się to często w warunkach domowych). Przepiękna animacja, stylizacja, postacie, cały czas jest na czym zawiesić oko. Zdaje sobie sprawę, że to zasługa większej ilości osób, ale gratulacje Szymon Biernacki oraz Marcin Jakubowski 👏 (Production Designers). Taki nasz polski akcent, ale mnie osobiście również kojarzący się z Max3D.pl bo przez lata (co prawda dawno temu), ale wiele Waszych prac można było oglądać na Max3d.pl). Być może uda nam się Was namówić na AMA? Pogodamy może o tym w Nowym Roku 😉 Szczerze polecam obejrzenie tego filmu i trochę przedwcześniej życzę wszystkim Wesołych Świąt! 🎅 PS. Postaramy się zorganizować AMA z Szymonem i Marcinem w Nowym Roku. PS2. Jeszcze jako bonus mały making of z produkcji z YT
  4. 1 point
    W serwisie ART OF VFX pojawił się obszerny artykuł (wywiad) na temat tworzenia efektów specjalnych w Wiedźminie (od Netflixa). Julian Parry dosyć szczegółowo opowiada o pracy przy tym projekcie. Julian odpowiedzialny był całościowo za efekty specjalne. Przypominamy, że jednym z vendorów pracujących przy produkcji była firma Platige Image. Z wywiadu możemy się dowiedzieć, że w sumie była to jedyna firma spoza Londynu. Supervisorem jeśli chodzi o efekty specjalne od strony Platige Image był Mateusz Tokarz. Będziemy chcieli zorganizować dla Was AMA z Polakami pracującymi przy Wiedźminie. Być może się uda. Ale zachęcamy do przeczytania artykułu: https://www.artofvfx.com/the-witcher-julian-parry-overall-vfx-supervisor/
  5. 1 point
    Od 15 listopada 2019 roku na platformie Netflix będzie można obejrzeć film animowany "Klaus". Warto dodać, że po filmach dokumentanych i serialach będzie to pierwsza produkcja sygnowana marką Netflix. Warto tutaj wspomnieć o polskich akcentach (i to nie byle jakich!). Dyrektorami artystycznymi tej produkcji byli byli Szymon Biernacki i Marcin Jakubowski. Od 8 listopada film będzie można zobaczyć w wybranych kinach, ale niestety nie mamy na ten moment listy kin w Polsce w którym będzie on pokazywany. Jak tylko ją dostaniemy, wrzucimy ją tutaj. Zwiastun filmu
  6. 1 point
    W internecie pojawił się zwiastun ciekawego polskiego projektu gry pt. "Uragun". To projekt gry - strzelanki typu "top-down". Gracz będzie mógł zasiąść za sterami wielkiego "mecha" i powalczyć z botami złej sztucznej inteligencji na ulicach m.in. Warszawy, Nowego Yorku, Londynu, Berlina, Beijing czy Moskwy. Gra tworzona jest przez Kool2Play Studio. Gra zostanie na początku udostępniona w serwisie Steam (Early Access) na początku 2020 roku. Warto obejrzeć zwiastun i jeśli projekt wam się podoba dodać grę do "wishlist" na platformie Steam. Więcej o projekcie: Podstrona projektu na platformie STEAM Oficjalna strona Osoby odpowiedzialne za projekt i zwiastun: DEVELOPER: Kool2Play Project Manager: Marta Lower Script: Jacek Wesołowski Storyboard: Agnieszka Jastrzębska TRAILER: Radikal Studio Producer: Kuba Sobek Animator: Tomasz Wikliński Editor: Adam Kubrakiewicz Artist: Łukasz Poller Motion Designer: Kuba Sobek Music and Sound Designer: Antoni Sadowski (Zombie Commando) Voiceovers: Debbie Irwin, William Malcolm, Dominic Chambers
  7. 1 point
    SHAKE (shakeshake.org) to nowa inicjatywa, która zawiera to, co najistotniejsze w wydarzeniach dedykowanych sztuce cyfrowej. Zaproszeni przez nas goście reprezentują różne nurty artystyczne przez co spektrum zagadnień przedstawianych podczas SHAKE, jest nieograniczone. Naszym celem jest połączenie całej społeczności artystycznej, wymiana doświadczeń i wartościowych uwag na temat sztuki cyfrowej i wszystkich zagadnień z nią związanych. Łączymy twórców z branży graficznej 2D, 3D, VFX i DTP. Dzięki SHAKE poruszamy sprawy związane z pracą zawodową - pokazujemy, jak pracują najlepsi profesjonaliści w kraju oraz poznajemy ich sposoby na tworzenie projektów na najwyższym poziomie. Rozmawiamy o tym, jakich błędów nie popełniać i czego unikać w pracy przy najbardziej wymagających zleceniach. Dzięki wymianie doświadczeń, a także budowaniu sieci kontaktów po prostu poszerzamy horyzonty. Wszystko po to, żeby praca "w sztuce" była jeszcze przyjemniejsza, jeszcze bardziej inspirująca, a także efektywna. SHAKE! Poczuj się częścią SHAKE'a! Zmieszaj się z nami 5-6 października 2019 r. w Krakowskim Parku Technologicznym (ul. Podole 60, Kraków). LINE UP: Marek Madej Sylwia Bomba Tomasz Strzałkowski Bartek Kalinowski Forin Alek Sajnach Michał Lisowski Więcej: http://www.shakeshake.org/
This leaderboard is set to Warsaw/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy