Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

mam problem z wachlazem (bardziej zagadke niz problem)

probuje zrobic animacje wachlaza, rozkladanie, skladanie i podczas tego kilka obrotow i przesuniec, zrobilem to mniej wiecej tak:

stwozylem sobie jeden "patyczek" wachlaza, sklonowalem i przesunalem wzgledem osi Z o 1 cm i obrocilem o 5 stopni i tak kilkanascie razy, powstal mi piękny wachlaz :) potem kazdym z osobna wracalem do punktu wyjscia obrotu tak zeby wachlaz byl zlozony i klucze dawalem z taka czestotliwoscia zeby to byl plynny ruch, mialem juz animacje wachlaza :)) potem zgrupowalem wszystkie patyczki w jeden obiekt i tworzylem animacje (obroty, przesuniecia) i powstala mi krotka animacja przedstawiajaca wirujacy rozlozony wachlaz, ktory podczas wirowania sie sklada :))))) i gdy w dalszej czesci animacji chcialem go rozlozyc, uslyszalem donosne BZZZZZZZ i z za zaslony w duzym pokoju wyszedl zygmunt haiser (czy jak mu tam) i wreczyl mi czarnego kota z napisem ZONK! nie bardzo moge rozlozyc wachlaza za pomoca rotate bo musialbym manipulowac przy kacie osi X,Y i Z co jest prawie niemozliwe do zrobienia jesli chce zachowac precyzyjne wartosci (przynajmniej dla mnie :/ )

prosilbym o jakas rade, gdzies kiedys widzialem cos o sliderach i tak sobie pomyslalem ze moze zrobie na sliderze tylko rozkladanie i skladanie mojego wachlaza a reszte zanimuje jako grupe, wtedy mialbym zupelna kontrole nad animaca bo moglbym rozkladac i skladac kiedybym chcial,

sliderem bawilem sie tylko raz i to podczas pierwszych dni po premierze 3dsmax 6 gdzie byla taka glowa w kasku i mozna bylo ruszac oczami, powiekami, ustami za pomoca sliderow, wiec ruszalem i wlasciewie wiem o sliderach tylko tyle ze mozna sie nimi bawic :D

gdyby ktos mogl podpowiedziec jak podpiac pod slidera animacje kilkunastu obiektow albo chociaz dwuch z obrotem wedlog "swoich", nie globalnych osi (or somethin') albo zna moze jakies zupelnie inne rozwiazanie to bylbym dzwieczny :)

 

peace

  • Odpowiedzi 23
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

:)wow....

rozumiem, ze slider to chodzi ci o custom attribute?...

zaznaczasz obiekt, który chcesz by posiadał slidera animation menu-->add custom attribute, tam dajesz mu nazwe zasięg itp...

następnie ja bym te patyczki zlinkował z jakimś dummy czy coś w miejscu złączenia i za pomocą wire ten slider z odpowiednią rotacją patyczków :)...

 

uff to chyba o to chodzi :).. ostatnio się nauczyłem z turtiali :D:D

Napisano

eeeeeeee.... no mysle ze to bedzie pomocne (ale o czym on mowi? ;) 8/

Tullaris moglbys podac link do tego tutka albo wrzucic mi go na maila?? sprobowalbym cos z niego wycisnac

 

peace

Napisano

mam tu taka zabytkowa animacje mojej produkcji:

http://www.skola.trelleborg.se/~przemyslaw.kowalski/preview/nowy_bocik.avi

przyjzyj sie rozkladanej antenie (to to brazowe cos na gorze);

 

mozna to zrobic tak:

rysujesz arc (taki spline) i kopiujesz tyle razy ile skrzydelek ma wachlarz;

kazdemu skrzydelku wachlarza dajesz bonesa z koncowym bonesem (sam CI sie zrobi);

wszystkie bonesy maja pochodzic od jednego parentowego;

 

dopasowujesz skrzydelka i bonesy zeby byly odpowiednio (plaszczyzny, pivoty, sugeruje ctrl+a);

nie pomyl kolejnosci w jakiej sa kosci, najlepiej odrobine je porozsuwaj albo pokoloruj (character-->bone tools);

przyczep skrzydelka wachlarza do bones (link);

daj kazdej kosci IK od czubka (pod pierwsza najmlodsza ksocia) do tej glownej, przyczep animation-->contrain-->path constrain kazda z kosci

(mesz juz pewnei ukryles na warstwie, prawda? :) )

z odpowiednim splineem (wszystkie sa identyczne);

teraz podlacz po koleji prawym przyciskiem kazdy IK prawy-->wire parameters-->slider (jeden dla wszystkich) i ustaw jako przesuniecie po pathu (zajzyj do tutka o path i slider, jest tu na max3d.pl w tutkach);

teraz kolejnosc:

kosc pierwsza idzie po arc'u swoim, ktory jest podczepiony do kosci glownej (bonesowej raczki wachlarza);

arc drogiej kosci jest podczepiony do kosci pierwszego skrzydla (czyli gdy zacznie sie wychylac pierwsze, drugie jest przesuwane razem z nim i wysuwa sie juz z tej pozycji);

arc trzeciej kosci jest podczepiany do kosci drugiego skrzydelka i tak dalej...

 

ale pewnei chcesz go skaldac w harmonijke:

zrob tedy pane lub cylinder (cylinder lepszy), zrob go na plasko, daj rozlozone kosci (juz zanimowane) i wytnij odpowiedni ksztalt z cylindra, ze srodkiem w punkcie obrotu (ksoci rozchyl neici w glebi, zeby mialo to sie jak skladac), dopasuj mesz i plaszczyzny;

dla kazdego bonesa daj dwie linie z tego cylindra, wejdz w modyfy, wybierz mesch select (albo poly select) i zaznacz dla pierwszej kosci odpowiednie wierzcholki, wybierz Xform, nastepnei linkXform i pickinj kosc, nastepnie mesch select (albo poly) wyboerz wertexy pasujace dla drugiej kosci, xform, linkxform i picknij kosci i tak z kazda po koleji (wyjdzie CI niezly modyfy stack, ale jest to duzo wydajniejsze od cloth);

 

i bedzie sie skladal :)

Napisano

dzieki wektor, to juz mi zupelnie zrobilo balagan na strychu ale moze kiedys z tego skozystam :)

narazie poprosze o cos latwiejszego: jak polaczyc slidera z jednym "patyczkiem zeby w granicach wartosci 0 - 100 robil obrot wzgledem osi y o 180 stopni??

proboje to robic tak jak jest w helpie maxa, zaznaczam obiekt, tworze slider, wire parameters, object (slider), zaznaczam patyczek, transform, rotation, rotation Y i wyskakuje parameter wireing menu, properities rotation Y, i tam jest: time zostawiam na 0, value mam domyslnie 270 wiec zmieniam na 450 (180 stopni) i linkuje w obie strony , klikam connect i tu znowu przychodzi pan zygmunt z kotkiem bo gdy zmieniam wartosci na sliderze to "patyczek zamienia sie w super wiatrak i robi 360 stopni co 6,3 wiec prosze o jakas szersza rospiske jak postepowac w takim przypadku bo w hepie maxowym niestety nic pomocnego nie znalazlem

 

ps wektor czy moglbys podac link do tego tutka bo mam problem ze znalezieniem go (am I retired or somethin' ??)

Napisano

niestety nic mi nie pomogl ten tutek, nie ma tam nic o wlasciwosciach danych wartosci a ja potrzebuje miec pierwszy "patyczek w poczatkowej fazie na -90 wzgledem Y a po zlinkowaniu slidera z patykiem automatycznie nazuca mi Y na 0 (co jest dziwne bo x caly czas trzyma sie na 90 ale to chyba przez to ze tylko Y chce manipulowac, nie wiem) i potrzebuje od 0 do 1, 10, albo 100 (niewazne ile byle by nie bylo 3,38 tak jak jest u mnie) miec obrot o 180 stopni (z -90 do "+"90), pozatym jak proboje wejsc do properities danej wartosci to albo jest nie aktywne, albo jest aktywne ale nie otwieraja sie wlasciwosci i nie wiem czy mam zesranego maxa czy cos zle robie, plisko jakies uwagi dla poczatkujacego ze sliderami bo chyba za gleboko wszedlem w pierwszym poscie :)

 

ps. 3dsmax8 sp2

 

peace

Napisano

vv3k70r chyba to nazbyt komplikujesz :)....

 

jacor3003 heh :).... spróbuje to wytłumaczyć... aczkolwiek nie obiecuje, z etak działa:...

stwórz se jakis dummy, zlinkuj do niego patyczki, niech wszytskie pivoty będą w miejscu złaczenia patyczków, zalignowane do dummiego... spójrz która oś odpowiada, pereferowanemu kierunkowi rotacji...

-zaznacz dummy, animation menu-add custom attribute... zakres w zasadzie nie ma znaczenia, niech bedzie to 0-90, chyba najwygodniej...

i robisz tak...

prawy klawisz myszy na dummy -->wire --> zaznacz ten attribute, potem klikaj pokolei na patyczki wybierając żądaną oś obortu...

w oknie wire parameters, zaznaczasz prawostronną strzałkę i w prawym dolnym kącie ustawiasz odpowiednie wyrażenia...

w nawias to co tam jest i przed nim: degToRad, czy RadToDeg :)...(sprawdź które działa dobrze)... i np. patyczek całkiem w prawej będzie miał degtorad(coś tam co było), ten z lewej bedzie miał to samo ino z '-' na początku... środkowego patyczka zostawiasz w spokoju, a np.ten w między środkowym a prawym by miał 0,5*degTorad(coś tam coś)....

:)... ale to zagmatwałem... pisze z pamięci i wydaje mi się że tak powinno działać :D...

Napisano

Dzieki Tullaris juz jest krok do przodu, ale dalej mnie zygmunt nawiedza, moglbys mi jakos delikatnie objasnic o co chodzi z tymi RadToDeg i wogole czy sa jeszcze jakies inne (na pewno sa ;) komendy i wogole najlepiej to gdzie moge o tym poczytac i wyniuchac OCB

zrobilem tak jak napisales i w sumie to jeden patyczak zaczal mi sie obracac ale byl wzgledem Z na -90 a po zlinkowaniu odrazu wskoczyl na -180 i w grucie rzeczy krecil sie dobrze dopoki nie zmienilem tej nazwy w nawiasie, bo gdy potem wrocilem do tej samej nazwy na ktorej sie krecil to juz nie bylo tak wesolo przestal sie ruszac niestety,

aha pierwszy parametr nazwalem "1" a po linkowaniu nazwa w nawiasie widniala "_" to cos zlego??

 

ps. po polaczeniu parametru z "patyczkiem zmienil mu sie piwot point w jakis dziwny sposob bo dawniej siedzial na swoim miejscu na Y -90 a teraz jest na swoim miejscu na 90, i nie wiem OCB

peace

Napisano

tularis.. a pomyslales ze pivoty moga sie rozwalic tylko z powodu zmiany trybu selekcji? ze trzeby zaraz po zanimowaniu taki obiekt zgrupowac i go wiecej nei tykac? ja tak kiedys robilem, ale to nei jest metoda, a po drugie.....

nei trzyma sie rigu na tej samej warstwie co mesza, bo zamulisz scene...

 

o , apropos pivotow, jacor jzu pisze ze ma problem :) mzoe moje rozwiazanie ejst mocne, ale skuteczne, nei koniecznie warte wachlarza ale....

Napisano

juz powoli to rozgryzam hehe :D

przy kazdym parametrze musze dac poczatkowa wartosc taka na ktorej sie w danym miejscu znajduje "patyczek a na koncowa wartosc ta w ktorej musi sie znalesc (to pisze ku potomnosci i dla tych ktorych ten problem tez bedzie interesowal ;) natomiast wektor ma troszke racji z tymi piwotami bo cos nie sa tak jak byly przed linkowaniem ale z tym tez sobie poradze :) a tak wogole to ktos moglby objasnic problem z ta kolejnoscia zaznaczania zeby piwoty sie nie pozmienialy

 

peace

Napisano

jacor-pivoty nei sluza do animowania :) tylko do okreslania gdzie jest objekt i wg czego go obracamy, z definicji sa wiec dynamiczne...

syf to dopiero bedziesz mial jak zmergujesz, albo bedziesz chcial przeskalowac,

zrob se ten wachlarz z samych kosci, bo sie potniesz :)

Napisano

wiem co to jest pivot i jakie funkcje pelni od okolo 3 lat :) a teraz po ponownym przeczytaniu twojej poprzedniej wypowiedzi cofam moja ostatnia prosbe o podanie kolejnosci bo myslalem ze chodzi o kolejnosc a tobie chodzilo o tryb (my bad) wiec pytania nie bylo a narazie mecze sposob tullarisa, jak nie wyjdzie wezme sie za twoj wektor, tak wogole to dzieki za pomoc (hehe juz jej tyle a ja jeszcze nie dziekowalem :)

 

peace

Napisano

z tego miejsca pragne oglosic ze... no dobra sposob tullarisa w moim konkretnym przypadku jest gennialny w swej prostocie i wogole dziala i mi odpowiada, a odpowiadajac na twoje pytanie wektor to nie bede musial mergowac wachlaza ani nie bede musial go skalowac, animacje tworze do strony internetowej wiec bedzie jedna statyczna kamera (nawet nie kamerka tylko FRONT WIEV) i tylko tanczacy wachlaz, nie chce mi sie babrac z tym we flashu bo z tworzenia marnej imitacji 3d (albo chociaz 2,5d) byloby w tym programie tak trudne ze nie skonczylbym w terminie i mialbym posprzatane a wogole zrobienie czegos co przyjalby zleceniodawca byloby niewykonalne a tak nie dosc ze sie czegos nowego nauczylem to jeszcze bedzie szybciej i ladniej:D tak wiec wielkie dzieki dobrzy ludzie, szkoda ze nie mam czasu sprawdzic sposobu wektora bo moze wkoncu przelamalbym sie i zaczal cos robic z tymi... (koscmi?? kosciami??) bonesami ;)

 

peace

Napisano

hhmm.... vv3k70r... po pierwsze "T" a nie "t" i dwa "l" :D ale to takie moje czepialstwo :)... nie przejmuj sie :)...

jak wezme i się przesiadę na drugiego kompa z maxem... to potestuje i mój i twój sposób, musze podpatrzeć co to się z tymi piviotami pieprzy...

 

jacor3003 ciesze, się że pomogło :D... ja te slidery podpatrzyłem w maxowych tutkach o riggowaniu... mam max6 i z nim całą mase przydatnych tutriali... ale wkrótce je skończe i bede jechał z tymi co mam z neta ;)...

  • Like 1
Napisano

to sie milo sklada bo potrzebuje znowu drobnego helpa (ale upierdliwiec nie? ;)

moj wachlaz sklada sie z 37 "patyczkow i teraz chce sobie ustawic zmiane wszystkich jednoczesnie z danym odstepem czasowym (tak jestem leniwy i jestem z tego dumny ;) nie chodzi o lenistwo tylko o wygode bo znowu reczne ustawianie kazdego z osobna jest troszke "czasochlonne" i zwyczajnie nudne wiec znowu mam prosbe do was panowie o wsparcie :D

 

ps. wtedy co plakalem ze mam problem z piwotami to nie byly piwoty tylko zle ustawienie punktow startowych i koncowych a pozatym to nie dokonca zastosowalem sie wtedy do twoich wskazowek bo nie dalem pivota kazdego elementu w miejsce piwotu dummiego i to mi cyrki zrobilo wiec problemu jakoby nie ma, za to zrobil sie inny :) mianowicie:

ustawilem koniec slidera na 90 (wartosc END) a startowalem z kazdym z osobna od 85, 80... 0, -5,-10... -80, -85 i wszystko bylo dobrze do momentu gdy musialem dac -90 bo zamiast obrocic sie jak reszta to ten zasmarkany zlosliwiec poszed w druga strone (gaddemyt) jedyne rozwiazanie jakie znalazlem (a musze sie przyznac ze za dlugo sie nie zastanawialem) to zaznaczenie tego felernego patyczka i nacisniecie przycisku "Delete" ;) ale na przyszlosc przydaloby sie wiedziec co z tym fantem zrobic wiec jak cos rozszyfrujecie to sie nie krepujcie podzielic ta informacja :)

 

peace

Napisano

hmm... nie wiem czy wykumałes o co mi chodziło...

wartość slidera miała w pełni wpływać na patyczki krańcowe, a na środkowe z połową, jedną czwartą itp. swojej siły, zależeni od ilości...

nie robisz slidera dla każdego patyczka...

po drugie, możesz próbować coś w stylu instukcji warunkowych.. aczkolwiek nie wiem czy się tam je da wpisać.. powinno się dać... że kiedy jeden patyczek osiągnie pewną rotacje to ten kolejny zaczyna się rozwijać...

 

heh nie pamiętam jka działa wachlarz :)...

co do jeszcze twoich pytać, myśle, ze najwięcej przeczytasz o tym w helpie maxowym :)... ja torche tak spekuluje :)... sam to przetestuje dopiero...

 

a degToRad i RadtoDeg to funkcje zamieniające radiany na stopnie i odwrotnie... bo max coś tam pierniczy jedno z drugim :/... sorki ale nie pamiętam co :):):)... serio sorki...

Napisano

z degtorad i ... juz wiem o co chodzi a odnosnie twoich instrukcji to w sumie na poczatku nie zakumalem ale teraz widze ze i tak nie byly by odpowiednie dla mnie bo wyszedles z zalozenia ze srodkowy patyczek jest nieruchomu i reszta sie do niego dostosowuje a ja potrzebowalem pierwszy z bocznych nieruchomy,

dzis juz nie mam glowy do tego, jak styknie czasu to jutro jeszcze sprobuje a jak nie to bede mial niezla zabawe z 32 sliderami :) nie da sie podpiac tych sliderow do jedngo slidera??

 

peace

Napisano

http://www.janczyart.com/wachlaz2.rar

no i pierwsze proby, nie zwracajcie uwagi na jego ruchy bo to tylko testy zachowania :) wypadly wzorowo,

mozecie byc dumni bo to dzieki wam :D (ale wazelina, no nieeeee...)

znacie moze cos co mogloby bardziej wydajnie zastapic maxowego track viewera?? bo cos mi on nie lezy za bardzo

 

dzieki jeszcze raz

peace

Napisano

heh ludzie...

tak da się wszytskie patyczki podłaczyć do jednego slidera, nie tworzysz osobnego dla każdego...

po drugie.. myślłem, ze szybko wykumasz jak to działa... możesz zostawić pierwszy patyczek w porządku a reszte podpiac do slidera i pomnożyć razy jakiś ułamek... by się równmiernie rozkładały...

 

 

vv3k70r wiem... fajna antenka :)...

 

 

Edit: jacor3003 czym to w końcu zrobiłes?... moge ci przesłać scenke .max, jak ja to widziałem...

jak dla mnie mój sposób działa... wezme sie teraz i zobacze vv3k70r'a.

Napisano

zrobilem to tak:

zanimowalem sobie tylko zlozenie wachlaza

tego dummy co mi trzyma wszystkie slidery do patyczkow podpialem pod jeszcze jednego dummy ktorym robie ruch wlasciwy calego wachlaza (zeby klatki kluczowe od skladania i rozkladania wachlaza nie mylily mi sie z klatkami przesuniecia) a jak chce zlozyc albo rozlozyc wachlaz to tylko kopiuje klatki kluczowe z tego pierwszego dummy :D

wrzucam probke

 

http://www.janczyart.com/all.html

 

a pliczek maksa z checia ogladne :D wrzuc mi na maila albo umiesc na forum

 

peace

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności