Jump to content

Animacja: postprodukcja/pomoc


radov
 Share

Recommended Posts

Witam!

 

Na imię mam Konrad. Jestem studentem wydziału EiTI Politechniki Warszawskiej. Zajmuję się grafiką komputerową, a konkretnie: tworzeniem i rozwojem oprogramowania dla animacji komputerowej. Tym zagadnieniom poświęcone są moje prace: skończona już inżynierska i opracowywana magisterska. Zajęcia prowadzone przez Wydziałowy Zakład Grafiki Komputerowej związane są głównie z rozpoznawaniem i cyfrowym przetwarzaniem obrazów. Animacja komputerowa, a w szczególności postprodukcja, traktowana jest po macoszemu. Dostępne materiały są niewystarczające. I dlatego proszę was o pomoc.

 

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że obsługa wyszukiwarek internetowych (itp. itd.) nie jest mi obca. Jestem programistą - brakuje mi wiedzy o praktycznej obróbce animacji komputerowej, rodzajach podejść, praktycznym stosowaniu narzędzi, kruczkach i sztuczkach. Znajdowane informacje są albo zbyt lakoniczne, albo zbyt szczegółowe. Zanim wymienię rodzaj informacji które chciałbym od was uzyskać, opiszę pokrótce temat mojej pracy.

 

W ramach pracy inżynierskiej stworzyłem plugin dla 3D Studio Max (v6). Implementuje on opracowaną przeze mnie koncepcję renderowania, zakładającą wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego zmianę parametrów trójwymiarowych elementów bez potrzeby ponownego przeliczania sceny. Główną cechą algorytmu jest przedstawienie cząstkowych wartości barw obiektów, składających się na końcową grafikę, w postaci dwuwymiarowych obrazów. Taka organizacja wyliczanych informacji pozwala wprowadzać zmiany wyglądu obiektów z wykorzystaniem narzędzi m.in. charakterystycznych dla grafiki dwuwymiarowej. Oznacza to że możliwa jest np. zmiana tekstury obiektu PO wyrenderowaniu i uzyskanie jakości takiej samej jakby została ona zmieniona PRZED renderowaniem.

Za przetwarzanie sceny odpowiada mocno zmodyfikowany algorytm śledzenia promieni, oparty na przykładzie CJRenderer (z SDK). Nie jest dobrze zoptymalizowany, nie obsługuje wszystkich funkcji 3DS – ale działa. Za przetwarzanie wygenerowanych danych odpowiada zewnętrzna aplikacja. Poniżej kilka obrazków przedstawiających przykładowe zastosowania. W razie potrzeby, jakbyście chcieli, mogę udostępnić całą treść pracy inżynierskiej.

 

Oryginalna postać sceny:

posta263przyk322adowejszg3.th.jpg

Zmienione parametry kuli (mniej załamania promieni, więcej odbicia, zmieniona tekstura obiektu):

wygldkulipozwikszeniuudtz6.th.jpg

Miękkie cienie rzucane przez ścięty stożek:

zastosowanieefektumikkixl9.th.jpg

Dodanie efektu mgły:

efektmgyzparametremodlexy6.th.jpg

 

 

Komputer: Semptron 2500+, 512 RAM PC400

Obrazki: 800x600, 4x4 AA, 4 odbicia promieni

Czas renderowania – ok. 36min. - wykonany tylko raz

Czas przetwarzania w zew. aplikacji 5s - wszystkie przedstawione operacje

(brak optymalizacji – oba czasy mogą być dużo mniejsze ~5-10 razy)

 

Jaki rodzaj pomocy chciałbym od was uzyskać? Chciałbym się dowiedzieć wszystkiego o postprodukcji „animacji komputerowej” (zwykłych filmów już nie…:)

- jak wygląda proces postprodukcji w praktyce?,

- jak wykonujecie posprodukcję w praktyce?,

- jak wyglądają techniki i technologie postprodukcji?,

- jak nazywają się programy do postprodukcji animacji komputerowej? Jak one działają? (te bardziej znane i mniej znane), zintegrowane w modelery i nie,

- czy ktoś (jakaś firma?) nie opracował podanej przeze mnie koncepcji wcześniej? Jeśli tak to jaka? :)

- oraz wszystko co związane z tym tematem.

 

Jeśli ktoś ma czas i ochotę – może przygotować opracowanie (co zostanie odnotowane w przypisach pracy mag.) Interesują mnie linki do stron, pdf’ów, serwisów, zbiorów materiałów, tytuły książek, instrukcji obsługi, samouczków itp. itd. Jeśli komuś wyda się: „to niemożliwe żeby tego nie znał” – niech tym bardziej wrzuci. Nazwę, link, cokolwiek. Tak dla pewności. Koncepcja, którą mam w głowie wciąż pełna jest różnych szczegółów i niuansów – więc myślę że można wykluczyć opcję, że to Wy, forumowicze, wykonacie za mnie moją pracę. Specjalnie pomijam to co sam zgromadziłem. Chcę uzyskać wszelkie możliwe tropy informacji, gdyż podejrzewam, że brak praktyki nie pozwolił mi wszystkich wyśledzić….

 

Temat mojej pracy magisterskiej zakłada m.in opracowanie własnej koncepcji postprodukcji. Jednym z jej elementów jest przedstawiona wcześniej praca inżynierską. Boję się że tworzę coś, co już ktoś raz zrobił, a ja nie znalazłem właściwej informacji– dlatego proszę was o pomoc.

 

 

 

Z góry dziękuję!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy