Gość ganonim Napisano 21 Czerwiec 2009 Napisano 21 Czerwiec 2009 (edytowane) Stereoskopia w Blenderze (czyli jak nie stracić 3 wymiarów przy renderze) Zapewne każdego z nas trochę irytuje fakt, że choć pracujemy nad trójwymiarową grafiką to po wyrenderowaniu staje się dwuwymiarowa tracąc swoją przestrzenność. Na szczęście istnieje dość prosty sposób aby nasze prace nabrały przestrzenności. Mój tutorial będzie obejmował podstawowe zagadnienia z nodes composition. Opisane tu procedury przeznaczone są dla początkujących (znających jednak podstawy obsługi blendera takie jak manipulowanie obiektami czy zmiana widoku), bardziej zaawansowani będą musieli pogodzić się z faktem że większość rzeczy już wiedzą. UWAGA! aby zobaczyć efekty ćwiczenia potrzebne będą specjalne okulary. Zaczniemy od przygotowania obszaru roboczego: Kiedy pojawi nam się domyślny ekran kasujemy sześcian i usuwamy rotacje kamery i jej położenie (ctrl + r, ctrl + g) następnie przesuwamy ja względem osi yi rotujemy o -90 stopni z widoku z boku wracamy do widoku z góry (num 7) i nasza kamery nazwiemy Lewa , przesuwamy ja o -1 na osi x, następnie duplikujemy ją (shft+d) i przesuwamy o 2 w prawo, analogicznie nazywamy ją "Prawa". Dodatkowo aby zaistniał efekt stereoskopii jedną kamerkę musimy ociupinkę przekręcić do środka na osi z (r+z). powinno to wyglądać teraz mniej więcej tak: Do pracy potrzebne nam będą 2 dodatkowe okna: jedno na prace z nodes i uv/image editor. okna główne dzielimy na 3 części. Przestrzeń ustawiamy tak aby jak najwięcej miejsca przeznaczyć dla node editor. W node editor klikamy ikonkę 'Composite Nodes' powinno nam się pojawić 2 okienka. Render layers duplikujemy. W buttons menu klikamy f10 i wchodzimy do panelu render layers, obecną nazywamy 'Prawa' następnie dodajemy nową i jak nie trudno się domyślić nazywamy ją 'Lewa' w node editor w jednym z panelów render layers wybieramy 'prawa' a w 2 'lewa' dodatkowo dodajemy też viewer node (spacja>add>input).w image editor wybieramy viewer node może to wyglądać tak: 2. Jeżeli posiadasz okulary do stereoskopii załóż je na chwile (ostrzegam że nie wolno ich zbyt długo nosić) zamknij jedno oko, to przy cyjanowej (niebieskiej) foli. Spójrz na coś czerwonego i np zielonego w otoczeniu. Jak zauważysz czerwony widać bardzo dobrze, zielony też, choć ma czerwonawe zabarwienie. Teraz spójrz na coś niebieskiego najlepiej niebo za oknem. Ani trochę w tym co widzisz nie ma niebieskiego. Z tych obserwacji wynika że kolory te wzajemnie się wykluczają, zatem złączone powinny dać kolor biały. Sprawdźmy to w praktyce. W node editor dodaj combine RGBA (add>convertor>combine RGBA) do wartości R wpisz 1, następnie łapiąc za żółta kropkę przeciągnij ją do żółtej kropki przy viewerze. Jaki kolor pojawił Czerwony prawda? Teraz skopiuj combine RGBA i wpisz 1 do G oraz B podłącz do viewera powinieneś uzyskać cyjan (zauważ że poprzednie połączenie ustąpiło nowemu) Teraz udowodnimy naszą obserwacje. Dodaj mixer kolorów (add>Color>Mix). zmień sposób mieszania na add. Taki kolor mieszania zachowuje właściwości światła (np. jakbyśmy zmieszali czarny z białym na 100% otrzymalibyśmy biały, to tak jak oświetlić latarką ciemne miejsce). ustaw krycie (fac) na 1 i połącz dodane ostatnio 2 bloki do lewej części (wejścia), z prawej części (wyjścia) poprowadź 'kabel' do viewera. I co? Otrzymaliśmy biały kolor. panele Combine RGBA odłączamy od panelu (tak jak przyłączanie ale w 2 stronę) ale nie kasujemy ich, przydadzą się jeszcze. Pora przejść do rzeczy. Chcielibyśmy w końcu zobaczyć trójwymiarowy obraz. Cierpliwości. Najpierw musimy mieć co zobaczyć póki co nie ma w scenie żadnego obiektu. w 3d view centrujemy kursor (shift + c) i dodajemy małpkę (add>mesh>Monkey) małpkę obracamy w stronę kamer dodajmy modyfikator subsurf na np 2 i wygładzamy set smoothem. Takie ujęcie nas urządza, niestety musimy przesunąć kamery. Kamery przesuwamy wzdłuż osi y. Następnie zwiększamy parametr lens do co najmniej 50 najlepiej żeby z takiego widoku jednej z kamer: Przejść na np. taki: Analogicznie postępujemy z 2 kamerą Do sceny dodajemy kilka dodatkowych obiektów aby zmieściły się w kadrze (pamiętaj że obiekty nie mogą być zbyt blisko kamery!) i modyfikujemy oświetlenie tak aby uzyskać wysokie kontrasty dodatkowych polecam też załączyć Ambient Occlusion i tło zmienić na czarne lub białe (choć nie jest to konieczne). Po tych przeróbkach scena może wyglądać tak: Czas zrobić schemat który daną scenę przerobi na 3 wymiary w 3d view aktywujemy lewą kamerę (view>cameras>lewa) następnie w node editor renderujemy warstwę "lewa". Może wyglądać tak: Będzie to podstawa do dalszych prac. Czeka nas teraz najtrudniejsza część: tworzenie schematu. Mógłbym dać tu zdjęcie gotowca, wole jednak wytłumaczyć jak działa konstruując go krok po kroku. Zaczniemy od przepuszczania lewego kanału przez czerwony filtr. Zacznij od dodania separatora kolorów RGB (add>convertor>separate RGBA). Do niego podłącz lewą warstwę. Od kanału R poprowadź połączenie do viewera aby zobaczyć jak wygląda (UWAGA! pamiętaj że od lewego kanału izolujemy kanał czerwony jeżeli przy lewym oku masz czerwoną folie, jeżeli zrobisz to na odwrót przedmioty położone najbliżej wyglądać będą jakby były położone najdalej i vice versa). Jak zapewne zauważyłeś wartość przedstawia tylko wartość natężenia tego koloru w różnych miejscach, nie izoluje go. Taki obraz należy pokolorować względem natężenia na czerwono. Aby tego dokonać dodaj jeszcze raz mixer kolorów (add>Color>Mix). Tym razem zmień sposób mieszania na 'darken' do wejścia fac i gniazda image pod nim podłącz wspomniany wcześniej kanała R Do drugiego gniazda image podłącz dodany na początku 'Combine RGBA' z wartością R=1. Zobacz jak wygląda to po wyjściu na viewer, powinno być mniej więcej tak: Zatem mamy jeden kanał wyizolowany, należałoby postąpić tak z 2 ale tu mamy problem nie mamy kanały cyjanowego tylko zielony i niebieski. Na nasze szczęście cyjan to połączanie koloru niebieskiego i cyjanowego wystarczy wiec połączyć kanał zielony i niebieski. Zatem w 3d view aktywujemy tym razem kamerę Prawą i renderujemy warstwę prawą. Ułóż taki oto schemat (polecam korzystania z narzędzi zaznaczania (b) i duplikacji (shift+d) ): Postaraj się dostrzec tu analogie na podstawie wcześniejszych etapów. No dobrze mamy już pokolorowane obrazy w 2 różnych kamer co dalej? Nic prostszego dodaj kolejny mikser kolorów i daj mu mieszanie na add z kryciem 1, dołącz utworzone kanały a jako wyście ustaw viewer i composite teraz możesz zapisać obrazek i podziwiać go w 3 wymiarach. Jeżeli chciałbyś korzystać z tego systemu w innych projektach zaznacz cały schemat z wyjątkiem 2 ostatnich ogniw i utwórz z nich grupę (ctrl+g) będziesz mógł załadować ją w innych projektach. Jeżeli wszystko ci się udało na pewno nasuwa się kilka pytań: czy dodanie tekstury, kolorów nie będzie psuło efektów? Czy da się zrobić tak film? Odpowiedzi brzmią: "Nie popsują", "da się" Na 1 możesz się przekonać zmieniając kolory obiektów, Aby zrobić film należy wyrenderować animacje dla jednej kamery a potem dla 2, obydwie w oddzielnych plikach, na końcu trzeba załadować filmy jako obrazki avi tam gdzie były render layers a potem jeszcze raz wyrenderować animacje z włączaną opcją 'make composite'. Mam nadzieje że spodobał wam się mój tutorial. Nie zdążyłem go dokładnie przejrzeć, jak jakieś literówki proszę zgłaszać ;) P.S. plik z sceną http://www.sendspace.pl/file/bHCp4zr3/ Edytowane 24 Czerwiec 2009 przez ganonim
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się