Skocz do zawartości

[Modelowanie/Renderowanie] Aquariva Riva [maya]


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

83418582.jpg

 

Postanowiłem dać coś od siebie i przygotować dla was krótki tutorial o tej lodzi. Tutorial dość ogólnikowy, ale mam nadzieję, że ktoś z niego skorzysta.

 

No to zaczynamy:

 

 

1. Referencje i plany

Na początku wiedziałem tylko, że chce wymodelować łódź, ale nie wiedziałem jeszcze jaką konkretnie. Przeszukałem więc sporo zdjęć i uznałem, że ten właśnie model będzie odpowiedni (zdjęcia zachowałem, by pozniej posłużyły jako referencje). Padło na Aquarive, po wcześniejszym upewnieniu się, że znajde do niej plany. Było to o tyle proste, że plany były dostępne na stronie producenta lodzi. Dość ogólne, ale wystarczyły.

 

99519275.jpg

 

79785725.jpg

 

 

2. Umiejscowienie planów w scenie.

Plany "wrzuciłem" do sceny po upewnieniu się, że bok i góra "pasują" do siebie. Często jest tak, że bok obiektu ma inne wymiary niż góra, warto więc zwrócić na to uwagę i spasować je najlepiej jak to możliwe, aby później nie mieć problemów.

 

39902882.jpg

 

 

3. Modelowanie.

Modelowanie zacząłem od kadłuba. Ilość wielokątów nie miała dla mnie znaczenia, ale nie można przesadzić, żeby później w dość łatwy sposób można było wprowadzać zmiany. Kolejne elementy nie były w jednej bryle połączone z kadłubem, ponieważ w tym wypadku nie było to potrzebne.

Pamiętajmy, aby w tym momencie osiągnąć efekt jak najbardziej zbliżony do oryginału.

 

73990093.jpg

 

W kolejnych etapach dodawałem szybę, siedzenia, szafkę itp.

53349734.jpg

 

 

4. Teksturowanie.

Wiem, że stara szkoła powie, żeby teksturować po ukończeniu modelu, to ja wolę jednak czasami przerwać modelowanie i dla odmiany oteksturować niektóre elementy. Po szybkim, rozłożeniu siatki namalowalem teksturę w photoshopie. Ja robię to tak: "Wypalam" siatkę do *.jpg > w photoshopie tworzę nową warstwę > warstwę z siatką daja na górę i daje jej odwrotność (ctrl+i) > mając czarną siatkę z białym tłem daje w opcjach warstwy mnożenie i zmniejszam jej opacity. W efekcie mam siatkę pod którą mogę malować. (mam nadzieję, że nie namieszałem za bardzo :P)

 

W tym wypadku biały kolor siatki lepiej się sprawdził.

81154056.jpg

 

 

 

5. Detalowanie.

Na tym etapie dodałem trochę detali. Mniej więcej wiedziałem juz jakie będzie ujęcie, więc skupiłem się na elementach widocznych głownie z tego kąta kamery. Detale modelowałem na osobnej warstwie. Jakoś tak mniej mi to "bałagani" :)

 

17213314.jpg

 

 

6. Ustawienia sceny.

Woda to plane z Mayowym shaderem oceanu, a do okoła utworzyłem kulę z nałożoną texturą nieba co daje naturalną barwę sceny i naturalne odbicia np. w chromach czy szkle. Na tym etapie pokusiłem sie już o kilka szybkich testowych renderów. Co kolejny coś poprawiałem zachowując ten poprzedni, aby zobaczyć co można jeszcze poprawić. Najwięcej problemów w tym wypadku sprawił mi shader oceanu.

 

66633068.jpg

 

Fale powstające od łodzi wyszły mi za 2 renderem. Zamieszczam przepis na nie. Kluczem jest displacement i cutout (przezroczystość), a także lekkie "świecenie".

 

35318472.jpg

 

 

8. Sterniczka.

Panią, która steruje zrobiłem troszkę za pomocą Mudboxa. Dodałem jej kilka kości, żeby ja dobrze ustawić. Mocno ją "ściemniłem", ale nie umiem za bardzo robić postaci i taki efekt był dla mnie już zadowalający. Na skórę dałem SSS shader. W Mayi na podglądzie jest on czarny (może tylko ja tak mam :P) więc do sprawdzenia texturowania wrzucam czasowo teksturę na zwykłego "lamberta".

 

52521220.jpg

 

 

9. Rendering i postprodukcja.

Po kilku testach postanowiłem dać tylko jedno światło typu point. O mocy stałej 0,9 i barwie lekko żółtej (błekit odbijał się od wspomnianej wcześniej kuli). Ustawienie production + Final Gather + malutkie zwiększenie parametrów i to właściwie tyle (nie użyłem GI). Czas renderowania z tego co pamiętam zamykał się w 10 minutach przy 1440x900.

Pamiętajmy aby robić ciemniejsze rendery, bo lepiej później rozjaśniać niż pozbyć się "przepaleń".

Dalej w photoshopie lekka zmiana kadru, wyostrzenie, małe lens correction, rozjaśnienie i lekka modyfikacja barw i autograf :P

 

72849974.jpg

 

 

10. Słow na koniec kilka :)

Nie chcę skłamać co do czasu pracy, dlatego nie podam, ale kilka dni napewno.

 

Mam nadzieję, że nie mądrzyłem się za bardzo, że nie zanudziłem i że nie byłem zbyt czerstwy (podarowałem sobie żarciki) :P

No i pragnę uprzedzić srogą krytykę, że pewnie wiele rzeczy da się zrobić lepiej, szybciej i łatwiej, ale to mój tutorial :P

 

Jak coś jeszcze wymyśle to dodam :)

 

Pozdrawiam i dzięki WSZYSTKIM którzy wspierali mnie przy tym projekcie w WIPie! :)

 

 

KONIEC! Ahoj

  • Like 2
  • Odpowiedzi 2
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności