Zaproszenie do udziału w projekcie polskiej modyfikacji gry MedievalII: TotalWar
Tytułem wstępu.
Poniżej przedstawiam jedynie ogólny zarys tak gry, jak i moda, które w istocie są bardziej złożone, jako że mamy do czynienia z jedną z najlepszych obecnie na rynku strategii. MedievalII jest częścią kultowej serii TotalWar, w którą na świecie zagrywają się miliony, a w same Polsce istnieje rzesza wielotysięczna.Powstało wiele forów poświęconych serii TW, tak w Polsce (najpopularniejszy niespełna 10.000 cżłonków) jak i zagranicą (największe niespełna 50.000 członków). Nasz projekt przeznaczony jest zarówno dla graczy krajowych, jak i anglojęzycznych. Jak już pisałem, tworzymy na zasadzie wolontariatu, toteż nikogo nie prześladujemy, jeśli nie wywiązał się z robotką na określony przez siebie czas. Stawiamy na koleżeńską atmosferę!
O samej grze MedievalII: TotalWar
Jest to strategia dwuwymiarowa, w której gracz prowadzi rozgrywkę turową (w zakresie polityki, gospodarki oraz wojskowości) na mapie kampanii strategicznej oraz dowodzi oddziałami w czasie rzeczywistym na polu bitewnym. Gra osadzona jest w realiach historycznych i obejmuje swym zasięgiem Europę, Azję Mniejszą, oraz śródziemnomorskie wybrzeże Afryki. Do dyspozycji graczy jest około 20 nacji, w tym Polska, oraz ponad 200 jednostek wojskowych. Do gry MII:TW wydano oficjalny dodatek zawierający 4 minikampanie (krucjat, wysp brytyjskich, podboju nowego świata oraz krzyżacką).
O modowaniu MII:TW ogólnie.
MII:TW to gra, do której powstało lub powstaje ponad setka większych i mniejszych modyfikacji. Jest to możliwe, ponieważ twórcy dopuścili możliwość modyfikacji wielu aspektów gry, z czego skrupulatnie korzystają moderzy, tworząc całkowicie nowe rozgrywki o ironio o nieporównywalnie wyższej miodności aniżeli oryginalny produkt. Modyfikacje te obierają sobie różne cele, od konwersji totalnych (nowa mapa kampanii, na nowo stworzone nacje, jednostki, modyfikacja masy parametrów, w tym upgrade AI) po uniwersalne addony modyfikujące wybrany aspekt gry (np. dodanie nowej nacji, pack nowych jednostek, modyfikacja AI, modyfikacja parametrów walki jednostek itp.). Przeważnie mody ukierunkowane są na podniesienie walorów historycznych rozgrywki (większy autentyzm), aczkolwiek istnieją modyfikacje realizujące wizję fantastyki.
O naszym polskim projekcie Eastern Europe: Total War ogólnie.
Mod bazuje na nowej mapie Europy środkowo-wschodniej. W założeniu wykorzystuje nacje dostępne już w podstawce, dodaje do tego nowe nacje od zaprzyjaźnionych produkcji zagranicznych, modyfikuje rozgrywkę o pomysły własne. Celem jest stworzenie realistycznej rozgrywki tej części średniowiecznej Europy, która po macoszemu została potraktowana zarówno przez twórców gry – zespół Creative Assembly, jak również i przez większość modyfikacji zagranicznych. Celem nadrzędnym jest rekonstrukcja średniowiecznej Polski w pełnej krasie.
Kondycja EE:TW
Mod EE:TW istnieje od jakiegoś czasu i ma za sobą nieco burzliwe dzieje. Mamy już jednak działającą instalkę, mapę kampanii na ukończeniu, kilka nowych jednostek dla Polski. Ja sam tworzę mapę, bawię się skryptami, realizuję research historyczny. Prócz tego mam dwóch kolegów wspierających mnie w skryptach kampanii. Sami jesteśmy w stanie wypuścić grywalnego moda w przeciągu kilku miesięcy, ale bez graficznych rewelacji, które z pewnością uświetniłyby nasz projekt i przeniosły na wyższą półkę moderskiego światka TW.
Grafik poszukiwany.
Usilnie poszukujemy grafików, którzy pomogliby nam wprowadzić do gry przede wszystkim nowe jednostki, a więc obeznanych w tworzeniu modeli i ich teksturowaniu. Modele nie są złożone, podobnie tekstury nie muszą być bajecznie bogate w detal – pamiętajcie, że silnik gry musi przemielić jednocześnie nawet kilkanaście tysięcy wojów na polu bitewnym. Nie znaczy to jednak, iż graficy nie mają pola do popisu – na załączonych screenach można podglądnąć całkiem ładne jednostki, które walcząc w kupie tworzą niesamowity batalistyczny obraz! Jak już wspomniałem priorytetem jest stworzenie nowych jednostek, natomiast dalsze cele to nowe sztandary, menu i sporo pomniejszych elementów. Jeśli ktoś miałby ochotę, to istnieje również możliwość wprowadzania nowych animacji dla jednostek. Pliki modeli zapisane są jako .mesh, pliki tekstur - .textures. Są to jak mniemam specyficzne formaty, ale dostępne są sprawne konwertery. Wytyczne odnośnie wyglądu samych jednostek dostarczam ja, wraz z grafikami poglądowymi (przeważnie zdjęcia z książek). Oczywiście mile widziana inwencja własna grafików, z tym że zależy nam na poprawności historycznej, która owej inwencji wytycza pewne naturalne granice ;)
Budowa jednostek.
Przykład jednostki konnej – bardziej złożonej. Osobno model wierzchowca, osobno model jeźdźca. Osobna tektura dla wiechowca, dla woja, oraz jego orężu. Sama zresztą tekstura zawsze występuje w parze z ‘normalem’. Novum MII: TW polega na tym, iż poszczególny oddział woskowy składający się z kilku do nawet ponad stu wojów nie jest oddziałem klonów. W pliku tekstury jednostki można umieścić kilka wzorów, podobnież dla orężu woja i jego wierzchowca. Woj-rycerz którego widzimy w oddziale na polu bitewnym ma ‘wdzianko’ losowej rekombinacji tychże wzorów. Ta sama jednostka może występować u różnych nacji, aby ją zróżnicować zasadniczo nie zmienia się wzoru, a jedynie jego kolorystykę. Ten sam model woja może posłużyć do budowy wielu jednostek nawet w zestawieniu z tą samą teksturą – zmienić można pewne detale, jak np. oręż i hełm, które zasadniczo odmieniają wygląd samej jednostki.
Posłowie.
Jak można się domyślić, projekt jest niekomercyjny, ot czysto hobbystycznym przedsięwzięciem. Liczę jednak na to, iż są pośród Was entuzjaści historii oraz fani gier strategicznych, dla których realizacja niniejszego projektu niosłaby sporą dawkę przyjemności. Serdecznie zapraszam do współpracy wszystkich zainteresowanych! Jeśli macie znajomych, których nasz projekt mógłby zainteresować, odeślijcie ich do nas! Liczymy na Waszą koleżeńską i patriotyczną postawę! ;) Jeśli macie jakieś pytania, śmiało pytajcie – z chęcią odpowiem.
Pozdrawiam!
Silesian_Noble - Damian
Zdjęcia poglądowe.
Modele z modów bułgarskiego i mongolskiego:
Tak wygląda ‘zdjęcie tekstury’:
Jednostki wykonane przez niegdyś z nami współpracującego Vondagara:
Litwini mają swojego moda, do którego stworzyli nowe jednostki, cenione przez graczy TW:
Osobiście wyżej cenie tekstury pewnego moda krzyżackiego:
Ale i tak ‘mistrzostwo świata’ należy do Rosjan i ich modu Rusichi:
Dla zainteresowanych screen wycinka mapy strategicznej ze zmodyfikowanej minikampanii Teutonic (w EE:TW mapa ma wyższą rozdzielczość):