Postaram się jak najbardziej streścić i nie przynudzać jednocześnie najlepiej obrazując mój problem.
Planuję kupno i skonfigurowanie mini farmy renderingowej na użytek komercyjny. W kwestii sprzętowej będzie to 10 nodów (PC, konsumenckich) za max 1800 - 2000zł sztuka, na platformie AMD. Specyfikacje sprzętu mam dokładnie przemyślaną i nie tego tyczy się mój problem - mianowicie chodzi o kwestie software. Planuję zakup 3ds Max w pakiecie z vRay, mam nadzieje, że uda mi się jeszcze załapać na vRay 2.0 więc z tego czego się doczytałem będę miał licencję na jedno stanowisko - główny komputer na którym będzie 3ds Max z vRay i licencję na 10 nodów (czyli na każdy z zakupionych komputerów).
Pytanie jak wygląda wykorzystanie licencji do stworzenia właśnie takiej farmy jak opisuję powyżej czyli 1 workstation + 10 nod? Na każdym z nodów muszę zainstalować 3ds Max i vRay. vRay ma wyraźnie napisane, że mogę zainstalować na jednym workstation i na 10 moich nodach (z resztą pamiętam z okienka instalacji możliwość instalacji jako nod nie workstation) , a co z 3ds Max'em? Mogę legalnie zainstalować go na dodatkowych 10 komputerach? Nigdy nie budowałem mini, ani żadnej farmy renderingowej więc nie wiem jak wygląda to w kwestii software'owej, prosiłbym o porady i wyjaśnienie.
Dodatkową sprawą jest kwestia OS, zakładając, że zainstaluje Windows 8 czy 7 Pro na workstation to jak legalnie skonfigurować 10 nodów żeby też miały taki sam OS, żeby można było na nich instalować Max'a i vRay? Biorąc pod uwagę, że wszystkie 10 nodów ma tą samą konfigurację mogłbym zainstalować jeden system (org.) na pierwszym nodzie i skopiować jako obraz dysku na wszystkie kolejne nody - chodzi o zmniejszenie kosztów, bo przecież byłoby to nierentowne, żeby do każdej jednostki kupować OS za 600zł jakby miałoby ich być np 30? A może jest jakaś inna metoda stawiania renderfarmy jeżeli chodzi o oprogramowanie (oczywiście na platformie 3ds Max+vRay)? Proszę o pomoc ;-)