Dzięki za zwrócenie mi uwagi na opcje które pomijałem, lub których wcale nie widziałem. czas renderingu poprawił się o jakieś 10%. o dodatkowe 20% poprawił się jak wyłączyłem cienie z firanek. dodałem je później, a dzięki tej operacji rozjaśnił mi się jeszcze pokój. zamiast 4 w Adaptive DMC dałem 16 i to też mi znacznie poprawiło czas. prawdopodobnie mogłem dać nawet 32 bez straty jakości. zadowolony kliknąłem w irradiance map high i dodatkowo w detail enhancement i to zabiło mi render konkretnie :) no nic. z jakości jestem zadowolony, ale już widzę że jeszcze z ta sceną nie skończyłem. renderowałem bez vraysky i teraz zabawa zaczyna się na nowo ;)
co do tej wypalonej linii (obrazek ze strzałką) to opcje większe jak 1 w primary bounces dają taki efekt. wcześniej miałem 1,5. więc choć takie proste doświetlenie jest kuszące, to jednak lepiej szukać innych rozwiązań.
o subdivsach nie piszę, bo z tego co czytam, to w vrayu 3.4 już ich nie ma, ani w światłach ani w materiałach.