sob Napisano 4 Kwiecień 2006 Share Napisano 4 Kwiecień 2006 Witam, Jako nowy na forum pozdrawiam wszystkich. Mój problem z którym nie moge narazie sobie poradzić to kolory w scenie v-ray z GI. Jasne jest dla mnie, że w pomieszczeniu gdzie leży drewniana podłoga merbau (w kolorze pomarańczowo-brązowym). białe ściany nie bedą białe idealnie. Ale uważam że to co dzieje się na moich renderach to już przesada :) Sufit jest dosłownie beżowy (tego nie zdejmę nawet photoshopem). Jedyne rozwiązanie na to jakie znalazłem to zmniejszyć we "własciwościach obiektu v-ray" parametr "GENERATE GI" ale to zmienia warunki oświetlenia. A mi chodzi by zdjać tylko działanie koloru a nie w ogóle energii światła. Czy jest mozliwość kotroli tego zjawiska bez ingerencji w realizm oswietlenia? Używam Prim. Irradiance Map i Sec. Lightmap (Light Cache), światła zazwyczaj vray + direct (słońce) Pozdrawiam, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Napisano 4 Kwiecień 2006 Share Napisano 4 Kwiecień 2006 a światło atmosferyczne (błękit), czyli skylight ? zakładka evoirment w ustawieniach vraya, tam masz "override max evoirment" generalnie zjawisko i tak bedzie wystepowac, mozna jedynie nauczyc sie je wykozystywać jesli masz directlighta (kolor lekko beżowy) i włączonego skyligha (błękit) co mniej wiecej moze symulować srodowisko to kolejny krok to walczenie z multiplierem kazdego z nich i dostrajaniem koloru pokaz render to moze powiem cos wiecej ps. w vrayu 1.48.03 jest nowy materiał "vrayGI mat." tam mozesz okreslic jaki materaił bedzie wykozystywany do GI a jaki do fazy renderu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 4 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 4 Kwiecień 2006 Hmm... Jakby intuicyjnie czuje, :) że to nie to...światła enviroment nie używam zazwyczaj, ogólnie myślę że to nie zależy od barwy swiatła. Załóżmy że białe światło z okna wpada do pokoju, odbija się od intensywnie barwnej (brązowej np.) podłogi i już ma kolor pomarańczowy i tak idąc dalej za wiązką światła odbija się od białego sufitu i trafia do kamery. SUFIT JEST BEŻOWY. Jakbym dał jeszcze barwne światło efekt byłby jeszcze bardziej intensywny. Akceptuję to, że sufit nie bedzie neutralnie biały ale intensywność tej barwy nie jest naturalna (nie zależy od odległości od podłogi) - może to sprawa ustawień algorytmu GI? Albo jakiś "magiczny regulator" kontroli światła. W aparacie i kamerach cyfrowych jest to kwestia KOMPENSACJI BIELI a tu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 4 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 4 Kwiecień 2006 Dzieki ...Ten materiał poszukam i sprawdzę. Nie mogę wrzucić jpga (sprawdzałem wymiary i jest ok.) - może to mój Firewall? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tweety Napisano 4 Kwiecień 2006 Share Napisano 4 Kwiecień 2006 sob: co prawda nie znam się na Vrayu, ale w Mentalu borykałem się z podobnym problemem. Rozwiazanie okazało się banalne: skala sceny nie była obliczona w skali 1:1. Sprawdź czy np: odległości w pomieszczeniu nie są śmiesznie małe (choć proporcjonalne) i nie wynoszą powiedzmy 20cm. Wtedy zbyt mocna intensywność barwy sufitu tłumaczyłby naturalny efekt color bleeding, naturalnie występujący przy stosowaniu GI. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 4 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 4 Kwiecień 2006 No właśnie to sprawdzałem...przenoszę mury pomieszczeń z dwg i zawsze zachowuję skalę 1:1. zauwazyłem za to, że przy większych rozdzielczościach renderingu (ale bez zmiany parametrów Irradiance map!) kolory blakną...(??) i wyglada to lepiej (w kwestii barwy w scenie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daymon Napisano 4 Kwiecień 2006 Share Napisano 4 Kwiecień 2006 Witam. A co masz w zakładce color mapping? jeżeli hsv to zmien na exponential. Miałem taką samą sytuację i zrobilem tak jak napisałem wyżej co spowodowało ,iż ściany stały sie duzo bielsze.Nie wiem czemu tak sie dzialo ale najwazniejsze ,że pomogło. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek G Napisano 5 Kwiecień 2006 Share Napisano 5 Kwiecień 2006 a ja bym zmniejszył mult lightmapy z 1.0 na 0,75 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 5 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 5 Kwiecień 2006 Zrobiłem proby - mam nawet obrazki porównawcze...faktycznie Exponential ma najbardziej "realistyczne" barwy - tylko ogólnie robi się ciemniej (barwa "zamienia" się na odpowiadającą jej szarość - co w efekcie daje wrażenie pociemnienia ścian. bedę walczył Dark/Bright multiplier Zmniejszenie Light map z 1 do 0.75 trochę zmieniło też na korzyść ale artefakty jakieś wyszły...moze przypadek? Nie mogę załączyć plików...kto wie co zrobić to nie wina firewalla (rozmiar 370x280 jpg, 4.5 kb) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tweety Napisano 5 Kwiecień 2006 Share Napisano 5 Kwiecień 2006 obrazki uploaduj na http://www.imageshack.us/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 5 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 5 Kwiecień 2006 HSV, lightmap 1.0 Exponential, lightmap 1.0 Linear, lightmap 1.0 Tym razem Exponential...ale ze zmniejszonym lightmap do 0.75 - wg. mnie różnicy nie ma pomiedzy tym 1.0 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hindus Napisano 5 Kwiecień 2006 Share Napisano 5 Kwiecień 2006 nie znam sie na vrayu ale jeśli już ci wywala kolorowe ściany od tekstury to albo daj jakiś błękitny emiter światła na zewnątrz alb poprostu zmniejsz saturation (nasycenie) tekstury na ziemi w photoshopie. ostatecznie photoshop - image - variations - i tam sie pobaw. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrkrzysiek Napisano 5 Kwiecień 2006 Share Napisano 5 Kwiecień 2006 jak chcesz się tego pozbyć to zrób światła tak jak Marcin napisał i jak dalej występuje to zjawisko to w zakładce Vray'a Indirect illumination masz opcje Saturation i zmniejsz z 1.0 do np 0,5 na pewno pomorze 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 6 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 6 Kwiecień 2006 Dzięki - to było to! Saturation działa bardzo dobrze, ma dość "inteligentną" tendencję do zdejmowania barw szczególnie w miejscach jasnych sceny (materiały słabo pochłaniające światło), a nie wszędzie, w ten sposób najlepiej sobie radzi z białym sufitem. Nareszcie widać różnicę między beżową ścianą a białym sufitem! wrzucę przy okazji obrazki typu "Before/After" :)) Ma ktoś jeszcze jakieś rozwiązania na kontrolowanie intensywności działania barw w scenie to fajnie by było dorzucić do tego wątku. Myślę, że ten problem jest dość uciążliwy dla wielu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hindus Napisano 6 Kwiecień 2006 Share Napisano 6 Kwiecień 2006 Myślę, że ten problem jest dość uciążliwy dla wielu. nie skąd :P mi wystarczy photoshop. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 6 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 6 Kwiecień 2006 nie skąd :P mi wystarczy photoshop. Hmmmm... no cóż :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
razor Napisano 6 Kwiecień 2006 Share Napisano 6 Kwiecień 2006 Aj, tam. Hindus poprostu nie jest taki 3D masta jak my, wec musi uzywac jakiegos biednego softu tych dziwnych ludzi od 2D. ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marograf Napisano 6 Kwiecień 2006 Share Napisano 6 Kwiecień 2006 Jestem troche zaskoczony że osoby, które głównie zajmują się wnętrzami nie mają wypracowanej jakiejś meody "wybielania". Bo to co zostało wczesniej podane to raczej półśrodki niż metoda - przy każdej scenie trzeba bedzie zmieniać te parametry. może to sprawa ustawień algorytmu GI? Albo jakiś "magiczny regulator" kontroli światła. W aparacie i kamerach cyfrowych jest to kwestia KOMPENSACJI BIELI a tu? A tu tak samo: 8 -> Exposure Control -> Logarithmic (Linear) -> Color Correction - i to jest ten kolor, który w renderingu bedzie uważany za biały (szary). Po drugie nie zapomionaj o tym ze renderery z GI są "poprawne fizycznie". Więc także parametry materiałów, świateł, cieni itp powinny być poprawnie ustawione. Oczywiście jest to tylko symulacja więc czasami trzeba podkręcić jakiś parametr żeby uzyskać pożądany efekt. O radach typu 'variations' lepiej zapomnij - to profanacja obróbki. Przedewszystkim to co możesz poprawnie zrobić w maxie - zrób tam. Po drugie zapisuj renderingi w 32 bitowym kolorze. Coraz więcej programów graficznych umożliwia ich edycje. A ta jest dużo efektywniejsza niż w przypadku koloru 8 bitowego. Przykład pierwszy z brzegu: można rozjaśnić obrazek aż cały stanie sie biały, dać ok, następnie ściemnić go... i odzyska sie wszystkie szczegóły. W przypadku pracy na 8 bitowym kolorze, sciemnienie rozjaśnionej do białości sceny da kolor jednolicie szary. Tak wogóle to w max'ie (i w innych softach chyba też) brakuje jednej rzeczy. Mianowicie, dopóki rendering przebywa w pamięci RAM jego obróbka w zakresie kolorystki (temperatury barw) i jasności (luminancji) jest praktycznie dowolna - można ją porównac do 32 bitowego zmiennoprzecinkowego formatu (takiego jak HDR). Dlatego powinien być w oknie renderingu prosty edytorek, w ktorym dało by sie usunąć np. przepalenia, ustawić poprawny balans bieli czy zmienić ekspozycje. Można by potem zapisać rendering w wersji normalnej, jasniejszej i ciemniejszej, a następnie na warstwach poskładać to w zwykłym 8 bitowym trybie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Napisano 6 Kwiecień 2006 Share Napisano 6 Kwiecień 2006 . Dlatego powinien być w oknie renderingu prosty edytorek, w ktorym dało by sie usunąć np. przepalenia, ustawić poprawny balans bieli czy zmienić ekspozycje. Można by potem zapisać rendering w wersji normalnej, jasniejszej i ciemniejszej, a następnie na warstwach poskładać to w zwykłym 8 bitowym trybie. w vrayu daje to poczęsci vray frame buffer ktorym mozna wykonać jako taką korekcję, post produkcja to rzecz normalna. Wole zrobic cos w PS niz bawic sie co godzine parametrami dark/bright multiplier lub kontrastem i saturacją w maxie z tymi 32 bitami to prawda. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sob Napisano 8 Kwiecień 2006 Autor Share Napisano 8 Kwiecień 2006 W kwestii tych formatów 32-bitowych, który format polecacie do zapisu? Ja preferuję PNG, choć chciałbym wiedzieć jakie zalety mają inne formaty przy późniejszym postprocessingu? A z innej beczki: Czy kto rozgryzł czym otworzyć Tif - LogLUV? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się