Asura Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 Witam. Jestem dość nowym użytkownikiem Maya, potrafie posługiwać się jedynie funkcjami bardzo podstawowymi (jeżeli można to tak ująć) typu: Extrude Faces, Vertex, Faces, Rendering, podstawowa animacja (typu lewitujace figury ;]), move/scale tools. Jednak napotkałem dziś problem, mianowicie jak położyć na ś teksturę zaprojecianę Polygona (w moim przypadku modelu monitora LCD)ktowana przezemnie oraz jak zrobić aby pokryła w całości tylko ściankę gdzie powinien być ekran. Moje drugie pytanie brzmi: czym jest Mental Ray ? To jakiś sposób renderingu? A trzecie i ostatnie pytanie to: Jak zrobić aby scenka przygotowana po renderze wyglądała tak: http://www.oman3d.com/tutorials/maya/lcd_screen_aziz/final_result.jpg Czy jest to tylko kwestia oswietlenia? Chciałbym jeszcze dodać ze nie rozumiem jeszcze tego "slangu" (?) którym często się posługuje tłumacząc innym, narazie słabo orientuje się w tym gdzie jest jaka funkcja i do czego służy tak więc byłbym bardzo wdzięczny również za danie linka opisującego gdzie ss i do czego śluza poszczegolne funkcje Maya. Posługuje się wesją 6.0. Wiem ze moje pytania dla wielu z was mogą wydać się poprostu absurdalnie banalne jednak pamiętajcie ze każdy kiedyś zaczynał;) Pozdrawiam
piotrek Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 Czym jest mental ray? mental ray is a general-purpose renderer which creates images of exceptional quality and achieves high performance through the exploitation of parallelism on both multiprocessor machines and across networks of machines. Krótko mówiąc, program renderujący, nie sposób renderingu, a program, który służy do renderingu. Jeśli chodzi o montior, to możliwości są dwie: 1. (imo ta lepsza) ekran LCD to oddzielny obiekt, któremu nadajesz inny materiał niż obudowie. 2. Możesz użyć layeredShadr'a aby jednemu obiektowi przypisać różne materiały.Poszukaj na forum, była niewielka dyskusja o tym. xeav - wymyślił trzecią ;] Najlepszym kompedium wiedzy o Maya jest dokumentacja - naprawdę warto :) Pozostają jeszcze tutki np. learning-maya. 1
xeav Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 po piewrsze nie zmieniaj koloru czcionki z domyślnego. Jeśli chcesz nałożyc texturę na tylko wybrane facy(poly), wybierasz face> rmb> assign material (new lub exsiting) aby nie robić śmieci możesz użyć funckcji 'qucik set' z menu create(później Edit>sets). Mental Ray to oddzielny systemu do renderingu, patrz tutaj http://www.max3d.pl/forum/forumdisplay.php?f=36
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Sory za zmiane tego koloru ale wklejalem tekst na Ortografia.pl zeby sprawdzic czy nie ma bledow i troche mi sie pozmienial kolor tekstu :] Ale mniejsza z tym. Chciałbym sie dowiedzieć jak Importować moją teksture do Maya, musi ona byc w jakims specjalnym formacie? Musie miec wymiary np. 256x256 ? ----- I a rowniez jezeli chce wam sie tlumaczyc/szukac linkow, prosilbym o tutoriala lub cokolwiek na temat materiałów, jak zrobic materiał Matowy a jak materiał przypominający blachę ? Pozdrawiam
xeav Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 możesz importować większość popularnych formatów plików graficznych .jpeg, .png, .tga etc i nie muszą mieć 256x256;> Jak nałożyć? Prawym przyciskiem na objekt> assign new material> otworzy się attribute editor w nim wybierz 'mała ikonkę szachownicy' > file> texture. w helpie jest o tym sporo (F1)
piotrek Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 Tekstury najlepiej trzymać w folderze textures w danym projekcie. Musi być w formacie, który jest obsługiwany przez Maya (Targa, TIFF, JPG, IFF, PNG i wiele innych). W ustawieniach shadera, klikasz na kwadracik obok atrybutu kolor(przykładowo), wybierasz z okienka file texture i później wskazujesz ścieżkę do pliku. Generalnie na początek - materiał matowy - lambert, blacha - anizotropy, lub blinn, phong.
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Nie potrwało to długo :P Więc położyłem swoją teksture jednak jest ona straaasznie rozciągnięta, wybralem te "szachownice" i uzylem opcji PSD File. Wyglada to tak
piotrek Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 Pobaw się opcjami w nodzie texture2dplacement (czy jakoś tak :))
xeav Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 jeśli wybrałeś teksturę, na górze powinno pisać Placed2DTexture1, wciśnij to i tam masz opcje rotate i inne Edited: jak na screenie
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 A jakich opcji powinienem uzyc aby poprawić tę teksture ? Przepraszam jezeli robie sie troche natretny z pytaniami ale "jestem głodny wiedzy" :P
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Tekstura powinna wygladac tak (obnizylem jakos zeby szybciej sie ladowala)
xeav Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 nie, viewport to to okno, które widzisz po uruchomieniu mayi :> to może innym sposobem. wybierz poligon (ekran monitora) później z górnego menu wybierz polygonsUV> plannar mapping lub automatic
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Ok Działa a wygląda to tak: Wiem że napewno praca ta nie jest perfekcyjna :/ Byłbym wdzięczny gdybyście pokazali mi co robie źle. Aha i jest jeszcze sprawa oświetlenia. Jak zrobic np. zeby ten ekran emanował światło ? I zeby oswietlenie było podobne do tego:
xeav Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 dodaj światło, włącz FinalGathering, włącz cienie, ustaw preset na Production w opcjach rendera.
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 FinalGathering jest w Opcjach Renderingu tak? A dokladniej gdzie bo nie umie znalezc :/ Nie mam preseta Production ;/
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Nie mam tego :| Musze to skad pobrac? To jest dodatkowy plugin ? Mam tylko: Maya Software Maya Hardware Maya Vector Jesli trzeba pobrac M.R to moglbys dac linka? Bylbym wdzieczny Ok dziala
piotrek Napisano 6 Maj 2006 Napisano 6 Maj 2006 Window -> Settings/Preferences -> Plug-ins Manager -> Mayatomr
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 A jaki rodzaj swiatla dodac? Bo tam jest kilka rodzajów.
Asura Napisano 6 Maj 2006 Autor Napisano 6 Maj 2006 Czym rozni sie IPR Render or Render ? Zawsze mnie to nurtowało:D Aha i jeszcze jedno: gdy wlaczam funkcje faces to jak zrobic zeby po wybraniu Select All i ponownym kliknieciu na obiekt nie wlaczal sie znowu podglad faces ? Jeszcze cos :D Jak zrobic szkło ?
-=fox=- Napisano 7 Maj 2006 Napisano 7 Maj 2006 IPR czyli Interactive Photorealistic Render to takie cos, co pozwala na zywo podgladac render gdy zmieniasz jakies parametry np. materialu. Naciskasz przycisk IPR, Maya wyrenderuje obraz, potrwa to troche dluzej niz normalnie, jak skonczy zaznaczasz na renderze obszar, ktory cie interesuje (zebys sie szybciej odswiezalo) i jak teraz np.bedziesz zmienial kolor, to od razu bedziesz wiedzial jaki uzyskasz koncowy efekt. IPR nie dziala z wlaczonym raytracingiem, czyli jak robisz szklo, to nie zobaczysz dokladnie tego, jak ci wyjdzie na normalnym renderze - mowie tu o Maya Software. Z tymi face'ami to domyslam sie, ze masz wlaczona maske selekcji (ikonki na gorze) - czyli jak zaznaczasz obiekt, to automaczynie widzisz jego face'y. Czasami jest to wygodne, ale tez czesto wygodniej jest przechodzic do trybu komponentow przez RMB na obiekcie i wybranie vertex'ow, edge'y, face'ow czy czego tam. Pozniej jak chcesz wyjsc z tego trybu to RMB i wybierasz Obiect. Z reszta tak samo mozesz wyjsc z maski selekcji - RMB > Object. Szklo chyba najprosciej jest zrobic z jakiegos Phonga, dac mu Transparency na bialy, podkrecic Cosine Power, Specular Color byc moze na jakis jasniejszy, ponizej tych ustawien w Raytrace Options wlaczyc Refractions i zwiekszyc nieco wspolczynnik zalamania (Refractive Index) na jakis rzeczywisty - nie pamietam wartosci, ale sprobuj zmieniac co 0.01 w gore. Zeby to w ogole widac bylo na renderze, to w Render Globals wlacz Raytracing w Raytracing Quality - mowie tu caly czas o Maya Software, bo na Mentalu sie nie znam, z reszta na tym tez nie za bardzo :). Na koniec w sumie dobrze byloby dodac jakies swiatlo np. typu Spot Light, zeby mialo sie co odbijac na tym niby szkle. Moze koledzy podadza jakis bardziej zaawansowany sposob, to sam sie czegos dowiem :) Edit: szklo ma wspolczynnik zalamania tak gdzies 1.3
Asura Napisano 7 Maj 2006 Autor Napisano 7 Maj 2006 Dzieki, sprawdze z tym szklem pozniej. Jak zrobic zeby wynik rendera ktory wyglada tak: Wygladal np. tak jak w tym temacie (chodzi mi o grafike, te odblyski swiatla itp): http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=26715&highlight=szk%B3o Trzeba wlaczyc cos w Opcjach Renderingu ? Dodac jakies specjalne swiatlo ? Czy zmienic material ?
piotrek Napisano 7 Maj 2006 Napisano 7 Maj 2006 Na monitorze chcesz takie odbłyski? To oczywiście sprawa shaderów i oświetlenia (ustawień renderera też).
Asura Napisano 7 Maj 2006 Autor Napisano 7 Maj 2006 Jeszcze planuje dac ten monitor na biorko + dac lampke ale to pozniej. Cichalbym sie dowiedziec czy w Maya jest mozliwosc zrobienia materialu o takiej fakturze jak ten czarny na screenie ponizej, chodzi mi o te takie(nie wiem jak to nazwac) drobinki (?) na czarnym materiale, czy jest to Lambert?: (posluze sie przykladem z forum), i dodatkowo jak zrobic tlo do obiektu? Jaki kolor, material ? I czy moze to byc np. zwykly NURB/Polygon plane ? http://img18.imageshack.us/img18/6930/nokia28na.jpg Oraz co zrobic aby render wygladal jak najbardziej realistycznie ?
Asura Napisano 7 Maj 2006 Autor Napisano 7 Maj 2006 Gdzie mozna ustawic tę wartość Gloss ? I jeszcze: jak zrobic wodę? tzn cos co wygladaloby na wode po renderze. EDIT 2: Udalo cos mi sie wytworzyc, teraz chcialbym sie dowiedziec co robie zle, co musze poprawic w mojej technice itp. wiem ze bedzie duzo co poprawiac ale jezeli sie dowiem co musze wtedy skupie sie nie poprawie:
piotrek Napisano 7 Maj 2006 Napisano 7 Maj 2006 Okropnie ciemno tutaj. Renderujesz mentalem? Słuszny wybór. Generalnie masz problem z oświetleniem i renderingiem (shadingiem). Wszystko ze sobą powiązanie i nie da się w kilku słowach wszystkiego wytłumaczyć. Przerabaij tutki dotyczące renderowania (oczywiście inne też :)) http://www.jhavna.net/main.php?page=scatter Ponadto, w folderze, w którym zainstalowałeś Maya (np. C:\Program Files\Alias\Maya\devkit\mentalray\docs\gettingStarted\index.html) Znajdzie się dość przystępny na początek opis podstawowych funkcji i działania. Co do samej scenki, na początek zrób tak: mając zaznaczoną kamerę, otwórz Atribute Editor, przewiń do rolety Environment i ustaw kolor tła na szary. Otwórz ustawienia renderingu i włącz Final Gather (jeśli jeszcze nie włączyłeś). Polecam oczywiście wątek założony przez greg_jg: http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=11688 - większość materiałów pod maxa, ale zawsze można się czegoś dowiedzieć. Oczywiście manual twym najlepszym przyjacielem.
Asura Napisano 8 Maj 2006 Autor Napisano 8 Maj 2006 Dzieki za porady :] Postaram sie popracowac nad soba (czytaj swoja technika pracy :P), ale jako 1 praca moja jak wypadla ? Nic z tutków ;]
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się