Skocz do zawartości

Pomoc w zrozumieniu Maya


Asura

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jestem dość nowym użytkownikiem Maya, potrafie posługiwać się jedynie funkcjami bardzo podstawowymi (jeżeli można to tak ująć) typu: Extrude Faces, Vertex, Faces, Rendering, podstawowa animacja (typu lewitujace figury ;]), move/scale tools. Jednak napotkałem dziś problem, mianowicie jak położyć na ś teksturę zaprojecianę Polygona (w moim przypadku modelu monitora LCD)ktowana przezemnie oraz jak zrobić aby pokryła w całości tylko ściankę gdzie powinien być ekran.

Moje drugie pytanie brzmi: czym jest Mental Ray ? To jakiś sposób renderingu?

A trzecie i ostatnie pytanie to: Jak zrobić aby scenka przygotowana po renderze wyglądała tak:

http://www.oman3d.com/tutorials/maya/lcd_screen_aziz/final_result.jpg

Czy jest to tylko kwestia oswietlenia? Chciałbym jeszcze dodać ze nie rozumiem jeszcze tego "slangu" (?) którym często się posługuje tłumacząc innym, narazie słabo orientuje się w tym gdzie jest jaka funkcja i do czego służy tak więc byłbym bardzo wdzięczny również za danie linka opisującego gdzie ss i do czego śluza poszczegolne funkcje Maya.

Posługuje się wesją 6.0. Wiem ze moje pytania dla wielu z was mogą wydać się poprostu absurdalnie banalne jednak pamiętajcie ze każdy kiedyś zaczynał;)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 33
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Czym jest mental ray?

mental ray is a general-purpose renderer which creates images of exceptional quality and achieves high performance through the exploitation of parallelism on both multiprocessor machines and across networks of machines.

 

Krótko mówiąc, program renderujący, nie sposób renderingu, a program, który służy do renderingu.

 

Jeśli chodzi o montior, to możliwości są dwie:

1. (imo ta lepsza) ekran LCD to oddzielny obiekt, któremu nadajesz inny materiał niż obudowie.

2. Możesz użyć layeredShadr'a aby jednemu obiektowi przypisać różne materiały.Poszukaj na forum, była niewielka dyskusja o tym.

xeav - wymyślił trzecią ;]

 

 

Najlepszym kompedium wiedzy o Maya jest dokumentacja - naprawdę warto :)

Pozostają jeszcze tutki np. learning-maya.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po piewrsze nie zmieniaj koloru czcionki z domyślnego.

Jeśli chcesz nałożyc texturę na tylko wybrane facy(poly), wybierasz face> rmb> assign material (new lub exsiting) aby nie robić śmieci możesz użyć funckcji 'qucik set' z menu create(później Edit>sets).

Mental Ray to oddzielny systemu do renderingu, patrz tutaj http://www.max3d.pl/forum/forumdisplay.php?f=36

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory za zmiane tego koloru ale wklejalem tekst na Ortografia.pl zeby sprawdzic czy nie ma bledow i troche mi sie pozmienial kolor tekstu :] Ale mniejsza z tym. Chciałbym sie dowiedzieć jak Importować moją teksture do Maya, musi ona byc w jakims specjalnym formacie? Musie miec wymiary np. 256x256 ?

 

-----

I a rowniez jezeli chce wam sie tlumaczyc/szukac linkow, prosilbym o tutoriala lub cokolwiek na temat materiałów, jak zrobic materiał Matowy a jak materiał przypominający blachę ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

możesz importować większość popularnych formatów plików graficznych .jpeg, .png, .tga etc i nie muszą mieć 256x256;> Jak nałożyć? Prawym przyciskiem na objekt> assign new material> otworzy się attribute editor w nim wybierz 'mała ikonkę szachownicy' > file> texture.

w helpie jest o tym sporo (F1)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tekstury najlepiej trzymać w folderze textures w danym projekcie. Musi być w formacie, który jest obsługiwany przez Maya (Targa, TIFF, JPG, IFF, PNG i wiele innych).

W ustawieniach shadera, klikasz na kwadracik obok atrybutu kolor(przykładowo), wybierasz z okienka file texture i później wskazujesz ścieżkę do pliku.

 

Generalnie na początek - materiał matowy - lambert, blacha - anizotropy, lub blinn, phong.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie potrwało to długo :P Więc położyłem swoją teksture jednak jest ona straaasznie rozciągnięta, wybralem te "szachownice" i uzylem opcji PSD File.

Wyglada to tak

 

lcdperspshapetmp6xm.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie, viewport to to okno, które widzisz po uruchomieniu mayi :>

to może innym sposobem. wybierz poligon (ekran monitora) później z górnego menu wybierz polygonsUV> plannar mapping lub automatic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok Działa a wygląda to tak:

lcd5hx.png

 

Wiem że napewno praca ta nie jest perfekcyjna :/ Byłbym wdzięczny gdybyście pokazali mi co robie źle. Aha i jest jeszcze sprawa oświetlenia. Jak zrobic np. zeby ten ekran emanował światło ? I zeby oswietlenie było podobne do tego:

final_result.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam tego :| Musze to skad pobrac? To jest dodatkowy plugin ?

Mam tylko:

Maya Software

Maya Hardware

Maya Vector

Jesli trzeba pobrac M.R to moglbys dac linka? Bylbym wdzieczny

 

Ok dziala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym rozni sie IPR Render or Render ? Zawsze mnie to nurtowało:D

 

Aha i jeszcze jedno: gdy wlaczam funkcje faces to jak zrobic zeby po wybraniu Select All i ponownym kliknieciu na obiekt nie wlaczal sie znowu podglad faces ?

 

Jeszcze cos :D Jak zrobic szkło ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IPR czyli Interactive Photorealistic Render to takie cos, co pozwala na zywo podgladac render gdy zmieniasz jakies parametry np. materialu. Naciskasz przycisk IPR, Maya wyrenderuje obraz, potrwa to troche dluzej niz normalnie, jak skonczy zaznaczasz na renderze obszar, ktory cie interesuje (zebys sie szybciej odswiezalo) i jak teraz np.bedziesz zmienial kolor, to od razu bedziesz wiedzial jaki uzyskasz koncowy efekt. IPR nie dziala z wlaczonym raytracingiem, czyli jak robisz szklo, to nie zobaczysz dokladnie tego, jak ci wyjdzie na normalnym renderze - mowie tu o Maya Software.

 

Z tymi face'ami to domyslam sie, ze masz wlaczona maske selekcji (ikonki na gorze) - czyli jak zaznaczasz obiekt, to automaczynie widzisz jego face'y. Czasami jest to wygodne, ale tez czesto wygodniej jest przechodzic do trybu komponentow przez RMB na obiekcie i wybranie vertex'ow, edge'y, face'ow czy czego tam. Pozniej jak chcesz wyjsc z tego trybu to RMB i wybierasz Obiect. Z reszta tak samo mozesz wyjsc z maski selekcji - RMB > Object.

 

Szklo chyba najprosciej jest zrobic z jakiegos Phonga, dac mu Transparency na bialy, podkrecic Cosine Power, Specular Color byc moze na jakis jasniejszy, ponizej tych ustawien w Raytrace Options wlaczyc Refractions i zwiekszyc nieco wspolczynnik zalamania (Refractive Index) na jakis rzeczywisty - nie pamietam wartosci, ale sprobuj zmieniac co 0.01 w gore. Zeby to w ogole widac bylo na renderze, to w Render Globals wlacz Raytracing w Raytracing Quality - mowie tu caly czas o Maya Software, bo na Mentalu sie nie znam, z reszta na tym tez nie za bardzo :). Na koniec w sumie dobrze byloby dodac jakies swiatlo np. typu Spot Light, zeby mialo sie co odbijac na tym niby szkle. Moze koledzy podadza jakis bardziej zaawansowany sposob, to sam sie czegos dowiem :)

 

Edit: szklo ma wspolczynnik zalamania tak gdzies 1.3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze planuje dac ten monitor na biorko + dac lampke ale to pozniej. Cichalbym sie dowiedziec czy w Maya jest mozliwosc zrobienia materialu o takiej fakturze jak ten czarny na screenie ponizej, chodzi mi o te takie(nie wiem jak to nazwac) drobinki (?) na czarnym materiale, czy jest to Lambert?: (posluze sie przykladem z forum), i dodatkowo jak zrobic tlo do obiektu? Jaki kolor, material ? I czy moze to byc np. zwykly NURB/Polygon plane ?

http://img18.imageshack.us/img18/6930/nokia28na.jpg

 

Oraz co zrobic aby render wygladal jak najbardziej realistycznie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie mozna ustawic tę wartość Gloss ?

 

I jeszcze: jak zrobic wodę? tzn cos co wygladaloby na wode po renderze.

 

EDIT 2:

Udalo cos mi sie wytworzyc, teraz chcialbym sie dowiedziec co robie zle, co musze poprawic w mojej technice itp. wiem ze bedzie duzo co poprawiac ale jezeli sie dowiem co musze wtedy skupie sie nie poprawie:

office7io.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okropnie ciemno tutaj.

Renderujesz mentalem? Słuszny wybór.

Generalnie masz problem z oświetleniem i renderingiem (shadingiem). Wszystko ze sobą powiązanie i nie da się w kilku słowach wszystkiego wytłumaczyć.

Przerabaij tutki dotyczące renderowania (oczywiście inne też :))

http://www.jhavna.net/main.php?page=scatter

 

Ponadto, w folderze, w którym zainstalowałeś Maya (np. C:\Program Files\Alias\Maya\devkit\mentalray\docs\gettingStarted\index.html)

Znajdzie się dość przystępny na początek opis podstawowych funkcji i działania.

 

 

Co do samej scenki, na początek zrób tak: mając zaznaczoną kamerę, otwórz Atribute Editor, przewiń do rolety Environment i ustaw kolor tła na szary.

Otwórz ustawienia renderingu i włącz Final Gather (jeśli jeszcze nie włączyłeś).

Polecam oczywiście wątek założony przez greg_jg: http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=11688 - większość materiałów pod maxa, ale zawsze można się czegoś dowiedzieć.

 

Oczywiście manual twym najlepszym przyjacielem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności