Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

doftest.jpg

 

Wszystkie uwagi tutaj to

wyłacznie moja chec pomocy innym

jesli nie chces korzystac nie musisz.

 

Tutorial może przydac sie srednio zaawansowanym

userow ale napisany jest pod nowych użytkowników.

W większości opieram sie na info znalezionym w necie.

 

Gdyby ktos chciał docenic mój trud to zapraszam http://max3d.pl/forum/reputation.php?p=380926

 

 

Podziekowania dla TROJKATA.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Pierwsze co na początku musimy zrozumieć to

 

Czym jest DOF

 

Dof - z angielskiego Depth of Field - obszar który cechuje się ostrością, występujący pomiędzy odległosciami po przekroczeniu których obraz staje się nieczytelny(bardziej rozmyty)

 

dofregulka.jpg

 

Hyperfocal - dof w tym przypadku występuje od połowy odległosci kamery od obiektu na którym się skupiamy do nieskonczonosci.

 

dofhyper.jpg

 

To w sumie odrobinka informacji które mogą nam sie przydać na początku zabawy.

 

 

 

next.jpg

 

 

 

Uruchamiamy 3dsmax (ja używam tutja 7.0 ale mysle że to nie ma to wiekszego znaczenia)

 

Rozpoczynamy od zmiany jednostek tak aby maxwellrender korzystał z dobrze skonfigurowanego oprogramowania - złe wprowadzenie skali powoduje w większosci przypadków zła prace zarówno z dofem jak i z oświetleniem.

 

customize.jpg

Z menu Customize wybieramy Unit setup, następnie wprowadzamy wszystkie ustawienia tak jak mamy na obrazku pod spodem i klikamy System Unit Setup, tam tez wprowadzamy wszystko jak na obrazku. Możemy zamknąc okno.

 

 

 

next.jpg

 

 

Tworzymy prostą scene, ustawiamy kamere, obiekt który pragniemy wyrenderować itd Ja w swojej scenie posłuże się prostą scenką stworząna dla testu i na potrzeby tutka.

 

W oknie render scene (klawisz F10) w zakłądce render/system ustawiamy scane scale = 1.0

 

Wazne jest abysmy wyliczyli sobie odległosci - odległosc miedzy kamerą a miejscem gdzie chcemy miec poczatek ostrego obrazu (strzałka 1) i odległosc miedzy kamerą a punktem w ktorym chcemy by nasza ostrosc zaczeła sie zmniejszac (strzałka 2)

 

dofscene.jpg

  • Like 4
  • Confused 8
  • Odpowiedzi 10
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

W moim przypadku chce by brzeg talerza który znajduje się bliżej kamery był bardziej rozmyty, potem na małej odległosci chce uzyskac ostrosc i spowrotem spadek ostrosci (za strzałka2)

 

Moje ustawienia kamery wyglądają tak

 

kam.jpg

 

Przy czym fstop jest ustawiony dopiero po obliczeniu.

 

 

next.jpg

 

 

Przy obliczaniu tych wartosci skorzystamy z serwisu DOFMaster

 

Na ich stronie znajduje się przydatne narzędzie do obliczania dof'a.

 

Przechodzimy pod adres http://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

calc.jpg

 

I na stronie widzimy cos pokroju tabeli do wypełnienia, wpisujemy takie adne jak :

 

Film format - zostawiamy tak jak jest na 35

 

Actual lens focal length (mm) ja ustawiam na 32 bo tyle mam w przypadku mojej kamery ustawione w 3dsmax w scenie. Wy ustawiacie odp. wartosc do waszej kamery.

 

Subject distance to odległosc srodka kamery od punktu w którym znajduje się nasz obiekt który chcemy wyostrzyc. U mnie zmierzone za pomocą plane'a jest to jakies 105cm. Wpisujemy tą wartosc.

 

Selected f-stop przestawiamy na jakas wartosc - klikamy przycisk CALCULATE

 

Na dole naszym oczom ukażą sie wyniki - dwa z nich sa dla nas najważniejsze:

 

Near limit of acceptable sharpness (strzałka nr1)

Far limit of acceptable sharpness (strzałka nr2)

 

To nic innego jak:

 

najbliższy punkt w ktorym jest ostrosc

najdalej położony punkt w ktorym jest koniec ostrosci

 

Zmienianie parametru Fstop wpłynie na nasza scene a zwłaszcza na dofa wiec potem juz tylko wystarczy dobrac odpowiedniego fstopa na stronie i wpisac w ustawieniahc kamery w 3dsmax.

 

U mnie punk w ktorym zaczyna sie ostrosc to ok 102 cm od kamery a w odległosci 108.2 cm ostrosc zazyna spadac. Oczywiscie dla fstopa =1, w przypadku jego zmiany wartosci ulegaja takze zmiana dlatego wazne abysmy dobrze wpisali zwłaszcza odległosc kamery od obiektu jak i wczesniej ustawili obrze jenostki.

 

 

 

next.jpg

 

Nastepny krok to juz tylko rendering, odpowiednie przygotowanie oswietlenia, jesli np scena jest za ciemna mozemy zwiekszyc parametr iso pod F10 - Render - Tone Mapping, przestawic shuter itd - Pamietajmy tylko aby wtedy nie zmieniac fstopa którego to często nowicjusze używają do oświetlania.

 

Ustawienia mojej sceny :

 

set.jpg

 

HDRII

 

hdrii.jpgtext.jpg

 

To tyle odemnie - moze komus sie przyda.

Napisano

Bardziej zaawansowani userzy :

 

wzory.jpg

 

H = hyperfocal distance (mm)

f = lens focal length (mm)

s = doległosc do punku skupienia

Dn = najbliższe kamerze akceptowalny wzrost ostrości(sharpness)

Df = najdalszy kamerze punk w którym występuje jeszcze ostrośc

N = fstop

c = circle of confusion(mm)

 

spis cc dla kamer znajduje sie tutaj

 

[Zobacz]

 

Tekstura materiału na stole została przerobiona z czerwonej na niebieską przed renderingiem.

Napisano

Hindus, nic dodac nic ująć, po pierwsze wielkie dzieki za tutka, po drugie nie wiem jak to wyglada winnych działach max3d.pl ale chyba jestes najaktywniejszym userem :) oby tak dalej!!!

PoZdRo!!!

Napisano
edit:

zapomniałem zapytac: jakie masz jednosti w maxwell system?? 0,01 ??

 

Sorry zapomniałem - nie no jak na 1.0 :) Dzieki tym ustawieniom odrazu masz optymalnie dobrane ustawienia do sceny w maxwellu. Wszystkie jednostki są dobrane prawidłowo - dodatkowo możesz sobie zmieniac display unis sytem bo nei ma to wpływu na render a jedynie na wyswietlanie.

 

Więcej wkrótce. Pozdro.

Napisano

Czyli podsumowujac...

 

Jezeli w maxie w unic (display i generic) mam CENTYMETRY (bo tak mam i nie chce tego zmieniac), to w scene scale i attenuation scale ustawiam:

 

* 0,01 - tak mi wynika z instrukcji maxwella

* 1 - tak mi wynika z testow empirycznych

 

??????????????????????????????????????????????

Napisano

niezły digg ;)

 

zostaw na 1 ... w starej instrukcji było konieczne przestawienie na ,01 bo natywna jednostka maxwella to metr, ale od jakiś dwóch lat nie trzeba nic motać ze skalą i maxwell sobie radzi.

Tak też empiria kolejny raz nie zawiodła

Napisano

Dzięki "zdeno". Masz rację. Pogrzebałem trochę na stronce Maxwella, żeby mieć 100% pewności.

Okazuje się, że Maxwell Plug-in czyta sam jednostki ustawione w Maxie i dostosowuje skalę. Trzeba mieć wklepane 1 i się nie przejmować ;)

 

Pozdrawiam :cool:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności