Hindus Napisano 17 Maj 2006 Napisano 17 Maj 2006 Wszystkie uwagi tutaj to wyłacznie moja chec pomocy innym jesli nie chces korzystac nie musisz. Tutorial może przydac sie srednio zaawansowanym userow ale napisany jest pod nowych użytkowników. W większości opieram sie na info znalezionym w necie. Gdyby ktos chciał docenic mój trud to zapraszam http://max3d.pl/forum/reputation.php?p=380926 Podziekowania dla TROJKATA. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Pierwsze co na początku musimy zrozumieć to Czym jest DOF Dof - z angielskiego Depth of Field - obszar który cechuje się ostrością, występujący pomiędzy odległosciami po przekroczeniu których obraz staje się nieczytelny(bardziej rozmyty) Hyperfocal - dof w tym przypadku występuje od połowy odległosci kamery od obiektu na którym się skupiamy do nieskonczonosci. To w sumie odrobinka informacji które mogą nam sie przydać na początku zabawy. Uruchamiamy 3dsmax (ja używam tutja 7.0 ale mysle że to nie ma to wiekszego znaczenia) Rozpoczynamy od zmiany jednostek tak aby maxwellrender korzystał z dobrze skonfigurowanego oprogramowania - złe wprowadzenie skali powoduje w większosci przypadków zła prace zarówno z dofem jak i z oświetleniem. Z menu Customize wybieramy Unit setup, następnie wprowadzamy wszystkie ustawienia tak jak mamy na obrazku pod spodem i klikamy System Unit Setup, tam tez wprowadzamy wszystko jak na obrazku. Możemy zamknąc okno. Tworzymy prostą scene, ustawiamy kamere, obiekt który pragniemy wyrenderować itd Ja w swojej scenie posłuże się prostą scenką stworząna dla testu i na potrzeby tutka. W oknie render scene (klawisz F10) w zakłądce render/system ustawiamy scane scale = 1.0 Wazne jest abysmy wyliczyli sobie odległosci - odległosc miedzy kamerą a miejscem gdzie chcemy miec poczatek ostrego obrazu (strzałka 1) i odległosc miedzy kamerą a punktem w ktorym chcemy by nasza ostrosc zaczeła sie zmniejszac (strzałka 2) 4 8
Hindus Napisano 17 Maj 2006 Autor Napisano 17 Maj 2006 W moim przypadku chce by brzeg talerza który znajduje się bliżej kamery był bardziej rozmyty, potem na małej odległosci chce uzyskac ostrosc i spowrotem spadek ostrosci (za strzałka2) Moje ustawienia kamery wyglądają tak Przy czym fstop jest ustawiony dopiero po obliczeniu. Przy obliczaniu tych wartosci skorzystamy z serwisu DOFMaster Na ich stronie znajduje się przydatne narzędzie do obliczania dof'a. Przechodzimy pod adres http://www.dofmaster.com/dofjs.html I na stronie widzimy cos pokroju tabeli do wypełnienia, wpisujemy takie adne jak : Film format - zostawiamy tak jak jest na 35 Actual lens focal length (mm) ja ustawiam na 32 bo tyle mam w przypadku mojej kamery ustawione w 3dsmax w scenie. Wy ustawiacie odp. wartosc do waszej kamery. Subject distance to odległosc srodka kamery od punktu w którym znajduje się nasz obiekt który chcemy wyostrzyc. U mnie zmierzone za pomocą plane'a jest to jakies 105cm. Wpisujemy tą wartosc. Selected f-stop przestawiamy na jakas wartosc - klikamy przycisk CALCULATE Na dole naszym oczom ukażą sie wyniki - dwa z nich sa dla nas najważniejsze: Near limit of acceptable sharpness (strzałka nr1) Far limit of acceptable sharpness (strzałka nr2) To nic innego jak: najbliższy punkt w ktorym jest ostrosc najdalej położony punkt w ktorym jest koniec ostrosci Zmienianie parametru Fstop wpłynie na nasza scene a zwłaszcza na dofa wiec potem juz tylko wystarczy dobrac odpowiedniego fstopa na stronie i wpisac w ustawieniahc kamery w 3dsmax. U mnie punk w ktorym zaczyna sie ostrosc to ok 102 cm od kamery a w odległosci 108.2 cm ostrosc zazyna spadac. Oczywiscie dla fstopa =1, w przypadku jego zmiany wartosci ulegaja takze zmiana dlatego wazne abysmy dobrze wpisali zwłaszcza odległosc kamery od obiektu jak i wczesniej ustawili obrze jenostki. Nastepny krok to juz tylko rendering, odpowiednie przygotowanie oswietlenia, jesli np scena jest za ciemna mozemy zwiekszyc parametr iso pod F10 - Render - Tone Mapping, przestawic shuter itd - Pamietajmy tylko aby wtedy nie zmieniac fstopa którego to często nowicjusze używają do oświetlania. Ustawienia mojej sceny : HDRII To tyle odemnie - moze komus sie przyda.
Hindus Napisano 17 Maj 2006 Autor Napisano 17 Maj 2006 Bardziej zaawansowani userzy : H = hyperfocal distance (mm) f = lens focal length (mm) s = doległosc do punku skupienia Dn = najbliższe kamerze akceptowalny wzrost ostrości(sharpness) Df = najdalszy kamerze punk w którym występuje jeszcze ostrośc N = fstop c = circle of confusion(mm) spis cc dla kamer znajduje sie tutaj [Zobacz] Tekstura materiału na stole została przerobiona z czerwonej na niebieską przed renderingiem.
dyonizoss Napisano 17 Maj 2006 Napisano 17 Maj 2006 Hindus, nic dodac nic ująć, po pierwsze wielkie dzieki za tutka, po drugie nie wiem jak to wyglada winnych działach max3d.pl ale chyba jestes najaktywniejszym userem :) oby tak dalej!!! PoZdRo!!!
dyonizoss Napisano 17 Maj 2006 Napisano 17 Maj 2006 edit: zapomniałem zapytac: jakie masz jednosti w maxwell system?? 0,01 ??
Hindus Napisano 17 Maj 2006 Autor Napisano 17 Maj 2006 edit: zapomniałem zapytac: jakie masz jednosti w maxwell system?? 0,01 ?? Sorry zapomniałem - nie no jak na 1.0 :) Dzieki tym ustawieniom odrazu masz optymalnie dobrane ustawienia do sceny w maxwellu. Wszystkie jednostki są dobrane prawidłowo - dodatkowo możesz sobie zmieniac display unis sytem bo nei ma to wpływu na render a jedynie na wyswietlanie. Więcej wkrótce. Pozdro.
Jacek07 Napisano 4 Listopad 2009 Napisano 4 Listopad 2009 Czyli podsumowujac... Jezeli w maxie w unic (display i generic) mam CENTYMETRY (bo tak mam i nie chce tego zmieniac), to w scene scale i attenuation scale ustawiam: * 0,01 - tak mi wynika z instrukcji maxwella * 1 - tak mi wynika z testow empirycznych ??????????????????????????????????????????????
zdeno Napisano 8 Listopad 2009 Napisano 8 Listopad 2009 niezły digg ;) zostaw na 1 ... w starej instrukcji było konieczne przestawienie na ,01 bo natywna jednostka maxwella to metr, ale od jakiś dwóch lat nie trzeba nic motać ze skalą i maxwell sobie radzi. Tak też empiria kolejny raz nie zawiodła
Jacek07 Napisano 27 Luty 2010 Napisano 27 Luty 2010 Dzięki "zdeno". Masz rację. Pogrzebałem trochę na stronce Maxwella, żeby mieć 100% pewności. Okazuje się, że Maxwell Plug-in czyta sam jednostki ustawione w Maxie i dostosowuje skalę. Trzeba mieć wklepane 1 i się nie przejmować ;) Pozdrawiam :cool:
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się