adek Napisano 15 Luty 2007 Napisano 15 Luty 2007 Firma Avid Technology, Inc. zastosowała innowacyjną metodę produkcji oraz nadawania obrazu podczas Rajdu Dakar: przenośną sieć urządzeń montażu wideo zainstalowaną na pokładzie samolotu. Tegoroczne relacje z najbardziej spektakularnego rajdu świata powstały dzięki przeniesieniu centrum obróbki obrazu na pokład samolotu. Zastosowane przez firmę Avid rozwiązanie oparto na uwspólnionej macierzy dyskowej Avid Unity™ MediaNetwork, oraz dwóch systemach edytujących: Newscutter XP oraz Media Composer Adrenaline. Jak wyglądało to w praktyce? Samolot podążał za uczestnikami rajdu przez całą jego długość, czyli 4,918 mil. Bezpośrednio po lądowaniu po każdym etapie rajdu i uruchomieniu sieci, rozpoczynała się edycja materiału filmowego. Ekipa specjalistów przygotowywała nagrania z całego dnia do międzynarodowej emisji. Rajd Dakar odbywa się co roku między 6 a 21 stycznia. Przyciąga kierowców z całego świata, którzy ścigają się na trasie biegnącej przez 6 różnych krajów, począwszy od Portugalii a kończąc w Senegalu. Ekstremalne wyzwania terenowe tego wyścigu przyciągają zarówno amatorów jak i profesjonalnych kierowców. To typowy rajd wytrzymałościowy. Udział w nim biorą kierowcy samochodów osobowych, ciężarowych i motocykli. Materiał filmowy gromadzony jest nie tylko przy pomocy kamer znajdujących się w samochodach, quadach i punktach stacjonarnych, ale także z powietrza - za pomocą helikopterów unoszących się nad trasą rajdu. Umieszczone w samolocie rozwiązanie Avid® pozwoliło organizatorom rajdu (Amaury Sport Organization - ASO) rozpocząć edycję materiału filmowego zaraz po wylądowaniu. W ten sposób uniknięto żmudnego i czasochłonnego przewożenia i rozkładania sprzętu po każdym z 15 etapów Rajdu Dakar. Umożliwiło też znaczne przyspieszenie przygotowania materiału - zamianę 40 godzin codziennych nagrań na spójny, nadający się do emisji materiał filmowy. Nie zapominajmy, że szybkość pracy staje się kluczowym elementem, kiedy na najważniejsze momenty wyścigu oczekuje ok. 75 stacji telewizyjnymi z ponad 170 krajów. Rozwiązanie Avida, które zostało opracowane we współpracy z firmą Eliote (technicznym operatorem ASO), oparte jest na: uwspólnionej macierzy dyskowej Avid Unity™ MediaNetwork o pojemności 48TB na której można przechowywać ponad 1300 godzin materiału video w formacie IMX przy transferze 40 Mbit/s. System dodatkowo był wyposażony w opcję UnityRAID™ zabezpieczajacą dane,. Przestrzeń dyskowa była dostępna dla wszystkich połączonych stacji edytujących. Stacje edytujące obejmowały: 6 Avid NewsCutter XP na laptopy do rejestracji przez FireWire z napędów XDCAM; 2 Avid NewsCutter XP na laptopy z Avid Mojo® SDI do rejestracji z napędów Beta SX; 8 NewsCutter XP na laptopy dla szybkiej edycji oraz nagrywania komentarza na Digidesign® zasilany USB system audio Mbox2; 4 systemy Media Composer Adrenaline do zaawansowanej post-produkcyji oraz międzynarodowej emisji; 1 Avid Unity TransferManager serwer dla przesyłania przez sieć IP zakończonych raportów do pomieszczenia kontroli nadawania specjalnie wynajętego przez France Télévisions. Jak powiedział Fernando Carvalho, dyrektor techniczny firmy Eliote, Avid testował różne konfiguracje i sposoby pracy tak aby całość została optymalnie dopasowana do wymogów sytuacji. „Zbudowanie systemu w taki sposób, by działał na pokładzie samolotu, oznaczało dla nas dodatkowe utrudnienia. Musieliśmy stawić czoła wielu nietypowym problemom, takim jak: przestrzeń samolotu, waga urządzeń, temperatura oraz zasilanie elektryczne. Jesteśmy bardzo zadowoleni z otrzymanego rezultatu. Myślę, że Avid był jedyną firmą, która mogła zapewnić taki wysoki poziom rozwiązań technicznych oraz rzetelność niezbędną dla tego przedsięwzięcia” – podsumował Carvalho. ASO filmowała około 40 godzin materiału każdego dnia. Najlepsze ujęcia były edytowane bez żadnego komentarza. Następnie przesyłano obrazy do stacji telewizyjnych na całym świecie, takich jak: Eurosport, RTL, Sky, ZDF oraz Al Jazeera. Co więcej, ASO udostępniała swoje zasoby techniczne innym kanałom. Te edytowały na miejscu swoje własne sprawozdania - np. France Télévisions, która emitowała rajd na kanałach France 2, France 3, a także France 4. Zastosowanie rozwiązań firmy Avid sprawiło, że obrazy z rajdu dostępne były w tym samym czasie dla wszystkich ekip. Zapewniło to większą elastyczność pracy montażystów oraz skróciło czas oczekiwania na emisję. O Rajdzie Dakar Coroczny Rajd Dakar, wcześniej znany jako Rajd Paryż-Dakar, jest jednym z najsłynniejszych wydarzeń samochodowych na świecie. W tym roku odbył się po raz 29. Impreza składała się z 15 etapów: zaczynając od Portugalii, przez Hiszpanię, Maroko, Mauretanię i Mali, a kończąc w Senegalu. Rajd trwa 16 dni i liczy 4,918 mil. Jest organizowany pomiędzy 6 i 21 stycznia, a jego terenowa formuła przyciąga rzesze amatorów i profesjonalnych kierowców. W rajdzie 2007 wzięła udział rekordowa liczba uczestników: 525 załóg reprezentujących 42 narodowości. W wyścigu przez Europę i Afrykę mogą wziąć udział samochody osobowe, ciężarowe i motocykle. Rajd Dakar jest emitowany w ponad 170 krajach ok. 75 stacji telewizyjnych, takich jak Eurosport, RTL, Sky, ZDF oraz Al Jazeera.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się