Skocz do zawartości

Oświetlenie HDR


eleyaro

Rekomendowane odpowiedzi

Hmm ledwo dołączyłem a już mam pytanie :P. Otóż już doś długo pracuję w max-ie i postanowiłem wykorzystać jego możliwości w połączeniu z materiałem filmowym. I tutaj pojawia się problem gdyż niestety mental ray nie jest w stanie obliczyć poprawnych cieni na obiekcie matte/shadow pochodzących z oświetlenia HDR. Poczytałem trochę i ściągnąłem kiedyś używanego przez siebie finalrendera (teraz R2) ale w dalszym ciągu nie mogę uzyskać cieni ani na oryginalnym shaderze max-a ani na tym z finalrendera... W tutorialach cebas-a jest dział o HDR ale wiąże się on jedynie z materiałami a w dziale skylight mówią tylko, że "tu sie wsadza mapy HDR" i tyle... Byłbym wdzięczny za wszelką pomoc w tym linki do ewentualnych tutoriali bo coś mało tego jest na necie :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 12
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

"8"-> "bitmap hdr" -> przenosisz do material editora, tam wrzucasz, mape hdri ustawiasz na "spherical" ustawiasz "exposure" teraz f10 i w "global illumination advenced controls" wlaczasz "consider backgroud" dzieki czemu hdri bedzie dawał swiatło i bedzie brał udział w obliczeniach, do uzyskiwania cienia wlacz system slonca w "physical sky" - zakldka globall illumination - > skylight -> wlacz je i ustaw "physical sky" - "sunlight on" tam wybierz zeby generował słone i je pokazywał, automatycznie cienie beda "on" mozesz wybrac zakatek ziemi itp itp.

 

Teraz niebardzo rozumiem o co chodzi w ogole chodzi hehehehe matte finalrenderowski jest bardzo dobry i go polecam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh ok... Po pierwsze dzięki za szybką odpowiedź. Po drugie żeby HDR w ogóle działał to muszę go dać jako mapę do simple sky, enviroment odpada bo przecież daję film na tło. Na dodatek w momencie włączenia physical sky finalrenderowski matte/shadow się rozjaśnia i wyraźnie zmienia mi całe oświetlenie w porównaniu do HDR-a w simple sky (bo w sumie lokacja i pozycja słońca to nie wszystko, atmosfera była lekko żółtawa więc physical sky źle liczy mi barwy światła)...

 

Ale bazowo szukałem właśnie "consider background" bo teraz rzeczywiście widzę różnicę między samym simple sky a HDR (gdzieś o tym kiedyś czytałem ale najwyraźniej wypadło mi z głowy :P)...

 

Jeśli chodzi o max-owego matte/shadow to już w ogóle odpada bo po zaznaczeniu "consider background" wyraźnie się wyodrębnia (tzn już nie jest matte :P)...

 

Podsumowując HDR już działa poprawnie ale nadal nie castuje mi cieni na obiekt matte/shadow...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chodzi o to, że HDR generuje oświetlenie wraz z odpowiednim cieniowaniem, dlatego jest taki "genialny"... Widziałem tutoriale, w których wszelkie cienie były generowane właśnie przez HDR, bez żadnych dodatkowych źródeł światła ale żadnego dla max-a :/ (może właśnie dlatego, że mental ray ich nie obsługuje). W momencie gdy robię samą scenę wszystko jest ok ale jeśli chcę przenieść całość na film natrafiam na ten problem... Normalne shadery bez problemów przyjmują HDR shadows ale matte już nie. Wyczytałem gdzieś, że finalrender to obsługuje bez problemu ale jak widać nie jest to takie łatwe jak się wydaje...

 

Próbowałem też wrzucać do enviroment (bo w sumie mogę sobie później dorenderować alpha channel i skomponować wszystko w after effects) ale efekt jest ten sam - brak cieni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.andrew-whitehurst.net/hdri_tut.html

 

Przykład for Maya :)...

 

Pisze tu o difference matte ale w jaki sposób pezproblemowo uzyskać to w max-ie, nie wiem...

 

Kiedyś znajomy robił podobne rzeczy w Lightwave ale on też modyfikował cienie w photoshopie na zasadzie defference i komponował wszystko w obraz... Niby spoko ale tylko do screenów, dla pełnych animacji zupełnie niepraktyczne.

 

W obydwu przypadkach cienie są generowane przez HDR, nie osobno... Tylko dorzucane są w inny sposób...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tutaj pojawia się problem gdyż niestety mental ray nie jest w stanie obliczyć poprawnych cieni na obiekcie matte/shadow pochodzących z oświetlenia HDR.

 

[...] dla max-a :/ (może właśnie dlatego, że mental ray ich nie obsługuje).

 

E... y... kto Ci tak powiedział? o_O

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh o ile pamiętam kilka(naście) forów różnojęzycznych :P... Ale jeśli się mylą to z przyjemnością poznam ową metodę (podkreślam, że nadal mówimy o cieniach generowanych przez źródło mapowane HDR i castujące na shader matte)... W sumie wolałbym robić w mentalu ale to ograniczenie zmusiło mnie do zmiany rendera :/...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hdri nie generuje cienia, tylko swiatło, a gi generuje shading, w mentalu raczej da sie oswietlac hdri ;)

 

To co Ty chcesz piszesz to jest jakies nieporozumienie, ale ja sie tam nie znam

 

Zdjęcia HDR potrafią zapamiętać informacje o świetle i jego refrakcji, illuminacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh no właśnie :D. Widzę, że nie zczaiłeś o co mi chodzi (albo ja zbytnio zamotałem :P )... Po prostu mental ray nie rzuca cieni ze źródeł HDRI na powierzchnię typu matte, z innymi nie ma problemu. I właśnie w tym sęk bo po jaką cholerę mam sztucznie "wymyślać" cienie innymi źródłami światła skoro do tego służy oświetlenie HDR... Skoro na inne shadery castuje to czemu na matte nie?? I tu właśnie wchodzi opinia z innych forów: BO NIE POTRAFI. Natomiast podobno finalrender radzi sobie z tym bez problemu więc pytam jak to uzyskać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności