Tomasz_87 Napisano 27 Październik 2007 Napisano 27 Październik 2007 Otóż podczas oglądania wielu materiałów video z tzw making of dołączonych do filmów DVD natknąłem sie na coć takiego jak półprzezroczysta kaszeta. Była stosowana przed kadrowaniem ostatecznym materiału. i teraz moje pytanie : czy to jest zwykły obraz nieskompresowany (np tiff ,tga itp) nałozony na obraz i jest nadana mu półprzezroczystość czy może takie coś robi się w programie do compositingu albo przy końcowym montażu ?? Zaznaczam że często widziałem kaszete większa na dole (grubszą :P ) a cieńszą na górze co sugeruje raczej nie używanie plików graficznych z czarnymi pasami. nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem i zrozumiecie o co mi chodzi
SYmek Napisano 27 Październik 2007 Napisano 27 Październik 2007 Cala sprawa zaczyna sie w kamerze 35mm, ktora ma rozne formaty ramki w kanale - czyli czegos, co nadaje ksztalt kadru. Czasami nawet operatorzy filmowi robia sobie sami swoje ramki, i tak w "Sanatorium pod klepsydra" Sobocinski uzywal swojego formatu - cos miedzy 1:1.85 a 1:2.35... czasy sie zmienily, teraz niejedno kino nie wyswietliloby filmu tak zrobionego... Tak czy inaczej bardzo czesto uzywa sie pelnej ramki a kadrowanie do formatu docelowego wykonuje sie pozniej (teraz w komputerze, kiedys na kopii pozytywowej albo wrecz w projektorze w kinie - tzw. kaszeta miekka). Wlasnie w takim przypadku, mimo ze film ma byc wyswietlany w 1.85 (obecny standard kinowy), caly proces produkcji od kamery, przez skanowanie i montaz (pewnie bez renderingu) robi sie w 4:3 i naklada sie polprzezroczysta kaszete, zeby nie tracic z oczu reszty kardu, ktora wczesniej czy pozniej moze sie przydac. Dlatego tez kaszeta rozni sie szerokoscia u dolu i u gory. Miejsce kadru na tasmie nie jest symetryczne. Jak to zrobisz to jest Twoj problem. Tak wyglada material offline w montazu, albo podglady z online. Na materiale online taka kaszeta nie ma przeciez sensu. Zwykla maska z alfa 50%, filtr kaszety w Avidzie z zadana przezroczystoscia, co tam sobie jeszcze zyczysz. Do czego Ci to jest potrzebne?
Tomasz_87 Napisano 27 Październik 2007 Autor Napisano 27 Październik 2007 Pytam tak z ciekawości bo dość często to widzę na monitorach w materiałach making off :) a co do tego kadrowania i formatów obrazu to wiem o co chodzi :) Wspomniałeś coś o montażu offline i online, jakie sa pomiędzy nimi różnice?
SYmek Napisano 27 Październik 2007 Napisano 27 Październik 2007 Offline - to roboczy material zwykle w mniejszej rozdzielczości i skompresowany, który służy do montażu i wszystkich innych (dźwięk) czynności, które nie wymagają materiału w pełnej, wynikowej jakości. Tym zajmuje się online.
Tomasz_87 Napisano 28 Październik 2007 Autor Napisano 28 Październik 2007 Aha. Wracając do kaszet to mam jeszcze jedno małe pytanie :). Na planach filmowych z reguły sa monitory podglądowe no i na tych monitorach jest obszar kadrowania , kaszeta bądz prostokąt. To sa jakies specjalne monitory podglądowe, jakies oprogramowanie czy cos ?? . nigdzie nie moge znalezc info na ten temat. wiem ze mozna zastosowac domowy sposob i nakleic cos w takich proporcjach jak sie potrzebuje ale tak z ciekawosci pytam jak to jest z tymi monitorami podglądowymi i małymi wyświetlaczami LCD przy kamerach ?
SYmek Napisano 28 Październik 2007 Napisano 28 Październik 2007 To, co widzisz na ekranie w takich monitorach powstaje w kamerze video wbudowanej w kamerę 35mm. To ona generuje ramki, markery, timecode i inne rzeczy, które tam widać. Monitor jest zwyczajny, choć zdarza się właśnie MONITOR - a nie telewizor czy LCD. Ale coraz rzadziej, bo monitor jest ciężki a z jego wierności sygnału i tak na planie nie ma żadnego pożytku. A "domowy" sposób naklejania taśmy na podgląd stosuje niejeden zawodowiec, kiedy jest mu to potrzebne - sam widziałem! pozdr., skk. 1
Tomasz_87 Napisano 28 Październik 2007 Autor Napisano 28 Październik 2007 aha :D hehhe widziałem w niejednym s tudiu takie cos, taki domowy sposob naklejania na monitor :D dzieki za odp.
Croolick Napisano 31 Październik 2007 Napisano 31 Październik 2007 możesz sie tez "wyposażyć" w Adobe OnLocation - bierzesz laptopa i kamerke DV/HDV itp w teren a on pozwala Ci powłączać różne takie nakładki (pozwala też na wiele innych rzeczy)
illy Napisano 2 Listopad 2007 Napisano 2 Listopad 2007 sam naklejalem tasme na lcd kamery zeby chociaz w pewnej czesci kadrowac do 16.9 w 4.3
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się