Napisano 27 Październik 200717 l Otóż podczas oglądania wielu materiałów video z tzw making of dołączonych do filmów DVD natknąłem sie na coć takiego jak półprzezroczysta kaszeta. Była stosowana przed kadrowaniem ostatecznym materiału. i teraz moje pytanie : czy to jest zwykły obraz nieskompresowany (np tiff ,tga itp) nałozony na obraz i jest nadana mu półprzezroczystość czy może takie coś robi się w programie do compositingu albo przy końcowym montażu ?? Zaznaczam że często widziałem kaszete większa na dole (grubszą :P ) a cieńszą na górze co sugeruje raczej nie używanie plików graficznych z czarnymi pasami. nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem i zrozumiecie o co mi chodzi
Napisano 27 Październik 200717 l Cala sprawa zaczyna sie w kamerze 35mm, ktora ma rozne formaty ramki w kanale - czyli czegos, co nadaje ksztalt kadru. Czasami nawet operatorzy filmowi robia sobie sami swoje ramki, i tak w "Sanatorium pod klepsydra" Sobocinski uzywal swojego formatu - cos miedzy 1:1.85 a 1:2.35... czasy sie zmienily, teraz niejedno kino nie wyswietliloby filmu tak zrobionego... Tak czy inaczej bardzo czesto uzywa sie pelnej ramki a kadrowanie do formatu docelowego wykonuje sie pozniej (teraz w komputerze, kiedys na kopii pozytywowej albo wrecz w projektorze w kinie - tzw. kaszeta miekka). Wlasnie w takim przypadku, mimo ze film ma byc wyswietlany w 1.85 (obecny standard kinowy), caly proces produkcji od kamery, przez skanowanie i montaz (pewnie bez renderingu) robi sie w 4:3 i naklada sie polprzezroczysta kaszete, zeby nie tracic z oczu reszty kardu, ktora wczesniej czy pozniej moze sie przydac. Dlatego tez kaszeta rozni sie szerokoscia u dolu i u gory. Miejsce kadru na tasmie nie jest symetryczne. Jak to zrobisz to jest Twoj problem. Tak wyglada material offline w montazu, albo podglady z online. Na materiale online taka kaszeta nie ma przeciez sensu. Zwykla maska z alfa 50%, filtr kaszety w Avidzie z zadana przezroczystoscia, co tam sobie jeszcze zyczysz. Do czego Ci to jest potrzebne?
Napisano 27 Październik 200717 l Autor Pytam tak z ciekawości bo dość często to widzę na monitorach w materiałach making off :) a co do tego kadrowania i formatów obrazu to wiem o co chodzi :) Wspomniałeś coś o montażu offline i online, jakie sa pomiędzy nimi różnice?
Napisano 27 Październik 200717 l Offline - to roboczy material zwykle w mniejszej rozdzielczości i skompresowany, który służy do montażu i wszystkich innych (dźwięk) czynności, które nie wymagają materiału w pełnej, wynikowej jakości. Tym zajmuje się online.
Napisano 28 Październik 200717 l Autor Aha. Wracając do kaszet to mam jeszcze jedno małe pytanie :). Na planach filmowych z reguły sa monitory podglądowe no i na tych monitorach jest obszar kadrowania , kaszeta bądz prostokąt. To sa jakies specjalne monitory podglądowe, jakies oprogramowanie czy cos ?? . nigdzie nie moge znalezc info na ten temat. wiem ze mozna zastosowac domowy sposob i nakleic cos w takich proporcjach jak sie potrzebuje ale tak z ciekawosci pytam jak to jest z tymi monitorami podglądowymi i małymi wyświetlaczami LCD przy kamerach ?
Napisano 28 Październik 200717 l To, co widzisz na ekranie w takich monitorach powstaje w kamerze video wbudowanej w kamerę 35mm. To ona generuje ramki, markery, timecode i inne rzeczy, które tam widać. Monitor jest zwyczajny, choć zdarza się właśnie MONITOR - a nie telewizor czy LCD. Ale coraz rzadziej, bo monitor jest ciężki a z jego wierności sygnału i tak na planie nie ma żadnego pożytku. A "domowy" sposób naklejania taśmy na podgląd stosuje niejeden zawodowiec, kiedy jest mu to potrzebne - sam widziałem! pozdr., skk.
Napisano 28 Październik 200717 l Autor aha :D hehhe widziałem w niejednym s tudiu takie cos, taki domowy sposob naklejania na monitor :D dzieki za odp.
Napisano 31 Październik 200717 l możesz sie tez "wyposażyć" w Adobe OnLocation - bierzesz laptopa i kamerke DV/HDV itp w teren a on pozwala Ci powłączać różne takie nakładki (pozwala też na wiele innych rzeczy)
Napisano 2 Listopad 200717 l sam naklejalem tasme na lcd kamery zeby chociaz w pewnej czesci kadrowac do 16.9 w 4.3
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto