Skocz do zawartości

Połprzezroczysta kaszeta


Tomasz_87

Rekomendowane odpowiedzi

Otóż podczas oglądania wielu materiałów video z tzw making of dołączonych do filmów DVD natknąłem sie na coć takiego jak półprzezroczysta kaszeta.

Była stosowana przed kadrowaniem ostatecznym materiału.

 

i teraz moje pytanie :

 

czy to jest zwykły obraz nieskompresowany (np tiff ,tga itp) nałozony na obraz i jest nadana mu półprzezroczystość czy może takie coś robi się w programie do compositingu albo przy końcowym montażu ??

 

Zaznaczam że często widziałem kaszete większa na dole (grubszą :P ) a cieńszą na górze co sugeruje raczej nie używanie plików graficznych z czarnymi pasami.

nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem i zrozumiecie o co mi chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Cala sprawa zaczyna sie w kamerze 35mm, ktora ma rozne formaty ramki w kanale - czyli czegos, co nadaje ksztalt kadru. Czasami nawet operatorzy filmowi robia sobie sami swoje ramki, i tak w "Sanatorium pod klepsydra" Sobocinski uzywal swojego formatu - cos miedzy 1:1.85 a 1:2.35... czasy sie zmienily, teraz niejedno kino nie wyswietliloby filmu tak zrobionego...

 

Tak czy inaczej bardzo czesto uzywa sie pelnej ramki a kadrowanie do formatu docelowego wykonuje sie pozniej (teraz w komputerze, kiedys na kopii pozytywowej albo wrecz w projektorze w kinie - tzw. kaszeta miekka).

 

Wlasnie w takim przypadku, mimo ze film ma byc wyswietlany w 1.85 (obecny standard kinowy), caly proces produkcji od kamery, przez skanowanie i montaz (pewnie bez renderingu) robi sie w 4:3 i naklada sie polprzezroczysta kaszete, zeby nie tracic z oczu reszty kardu, ktora wczesniej czy pozniej moze sie przydac. Dlatego tez kaszeta rozni sie szerokoscia u dolu i u gory. Miejsce kadru na tasmie nie jest symetryczne.

 

Jak to zrobisz to jest Twoj problem. Tak wyglada material offline w montazu, albo podglady z online. Na materiale online taka kaszeta nie ma przeciez sensu.

 

Zwykla maska z alfa 50%, filtr kaszety w Avidzie z zadana przezroczystoscia, co tam sobie jeszcze zyczysz. Do czego Ci to jest potrzebne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha.

Wracając do kaszet to mam jeszcze jedno małe pytanie :).

Na planach filmowych z reguły sa monitory podglądowe no i na tych monitorach jest obszar kadrowania , kaszeta bądz prostokąt.

To sa jakies specjalne monitory podglądowe, jakies oprogramowanie czy cos ?? . nigdzie nie moge znalezc info na ten temat.

wiem ze mozna zastosowac domowy sposob i nakleic cos w takich proporcjach jak sie potrzebuje ale tak z ciekawosci pytam jak to jest z tymi monitorami podglądowymi i małymi wyświetlaczami LCD przy kamerach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, co widzisz na ekranie w takich monitorach powstaje w kamerze video wbudowanej w kamerę 35mm. To ona generuje ramki, markery, timecode i inne rzeczy, które tam widać. Monitor jest zwyczajny, choć zdarza się właśnie MONITOR - a nie telewizor czy LCD. Ale coraz rzadziej, bo monitor jest ciężki a z jego wierności sygnału i tak na planie nie ma żadnego pożytku.

 

A "domowy" sposób naklejania taśmy na podgląd stosuje niejeden zawodowiec, kiedy jest mu to potrzebne - sam widziałem!

 

pozdr.,

skk.

  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności