Jump to content

lakier samochodowy


hac
 Share

Recommended Posts

wiem ze ta kwestia byla poruszana juz pewnie nie raz, ale prosze o jeszcze jedno wytlumaczenie jak sie to robi, wiem ze sam lakier to nie wystarczy, trzeba jeszcze zrobic jakies otoczenie, moze ktos wytlumaczyc to raz a dobrze ( oczywiscie razem z materialem i otoczeniem) z gory thx

Link to comment
Share on other sites

cz! lakier samochodowy - dajmy na to czerwony. odbija swiatło trochę tak jak szkło ale nie tak jak lustro, a do tego ma kolor.

na pewno trzeba dać mapę reflect - jęsli robisz w scanlinie to mapę raytrace, a w innym renderingu odpowiednik ( ja nie stety znam tylko vray\'a więc będe podawał tylko przykłady do niego).

szkło i np woda odbijają światło tym bardziej im mniejszy kąt - tzn - jeżeli patrzysz na kałuże, albo lakier pod kątem prostym - to nie widzisz odbić (ew słabe), a jeżeli patrzysz pod mniejszym już odbicia stają sie widoczniejsze - wejdż do mapy reflect (tam powinna być raytrace lub analogiczna) wybiesz z listy falloff i daj opcje \"use this map\" - teraz skopiuj mapę reytrace do drugiego slota (instant) i ustaw w falloff perpendicular/pararel (czyli mapa dla widzenia prostopadłego/ równoległego) ustaw tak żeby na krawędziach kulki były większe odbicia (poziom tekstury - obok koloru). tam gdzie są prostopadłe powinien być jakiś procent - w przypadku lakieru może ok 30, a gdzie równoległe powyżej 80.

no i w tym momencie mozna by było odpuścić, ale można sie jeszcze pobawić - można wejść do mapy raytrace - pobawić się tintem - dzięki temu światło odbite będzie bliższe wybranemu kolorowi, można ustwić fallow - dzięki czemu intensywność odbić nie będzie liniowa.

trzeba pamiętać żeby włączyć antyaliasing w tej mapie (opcje).

w mapie vraya - jest mniej opcji, ale odbicia są tu bazowo trochę realistyczniejsze.

można jeszcze włączyć w opcjach materiału standart opcje reflection dimming - dzięki temu odbicia sumują sie z kolorem diffuse. jako lakier użyłbym szadera multi layer i dał tam jeden specular color czerwony, a drugi biały (słabszy o większym glossines).

dodatkowo jeszcze w mapie diffuse dałbym jeszcze mapę falloff tym razem shadow/lite - w obu przypadkach (i lite i shadow) ustawiłbym kolor czerwony, ale w lite - ciemniejszy (o ok 20%) - dzięki temu podobnie jak z odbiciami powierzchnie widziane pod mniejszym kątem będą trochę jasniejsze niż w zwykłym phong czy blinn - warstwa diffuse będzie wydawała się trochę bardziej szorstka (ten efekt lepiej uzywać w przypadku matowego lakieru).

matowy lakier najlepiej zrobić w jakimś renderze, który ma w mapach reflectu opcje glossiness - dzięki temu odbicia moga być rozmytę.

no to chyba tyle - z wariacji tych wszystkich parametrów mozna chyba zrobić galerie lakiernictwa - przynajmniej mam taką nadzieję :)

Link to comment
Share on other sites

tak troszeczke namieszales z tym lakierem, fakt faktem zrobilem go ale nie wiem czy chodzilo ci o taki efekt jaki uzykalem, no ale o tym potem. Natomiast interesuje mnie jeszcze kwestia otoczenia - tzn co mam zrobic wokol tego samochodu rzeby byly ladne odbicia itd. poustawiac kilka box-ow?? ( chodzi mi o taki efekt odbic jak u rozkosza albo u kosinskiego ( w szczegolnosci lancera)...

a co do materialu to jakbys mial chwilke zrob ten material i podeslij mi na maila, bede bardzo wdzieczny i sam pewnie ucieszysz oko jak zobaczysz swoj lakier tu w galerii na pieknym viperze :))

co do otoczenia to jeszcze jakie swiatla, czy global ill...

z gory thx :)

 

Link to comment
Share on other sites

otoczenie - od biedy jakiekolwiek o zróżnicowanych obszarach jasności - np pasy, niebo z chmurami, właściwie to zależy od konkretnego efektu jaki chcesz osiągnąć - nie obejdzie się bez eksperymentów.

spróbuj zamiast boxów dać jakąś bitmapę w \"tle\", albo nałożyć ją na hemisfere nieba (z iluminacją).

na pewno global illumination, a przynajmniej kilka świateł - to też zależy od efektu jaki chcesz uzyskać.

materiał podeślę ci jeżeli będe miał możliwoś, bo na razie nie mam stacji dysków.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy